Gå til innhold

Menn får skryt for selvfølgeligheter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Frustrasjonstråd fra lei mor og partner. Samboeren min som jeg har felles barn med får mye skryt av sin svigermor og mor. Det irriterer meg grenseløst til tider hvordan han får støtte og skryt for alt av stort og smått som er helt åpenbare ting man gjør som forelder. 

Det høres unektelig smålig ut at jeg ikke unner han dette, men det har sine grunner. Samboeren min har blitt bedre med årene, men jevnt over har det vært slett innsats fra jeg ble gravid med vår første. Husarbeid, organisering av hverdagen og jobb, barn, innkjøp, oppussing, bil, økonomi og ja, generelt alt har falt på meg i mange år. Han roter, glemmer avtaler, kommer for sent, har ingen kontroll på økonomien, utålmodig med ungene, står ikke opp med dem natt eller morgen, sørger ikke for noe uten å ha blitt bedt og forklart i forkant og bruker mye tid på gaming og egne hobbyer. Når vi er i selskap, har selskap eller er på besøk er han plutselig superpappa. Selv om jeg har ordnet hele selskapet og barna får han så mye skryt for å leke med dem eller ordne når selskapet pågår. Jeg er med barna, rydder, ordner mat underveis og det overses totalt. Er vi på besøk er det samme greia. Han får masse skryt for å jobbe. Jeg har jobbet og tjent mest i alle år samtidig som jeg da har tatt meg av alt annet. Ikke et ord om det.

Hva er greia med å gi menn skryt over en lav sko?

Anonymkode: 1e718...b02

• Liker 10
  • Hjerte 8
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, slik var det her også. Og jeg skrøt av han også, i håp om at han skulle få lyst å hjelpe mer. 

Anonymkode: 39dd8...19b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre fella (og svigermor for den del). Mødre har grunnleggende andre forventninger til sine sønner enn døtre. Merk deg dette, ikke minst med tanke på hvordan du oppdrar egne barn. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det høres unektelig smålig ut at jeg ikke unner han dette

Det har du helt rett i 

Anonymkode: 09389...c10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har du helt rett i 

Anonymkode: 09389...c10

Nope, eg kan lett se for meg at dette er en irritasjonsfaktor da skryten aldri finner veien til rett person. Tenker at all skytingen er vel og for å oppmuntre fyren til å gjøre mer av det han gjør der og da, men tror neppe det virker. Han hjelper bare til når han vet folk følger med tydeligvis

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg.

Selv kan jeg faktisk bli litt irritert over å få «skryt» for ting man naturlig må forvente at voksne mennesker gjør selvstendig og på eget initiativ.

Hadde jeg fått «skryt» for husarbeid, være med barna mine osv, lage mat osv osv, så hadde jeg blitt ganske oppgitt. Det sier noe om hvilke (lave) forventninger vedkommende har til meg.

Jeg syntes det er infantiliserende å skulle få skryt for helt normale ting.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det henger igjen fra gammelt da det var andre standarder. Nå kan du og dere gjøre noe med det ved deres oppdragelse av barna. Sørg for at dette barna også bidrar i hjemmet på lik linje som alle andre avhengig av kjønn, men etter alder.

Det er ingen som støvsuger huset med kjønnorganet sitt. Poengter dette gjerne også overfor de voksne som skryter sånn over mannen din. Minn også mannen din på at han er far også når utenforstående ikke ser på som kan skryte av han.

Anonymkode: ae8a1...7a5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så irriterende! Selv var jeg gift med en som ble verdens største idiot da vi fikk barn (fasade før vi fikk barn, som han opprettholdt foran alle andre også etterpå, men ga f i meg og barnet). Han var så flink som lekte litt med barnet (når andre så på, ikke ellers) etter å ha vært på den utrolige slitsomme og viktige jobben sin. Jeg jobbet like mye og de fleste ville nok betegnet min jobb som mer slitsom. Tjente litt mer gjorde jeg også, men en manns jobb er liksom viktigst uansett.

Han forventet forøvrig skryt for den minste lille ting selv, i tillegg til sex som belønning, selv om han ble verdens mest usexy person i mine øyne etterhvert. Jeg gikk ikke etter utseendet hans i utgangspunktet, for den gangen jeg møtte han trodde jeg alle kjekke menn var fuckboys, så jeg ble dratt mer mot "the average Joe". Jeg, derimot, trente og tok vare på utseendet og fikk stadig vekk oppmerksomhet fra andre menn, så i dag skjønner jeg ikke hvordan i alle dager han tenkte at han kunne oppføre seg sånn.

Anonymkode: 64fca...e60

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det oppleves «feil» om mannen får skryt for å bytte bleie når du gjør det hver dag uten at det er en stor greie.

Forstår du at det kan være frustrerende å være mann og oppleve at hver gang en kvinne starter en bedrift så blir det en medie-sak?

Det har vel i begge tilfeller med forventninger å gjøre. Og å tenke på at oppmerksomhet ikke nødvendigvis er et nullsumspill; om jeg lykkes i å redusere oppmerksomheten andre får så trenger det ikke å bety at jeg får mer.

Anonymkode: 10d36...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er ikke greit. Min mann blir skikkelig forbanna for dette, for det viser bare hvor ned man ser på mannen (altså generelt) som far, og at far ikke egentlig er like viktig. Så nei, det burde man ikke gi skryt for. 

Endret av SPOCA
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre de som skryter? Det eneste jeg får litt skryt for en sjelden gang (som regel fra kolleger e.l.) er at jeg får til livet som aleneforelder ganske bra. Ellers har jeg aldri noensinne fått noen som helst form for skryt for hverdagslige ting, heldigvis. Jeg må selvsagt gjøre noe spesielt bra om det skal kommenteres.

Anonymkode: 344eb...c65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre helt vanlig. Er det rotete, sier svigermor eller min egen mor at JEG må rydde. Lager han middag er han en helt, fordi han også jobber 😂 - jeg jobber da også!!! 
Har barna ustrøket tøy - ikke snakk om at han får påpakk, nei, kun jeg. 

Anonymkode: 9fcbb...dda

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tredje skiftet gjorde meg sprø, og jeg har funnet ut at det som fungerer er å gi han 100% ansvar for noen oppgaver. 

Så jeg har oversikt over det meste når det gjelder mat, måltider, kjøkkenskap etc. Men han lager og sørger for at vi alltid har mat til barnas matpakker. 

Det får han så mye skryt for. Så heldig jeg er som har en mann som alltid lager matpakker! Hehe, jaja. 

Anonymkode: e7f6a...ff5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg på skrytekoret du også,  gjerne på helt banale ting som at han er flink til å kle på seg selv, og spise uten å søle osv... Tror de fleste tar hintet da. 

Anonymkode: 3ed57...1b8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen med deg ts, vi blir ikke sett, bare visst vi sitter og slapper av.

Anonymkode: 86db7...bfc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Meld deg på skrytekoret du også,  gjerne på helt banale ting som at han er flink til å kle på seg selv, og spise uten å søle osv... Tror de fleste tar hintet da. 

Anonymkode: 3ed57...1b8

Jeg fikk faktisk spørsmål av svigermor en gang da samboer hadde flekkete bukse. Hun lurte på om jeg lot ham gå kledd slik som om det var mitt ansvar

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk faktisk spørsmål av svigermor en gang da samboer hadde flekkete bukse. Hun lurte på om jeg lot ham gå kledd slik som om det var mitt ansvar

Da hadde jeg blitt forbanna og sagt jeg at faen meg ikke mora hans! 

Anonymkode: ae8a1...7a5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da hadde jeg sagt at om han var barnet mitt skulle jeg selvsagt lært ham å ikke gå kledd i flekkete bukser, og passet på det. Men nå er han voksen og må ta ansvar selv.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tredje skiftet gjorde meg sprø, og jeg har funnet ut at det som fungerer er å gi han 100% ansvar for noen oppgaver. 

Så jeg har oversikt over det meste når det gjelder mat, måltider, kjøkkenskap etc. Men han lager og sørger for at vi alltid har mat til barnas matpakker. 

Det får han så mye skryt for. Så heldig jeg er som har en mann som alltid lager matpakker! Hehe, jaja. 

Anonymkode: e7f6a...ff5

Dette er min erfaring også! Oppgaver vi deler på, blir det bare jeg som gjør. Så det som fungerer best, er at vi har hver våre oppgaver vi har fullt ansvar for.

Anonymkode: 5485f...b4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er min erfaring også! Oppgaver vi deler på, blir det bare jeg som gjør. Så det som fungerer best, er at vi har hver våre oppgaver vi har fullt ansvar for.

Anonymkode: 5485f...b4c

Det er smart, og egentlig sånn som det var før likestillingen kom og sa at man skal dele på oppgavene.

Anonymkode: 0b201...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...