Gå til innhold

Helse og omsorg - altfor dårlig

Perine

Anbefalte innlegg

Loboto skrev (4 minutter siden):

Det er rett og slett ikke ressurser til noe annet. 

I min kommune har vi 96 sykehjemsplasser. Hjemmesykepleien har sikkert 150 brukere. Det er en knallhard prioritering å velge hvem som skal få plass.

La oss si at en gjennomsnittlig sykehjemspasient lever i 7 år på sykehjem. 

Da opptar disse 96 pasientene sine plasser i 7 år. Imens har de eldre som bor hjemme og har hjemmesykepleie blitt syv år eldre. Hvor mye skrøpeligere og mer hjelpetrengende blir man på syv år, pm man feks var 70 når man først fikk behov for plass. 

Mange lider hjemme. Men det finnes hverken penger eller pleiere til å ta seg av dem. Hjemmesykepleien i Norge jobber på stoppeklokke. Jeg har hørt sykepleier si til folk i opplæring at de kun kan bruke 10 minutter hos en pasient og dette er en pasient som skal dusjes.  

Ikke et det vilje til å endre dette i NOEN av de større politiske partiene heller. 

Jeg vet ikke om at det går an å stole på at noen av partiene i det hele tatt vil endre på det. Ikke de når de mindre partiene blir større heller. Jeg vil stemme på det partiet som tydelig viser at vil prioritere eldreomsorg men finner ingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perine skrev (2 timer siden):

Å stjele arbeidskraft for å selge den dyrt tilbake, er det så mye bedre?  Klart at dette foregår så lenge det er tillatt, men jeg synes at det er uredelig.

Da bør kommunene tilby ansatte bedre lønn og vilkår enn man får i vikarbyråene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandel92 skrev (8 minutter siden):

Hvordan skal kommunene få råd til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandel92 skrev (7 minutter siden):

Det finnes det vel kun to kommuner i hele landet som har råd til og også faktisk gjør. Likevel får de ikke tak i folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (24 minutter siden):

Hvordan skal kommunene få råd til det? 

De har jo råd til å bruke vikarbyråene, mye billigere hvis de hadde droppet dem og brukt noe av pengene på lønn til de ansatte!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandel92 skrev (14 minutter siden):

De har jo råd til å bruke vikarbyråene, mye billigere hvis de hadde droppet dem og brukt noe av pengene på lønn til de ansatte!

Ikke når alle ansatte skal ha skyhøylønn 

og 15% ligger hjemme og er sykemeldte mens de fortsatt får den lønna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mandel92 skrev (6 timer siden):

De har ikke råd tik det. Kommunene går med knakende underskudd og dette er en av grunnene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (8 timer siden):

Ikke når alle ansatte skal ha skyhøylønn 

og 15% ligger hjemme og er sykemeldte mens de fortsatt får den lønna

Vikarbyråene tar jo en god del av pengene kommunene betaler for de ansatte, det er bare en liten del som går til lønn til den ansatte.

Skal man ha nok folk til å jobbe i helse så må faktisk lønna opp og vilkårene bli bedre. Andre ting enn lønn kan også gjøre jobben mer attraktiv: f.eks hvordan er turnusen.

Jeg har jobbet i vikarbyrå mye pga bedre lønn, men også pga mer muligheter til å jobbe langvakter og medleverturnus. 

Nå bytter jeg til en fast jobb i medleverturnus, men det er få kommunale stillinger med langvakter og medleverturnus. Mitt inntrykk er at flere sykepleiere og vernepleiere foretrekker medlever eller langvakter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ødelagt, avviklingen av Norge startet i ca 1981.

FRP, Høyre og AP er det samme i dag. Hjelper ikke hvem du stemmer på, de fleste velger jo disse tre av tradisjon.

Du må endre hele styresettet i Norge skal du få en endring, det kommer ikke til på skje.

Det er ikke noe håp, så lev så god du kan selvstendig. Tenk kun på deg selv og dine familie/nære venner. Samfunnet har egentlig kollapset totalt, men få ser dette. Se bare på maten vår, svært lite selvforsynte i et LITE land på bare 5,5mill.

Se på NAV, et sykt system som er helt ko-ko. Koster milliarder unødig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
Lenelarsen skrev (51 minutter siden):

Norge er ødelagt, avviklingen av Norge startet i ca 1981.

FRP, Høyre og AP er det samme i dag. Hjelper ikke hvem du stemmer på, de fleste velger jo disse tre av tradisjon.

Du må endre hele styresettet i Norge skal du få en endring, det kommer ikke til på skje.

Det er ikke noe håp, så lev så god du kan selvstendig. Tenk kun på deg selv og dine familie/nære venner. Samfunnet har egentlig kollapset totalt, men få ser dette. Se bare på maten vår, svært lite selvforsynte i et LITE land på bare 5,5mill.

Se på NAV, et sykt system som er helt ko-ko. Koster milliarder unødig.

👍🏼

Det nye tredelte samfunnet er, toppen (inneholder blant annet ingeniører, eiendomsfolket og alle som har råd til en god advokat), den nye middelklassen av kontrollører (sjekker at de på toppen #notsomuch og vi på gulvet #verymuch gjør jobben vår i henhold til femtitohundretusen lover og forskrifter som til dels står i strid med hverandre), og så den nye underklassen, vi som jobber med folk (helse, skole, barnehager) & med transport og frakt. Bønder er som alltid i sin egen gruppe, men hvis du tvinger meg med en pistol vil jeg si de er sammen med oss her nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (1 time siden):

👍🏼

Det nye tredelte samfunnet er, toppen (inneholder blant annet ingeniører, eiendomsfolket og alle som har råd til en god advokat), den nye middelklassen av kontrollører (sjekker at de på toppen #notsomuch og vi på gulvet #verymuch gjør jobben vår i henhold til femtitohundretusen lover og forskrifter som til dels står i strid med hverandre), og så den nye underklassen, vi som jobber med folk (helse, skole, barnehager) & med transport og frakt. Bønder er som alltid i sin egen gruppe, men hvis du tvinger meg med en pistol vil jeg si de er sammen med oss her nede. 

Det bygges opp en fattig arbeiderklasse. Å kjøpe bolig blir for de velstående, du skal ha veldig høy lønn for å klare dette i dag.

Men, tenk litt. Folket kan gå ut i gatene å demonstrere mot talt som skjer. Men i Norge? Aldri... trist.

Sosial dumping er etablert av staten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for mye byråkrati og regler for å få hjelp her og der. Folk er mennesker. Er nok mange som ikke passer inn i den ene eller den andre «boksen», og av den grunn faller utenfor. I tillegg kreves det ofte mye dokumentasjon på det ene og det andre for å få hjelp, som ikke alltid finnes eller kan være problematisk å få i stand. Særlig for folk som fra før av sliter med ting. 

Ser stadig i ulike saker som har vært i media hvor det har endt skikkelig ille, at personen gjerne har oppsøkt hjelp gjentatte ganger til ulike instanser på forhånd men blitt avvist, blitt sendt frem og tilbake da ingen vil ta ansvar for problemet, eller blitt glemt. Eventuelt det samme når andre har meldt ifra. 

Det innvilges for lite ressurser, og systemene mangler helhetlig oppfølging. Det sørges ikke for kvalitetsikring.

Se for eksempel på saken hvor en mann lå død i over 7 måneder. For meg virket det som om han ønsket hjelp da han først var i kontakt med bydelen noen år tidligere. Men han fikk blant annet råd om å kontakte firma som kunne hjelpe med leiligheten, og siden han ikke hadde økonomi til dette kunne han søke støtte ifra NAV. 
Dette er ganske store og kompliserte ting å skulle ordne med, særlig for en som sliter med angst. NAV har kompliserte systemer, og det skal veldig mye til (pluss mye dokumentasjon) for å få økonomisk støtte derfra. Fastlegen hans sier selv fastlegen aldri ble informert om bekymringsmeldingene. Bydelen har ikke dokumentert som de burde ha gjort. Det gjør at det ikke kan bevises det de påstår i ettertid. De brøt taushetsplikten ved å spørre om mannen i den lokale butikken, noe han mislikte sterkt. Det er forståelig, og kan ha bidratt til at han ikke lenger ønsket å samarbeide med dem. Dette tok de heller ikke selvkritikk på, samtidig som de gjentar årsaker som personvern og menneskerettigheter for å kunne gjøre mer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (47 minutter siden):

Det bygges opp en fattig arbeiderklasse. Å kjøpe bolig blir for de velstående, du skal ha veldig høy lønn for å klare dette i dag.

Men, tenk litt. Folket kan gå ut i gatene å demonstrere mot talt som skjer. Men i Norge? Aldri... trist.

Sosial dumping er etablert av staten.

Vi er mange enslige her i landet, altså aleneboende uten barn under 18,  og det er vel ikke så mange likheter der, men noe er gjengs, bokostnadene er forholdsvis mye større for enslige.  Det var en artikkel om det i forrige uke.

Når politikerne skryter av alt det flotte de gjør, og skal gjøre, så kommer aldri dette enslige til gode.  Enslige nedprioriteres, og til slutt blir vi funnet omkommet av sult, frost eller skader i egne hjem når naboene kjenner likstanken gjennom veggene. Pga høye bokostnader og små inntekter så har få mulighet til å kjøpe seg noen trygghet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (44 minutter siden):

Vi er mange enslige her i landet, altså aleneboende uten barn under 18,  og det er vel ikke så mange likheter der, men noe er gjengs, bokostnadene er forholdsvis mye større for enslige.  Det var en artikkel om det i forrige uke.

Når politikerne skryter av alt det flotte de gjør, og skal gjøre, så kommer aldri dette enslige til gode.  Enslige nedprioriteres, og til slutt blir vi funnet omkommet av sult, frost eller skader i egne hjem når naboene kjenner likstanken gjennom veggene. Pga høye bokostnader og små inntekter så har få mulighet til å kjøpe seg noen trygghet.

En politiker er jo ikke ute etter å tjene folket, men sin lønn og goder. En god politiker har lite meninger, holder så lav profil som mulig. Kan holde på i flere tiår.

erik-bye-om-demokrati-696x390.png

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig veldig enkelt:

For mye administrasjon med for lite ansvar.

Vi bruker ikke "for lite penger" på omsorg. Men vi får for lite omsorg for pengene vi bruker. Og dette har to årsaker:

1) Altfor mye av pengene går til forvaltning av systemet, noe som etterlater for lite penger til at systemet faktisk gjør det som skal gjøres.

2) Ingen stilles faktisk til ansvar når ting går galt. Det "verste" som kan skje er at en eller annen kommunetopp må forlate stillingen sin, men får da som regel en ny toppstilling innen et par måneder.

Inntil dette blir forandret kommer vi bare til å fortsette å peke på hverandre og leke stolleken om "hvilket parti" som har skyld i hva.

Mens ingenting faktisk blir gjort.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
KallePils skrev (17 minutter siden):

Dette er egentlig veldig enkelt:

For mye administrasjon med for lite ansvar.

Noen påpekte nylig at det fins 333 direktører som kan kobles til helseforetakene mens det er de samme 278 intensivsengene som vi hadde fra før pandemien. Nå nevner jeg dette litt i spøk, det er *lek med tall*, men samtidig ligger det noe i det du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
*Jenny* skrev (11 minutter siden):

Noen påpekte nylig at det fins 333 direktører som kan kobles til helseforetakene mens det er de samme 278 intensivsengene som vi hadde fra før pandemien. Nå nevner jeg dette litt i spøk, det er *lek med tall*, men samtidig ligger det noe i det du sier. 

Helt sant.

De eksakte tallene blir selvsagt et komplisert regnestykke med litt forskjellige muligheter for tolkning. Men vi trenger ikke de eksakte tallene.

For det samlede oversiktsbildet alene viser tydelig at noe er alvorlig galt fatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
KallePils skrev (1 time siden):

Helt sant.

De eksakte tallene blir selvsagt et komplisert regnestykke med litt forskjellige muligheter for tolkning. Men vi trenger ikke de eksakte tallene.

For det samlede oversiktsbildet alene viser tydelig at noe er alvorlig galt fatt.

Nå gjelder dette debattinnlegget Sverige og det gjelder sykehussektoren, ikke kommunen som TS starta med, men ... jeg skulle ønske noen norske journalister tok seg tid til å undersøke økningen i karriereveien i helsesektoren sammenligna med de som jobber pasientnært. Økningen av HR er for eksempel en sektor som det hadde vært spennende å se langtids-tall på, og økningen i antall mellomledere/ledere, antall nye forskrifter og EU-tilpasning, og nye stillinger som er knytta til å sjekke og kontrollere, for eksempel de siste ti årene. Hadde jeg vært journalist hadde jeg brent for helsesektoren fordi det er et så enormt område og det må være så interessant å gå i dybden her. Komplisert, men interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (5 timer siden):

Nå gjelder dette debattinnlegget Sverige og det gjelder sykehussektoren, ikke kommunen som TS starta med, men ... jeg  skulle ønske noen norske journalister tok seg tid til å undersøke økningen i karriereveien i helsesektoren sammenligna med de som jobber pasientnært. Økningen av HR er for eksempel en sektor som det hadde vært spennende å se langtids-tall på, og økningen i antall mellomledere/ledere, antall nye forskrifter og EU-tilpasning, og nye stillinger som er knytta til å sjekke og kontrollere, for eksempel de siste ti årene. Hadde jeg vært journalist hadde jeg brent for helsesektoren fordi det er et så enormt område og det må være så interessant å gå i dybden her. Komplisert, men interessant. 

Tragisk, og de skriver at dette bare er toppen av isfjellet.  Jeg tror at det er samme tilstander i Norge.  Noe jeg ofte leser, er at ferdigbehandlede pasienter blir liggende og oppta plass pga at de ikke finner ledige plasser å sende pasientene videre til rehabilitering på sykehjem osv.  Vi leser også om at pasienter som bor alene blir sendt hjem altfor tidlig og overlatt til seg selv.  De fleste blir vel fulgt inn døren hjemme, men andre blir stående ute og fryser i hjel. Grotesk behandling av mennesker.

Så uansett hvilket nivå alt svikter på, så er helsevesenet helt forferdelig og svikter på alle tenkelige og utenkelige områder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozymandias skrev (På 27.10.2024 den 20.20):

Ifølge artikkelen fører vikarbyråene til at de som faktisk gidder å ta seg av syke og eldre får en ordentlig lønn. Så hva er problemet? Vikarbyråene klarer til og med å sende pleiere rundt i landet til der hvor det er mest behov. De som jobber for vikarbyråene føler seg mer effektive når de er på jobb, og klarer enklere å koble av fra jobben på fritiden. Dette fungerer godt, i motsetning til gammeldagse offentlige ordninger.

Da har ikke du peiling på hva menneskelig kontakt går ut på. Trygghet og stabilitet er prioritet nummer en for de som jobber og de som mottar innen helse. Dette blir værre om man skal ha et for fleksibelt helsevesen, folk orker ikke slikt og blir sykemeldt og slutter i yrket da. Men det er slik vi trenger våre ledere til å forstå også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...