Gå til innhold

Menn får skryt for selvfølgeligheter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er smart, og egentlig sånn som det var før likestillingen kom og sa at man skal dele på oppgavene.

Anonymkode: 0b201...7e6

Tja.. Vet ikke om det er smart, eller bare nødvendig fordi mange menn ikke tar sin del. 

Vi spiser begge pasta, men allikevel er det jeg som passer på at vi har pasta. På lik linje som at vi begge bruker bensin, og derfor fyller vi begge to.. Ikke har jeg mer interesse av at barna går i bursdager, tipper han også ser verdien av det. Uten at dermed prioriterer å huske bursdager og ha klar gave. 

Anonymkode: e7f6a...ff5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner får også skryt for selvfølgeligheter, men da gjerne knytta til arbeid, økonomi eller bilhold. 

Anonymkode: 056e6...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner får også skryt for selvfølgeligheter, men da gjerne knytta til arbeid, økonomi eller bilhold. 

Eh - Nei. Eller kanskje der du kommer fra. Forventninger til meg er at jeg skal ha jobb og økonomi på stell. Aldri fått skryt for å betale skatt eller på lånet. Aldri fått skryt for min gamle Subaru heller, selv om jeg vasker den av og til. 😅

Anonymkode: 9fcbb...dda

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Meld deg på skrytekoret du også,  gjerne på helt banale ting som at han er flink til å kle på seg selv, og spise uten å søle osv... Tror de fleste tar hintet da. 

Anonymkode: 3ed57...1b8

Svigermødre er dårlige på ironi og sarkasme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Frustrasjonstråd fra lei mor og partner. Samboeren min som jeg har felles barn med får mye skryt av sin svigermor og mor. Det irriterer meg grenseløst til tider hvordan han får støtte og skryt for alt av stort og smått som er helt åpenbare ting man gjør som forelder. 

Det høres unektelig smålig ut at jeg ikke unner han dette, men det har sine grunner. Samboeren min har blitt bedre med årene, men jevnt over har det vært slett innsats fra jeg ble gravid med vår første. Husarbeid, organisering av hverdagen og jobb, barn, innkjøp, oppussing, bil, økonomi og ja, generelt alt har falt på meg i mange år. Han roter, glemmer avtaler, kommer for sent, har ingen kontroll på økonomien, utålmodig med ungene, står ikke opp med dem natt eller morgen, sørger ikke for noe uten å ha blitt bedt og forklart i forkant og bruker mye tid på gaming og egne hobbyer. Når vi er i selskap, har selskap eller er på besøk er han plutselig superpappa. Selv om jeg har ordnet hele selskapet og barna får han så mye skryt for å leke med dem eller ordne når selskapet pågår. Jeg er med barna, rydder, ordner mat underveis og det overses totalt. Er vi på besøk er det samme greia. Han får masse skryt for å jobbe. Jeg har jobbet og tjent mest i alle år samtidig som jeg da har tatt meg av alt annet. Ikke et ord om det.

Hva er greia med å gi menn skryt over en lav sko?

Anonymkode: 1e718...b02

Hans far er udugelig som bidragsyter i familien. Derfor har han tatt etter sin far, og når han bare gjør bittelitt, blir hans mor imponert fordi hun har slitt med en udugelig mann.

Din far er udugelg som bidragsyter i familien. Derfor har du godtatt en mann som ligner det du er vant til, og din mor blir imponert fordi hun har slitt med en udugelig mann.

Dere er akkurat nå i ferd med å lære mønsteret videre til barna deres, hvor evt døtre lærer at de må ta hovedanvaret, og evt sønner lærer at de kan hjelpe til litt når de gidder.

Anonymkode: 29e4b...7d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger fått skryt for kjøreferdigheter, og ikke minst rygging og lukeparkering... Kan aldri se for meg at de ville skrytt av det samme til mannen min.

Samme da vi malte huset, og jeg var oppe i stigene og tok finarbeidet.. Da kommenterte naboen det. Men sa ingenting til mannen som også stod og malte. 

Har nok også opp gjennom fått mye mer skryt for utdannelse, karriere og tilknyttede prestasjoner, enn det min mann har. Vi har også opplevd å holde tale i samme bryllup, der jeg fikk en rekke positive kommentarer, han ingen. 

Anonymkode: 6ea89...905

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Eh - Nei. Eller kanskje der du kommer fra. Forventninger til meg er at jeg skal ha jobb og økonomi på stell. Aldri fått skryt for å betale skatt eller på lånet. Aldri fått skryt for min gamle Subaru heller, selv om jeg vasker den av og til. 😅

KG er full av damer som mener det er helt urimelig at de skal jobbe full tid i yrket de selv har valgt å utdanne seg til. Og er man gift er det ihvertfall et mirakel 😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, slik var det her også. Og jeg skrøt av han også, i håp om at han skulle få lyst å hjelpe mer. 

Anonymkode: 39dd8...19b

Funket det?

Anonymkode: 9d9e0...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Frustrasjonstråd fra lei mor og partner. Samboeren min som jeg har felles barn med får mye skryt av sin svigermor og mor. Det irriterer meg grenseløst til tider hvordan han får støtte og skryt for alt av stort og smått som er helt åpenbare ting man gjør som forelder. 

Det høres unektelig smålig ut at jeg ikke unner han dette, men det har sine grunner. Samboeren min har blitt bedre med årene, men jevnt over har det vært slett innsats fra jeg ble gravid med vår første. Husarbeid, organisering av hverdagen og jobb, barn, innkjøp, oppussing, bil, økonomi og ja, generelt alt har falt på meg i mange år. Han roter, glemmer avtaler, kommer for sent, har ingen kontroll på økonomien, utålmodig med ungene, står ikke opp med dem natt eller morgen, sørger ikke for noe uten å ha blitt bedt og forklart i forkant og bruker mye tid på gaming og egne hobbyer. Når vi er i selskap, har selskap eller er på besøk er han plutselig superpappa. Selv om jeg har ordnet hele selskapet og barna får han så mye skryt for å leke med dem eller ordne når selskapet pågår. Jeg er med barna, rydder, ordner mat underveis og det overses totalt. Er vi på besøk er det samme greia. Han får masse skryt for å jobbe. Jeg har jobbet og tjent mest i alle år samtidig som jeg da har tatt meg av alt annet. Ikke et ord om det.

Hva er greia med å gi menn skryt over en lav sko?

Anonymkode: 1e718...b02

Huff høres ekstremt frustrerende ut. Spesielt når din egen mor ignorerer din innsats men gir din mann kred for alt du har gjort. Er ikke rettferdig at det skal være sånn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, slik var det her også. Og jeg skrøt av han også, i håp om at han skulle få lyst å hjelpe mer. 

Noe sier meg at det hadde motsatt effekt og at han bare fikk boosta egoet sitt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

KG er full av damer som mener det er helt urimelig at de skal jobbe full tid i yrket de selv har valgt å utdanne seg til. Og er man gift er det ihvertfall et mirakel 😄

Det som er urimelig er at de skal jobbe like mye som mannen i tillegg til at de må gjøre alt hjemme...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Funket det?

Anonymkode: 9d9e0...f10

Absolutt ikke.. Dessverre.  😔

Maleficenta skrev (20 minutter siden):

Noe sier meg at det hadde motsatt effekt og at han bare fikk boosta egoet sitt?

Vet ikke. Men er nok noe i det, for han mener den dag i dag at han hjalp til mye i huset. (Han kunne f.eks sette på en klesvask i løpet av uka, ikke noe annet. (Heller ikke ta utav eller henge opp) Og da mente han at han hadde gjort sin del. Så han følte nok at skryten han fikk rettferdiggjorde at han ikke trengte gjøre mer innsats i alle fall. 

Det knakk dessverre ekteskapet selv om jeg fortsatt elsker han. 😢Men å gå i årevis og føle seg så lite verdsatt og så lite sett, det gjør noe med deg. 

Det rare er at jeg får ikke skryt for å skifte dekk eller hogge trær, det er bare en selvfølge at jeg gjør siden jeg er alenemor..🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stilles dessverre helt andre krav til kvinner enn til menn. Skjønner godt du er frustrert, TS.

Anonymkode: 81f23...569

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (37 minutter siden):

Det som er urimelig er at de skal jobbe like mye som mannen i tillegg til at de må gjøre alt hjemme...

Tja. Mange bruker også biologiske argumentere a la at kvinner ikke er skapt til fulltid. Gjelder også de uten barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tja. Mange bruker også biologiske argumentere a la at kvinner ikke er skapt til fulltid. Gjelder også de uten barn....

Hvem bruker de argumentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette har du helt rett i! Jeg får masse skryt for å lukeparkere og alt som er tilknyttet vedlikehold av bolig. Også for økonomi. 

Samtidig forventer foreldrene mine middag med dessert, og ett plettfritt hjem når de kommer på besøk til meg, og blir dypt imponert om bror setter på vannkoker for å lage pulverkaffe. 🤯

Å sette på vannkoker kan nok sammenlignes med å lukeparkere i vanskelighetsgrad om det er noe man gjør jevnlig. Men jeg har aldri plukket opp poenget ditt med hvor vi også får banal skryt. 

måtte vi oppdra våre barn bedre 🙏🏻

Anonymkode: 6e50a...843

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (1 time siden):

Hvem bruker de argumentene?

Litt for mange, spør du meg.

Noen kaller det andre ting, som klaging over at menn ikke er spandable nok/tar ansvar/er ambisiøs ol, men det koker ned til at menn setter til en mye høyere standard når det gjelder inntjeningsevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt for mange, spør du meg.

Noen kaller det andre ting, som klaging over at menn ikke er spandable nok/tar ansvar/er ambisiøs ol, men det koker ned til at menn setter til en mye høyere standard når det gjelder inntjeningsevne. 

Kjenner meg ikke igjen i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Kjenner meg ikke igjen i dette

Sa ikke at du kjenner deg igjen men det går igjen i en del debatter her inne. Og det handler nok indirekte om framtidige barn; at en del både kvinner og menn ser det som kvinnas framtidige jobb å ha hovedansvaret for barn (derfor er det nesten en fordel om hun ikke jobber fullt), mens det er mannens jobb å forsørge (derfor bør han enten tjene godt eller jobbe veldig mye). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sa ikke at du kjenner deg igjen men det går igjen i en del debatter her inne. Og det handler nok indirekte om framtidige barn; at en del både kvinner og menn ser det som kvinnas framtidige jobb å ha hovedansvaret for barn (derfor er det nesten en fordel om hun ikke jobber fullt), mens det er mannens jobb å forsørge (derfor bør han enten tjene godt eller jobbe veldig mye). 

Føler det er mest menn som tenker sånn

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...