Gå til innhold

Menn får skryt for selvfølgeligheter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er så irriterende! Selv var jeg gift med en som ble verdens største idiot da vi fikk barn (fasade før vi fikk barn, som han opprettholdt foran alle andre også etterpå, men ga f i meg og barnet). Han var så flink som lekte litt med barnet (når andre så på, ikke ellers) etter å ha vært på den utrolige slitsomme og viktige jobben sin. Jeg jobbet like mye og de fleste ville nok betegnet min jobb som mer slitsom. Tjente litt mer gjorde jeg også, men en manns jobb er liksom viktigst uansett.

Han forventet forøvrig skryt for den minste lille ting selv, i tillegg til sex som belønning, selv om han ble verdens mest usexy person i mine øyne etterhvert. Jeg gikk ikke etter utseendet hans i utgangspunktet, for den gangen jeg møtte han trodde jeg alle kjekke menn var fuckboys, så jeg ble dratt mer mot "the average Joe". Jeg, derimot, trente og tok vare på utseendet og fikk stadig vekk oppmerksomhet fra andre menn, så i dag skjønner jeg ikke hvordan i alle dager han tenkte at han kunne oppføre seg sånn.

Anonymkode: 64fca...e60

Haha, ikke sant? Man lurer på hvordan en slik treskalle kan innbille seg at de er en hot superstjerne. 

Anonymkode: 7cf7c...4ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har du helt rett i! Jeg får masse skryt for å lukeparkere og alt som er tilknyttet vedlikehold av bolig. Også for økonomi. 

Samtidig forventer foreldrene mine middag med dessert, og ett plettfritt hjem når de kommer på besøk til meg, og blir dypt imponert om bror setter på vannkoker for å lage pulverkaffe. 🤯

Å sette på vannkoker kan nok sammenlignes med å lukeparkere i vanskelighetsgrad om det er noe man gjør jevnlig. Men jeg har aldri plukket opp poenget ditt med hvor vi også får banal skryt. 

måtte vi oppdra våre barn bedre 🙏🏻

Anonymkode: 6e50a...843

Dette er så viktig.

Jeg er veldig glad i å lage mat, og stelle på kjøkkenet. Men i det vi fikk familie byttet vi over til 50-50, uten at jeg legger meg opp i hvordan han gjør ting. 

Vi er også opptatt av at det varierer hvem som kjører når begge er i bilen. 

Nettopp fordi vi vil at det skal sitte i ryggmargen, allerede fra ung alder, at dette er likt. 

Anonymkode: 6ea89...905

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (12 timer siden):

Det som er urimelig er at de skal jobbe like mye som mannen i tillegg til at de må gjøre alt hjemme...

Jeg tror ikke jeg vet om et eneste par hvor kvinnen gjør alt hjemme. Alle jeg kjenner har menn som står på på alle arenaer.

Det med at kvinnen gjør så mye hjemme finner jeg utelukkende her på KG, hvor kvinnen etter x antall år har oppdaget at hun har fått en mann som ikke bidrar noe som helst, og gjerne spør om "alle menn" er sånn.

Nei, nesten ingen menn er sånn. Det er kun et fåtall menn som er sånn, og det er et under at de kvinnene det gjelder ikke har noen som helst antenner ute før det går 10 år og de har tre barn.

Anonymkode: 0b201...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 13.16):

Hva er greia med å gi menn skryt over en lav sko?

Anonymkode: 1e718...b02

Er vel fordi disse mennene blir sett på som "evneveike" og late i utgangspunktet? 

Jeg har alltid vært en mann som har gjort det meste hjemme og som tar i et tak når jeg er hos andre, men har aldri fått dikkeskryt på min vei hverken fra mamma eller eks-svigermor.
Er vel mer en "selvfølge" at jeg gjør det siden jeg alltid har gjort det. 

Takk Gud for at ikke folk møter meg med skryt på selvfølgeligheter. Mulig jeg hadde sett dumt på dem da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse meninger skrev (På 27.10.2024 den 13.34):

Nope, eg kan lett se for meg at dette er en irritasjonsfaktor da skryten aldri finner veien til rett person. Tenker at all skytingen er vel og for å oppmuntre fyren til å gjøre mer av det han gjør der og da, men tror neppe det virker. Han hjelper bare til når han vet folk følger med tydeligvis

Ja det er noe i dette. Jeg skryter av min mann også, og det er for å oppmuntre han til å gjøre mer av de tingene jeg skryter av han for. Det er som å skryte til et barn, så de skal lære hva som verdsettes. Men hjelper det? Neppe. Og skryter mennene noen gang av oss damene og alt vi gjør? Sjelden.. 

Anonymkode: a4e04...4db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg vet om et eneste par hvor kvinnen gjør alt hjemme. Alle jeg kjenner har menn som står på på alle arenaer.

Det med at kvinnen gjør så mye hjemme finner jeg utelukkende her på KG, hvor kvinnen etter x antall år har oppdaget at hun har fått en mann som ikke bidrar noe som helst, og gjerne spør om "alle menn" er sånn.

Nei, nesten ingen menn er sånn. Det er kun et fåtall menn som er sånn, og det er et under at de kvinnene det gjelder ikke har noen som helst antenner ute før det går 10 år og de har tre barn.

Anonymkode: 0b201...7e6

Da bor ikke vi på samme sted i alle fall. Her er det dessverre veldig normalt at menn gjør mye mindre enn damene i et forhold. Trist, men sant. 

Anonymkode: 39dd8...19b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er takknemlig for mannen min, jeg, her deler vi ca likt i hverdagen. Men det skal sies at mannen liker skryt, gjerne for helt hverdagslige ting, samtidig er han fullstendig klar over dette selv. Jeg sier "du er flink" eller slike ting til han, når han feks lager middag, fordi noe så banalt gjør dagen hans bedre. Det gjør meg ingenting å si slike ting, fordi det for han er en slags bekreftelse, og om det er det som skal til for at han skal bli glad/gjøre dagen og oppgaven lettere, så koster det meg ingenting. 

Samtidig så kan jeg nesten bli irritert inni meg om han sier det samme til meg når jeg vasker opp, for jeg "er ikke flink" bare fordi jeg tar oppvasken, jeg gjør noe helt dagligdags som ikke krever noen spesielle evner. Men jeg sier ikke det til han, jeg sier bare takk.

Mannen er som sagt helt klar over dette selv, vi har snakket om det flere ganger. Han vet ikke hvorfor det er slik, han vet bare at han sitter pris på det. 

Han er oppvokst med en far som deltar og bidrar 100% med hus og barn, og dette har foreldrene videreført til sine barn, altså min mann og broren hans. Mannen er et unikum når det gjelder å se andre mennesker, til å hjelpe både kjente og ukjente, respekt for kvinner osv, og alt dette tror jeg mest kommer fra faren, som er mannens store helt❤️

Anonymkode: a8e96...3be

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er takknemlig for mannen min, jeg, her deler vi ca likt i hverdagen. Men det skal sies at mannen liker skryt, gjerne for helt hverdagslige ting, samtidig er han fullstendig klar over dette selv. Jeg sier "du er flink" eller slike ting til han, når han feks lager middag, fordi noe så banalt gjør dagen hans bedre. Det gjør meg ingenting å si slike ting, fordi det for han er en slags bekreftelse, og om det er det som skal til for at han skal bli glad/gjøre dagen og oppgaven lettere, så koster det meg ingenting. 

Samtidig så kan jeg nesten bli irritert inni meg om han sier det samme til meg når jeg vasker opp, for jeg "er ikke flink" bare fordi jeg tar oppvasken, jeg gjør noe helt dagligdags som ikke krever noen spesielle evner. Men jeg sier ikke det til han, jeg sier bare takk.

Mannen er som sagt helt klar over dette selv, vi har snakket om det flere ganger. Han vet ikke hvorfor det er slik, han vet bare at han sitter pris på det. 

Han er oppvokst med en far som deltar og bidrar 100% med hus og barn, og dette har foreldrene videreført til sine barn, altså min mann og broren hans. Mannen er et unikum når det gjelder å se andre mennesker, til å hjelpe både kjente og ukjente, respekt for kvinner osv, og alt dette tror jeg mest kommer fra faren, som er mannens store helt❤️

Anonymkode: a8e96...3be

Så heldig du er. Jeg kunne levd lenge på skryt jeg også, men dessverre var ikke eksen min så flink til å skryte av alt jeg gjorde hjemme. Hadde han i det minste gitt meg litt skryt, så hadde jeg i alle fall følt at det ble litt verdsatt. Kunne faktisk levd lenge på skryt alene, og godtatt at jeg gjorde det meste. Men det blir for vanskelig når jeg ikke heller ble verdsatt for det😟

Huff, det er så tragisk at det skal være så vanskelig😔

Anonymkode: 39dd8...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får starte med å oppdra våre sønner bedre, så de blir dugelige menn for sine kommende partnere. 

Anonymkode: 6466a...84b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 13.16):

Frustrasjonstråd fra lei mor og partner. Samboeren min som jeg har felles barn med får mye skryt av sin svigermor og mor. Det irriterer meg grenseløst til tider hvordan han får støtte og skryt for alt av stort og smått som er helt åpenbare ting man gjør som forelder. 

Det høres unektelig smålig ut at jeg ikke unner han dette, men det har sine grunner. Samboeren min har blitt bedre med årene, men jevnt over har det vært slett innsats fra jeg ble gravid med vår første. Husarbeid, organisering av hverdagen og jobb, barn, innkjøp, oppussing, bil, økonomi og ja, generelt alt har falt på meg i mange år. Han roter, glemmer avtaler, kommer for sent, har ingen kontroll på økonomien, utålmodig med ungene, står ikke opp med dem natt eller morgen, sørger ikke for noe uten å ha blitt bedt og forklart i forkant og bruker mye tid på gaming og egne hobbyer. Når vi er i selskap, har selskap eller er på besøk er han plutselig superpappa. Selv om jeg har ordnet hele selskapet og barna får han så mye skryt for å leke med dem eller ordne når selskapet pågår. Jeg er med barna, rydder, ordner mat underveis og det overses totalt. Er vi på besøk er det samme greia. Han får masse skryt for å jobbe. Jeg har jobbet og tjent mest i alle år samtidig som jeg da har tatt meg av alt annet. Ikke et ord om det.

Hva er greia med å gi menn skryt over en lav sko?

Anonymkode: 1e718...b02

Jeg aner ikke greia, og det er forferdelig irriterende. Og, det er gjerne kvinner som gir skryten. Kanskje de tror de er medmenneskelige og rause, men jeg føler mest en form for lave forventninger når folk skryter av ting jeg anser som helt ordinært og åpenbart. Hvis noen gir meg skryt for å løpe en mil et par ganger i uken, lurer jeg på hva i helvete den som gir skryten gjør av fysisk aktivitet, også.

Kunne med glede fått skryt bare de gangene jeg gjorde noe ekstraordinært, eller jeg åpenbart undervurderte meg selv. Ellers er det bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...