Gå til innhold

Blir så misunnelig og bitter på kollega.. hvordan håndtere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min nærmeste kollega ( vi har samme jobb) har nå søkt om permisjon for i reise og bare nyte livet ett år.

Ble ganske overrasket over hvordan de kunne finansiere dette, og det viser seg at hun har brukt de siste årene på å opparbeide seg flere eiendommer med inntekter, og at de har spart masse i fond. 

Blir bare så misunnelig. Får det knapt til å gå rundt, og vil aldri kunne gjøre noe slikt. Trodde liksom vi var i samme båt, da vi har klaget sammen på lønnen, arbeidsmengden osv. uskyldig klaging bare.  Merker at jeg sliter med å være hyggelig nå før hun slutter. Noen som har noen gode ord? 

Anonymkode: cc090...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kollegaen din har vært smart med pengene sine, og du har vært dum? Og nå er du bitter..? Dette viser jo bare at teorien om at fattige folk er fattige fordi de er elendige med penger, stemmer ganske bra.

Anonymkode: e2b6d...3a0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min nærmeste kollega ( vi har samme jobb) har nå søkt om permisjon for i reise og bare nyte livet ett år.

Ble ganske overrasket over hvordan de kunne finansiere dette, og det viser seg at hun har brukt de siste årene på å opparbeide seg flere eiendommer med inntekter, og at de har spart masse i fond. 

Blir bare så misunnelig. Får det knapt til å gå rundt, og vil aldri kunne gjøre noe slikt. Trodde liksom vi var i samme båt, da vi har klaget sammen på lønnen, arbeidsmengden osv. uskyldig klaging bare.  Merker at jeg sliter med å være hyggelig nå før hun slutter. Noen som har noen gode ord? 

Jobb med din egen misunnelse du. Hvordan andre bruker sine midler er deres private sak. Du kunne gjort det samme selv, om du hadde tatt gode valg tidlig i livet.

Anonymkode: 7cbe4...311

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode ord? Voks opp, ta ansvar for ditt eget liv.

Hva er dine mål? Hva ønsker du å få ut av tilværelsen? Hva må du gjøre for å nå dine mål?

Anonymkode: 721d7...ab9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen gode ord:

- Lær alt du kan av kollegaen din om sparing og investering

- Jobb med deg selv for å bli rausere og ikke bitter

Anonymkode: e4c61...41a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troe ikke du skjønner hva vi som sparer til slikt ofrer. 

Det blir ikke turer på byen, cafe,  kaffe fra Starbucks og nye klær sko og vesker når man planlegger en slik reise. 

Jeg har spart til bolig slik i 13 år. For å få råd. Levd på minimum uten noen unødvendige kostnader i 13 år.  

Det kan du også gjøre, om du bare vil. 

Anonymkode: a93c1...307

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid dumt å sammenlikne seg med andre, tenker jeg da. Hvis man driver med det så kan man aldri bli lykkelig. Hvis du ikke greier å være glad på hennes vegne så må du i det minste late som. Bruk dette eventuelt som en mulighet til å gjøre endringer du ønsker deg i ditt eget liv.

Hun må jo ha brukt mer enn bare "de siste årene" på å opparbeide seg flere eiendommer. Det høres også ut som de er to som har spart sammen? Kanskje en av dem har arvet? Hun skal reise i ett år og det er hva hun skal bruke sine sparepenger på. Du har brukt dine på noe annet, men det var vel også sånn passelig gjennomtenkt? Vet ikke om jeg ville brukt alle mine sparepenger på å reise i ett år, men henne om det. Folk er forskjellige.

Anonymkode: ef2fb...f91

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må være trolling😂

Anonymkode: a12f0...3b1

Absolutt ikke trolling. Det er reelle følelser dessverre, selv om jeg skjønner at jeg er urimelig. Føler meg på en merkelig måte ført litt bak lyset. Selv om hun selvfølgelig ikke har opplysningsplikt overfor meg, så har jeg liksom følt at vi har vært i samme båt. Og nå blir det en krevende periode på jobb, da vi skal i gang med et heftig prosjekt. Også blir jeg liksom sittende i det alene. 

Jeg skjønner som sagt at jeg er urimelig, er derfor jeg vil ha råd for hvordan jeg kan slippe det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er « de « - altså kollega og mann har gjort sånn og sånn? Og så er det du eller dere? 
Hvis du er alene og kollega har partner er det ikke rart at de sammen har kunnet investere mer. Hvis dere begge har partner men ts sin tjener mer og / eller de har kommet lenger i nedbetaling av lån er det ikke rart at de har kunnet investere mer. Er dere like gamle? Vet du at ingen har arvet? At du og kollega har lik lønn siner jo ingenting om deres økonomiske situasjon? 

det kan også være som andre skriver at hun har forsaker mye og rett og slett har vært flinkere til og spare enn deg. Kan du ikke spørre om noen tips? Utrolig sært og være sjalu og ikke klare og være hyggelig. Hva er det som stopper deg fra og gjøre det samme? 

Anonymkode: 5088d...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Troe ikke du skjønner hva vi som sparer til slikt ofrer. 

Det blir ikke turer på byen, cafe,  kaffe fra Starbucks og nye klær sko og vesker når man planlegger en slik reise. 

Jeg har spart til bolig slik i 13 år. For å få råd. Levd på minimum uten noen unødvendige kostnader i 13 år.  

Det kan du også gjøre, om du bare vil. 

Anonymkode: a93c1...307

Man trenger ikke å ofre de tingene der når man sparer til bolig og reiser. 

Anonymkode: 6a40f...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du først og fremst må akseptere at du har en annen situasjon og et annet utgangspunkt enn andre. Det er ingen som er i akkurat samme situasjon som deg, og bare fordi andre har kunne tatt slike valg betyr ikke det at du reelt sett kunne gjort det samme.

Det kan være stor forskjell på hennes mann sin inntekt kontra din manns inntekt. Kanskje har de arvet, har færre barn eller fått barn senere så de kunne spare mye først. De kan ha hatt mer flaks på boligmarkedet enn deg, kommet seg inn tidligere pga hjelp fra foreldre, eller noe annet.

De færreste som blir spurt om sin økonomi vil vedkjenne seg å ha hatt hjelp og flaks, de fleste tror oppriktig at alt de har fått i livet kommer fra hardt arbeid og selvoppoffrelse. Mens i realiteten har de fått drahjelp av alt fra en lykkelig barndom til ren økonomisk hjelp. Du får ikke den hele fasiten om hvordan de har fått så god råd.

Hvis du ser at du selv kunne prioritert annerledes tidligere, så lær av det. Ikke vær sint på deg selv, aksepter at du tok dine valg for en grunn, og jobb for å ta bedre valg når du kan.

Anonymkode: 86212...d9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt ikke trolling. Det er reelle følelser dessverre, selv om jeg skjønner at jeg er urimelig. Føler meg på en merkelig måte ført litt bak lyset. Selv om hun selvfølgelig ikke har opplysningsplikt overfor meg, så har jeg liksom følt at vi har vært i samme båt. Og nå blir det en krevende periode på jobb, da vi skal i gang med et heftig prosjekt. Også blir jeg liksom sittende i det alene. 

Ført bak lyset, hvordan? Hadde du følt deg bedre hvis hun hadde opplyst om at hun har vært mye smartere med pengene sine enn deg? Hvorfor ser du ikke heller muligheter, dette kunne du også fått til? Og hvis du nå skal i gang med et nytt prosjekt alene, er det jo også en god anledning til å forhandle lønn? 

Du har virkelig ikke noe å være bitter for hvis dere har samme jobb og samme lønn. Selv tjener jeg mye mindre enn andre i samme jobb, og når ikke frem i lønnsforhandlinger. Men jeg får likevel kommentarer om hvordan jeg klarer å reise så mye. Og svaret er selvsagt at jeg prioriterer annerledes enn de andre. 

Anonymkode: c9f0c...6c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv enslig med barn, og har en tidvis trang økonomi.
Har lite muligheter til å spare, men forsøker det jeg kan. Mine kollegaer er stort sett gift eller samboere, og mange av dem reiser mye.
Klart jeg også kan kjenne på misunnelse noen ganger, når de drar på årets tredje ferie til syden, eller planlegger en helg på spa osv, da dette ikke muligheter jeg selv har. Vi drar som regel på én ferietur hver sommer.
Men kjenner ikke på noe bitterhet rundt dette, er innforstått med at man har forskjellige liv/økonomi/muligheter.
Synes du får et godt tips i å forsøke å lære av kollegaen din, og evt se om det er ting du ta med deg derfra, for å bedre egen økonomiske situasjon, hvis det er det du ønsker.
Når det gjelder bitterhet/misunnelse, kan det kanskje være lurt å grave litt i hvorfor du føler det sånn? 

Anonymkode: da916...242

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må, som flere skriver her inne, ta deg sammen. Det er ikke normalt å ikke kunne være hyggelig med folk som har lykkes bedre enn en selv. Vi er alle ulike. Det må man bare kunne takle når man er voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner som sagt at jeg er urimelig, er derfor jeg vil ha råd for hvordan jeg kan slippe det.. 

Det blir som de som klager over å være blakke samtidig som sparekontoen nesten sprekker. Da må man heller si at man prioriterer sparing, ikke late som om man har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.. Tror bare det er hele bildet, og som sagt sjokket over at vi er så annerledes stilt. Hun har to barn, mens jeg har null. Begge har mann. Og jeg er to år eldre enn henne 😕Hun bor i flott enebolig, mens jeg og mannen bor i leilighet. Og jeg trodde vel at de merket dyrtiden som alle andre, mens ståa tydeligvis er at de har eiendom for mange mange millioner, og fond i tillegg. 

Hun har alltid fremstått veldig nøktern, hun kler seg i fine klær, men vet at hun har kjøpt mye brukt. Har liksom tenkt at det er fordi hun også er blakk, men skjønner jo nå at det ikke er sånn. Og hun sier at hun ikke har arvet en krone, men at hun og mannen har bygget dette opp siden de møttes. 

Føler meg rett og slett dum.. 

Men skjønner at jeg bare må skjerpe meg, så jeg skal smile i morgen, og spørre om hun har noen tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir som de som klager over å være blakke samtidig som sparekontoen nesten sprekker. Da må man heller si at man prioriterer sparing, ikke late som om man har dårlig råd.

Det står ingenting i HI om at kollegaen later som hun har dårlig råd. Det står de har klaget sammen på lønn og arbeidsmengde, men man skal jo ikke ha lavere lønn eller høyere arbeidsmengde fordi om man har spart seg opp formue. Så det er helt på sin plass å klage på en (eventuelt) dårlig lønn uavhengig av hva man har i banken. Med formue må man også skatte mer enn de uten. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hun har alltid fremstått veldig nøktern, hun kler seg i fine klær, men vet at hun har kjøpt mye brukt. Har liksom tenkt at det er fordi hun også er blakk, men skjønner jo nå at det ikke er sånn. Og hun sier at hun ikke har arvet en krone, men at hun og mannen har bygget dette opp siden de møttes. 

Føler meg rett og slett dum.. 

Hvorfor føler du deg dum? Ser du ingen sammenheng mellom det å leve nøkternt og så klare å spare? Du ville rett og slett følt deg bedre om hun var blakk, du?

Anonymkode: c9f0c...6c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å være misunnelig tenker jeg, men hun høres jo ut som en hyggelig dame. Ikke slutt å vær hyggelig liksom. 

Ikke mange som lever ut drømmen som de gjør. Så det er jo spesielt. Ta det som inspirasjon. 

Anonymkode: 1648b...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...