Gå til innhold

Rå melk - farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

Min svigerforeldre har gård, jeg jobbet på gård, resten av svigerfamilien jobber på gård og vi har alltid drukket rå melk. Venner og andre slektninger har gård. Vi og de henter melk rett fra tanken. Drikker morgen og kveld i alle år. Har aldri blitt et snev av syk eller dårlig. Ei har jeg aldri blitt informert om risikoen. Bøndene selv er klare over det, men mener risikoen er svært, svært, svært lav. Større sannsynlighet for å dø i trafikken.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ba07a...fdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk melk og kos dere! 

Personlig liker jeg ikke melk rett fra kua, smak og behag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (15 minutter siden):

Drikk melk og kos dere! 

Personlig liker jeg ikke melk rett fra kua, smak og behag. 

Det kommer vi naturligvis til å gjøre. Jeg vil bare høre hva dere andre tenker. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

Min svigerforeldre har gård, jeg jobbet på gård, resten av svigerfamilien jobber på gård og vi har alltid drukket rå melk. Venner og andre slektninger har gård. Vi og de henter melk rett fra tanken. Drikker morgen og kveld i alle år. Har aldri blitt et snev av syk eller dårlig. Ei har jeg aldri blitt informert om risikoen. Bøndene selv er klare over det, men mener risikoen er svært, svært, svært lav. Større sannsynlighet for å dø i trafikken.

Hva tenker dere?

Misunnelig, skulle ønske jeg hadde en ku, så jeg kunne fått ordentlig god melk. Jeg har hele livet fått beskjed om at melken må kokes opp før man drikker den pga bakterier, så det er nok noe jeg hadde gjort hvis jeg hadde hatt tilgang til fersk melk.

Anonymkode: a8711...f03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen fare. Melka du henter rett fra tanken er ren. Det blir jo tatt bakterieprøve av den hver gang den hentes av tankbil. Da får bonden beskjed med en gang om noe er galt. Tror faktisk melka rett fra tanken er sunnere enn den fra pakke.

Anonymkode: 2c6e4...3e3

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fare for sykdom er årsaken til at det forbudt å omsette rå melk (upasteurisert melk). Smittestoffer som bakterier, virus og parasitter kan komme over i melken under melking, for eksempel fra syke dyr, fra infeksjon i juret, sår på spenene eller fra avføring.

Anonymkode: 61959...3a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst med melk rett fra tanken - aldri blitt syk av det.

Endret av Hateridioter
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker dere?

Jeg tenker at det ville ikke jeg gitt mine barn eller drukket selv. 

Faren for at et fly krasjer er mini- mini- minimal, men jeg tar likevel på meg sikkerhetsbeltet når det blinker i lampen. 

Anonymkode: b1790...639

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fare for sykdom er årsaken til at det forbudt å omsette rå melk (upasteurisert melk). Smittestoffer som bakterier, virus og parasitter kan komme over i melken under melking, for eksempel fra syke dyr, fra infeksjon i juret, sår på spenene eller fra avføring.

Anonymkode: 61959...3a8

Har du i det hele tatt vært med på melking og sett hvordan det foregår?

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det nok sjeldnere at folk blir syke av dette enn i andre land. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt syk av å drikke melk fra tanken. Jeg har vokst opp med ubehandlet melk fra både ku og hest uten at hverken jeg eller andre ble syk.

Anonymkode: 4c62e...835

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Melka du henter rett fra tanken er ren. 

Melka fra tanken er ikke ren. Men som regel er den under grenseverdiene for hva som er lov å levere til meieriet. 

Anonymkode: 76bb4...058

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Absolutt ingen fare. Melka du henter rett fra tanken er ren. Det blir jo tatt bakterieprøve av den hver gang den hentes av tankbil. Da får bonden beskjed med en gang om noe er galt. Tror faktisk melka rett fra tanken er sunnere enn den fra pakke.

Noen ganger kan det ta tid fra det kommer bakterier i tanken, til de formeres nok til at det synes på analysen. Så jo, det er en fare. Ellers hadde ikke det vært ulovlig å selge rå melk og FHI hadde ikke gått ut med sin advarsel mot rå melk. 

Hvorfor tror du den er sunnere enn varmebehandlet melk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det ville ikke jeg gitt mine barn eller drukket selv. 

Faren for at et fly krasjer er mini- mini- minimal, men jeg tar likevel på meg sikkerhetsbeltet når det blinker i lampen. 

Jeg tror ikke sikkerhetsbeltet primært er til for flykrasj.

Anonymkode: 87024...4fb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplys oss gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte går det bra, men er uhellet ute kan man bli ekstremt syk. Man bør i det minste aldri servere barn eller uvitende voksne rå melk. At man selv vil ta risikoen er ikke noe stress, annet enn at man er ganske dum. 

Anonymkode: cd123...c90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg melker kuer jevnlig, og det er mye rart som kan komme oppi den melketanken for å si det slik… 

Bakterier fra sår og infeksjoner og bakterier fra avføring er ganske vanlig. 
Jeg er likevel ikke redd for å drikke melk fra tanken, men jeg skjønner hvorfor vi ikke kan selge melka rå. 

Anonymkode: 1ad2e...e6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er enn reell fare for infeksjoner og sykdom. 
At ikke dere er blitt syke er som at jeg og hele familien røyker så og ikke har fått lungekreft.

Er jo farlig likevel. Hadde ikke tatt sjansen. Særlig ikke på små barn og eldre/syke.

Anonymkode: 6a420...c90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det tar 1,5-2,5 døgn fra melken hentes, til vi får bakterieresultat.

Anonymkode: dc69c...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som lever på gård har sannsynligvis bedre immunforsvar enn byfolk.

Jeg drikker helst melk rett fra tank når jeg kan få tak i det. Jeg bryr meg ikke så mye om den er pasteurisert eller ikke, men jeg er litt skeptisk til homogenisering og tenker naturlig melk sannsynligvis er litt sunnere. Det er også mye billigere å kjøpe rett fra bonden.

Anonymkode: 9525e...8b7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er melkebonde selv, og drikker aldri rå melk. Gir det heller ikke til barna eller andre. Selger heller ikke til folk som tenker å drikke den rå. 

Melkeprøvene får man etter melka er levert, og har man da drukket den... vet av erfaring at uhell kan skje, som gir sinnsyke bakterietall. Gidder ikke risikere liv og helse. 

Vet mange bønder drikker melka rå. Bon apetite sier jeg bare. 

Anonymkode: e0bdc...3f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...