Gå til innhold

Fastelavensboller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en fastelavensbolle i dag, og den var fylt med vaniljekrem. Men er det ikke vanlig pisket krem som er vanlig? Evt. en blanding?

Det var veldig mektig med tung vaniljekrem. Ble stappings etter en eneste bolle. :overrasket:

Sikker ti år siden forrige fastelavensbolle, så derfor jeg ikke husker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vant til vanlig krem...

:grine: Men jeg fikk ikke i dag, for jeg kan ikke bake boller og jeg gadd ikke dra hjem til mamma heller

Skrevet

Ja takk begge deler ;)

Jeg pleier å fylle bollene med vaniljekrem, bringebærsyltetøy og pisket krem jeg.. Kun det beste er godt nok på slike dager! Er trossalt kun fastelavens en gang i året..

Skrevet

Vi bruker begge deler! 3 boller har jeg spist idag! :)

Skrevet (endret)

Hos oss er det i alle fall vanlig, søt krem, ikke noe annet. (jo, melis oppå da!)

Kjempegodt, og suuuupermettende, og en liten anelse kvalmende :)

Endret av Malama
Skrevet

Tror det er vanlig krem som er "vanligst", men jeg bruker eggekrem, vaniljekrem eller mandelmasse, liker ikke vanlig krem.

Skrevet
Jeg er vant til vanlig krem...

:grine: Men jeg fikk ikke i dag, for jeg kan ikke bake boller og jeg gadd ikke dra hjem til mamma heller

Kan ikke eller vil ikke ? :ler:

Jeg bruker vanlig krem på bollene.

Skrevet

Jeg klarer ikke gjærdeig... :rodme: Jeg klarer egnetlig svært lite på kjøkkenet, i dag kokte jeg potetene først, og SÅ begynte jeg på suas og grønnsker ;)

Skrevet

Jeg er vant til å dele bollene, ha på pisket, søt krem og strø over med melis på toppen av den andre delen av bollen. Godt, men kvalmende. Best liker jeg gjærbakst med eggekrem innbakt allerede, men det er ikke fastelavn for meg.

Skrevet
Ja takk begge deler ;)

Jeg pleier å fylle bollene med vaniljekrem, bringebærsyltetøy og pisket krem jeg..  Kun det beste er godt nok på slike dager! Er trossalt kun fastelavens en gang i året..

Samme her.

Evt. krem, vaniljekrem, bringebærsyltetøy og nugatti. Det var veldig populært i barnehagen i år. Nå skal det sies at de samme barna også kan finne på å spise brunost med kaviar....

Skrevet
Best liker jeg gjærbakst med eggekrem innbakt allerede, men det er ikke fastelavn for meg.

Åja, det er godt det! :sikle:

Skrevet

Takk for svar. Ser det er mye forskjellig.

Kanskje jeg lager selv til neste år. Skal prøve på både vaniljekrem og krem oppå. :sikle:

Skrevet

Liker de best med bare rosiner jeg...

Gjest Anerikke
Skrevet

Jeg har, etter at jeg ble voksen, skjønt at jeg er litt begrepsforvirra! Det vi alltid spiste til fastelaven, og som jeg jo trodde var fastelavensboller, er jo egentlig berlinerboller!!! Men de hører like fullt med!

Skrevet
Jeg er vant til å dele bollene, ha på pisket, søt krem og strø over med melis på toppen av den andre delen av bollen. Godt, men kvalmende. Best liker jeg gjærbakst med eggekrem innbakt allerede, men det er ikke fastelavn for meg.

Helt enig, omtrent som jeg ville sagt det selv :)

Skrevet

har alltid sett på berlinerboller som fastelavensboller, vi har aldri hatt tradisjon for fastelaven, så jeg vet faktisk ikke om jeg har smakt ekte fastelavensboller engang. nå er det flere år siden jeg spiste berlinerboller og.

Skrevet

Vi lager fastelavnsboller hvert eneste år, passelig store hveteboller, delt i to, fyllt med pisket kremfløte tilsatt en dæsj sukker, og melis-strø oppå :)

Vaniljekrem har jeg aldri hørt om i disse, men det er sikkert godt :)

Skrevet

Også her i Bergen er det vanlig med fastelavensboller med krem med bringebær- (evn. jordbær-) syltetøy.

De er rare, disse vestlendingene :overrasket:

Skrevet
Også her i Bergen er det  vanlig med fastelavensboller med krem med bringebær- (evn. jordbær-) syltetøy.

De er rare, disse vestlendingene :overrasket:

JA! Sånn skal det være. :hoppe:

Skrevet

Vi har alltid laget fastelavnsboller, og det skal være vanlige hveteboller delt i to, fylt med pisket krem (søtet med litt sukker/vaniljesukker) og så stør vi melis på toppen.

Vaniljekrem i midten har jeg aldri smakt. Forøvrig er også Berlinerboller fast innslag til fastelavn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...