Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøleskapet mitt sluttet å virke. Må kjøpe nytt men har dårlig råd. Så sjekker finn.no. Fant ett billig i bra stand til 1000 kr. Sendte melding, men like etterpå stod det solgt på den. Men nå står det til salgs igjen og selger svarte på melding om at varen er tilgjengelig 

Men da blir jeg skeptisk. Hvorfor skrive solgt og så endre det? 

Anonymkode: b1481...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn kryr av folk som ikke dukker opp selv om de har sagt de vil kjøpe noe. 

Anonymkode: 3f5bf...b5c

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finn kryr av folk som ikke dukker opp selv om de har sagt de vil kjøpe noe. 

Anonymkode: 3f5bf...b5c

Men ikke rart å vente med å sette solgt på den før den har blitt hentet? Jeg har aldri solgt noe på funn, så jeg vet ikke 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ikke rart å vente med å sette solgt på den før den har blitt hentet? Jeg har aldri solgt noe på funn, så jeg vet ikke 😉

Nei det er helt vanlig 

Anonymkode: 0e8ca...bf2

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg både solgt og kjøpt varer på Finn, hvitevarer er derimot noe jeg aldri ville funnet på å kjøpe brukt, mine erfaringer på Finn er gode både som selger og kjøper.

Hva gjelder kjøleskap så er ikke de dyre, for 10-15.000 får du et greit kjøleskap, altså ingen grunn til å kjøpe det brukt.

Skrevet
tvertimot skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg både solgt og kjøpt varer på Finn, hvitevarer er derimot noe jeg aldri ville funnet på å kjøpe brukt, mine erfaringer på Finn er gode både som selger og kjøper.

Hva gjelder kjøleskap så er ikke de dyre, for 10-15.000 får du et greit kjøleskap, altså ingen grunn til å kjøpe det brukt.

Der er du ja. 10-15 000kr for et kjøleskap når man har dårlig råd er bare slemt å komme med. Men hva forventer man av en trollebruker.

Anonymkode: de314...ecb

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
tvertimot skrev (10 minutter siden):

Hadde jeg hatt penger så hadde jeg selvfølgelig kjøpt ny. Men nå må jeg bruke 1000 kr av matbudsjettet til dette 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der er du ja. 10-15 000kr for et kjøleskap når man har dårlig råd er bare slemt å komme med. Men hva forventer man av en trollebruker.

Anonymkode: de314...ecb

Trollebruker?

Et kjøleskap er en investering man har i mangfoldige år, du kan ikke på alvor mene at 10-15.000 da er dyrt, det er altså ikke mye å måtte betale om man oregner det til hvor mye det koster for hvert år.

For den prisen får man et nytt og moderne kjøleskap, noe man ikke får om man kjøper billigere og av lavere kvalitet.

Hva gjelder brukt kjøleskap så er ikke hvitevarer hva man kjøper brukt, man vet aldri hvem som har hatt kjøleskapet og hvitevarer som dette er noe man av hygieniske årsaker kjøper nytt.

Skrevet

Nei, det er ikke uhygienisk å kjøpe et brukt kjøleskap. Det kan vaskes på en måte ingen bakterier kan tåle. 

Kan ha litt mer forståelse for argumentet ditt når det gjelder seng, men det du sier nå er bare tøys. Selvfølgelig går det helt fint å kjøpe et brukt kjøleskap, du kan ha uflaks og det kan gå i stykker, du har ikke garantien du får når du kjøper nytt og du får det ikke levert. Men det er det eneste negative med å kjøpe brukt. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
tvertimot skrev (31 minutter siden):

tvertimot skrev (18 minutter siden):

Trollebruker?

Et kjøleskap er en investering man har i mangfoldige år, du kan ikke på alvor mene at 10-15.000 da er dyrt, det er altså ikke mye å måtte betale om man oregner det til hvor mye det koster for hvert år.

For den prisen får man et nytt og moderne kjøleskap, noe man ikke får om man kjøper billigere og av lavere kvalitet.

Hva gjelder brukt kjøleskap så er ikke hvitevarer hva man kjøper brukt, man vet aldri hvem som har hatt kjøleskapet og hvitevarer som dette er noe man av hygieniske årsaker kjøper nytt.

Det er ikke alltid en investering man har råd til akkurat NÅ, for det er akkurat NÅ det kjøleskapet trengs. Folk med dårlig råd kan ikke hoste opp 10-15000 kr helt brått. Det må spares, og det tar lang tid. Først da er det en investering man har råd til, som kan vare år etter år. Enn så lenge, kan et kjøleskap til 1000 kr være godt nok. Det kan også vare i mange år til, men det er mer uforutsigbart enn ved nytt kjøleskap. Vi har kjøleskap og frys som er 35 år gammelt, og det fungerer gullende bra fremdeles. Ikke det rimeligste i drift, ikke noe fancy, ser ikke så bra ut, støyer en del, men det gjør jobben sin. Nå er eldre hvitevarer ofte i bedre kvalitet enn nyere. Hvitevarer og annen elektronikk er ikke lenger laget for å vare lenger enn garantitida. Når garantien er ute, så kan man godt begynne å legge av penger til nytt, om ikke begynne sparinga før det.
Det finnes mange grunner til dårlig råd, det finnes mange grunner til at ikke alle kan spare opp en buffer til bl.a slikt.

Hygieniske årsaker er null problem. Hvitevarer i alle slag fåes kjøpt brukt av egne bedrifter/butikker. Jeg har selv jobbet i en slik bedrift, og kjøleskapene ble godt rengjort, for å si det sånn. Det er mulig å gjøre det hjemme også.

Anonymkode: ee2f6...6d7

• Liker 8
Skrevet
tvertimot skrev (32 minutter siden):

Trollebruker?

Hvor nyttig er rådet ditt når ts skriver h*n har dårlig råd? Eller mangler du totalt bakkekontakt og mener en med «dårlig råd» sannsynligvis har 10000-15000 liggende til enhver tid, siden det er «småpenger»?

Kjøleskap er noe jeg vil anta ca. 99% anser som en nødvendighet i boligen, og er dermed ikke noe man kan ta seg tid til å spare til i x antall måneder.

Anonymkode: 3b074...06d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke alltid en investering man har råd til akkurat NÅ, for det er akkurat NÅ det kjøleskapet trengs. Folk med dårlig råd kan ikke hoste opp 10-15000 kr helt brått. Det må spares, og det tar lang tid. Først da er det en investering man har råd til, som kan vare år etter år. Enn så lenge, kan et kjøleskap til 1000 kr være godt nok. Det kan også vare i mange år til, men det er mer uforutsigbart enn ved nytt kjøleskap. Vi har kjøleskap og frys som er 35 år gammelt, og det fungerer gullende bra fremdeles. Ikke det rimeligste i drift, ikke noe fancy, ser ikke så bra ut, støyer en del, men det gjør jobben sin. Nå er eldre hvitevarer ofte i bedre kvalitet enn nyere. Hvitevarer og annen elektronikk er ikke lenger laget for å vare lenger enn garantitida. Når garantien er ute, så kan man godt begynne å legge av penger til nytt, om ikke begynne sparinga før det.
Det finnes mange grunner til dårlig råd, det finnes mange grunner til at ikke alle kan spare opp en buffer til bl.a slikt.

Hygieniske årsaker er null problem. Hvitevarer i alle slag fåes kjøpt brukt av egne bedrifter/butikker. Jeg har selv jobbet i en slik bedrift, og kjøleskapene ble godt rengjort, for å si det sånn. Det er mulig å gjøre det hjemme også.

10.000 er ikke mer enn hva man som vanlig lønnsmottaker kan legge på bordet en hvilken som helst måned, man trenger ikke å leve på nudler for det.

De fleste i Norge jobber, altså er det absolutt ingen umulighet, snarere heller noe de fleste takler greit om man bare gjennomføere det.

Skjønner at mange lever litt fra hånd til munn, men da er det bare å vente til lønnen kommer på konto og slå til da, så får man vært mer sparsommelig resten av mnd., noe noen som ikke har midler i bakhånd nødvendigvis må om de bruker 10.000 på kjøleskap en mnd., vil jo merke det resten av mnd.

Skrevet
tvertimot skrev (5 timer siden):

Merkelig kommentar, hvis TS kan få et pent brukt for halve prisen er det selvsagt gull verdt for henne! 

• Liker 2
Skrevet
LeneXCII skrev (29 minutter siden):

Merkelig kommentar, hvis TS kan få et pent brukt for halve prisen er det selvsagt gull verdt for henne! 

Som sagt, man vet aldri kjøleskapets historie, spesielt hygienisk er det ikke å kjøpe brukt. Ikke er det veldig mye billigere heller, hvis noen kjøper et kjøleskap som har vart halve dets livslengde til halv pris, da kunne de like gjerne kjøpt et nytt og moderne og de ville ha betalt nær sagt den samme månedsprisen for skapet (man må se mot tiden man har det).

Skrevet
tvertimot skrev (10 minutter siden):

hvis noen kjøper et kjøleskap som har vart halve dets livslengde til halv pris, da kunne de like gjerne kjøpt et nytt og moderne og de ville ha betalt nær sagt den samme månedsprisen for skapet (man må se mot tiden man har det).

Du forutsetter her at vedk har nok penger, men man kan ikke alltid tenke hva som lønner seg i lengden hvis man ikke har penger til en slik investering! 

• Liker 3
Skrevet
tvertimot skrev (5 timer siden):

10.000 er ikke mer enn hva man som vanlig lønnsmottaker kan legge på bordet en hvilken som helst måned, man trenger ikke å leve på nudler for det.

De fleste i Norge jobber, altså er det absolutt ingen umulighet, snarere heller noe de fleste takler greit om man bare gjennomføere det.

Skjønner at mange lever litt fra hånd til munn, men da er det bare å vente til lønnen kommer på konto og slå til da, så får man vært mer sparsommelig resten av mnd., noe noen som ikke har midler i bakhånd nødvendigvis må om de bruker 10.000 på kjøleskap en mnd., vil jo merke det resten av mnd.

Du er jammen sneversynt. Anser det ikke verdt mi tid å diskutere mer med deg.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er jammen sneversynt. Anser det ikke verdt mi tid å diskutere mer med deg.

Ser det hele i et større perspektiv, noen kjøper brukt kjøleskap hvert tredje år for 3000 kroner, og bruker 9000 kroner på kjøleskap i løpet av 9 år. Andre kjøper like gjerne et nytt kjøleskap til 9000 kroner og har det i 9 år, begge har brukt 1000 kroner året på å ha kjøleskap.

Den ene har dog hatt mye mer stress (hentet tre brukte skap) og må sågar gjøre noe så uhygenisk som å overta kjøleskap fra noen de ikke vet hvem er, ei heller hva kjøleskapet har inneholdt. Å være så fattig at man ikke har råd til noe såpass billig som et kjøleskap, da bor man over evne eller burde skifte jobb i stedet for å snu på kronene for noe så banalt.

Skrevet
tvertimot skrev (8 timer siden):

10.000 er det jeg har til overs etter at faste utgifter er betalt, altså skal det gå til mat, bensin, aktiviteter med barnet mitt osv. Måtte ha spart i minst et halvt år for å få råd til et kjøleskap til 10.000. 

Anonymkode: 39a7c...9ed

• Hjerte 1
Skrevet
tvertimot skrev (1 time siden):

Ser det hele i et større perspektiv, noen kjøper brukt kjøleskap hvert tredje år for 3000 kroner, og bruker 9000 kroner på kjøleskap i løpet av 9 år. Andre kjøper like gjerne et nytt kjøleskap til 9000 kroner og har det i 9 år, begge har brukt 1000 kroner året på å ha kjøleskap.

Den ene har dog hatt mye mer stress (hentet tre brukte skap) og må sågar gjøre noe så uhygenisk som å overta kjøleskap fra noen de ikke vet hvem er, ei heller hva kjøleskapet har inneholdt. Å være så fattig at man ikke har råd til noe såpass billig som et kjøleskap, da bor man over evne eller burde skifte jobb i stedet for å snu på kronene for noe så banalt.

Istedenfor å lese situasjonen med usympatiske briller så kan du kanskje sette deg inn i andres situasjon og ta på forståelsesbrillene? 

Nedenfor er et eksempel på det du skriver, med forståelse istedenfor fordømmelse, tatt fra Terry Pratchett, og så vanlig at støvelteorien er pensum på økonomistudier.

“The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money. Take boots, for example. He earned 38 dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost 50 dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about 10 dollars. 

“The thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford 50 dollars had a pair of boots that’d still be keeping his feet dry in 10 years’ time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent 100 dollars on boots in the same time and would still have wet feet.”

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

10.000 er det jeg har til overs etter at faste utgifter er betalt, altså skal det gå til mat, bensin, aktiviteter med barnet mitt osv. Måtte ha spart i minst et halvt år for å få råd til et kjøleskap til 10.000. 

Anonymkode: 39a7c...9ed

10.000 kroner er ikke mye å sitte igjen med etter at faste utgifter er betalt, i alle fall ikke når du har barn. Hvorfor sitter du igjen med så lite, bor du over evne i en storby? I så fall kan det være en ide å flytte tenker jeg, for med så lite å rutte med så går det jo hardt ut over livskvaliteten, det er ikke holdbart i lengden.

Man bor billig i bygder, i alle fall om det ikke er i sentrale deler av landet. Lønnen er den samme der, altså kan livskvaliteten heves betraktelig i form av at du får en helt annen økonomisk frihet. Man skal ha ganske grei lønn for at det skal være verdt å kjøpe seg plass å bo og å leve i en av de største byene, tjener man lite så er ikke et urbant liv det riktige og man bør ikke kjøpe eller leie (altså bo) urbant, det foringer livskvaliteten for mye rett og slett fordi da må man leve som fattig.

Å ta fornuftige valg er en frihet man har og noe man bør etterstrebe, man trenger altså ikke å måtte leve fattig.

Endret av tvertimot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...