Gå til innhold

Har det blitt foreldres ansvar å lære barna matte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min går i 5. Klasse og jeg reagerer på hvor lavt nivået er. På skolen driver de fortsatt med GANGETABELL som de har drevet med i et år. De har knapt hatt deling og har ikke satt opp gange og dele stykker. De har ikke begynt med brøk... Jeg syns det er for ille. Jeg sitter hver kveld og lærer sønnen min matte han skulle lært på skolen for lengst. Han og vi har etterspurt mer utfordrende matteoppgaver men de holder seg på nivået til den i klassen som kan minst for at alle skal henge med virker det som?  Skal jeg jobbe fulltid og være lærer på ettermiddagen i tillegg? Syns ikke det blir rett... 

Er dette nivået norsk skole ligger på nå om dagen eller er det bare vår skole? 

Anonymkode: fa0e0...a56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er kompetansemålene til en 5. Klassing? Sjekk det først og meld eventuelle avvik til kommunen.

Anonymkode: fb4c1...8e8

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydligvis foreldrene sin oppgave og lære de det meste som har med skole å gjøre! 

Lærerne tar utdannelse, men bruker de den? Nei vi foreldre må hjelpe eller google oss fram til hvordan ting gjøres, for de gjør det selvsagt på en annen måte idag enn når vi var unge!

Det meste forrgår på pc, med alt ferdig. Altfor mange i en klasse og umulig å få hjelp!

Både for de flinke og de ikke så flinke..

Det forventes at leksene gjøres og jaggu er det mer lekser enn skolearbeid på selve skolen...

Anonymkode: 56e63...23c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres uvanlig ut. Her har de kontroll på alle tingene du nevner iløpet av 5.trinn

Anonymkode: 23f69...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden mine barn gikk i 5. klasse, men de hadde gått gjennom alt du nevner da.

Men det er nok stor forskjell på skoler, vet at barna mine gikk på en bra skole. Har en venninne som er lærer på en annen skole i samme kommune. Og hun sa at på skolen til mine barn lå de langt fram, mens på skolen hun jobbet på, så lå de langt bak. 

Anonymkode: 355c7...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som deres skole kanskje ligger litt bakpå. 
her ble gangetabellen pugget i 3.klasse. Brøk, prosent, gjennomsnitt og det andre du skriver hadde de også vært igjennom innen 5.klasse. 
Akkurat nå holder 6.klassingen på med å gange og dele store tall med flere siffer. 

Anonymkode: 3b4de...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ville jeg klaget på. Min går også i femteklasse og de ligger ikke så langt bak som dette. I tillegg er lekser delt i 3 nivåer. 

Anonymkode: 4235f...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med lesing så hjelper det at foreldre hjelper til siden det trengs mengdetrening. 

Vi satt mye og pugget gangetabellen med ungene for at det skulle sitte.  Når mange ikne gjør det er det vanskelig gor læreren å gå fort frem.

Innen et par uker publiseres resultat av nasjonale prøver for 5. trinn.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/nasjonale-prover-5.-trinn/?rapportsideKode=GSK_NP_Geo_Trinn5&filtre=EierformID(-10)_EnhetID(-99_-19_-12)_KjoennID(-10)_SkoleAarID(20182019)_VisAntallRaderDeltatt(0)_VisDeltakelsestatusfordeling(0)_VisMaaltall(0)_VisMestringsnivaafordeling(1)&radsti=F

Mine barn går på ungdomsskole og vgs. Eldste tar R1 matte. Tull at han skal sitte med det alene når vi kan hjelpe han, så sitter noen timer i uka og mange timer før prøver. 

Anonymkode: c8e5f...906

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to barn går i 6. og 4. klasse på samme skole. 4. klassingen holder på med 6. klasse-matte nå. 6. klasse ligger to emner foran. Antar det har med det generelle nivået i klassen å gjøre, samt lærerne... Mine barn får derimot utdelt ekstraoppgaver, fordi de/vi har etterspurt det. De trenger mer utfordringer, og ligger foran de andre i klassen. Så min 6. klassing ligger på nivå med 8. klasse. 4. klassingen ligger på 7. klasse-nivå. I 4. klasse har de også fått til tre ulike læringsnivå. Jeg vet 6. klasse har store utfordringer på flere arenaer, bl.a klassemiljøet, så mye fokus går til dette. Det går dessverre utover de barna som faktisk klarer seg godt på skolen.

Ja, jeg er veldig til stede når de gjør leksene sine, og følger nøye med på opplæring. Jeg følger hvert skritt de tar, og følger opp det de synes er vanskelig. På den måten har mine barn lært emnene raskere enn barn som ikke har foreldre som følger opp. I 6. klasse tror jeg de fleste foreldre er så travle, late eller kunnskapsfattige at ungene lider av dette. I 4. klasse er det bedre.

Vår skole gjør det langt under middels på nasjonale prøver, dessverre. Vurderer privatskole når de begynner på ungdomsskolen, for vet at heller ikke den gjør det så bra...

Anonymkode: 71db6...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Som med lesing så hjelper det at foreldre hjelper til siden det trengs mengdetrening. 

Vi satt mye og pugget gangetabellen med ungene for at det skulle sitte.  Når mange ikne gjør det er det vanskelig gor læreren å gå fort frem.

Innen et par uker publiseres resultat av nasjonale prøver for 5. trinn.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/nasjonale-prover-5.-trinn/?rapportsideKode=GSK_NP_Geo_Trinn5&filtre=EierformID(-10)_EnhetID(-99_-19_-12)_KjoennID(-10)_SkoleAarID(20182019)_VisAntallRaderDeltatt(0)_VisDeltakelsestatusfordeling(0)_VisMaaltall(0)_VisMestringsnivaafordeling(1)&radsti=F

Mine barn går på ungdomsskole og vgs. Eldste tar R1 matte. Tull at han skal sitte med det alene når vi kan hjelpe han, så sitter noen timer i uka og mange timer før prøver. 

Anonymkode: c8e5f...906

Jeg snakket ikke om å hjelpe med lekser jeg snakket om å lære sønnen min ting skolen ikke en gang har hatt i timen I TILLEGG til lekser 

Anonymkode: fa0e0...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærte de aldri gangetabellen. Jeg tok det opp med lærer, og han sa at «det har vi sluttet med i norsk skole». Jeg fatter det ikke. Mitt barn får ikke hjelp i matte når rekker opp hånda, og føler ikke forstår noenting. Har forsøkt å hjelpe, men det er litt håpløst. Det er sånn til hele klassen, jeg har etterspurt mer hjelp, mer undervisning, forslag om at jeg ordner privattimer i matte fordi hn lærer ikke det som skal, på skolen. Læreren svarte bare med at ikke alle skal bli ingeniører og fysikere. Det er en gi-blaffen-holdning til ungenes læring og de lærer heller ingenting. Lekser gis knapt også. Det er også begrenset hva vi som foreldre har kapasitet til å lære bort, selv om vi kan matte, er det ikke vi som har tatt lærerutdanningen. Lærebøker har de heller ikke, da kommunen ikke har råd til det.

Anonymkode: 70ca5...968

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn har rett til opplæring. Kommunen har plikt til å gi et opplæringstilbud i tråd med loven. 

Men - FORELDRE er ANSVARLIG for at barna sine får opplæringen de har krav på. Er ikke skolens tilbud godt nok for ditt barn? Da er det ditt ansvar som forelder å kompensere for det ved å enten 1) kreve mer fra skolen. 2) gi privat undervisning selv eller ved å hyre inn hjelp. 3) bytte skole.

Det finnes sikkert flere alternativer, men til syvende og sist er det, etter loven, ditt ansvar som forelder.

Anonymkode: 2b312...4a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her lærte de aldri gangetabellen. Jeg tok det opp med lærer, og han sa at «det har vi sluttet med i norsk skole». Jeg fatter det ikke. Mitt barn får ikke hjelp i matte når rekker opp hånda, og føler ikke forstår noenting. Har forsøkt å hjelpe, men det er litt håpløst. Det er sånn til hele klassen, jeg har etterspurt mer hjelp, mer undervisning, forslag om at jeg ordner privattimer i matte fordi hn lærer ikke det som skal, på skolen. Læreren svarte bare med at ikke alle skal bli ingeniører og fysikere. Det er en gi-blaffen-holdning til ungenes læring og de lærer heller ingenting. Lekser gis knapt også. Det er også begrenset hva vi som foreldre har kapasitet til å lære bort, selv om vi kan matte, er det ikke vi som har tatt lærerutdanningen. Lærebøker har de heller ikke, da kommunen ikke har råd til det.

Det fikk vi beskjed om. De trengte ikke lære den utenatt  og våres er nå 18 og 20 år. Men vi lærte nå unga der hjemme. Noe som de å sa hjalp de mye.

Men vi måtte å lære de annen måtte å sette opp ganger og dele når det ble store tall, for de klarte ikke når de skulle gjøre slik læreren sa de skulle.  Da fikk de ofte ikke med alle talene

Anonymkode: 7979a...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mine to barn går i 6. og 4. klasse på samme skole. 4. klassingen holder på med 6. klasse-matte nå. 6. klasse ligger to emner foran. Antar det har med det generelle nivået i klassen å gjøre, samt lærerne... Mine barn får derimot utdelt ekstraoppgaver, fordi de/vi har etterspurt det. De trenger mer utfordringer, og ligger foran de andre i klassen. Så min 6. klassing ligger på nivå med 8. klasse. 4. klassingen ligger på 7. klasse-nivå. I 4. klasse har de også fått til tre ulike læringsnivå. Jeg vet 6. klasse har store utfordringer på flere arenaer, bl.a klassemiljøet, så mye fokus går til dette. Det går dessverre utover de barna som faktisk klarer seg godt på skolen.

Ja, jeg er veldig til stede når de gjør leksene sine, og følger nøye med på opplæring. Jeg følger hvert skritt de tar, og følger opp det de synes er vanskelig. På den måten har mine barn lært emnene raskere enn barn som ikke har foreldre som følger opp. I 6. klasse tror jeg de fleste foreldre er så travle, late eller kunnskapsfattige at ungene lider av dette. I 4. klasse er det bedre.

Vår skole gjør det langt under middels på nasjonale prøver, dessverre. Vurderer privatskole når de begynner på ungdomsskolen, for vet at heller ikke den gjør det så bra...

Privatskole er ikke synonymt med bedre kvalitet sånn at du vet. Den lokale privatskolen her, har en norsklærer som mener at litteratur er noe tull, og at rettskriving er «pirk». Gikk i samme klasse med vedkommende på voksenopplæring, og han er ikke omtalt som en god lærer i dag. Uttalelsene han stadig kom med, var både rasistiske og misognystiske og basert på en rednecksmentalitet. Er det slike man skal betale tusenvis for å undervise sine unger? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også femteklassing, og her er det brøk no (dei bruker Matemagisk). For vår del har vi gjennom fleire år reagert på didaktikken, som vi ikkje skjønar grunnlaget for. Elevane her har til dømes ikkje hatt noka lærebok, berre oppgåvebok/-bøker, så det er veldig vanskeleg for dei å vere sjølvhjelpte når dei står fast og treng repetisjon. I tillegg er er det eit heilt ekstremt fokus på reknestrategiar, mens dei heller ikkje her har lært å setje opp gange- og delestykke enno. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vår skole har de ikke lekser og ikke prøver, så det er veldig vanskelig som forelder å følge opp matte-utviklingen. Skulle ønske de hadde litt lekser hver uke, kan gjerne hjelpe. 7.trinn her. 

Anonymkode: a5053...edf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra læreplanen i matematikk for 5.trinn:

Kompetansemål etter 5. trinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

• utforske og forklare samanhengar mellom brøkar, desimaltal og prosent og bruke det i hovudrekning
  • beskrive brøk som del av ein heil, som del av ei mengd og som tal på tallinja og vurdere og namngi storleikane
  • representere brøkar på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
  • utvikle og bruke ulike strategiar for rekning med positive tal og brøk og forklare tenkjemåtane sine
  • formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med brøk å gjere
  • diskutere tilfeldigheit og sannsyn i spel og praktiske situasjonar og knyte det til brøk
  • løyse likningar og ulikskapar gjennom logiske resonnement og forklare kva det vil seie at eit tal er ei løysing på ei likning
  • lage og løyse oppgåver i rekneark som omhandlar personleg økonomi
  • formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med tid å gjere
  • lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer
Og dette er for 3.trinn:
Kompetansemål etter 3. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne:

*utvikle og bruke formålstenlege strategiar for subtraksjon i praktiske situasjonar
*utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing
*utforske multiplikasjon ved teljing
*eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i kvardagssituasjonar
*representere multiplikasjon på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
*bruke kommutative, assosiative og distributive eigenskapar til å utforske og beskrive strategiar i multiplikasjon
*beskrive likskap og ulikskap i samanlikning av storleikar, mengder, uttrykk og tal og bruke likskaps- og ulikskapsteikn
*utforske likevekt og balanse i praktiske situasjonar, representere dette på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
*bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
*eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
*lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel knytte til koordinatsystemet

Anonymkode: 21f9d...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig fordi jeg har reagert på at 2. kl leksene virker for kompliserte. Dette er en skole under gjennomsnittet i en by med mye minioritetsgrupper, og både matte og norskleksene virker unødig kompliserte med typ lurespørsmål. Syns skolen i Norge har gått over stokk og sten. Kan ikke forstå at de forskjellige offentlige grunnskolene har det så forskjellig. Har ikke har gange og dele på leksene ennå men interessen er der så har hatt det på skolen. 
Så til spørsmålet ditt, ja jeg opplever at om foreldrene ikke sette ekstra kluter til, læres det ikke på skolen. 

Anonymkode: f87e4...da5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Privatskole er ikke synonymt med bedre kvalitet sånn at du vet. Den lokale privatskolen her, har en norsklærer som mener at litteratur er noe tull, og at rettskriving er «pirk». Gikk i samme klasse med vedkommende på voksenopplæring, og han er ikke omtalt som en god lærer i dag. Uttalelsene han stadig kom med, var både rasistiske og misognystiske og basert på en rednecksmentalitet. Er det slike man skal betale tusenvis for å undervise sine unger? 

Burde muligens lagt til at privatskolen her er kjent for å være veldig bra, både faglig og sosialt, og sjokkerende rimelig. Sjekket priser for ei uke siden, og ble satt ut av at fritidsaktivitetene koster mer per måned enn privatskolen. Det er overkommelig i massevis for vår økonomi. 
Det er derimot mye som skjer på skolefronten nå over hele landet, så vi får se hvordan det blir om et par år. Her er det store bekymringer ifht skolenedleggelse og sammenslåing av ungdomsskolen barna mine sogner til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...