AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #21 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/ Min svigerforeldre har gård, jeg jobbet på gård, resten av svigerfamilien jobber på gård og vi har alltid drukket rå melk. Venner og andre slektninger har gård. Vi og de henter melk rett fra tanken. Drikker morgen og kveld i alle år. Har aldri blitt et snev av syk eller dårlig. Ei har jeg aldri blitt informert om risikoen. Bøndene selv er klare over det, men mener risikoen er svært, svært, svært lav. Større sannsynlighet for å dø i trafikken. Hva tenker dere? Anonymkode: ba07a...fdf Kjøp melka på butikken eller gjør som du alltid har gjort. Hvem bryr seg? For ordens skyld, vi får ikke lov til å hente eller drikke av bondens melk på den måten du gjør. Anonymkode: 07e43...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #22 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ofte går det bra, men er uhellet ute kan man bli ekstremt syk. Man bør i det minste aldri servere barn eller uvitende voksne rå melk. At man selv vil ta risikoen er ikke noe stress, annet enn at man er ganske dum. Anonymkode: cd123...c90 Du spiser aldri noen risikoprodukter selv, slik som spekemat, roastbeef, rakfisk, biff som ikke er helt gjennomstekt eller kjøttpålegg som har ligget åpen i mer enn et par dager i kjøleskap? Nå er det du som mener man er dum hvis man drikker rå melk, så hvis man skal følge den logikken tenker jeg at du er minst like dum hvis du spiser noe av det jeg nevner ovenfor. Anonymkode: 4c62e...835 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 27. oktober 2024 #23 Del Skrevet 27. oktober 2024 Drikk å kos dere. Vi har kun drikket slik melk i alle år og er nå 45 år. Begge unga har vokst opp med melk fra melketanken som svigerfar sverger til tank melk. Har nå aldri vært syk opp mellom årene 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #24 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg melker kuer jevnlig, og det er mye rart som kan komme oppi den melketanken for å si det slik… Bakterier fra sår og infeksjoner og bakterier fra avføring er ganske vanlig. Jeg er likevel ikke redd for å drikke melk fra tanken, men jeg skjønner hvorfor vi ikke kan selge melka rå. Anonymkode: 1ad2e...e6a Det er helt sant, men vi som bor eller har bodd på gård blir nok utsatt for disse bakteriene i stor grad uavhengig av om man drikker rå melk eller ikke. Det er ganske uunngåelig når man jobber med dyr. Jeg har i alle fall veldig sjeldent brukt hansker eller annet smittevernutstyr i fjøs, og det er ekstremt fort gjort at man klør seg i ansiktet med hender som ikke akkurat er skinnende ren for eksempel. Jeg for min del stikker ansiktet mitt nedi både høns og sauer og hester for å kose med dem, så jeg er glad ingen tar bakterieprøve av ansiktet mitt etter det 🤣 Men syk har jeg altså ikke blitt likevel. Anonymkode: 4c62e...835 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #25 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er melkebonde selv, og drikker aldri rå melk. Gir det heller ikke til barna eller andre. Selger heller ikke til folk som tenker å drikke den rå. Melkeprøvene får man etter melka er levert, og har man da drukket den... vet av erfaring at uhell kan skje, som gir sinnsyke bakterietall. Gidder ikke risikere liv og helse. Vet mange bønder drikker melka rå. Bon apetite sier jeg bare. Anonymkode: e0bdc...3f9 Du er ikke melkebonde! Anonymkode: ba07a...fdf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #26 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er ikke melkebonde! Anonymkode: ba07a...fdf Jo, det er jeg. Hvorfor mener du at jeg ikke er det? Vil du ha produsentnummeret mitt?🤣 Anonymkode: e0bdc...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #27 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/ Min svigerforeldre har gård, jeg jobbet på gård, resten av svigerfamilien jobber på gård og vi har alltid drukket rå melk. Venner og andre slektninger har gård. Vi og de henter melk rett fra tanken. Drikker morgen og kveld i alle år. Har aldri blitt et snev av syk eller dårlig. Ei har jeg aldri blitt informert om risikoen. Bøndene selv er klare over det, men mener risikoen er svært, svært, svært lav. Større sannsynlighet for å dø i trafikken. Hva tenker dere? Anonymkode: ba07a...fdf Tenker det heter råmelk ikke rå melk. ingenting er farlig i normale mengder. Råmelk er den første melken ei ku produserer etter kalving og er stappet med næring. Melk rett fra kua er heller ikke farlig, er den kald er den nydelig og jeg er ikke vokse opp på gård, men har drukket det hver sommer uten å blitt syk Anonymkode: bf686...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #28 Del Skrevet 28. oktober 2024 Første leve årene til datteren min kjørte jeg 1 time en vei å hentet melk fra tank - verken hun eller sønnen tålte behandlet melk. Framdeles foretrekker jeg tank melk, lager egen surmelk, yoghurt og den smaker bedre. Men har ikke ork eller tid til å kjøre så langt hver gang 🥹 Anonymkode: ec504...54e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #29 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tenker det heter råmelk ikke rå melk. ingenting er farlig i normale mengder. Råmelk er den første melken ei ku produserer etter kalving og er stappet med næring. Melk rett fra kua er heller ikke farlig, er den kald er den nydelig og jeg er ikke vokse opp på gård, men har drukket det hver sommer uten å blitt syk Anonymkode: bf686...030 Rå melk og råmelk er to forskjellige ting. Rå melk betyr ubehandlet, altså ikke pasteurisert eller homogenisert. Rå melk = melk rett fra kua. Råmelk er den først melken ei ku eller andre pattedyr som ammer barna sine, lager. Anonymkode: dc69c...45a 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #30 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tenker det heter råmelk ikke rå melk. ingenting er farlig i normale mengder. Råmelk er den første melken ei ku produserer etter kalving og er stappet med næring. Melk rett fra kua er heller ikke farlig, er den kald er den nydelig og jeg er ikke vokse opp på gård, men har drukket det hver sommer uten å blitt syk Anonymkode: bf686...030 Ha kontroll på norsken din før du kritiserer. Anonymkode: ba07a...fdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #31 Del Skrevet 28. oktober 2024 Dere som tror at rå melk er farlig, spiser dere noen gang rå grønnsaker eller salat? Eller sjømat? Det er mange ganger større risiko for å bli matforgiftet av en salat enn å bli matforgiftet av rå melk. Anonymkode: eade5...d6e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå