AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #1 Del Skrevet 27. oktober 2024 Leser at dette ofte er arvelig, er det andre i familien deres med diagnosen? Var det noe under graviditeten som kunne gjort det? Eksempel medisiner, nikotin etc? Anonymkode: 4b8a2...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #2 Del Skrevet 27. oktober 2024 Man får ikke autisme av ting under graviditeten, utover at prematuritet øker risikoen noe (og rusmisbruk kan gi symptomer som ligner). Mitt autistiske barn er det eneste i familien som har fått diagnosen autisme, men en tante og et søskenbarn har ADHD - som er i samme "familie" hva gjelder arvelighet. Jeg er også ganske sikker på at en forelder, en besteforelder og en tante til ville fått autismespekterdiagnose om de ble utredet. Anonymkode: 5054d...83f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #3 Del Skrevet 27. oktober 2024 Mitt første barn er under utredning for autisme. Har familie med autisme og ADHD. Anonymkode: 6227c...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #4 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg har to barn med autisme (asperger) . Barna har også en kusine med autisme, mor har muligens, og jeg mistenker at jeg kanskje dipper litt innpå det eller adhd. De har i tillegg en bestefar som nok hadde fått diagnosen om han hadde blitt utredet. Anonymkode: 2a0c3...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 27. oktober 2024 #5 Del Skrevet 27. oktober 2024 Man kan ikke forårsake autisme. Men ja, far og farmor. Det er ofte arvelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6 Del Skrevet 27. oktober 2024 Min mor har Asbergers, min far har ADHD. To av mine brødre har Asbergers, min siste bror har adhd xxl. Jeg har begge deler. Har selv 3 barn, den eldste har Asbergers, de to yngste har både Asbergers og adhd som meg. Har god utdanning, jobb og godt nettverk/er sosial, men det koster meg mye å være sosial og å følge alle kodene. Jeg har hatt en fin og trygg oppvekst, mine barn har også en fin og trygg oppvekst. Vi er litt semi-asosiale hele gjengen bare og trenger mye alenetid og stimmer litt innimellom i form av latterkramper, humor og det er mye temperament ute og går i familiemiddager f.eks. Men alt i alt; elsker familien min og føler meg virkelig heldig med den gjengen jeg har rundt meg. Ingen er voldelige eller voldsomme eller helt blottet for sosiale antenner liksom, vi er bare veldig direkte oss i mellom og lite «rosa skyer» ute og går i min familie. Anonymkode: 908d3...8fd 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #7 Del Skrevet 27. oktober 2024 Har et barn med Asperger, og et med ADHD. Jeg tror jeg har ADHD, far har mest sannsynlig Asperger, og tror moren hans og har det. Broren hans har ADHD. Begge barna til min søster har ADHD. Anonymkode: 227ad...e97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #8 Del Skrevet 27. oktober 2024 Mor har og eldste jenta i hus sliter med noe. Så utredning er satt i gang. Anonymkode: 5528d...5d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #9 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leser at dette ofte er arvelig, er det andre i familien deres med diagnosen? Var det noe under graviditeten som kunne gjort det? Eksempel medisiner, nikotin etc? Anonymkode: 4b8a2...a7c Det er en kjent sak at det er sammenheng mellom bruk av visse epelepsilegemidler under graviditet har ført til opphopning av autisme hos barn. Disse medisinene ble ulovlig å g til gravide i vår eller deromkring. Man ser og på sammenhengen mellom autisme og mikroplast hos mor. Så jeg har liten tro på at autisme skyldes noe genetisk og dermed noe arvelig. Det samme gjelder for bokstavdiagnoser. Anonymkode: 87496...e50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #10 Del Skrevet 27. oktober 2024 Har barn med Asperger og ADHD, ingen øvrige i familien er diagnostisert med noe av dette. Men ganske sikker på far har ADHD (hans søster og mor har det garantert), og at jeg/mor er svakt inne på autismespekteret (kan ikke se sterke signaler på dette ellers i min familie, men er en introvert og lite dominant/autoritær familie). Anonymkode: 7e6e7...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg har en sønn med Asperger, diagnosen ble satt da han var 22. Kjenner ikke til noen andre i familien med det, bortsett fra at kanskje farmor hadde snev av det. Iflg min far rømte hun nemlig gården hver gang det skulle komme folk/fremmede, og dro til "gammelstua" og gjemte seg der til de besøkende hadde reist. Typisk Asperger å ikke takle sosiale settinger og fremmede mennesker særlig godt. Men hun ble gift og fikk en skokk med unger da. Kjenner ikke til at noen av dem fikk Asperger. Anonymkode: 75345...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #12 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg har adhd, sønnen har autisme. Under utredningen hans har jeg begynt å tenke på om jeg også heller litt mot autisme. Anonymkode: d7cab...39e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Del Skrevet 27. oktober 2024 Man kan få høyere risiko for autisme om mor spiste mye fisk i graviditeten pga kvikksølv. Men nei ingen i min familie har autisme bortsett fra mitt barn. Anonymkode: 987d1...95e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #14 Del Skrevet 27. oktober 2024 Har et barn under utredning, med en farmor og en onkel med autisme. Anonymkode: 1b4bf...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #15 Del Skrevet 27. oktober 2024 Vi har nok et lass udiagnostisert spekter ja. På begge sider. Min mor adhd, min far autisme (udiagnostisert). Oss søsken har alle flere barn med en av de to diagnosene. Mitt vet jeg aldri hadde blitt fanget opp i hjembyen da han er skoleflink, funker OK sosialt osv. Så jeg har alltid tenkt «det er meg genetikken er fra», men når jeg ser svigerfar miste muligheten til å maskere med økende alder så tenker jeg litt «ehm….ja. Dette var veldig autistisk». Men flere er atypiske og klarer seg bedre enn forventet, så igjen: alle hadde sklidd under radaren for 20-30 år siden bortsett fra 1-2 stk som dengsng da fikk diagnosen Asperger. Anonymkode: 486a2...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #16 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man kan få høyere risiko for autisme om mor spiste mye fisk i graviditeten pga kvikksølv. Men nei ingen i min familie har autisme bortsett fra mitt barn. Anonymkode: 987d1...95e Tull! Det er arvelig, ja. Anonymkode: 5c7ef...e12 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #17 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er en kjent sak at det er sammenheng mellom bruk av visse epelepsilegemidler under graviditet har ført til opphopning av autisme hos barn. Disse medisinene ble ulovlig å g til gravide i vår eller deromkring. Man ser og på sammenhengen mellom autisme og mikroplast hos mor. Så jeg har liten tro på at autisme skyldes noe genetisk og dermed noe arvelig. Det samme gjelder for bokstavdiagnoser. Anonymkode: 87496...e50 Hos oss var det ingen røyk/nikotin/medikamentbruk hos noen av oss da 6 fødekvinner som fikk barn med div diagnoser. Mikroplast er vanskelig å si, er vel mest aktuelt hos oss yngste. Lite mikroplast oppi ei bygd i gokk i 1940-1970 liksom. Anonymkode: 486a2...a97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #18 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er en kjent sak at det er sammenheng mellom bruk av visse epelepsilegemidler under graviditet har ført til opphopning av autisme hos barn. Disse medisinene ble ulovlig å g til gravide i vår eller deromkring. Man ser og på sammenhengen mellom autisme og mikroplast hos mor. Så jeg har liten tro på at autisme skyldes noe genetisk og dermed noe arvelig. Det samme gjelder for bokstavdiagnoser. Anonymkode: 87496...e50 Så du mener at det at det er en opphopning av adhd og autisme i noen familier skyldes utelukkende ting som medisiner og mikroplast eller andre ting man «gjør»? Det gir ikke helt mening at det bare er i enkelte familie de får i seg mikroplast og «feil» medisiner. Da burde det også vært MYE mer av det enn det er i dag. Anonymkode: 6816c...5c5 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #19 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mor har og eldste jenta i hus sliter med noe. Så utredning er satt i gang. Anonymkode: 5528d...5d6 Din mor? Altså din datters bestemor? Anonymkode: bed53...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #20 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har barn med Asperger og ADHD, ingen øvrige i familien er diagnostisert med noe av dette. Men ganske sikker på far har ADHD (hans søster og mor har det garantert), og at jeg/mor er svakt inne på autismespekteret (kan ikke se sterke signaler på dette ellers i min familie, men er en introvert og lite dominant/autoritær familie). Anonymkode: 7e6e7...463 Man er da ikke autist fordi man er introvert. Anonymkode: bed53...7f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå