Gå til innhold

Skal jeg fortelle han hva han har gjort?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts her. Ja, høres noe likt ut. Forskjellen er at han her ikke har vært i noen relasjon med damer på mange år. Det vet jeg pga felles kjente.

Men skjønner at det er vanskelig for dere barn også.

Han jeg var med skal bli bestefar. Han sa at han gruet seg til det og helst skulle vært foruten. Det er spesielt og jeg tenker det også handler om relasjonsvansker.

Anonymkode: 34aad...92c

Vet du det helt sikkert eller er det noe han sier? For det ville jo sett dumt ut om han hadde hatt ny dame hvert år. 

Anonymkode: 5e60a...037

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han vet hva han driver med, ts. Det at han har psykiske problemer fordi en tidligere partner var utro antar jeg er hans historie. Menneskers livshistorier, ts, er ikke sanne. De er vår tolkning av vårt liv, og vi (du og jeg inkludert) velger å tolke oss selv i et bedre lys enn virkeligheten vil stille oss. 

Vår livshistorie er med andre ord mest løgn. 

Du kan formidle ditt syn på han til han. Men det spiller ingen rolle. Din versjon har ingen verdi for han, og ingen påvirkning på hans valg av livshistorie.

Uansett: dere var sammen i 6 måneder. Det er mye for kort til å elske noen, fordi det er mye for kort tid til å bli tilstrekkelig kjent med noen til å finne ut helt essensielle ting for vår evne til å elske noen - som om de er ravende psykopater, feks. Du elsket han ikke. Han elsket deg ikke. Dere kjenner hverandre ikke godt nok til det. Å elske noen krever at man vet - med 100% sikkerhet - hvem de er. Fordi man elsker personlighet, ikke rumper og lår. Etter 6 måneder er man fortsatt på stadiet «kåt» (også kjent som «forelska»).

Anonymkode: 1c042...459

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet du det helt sikkert eller er det noe han sier? For det ville jo sett dumt ut om han hadde hatt ny dame hvert år. 

Dette vet jeg 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Du skal fortelle deg selv at du skal slutte å prøve å "redde" en ambivalent mann. Det er kanskje synd på ham, men hans psyke og framtid er ikke ditt ansvar. Du skal bare forholde deg til bruddet. Og lære av det. 

Selv slutta jeg å "redde" folk og ble frivillig i stedet. Da har jeg "redde"-aktiviteten et anna sted enn i mitt kjærlighetsliv...

Anonymkode: 48768...7ca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skylder på ham for alt du har gjort selv.

Du fremstiller det som dette er noe som har foregått i årevis, men det var 6mndr.

Hans skyld at du har begynt å antidepressiva innen 6 mndr-du må se på din egen tilknytning og hva du legger i noe med en som viser med hele seg at han ikke vil det du vil. 

Du fortsatte og fortsatte, selvom han sa ifra at han ikke evnet å føle det du gjorde. 

Hvordan kunne du bli så forelsket i en som viste så lite interesse i deg, null komplimenter og pene ord. Forelsket du deg i ham du trodde han kunne bli? 

Anonymkode: 01347...8e8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette vet jeg 100%. 

Så du har kjent han i 18 år og stått ved hans side og sett han være single?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sliter med å forstå hvorfor du har vært glad i denne mannen . 
Han har jo trukket deg ned heile veien . 
Du har skadet din egen selvfølelse og troen på deg selv med å være sammen med han. 
Psykisk tøff nedtur, og nå prøver du å ta tilbake stoltheten din ved å konfrontere han med hans unormale oppførsel og uempatiske personlighet? 
Jeg skjønner godt at du nærmest har lyst til å gi han « en på trynet» , men spørsmålet er om han egentlig fatter og innser sin egen utilstrekkelighet . 
Jeg tror heller ikke helt på den forklaringen på  at den utroskapen har gjort han sånn. 
Dette har lagt i han fra før … 

Anonymkode: 90c35...f60

Signerer denne. Dette er forankret i personligheten hans og vil være svært vanskelig å endre. Man blir ikke uempatisk og selvsentrert av å ha bli utsatt for utroskap for 18 år siden. Dette er slik HAN ER.

Anonymkode: 69290...cba

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så du har kjent han i 18 år og stått ved hans side og sett han være single?

Svarte tidligere her. Vi har mange felles kjente. Dette er noe alle vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du skylder på ham for alt du har gjort selv.

Du fremstiller det som dette er noe som har foregått i årevis, men det var 6mndr.

Hans skyld at du har begynt å antidepressiva innen 6 mndr-du må se på din egen tilknytning og hva du legger i noe med en som viser med hele seg at han ikke vil det du vil. 

Du fortsatte og fortsatte, selvom han sa ifra at han ikke evnet å føle det du gjorde. 

Hvordan kunne du bli så forelsket i en som viste så lite interesse i deg, null komplimenter og pene ord. Forelsket du deg i ham du trodde han kunne bli? 

I helgene, når vi var sammen, sa han at han elsket meg. To dager etterpå sa han som oftest at han nok måtte være alene. Så tok han det tilbake og elsket meg igjen. Psykisk av/på spill konstant. Og jeg hadde håp om at det skulle stabilisere seg. For han sa gjentatte ganger at han ønsket et forhold og var så glad i meg. 
Han viste enormt mye interesse den første måneden. Love bombing nesten. Da var han på og lovet gull og grønne skoger. 
Han sa han var kjempeglad i meg og at han elsket å holde rundt meg dagen før han gjorde det slutt, så det er ikke slik at han aldri da det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jo lært av det. Dette var mitt første forhold etter et ekteskap som varte i 17 år. 
Jeg kommer til å være mer kritisk neste gang. Han her bare tok meg med storm og de gangene vi var sammen var så fine…. Helt til han trakk seg tilbake igjen. 

Jeg gikk på samme smellen med han første jeg datet etter å ha kommet ut av et 13-årig forhold.
Klare narsissistiske trekk, men jeg valgte å overse de røde flaggene, mye fordi jeg var "ute av trening" mtp dating, tror jeg.
Er i etterkant glad for at det ble slutt, ser at han kunne kjørt meg skikkelig ned hvis vi hadde fortsatt, siden jeg allerede etter noen måneder følte meg usikker, forvirret, selvbevisst, trist osv.

Er enig med de som skriver at det neppe har noen hensikt å fortelle ham om hvordan han har såret og påvirket deg.
Han vil nok ikke ta det til seg, han mener selv at han ikke har gjort noe galt.

Gå videre, og du vil trolig se mere og mere negative ting ved ham og forholdet når du får mer avstand, så står du stadig sterkere ❤️

Anonymkode: b0244...66c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å være unnvikende eller noe diagnose i ene eller andre retningen. 

Men han bryr seg ikke om deg, og har ikke brydd seg om deg. 

Han har ikke elsket deg. Han har ikke vært forelsket i deg.

DU har satt deg selv i denne situasjonen. En selvutslettende måte å være på som kun du har ansvaret for. 

Anonymkode: 858ce...5cc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I helgene, når vi var sammen, sa han at han elsket meg. To dager etterpå sa han som oftest at han nok måtte være alene. Så tok han det tilbake og elsket meg igjen. Psykisk av/på spill konstant. Og jeg hadde håp om at det skulle stabilisere seg. For han sa gjentatte ganger at han ønsket et forhold og var så glad i meg. 
Han viste enormt mye interesse den første måneden. Love bombing nesten. Da var han på og lovet gull og grønne skoger. 
Han sa han var kjempeglad i meg og at han elsket å holde rundt meg dagen før han gjorde det slutt, så det er ikke slik at han aldri da det.

Hvordan vet du at det var et bevisst «spill»? Han kan selv ha hatt motstridende følelser, og følt at han elsket deg, men etterpå tenkt at det var best han var alene. Kanskje han ønsket et forhold, men innimellom også så at han ikke ville være i stand til det.

Du kan ikke legge skylden på ham for at du måtte begynne på antidepressiva. Han trenger sikkert terapi, men det tror jeg du også trenger for å finne ut hvorfor du tror du kan «redde» andre mennesker og hvorfor du aksepterte å bli behandlet slik.

Og det å vise masse oppmerksomhet i starten er slett ikke uvanlig.

Anonymkode: ca7ef...6d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du må ta ansvar for deg selv, det er du som valgte å bli etter den ene bra måneden.

Anonymkode: e3a90...075

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

So what?

Han elsket deg aldri. Han sa det han visste du trengte å høre for å leke videre med deg.

Move on.

Anonymkode: 56d1b...024

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke fortelle ham noe. Kom deg bort fra ham. Han gjør dette for å såre deg, ha kontroll på dine følelser. Det er for enkelt å kalle oppførsel hans unnvikende. Dette er narsissistens spill. Han bruker deg som supply, for sex når osv. Hadde han vist at han er en skikkelig drittsekk, så hadde du forlatt ham for lenge side. Ved å forvirre deg på denne måten så holder han på deg mye lenger. 

Anonymkode: a7883...9e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte tidligere her. Vi har mange felles kjente. Dette er noe alle vet.

Men han hadde jo ikke fortalt sin egen datter om at han hadde kjæreste, da kan vel det ha hendt før også, at han har hatt kjærester uten at han har proklamert det for omverdenen?

Anonymkode: 8beee...e31

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor fortsatte du videre etter første måneden? Du kunne ha avsluttet det selv.

Du må se på dine egne valg og slutte å skylde på ham.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har mange felles kjente.

Ikke send noe til han. Det du eventuelt sender blir nok vridd til at du ikke er helt bra til deres felles kjente.

Du fikk ikke fikset han. Glem han. Prøv heller å fikse deg selv.

Anonymkode: 306dd...767

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men han hadde jo ikke fortalt sin egen datter om at han hadde kjæreste, da kan vel det ha hendt før også, at han har hatt kjærester uten at han har proklamert det for omverdenen?

Anonymkode: 8beee...e31

Datteren bor langt unna. Jeg kjenner både nærmeste nabo og to av hans beste kammerater. Dette er en veldig liten plass hvor alle kjenner alle,

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts her. Har sett mye på han, det er derfor jeg ser at denne mannen er fryktelig unnvikende. Jeg holdt ut såpass lenge fordi jeg trodde jeg kunne hjelpe han. Få han til å forstå at han kunne klare å være i et forhold. Men det går ikke.

Jeg har ikke diagnosen Unnvikende PF.. Men hadde jeg fortsatt hos psykologen, hadde jeg nok fått den🙈 

Så kan svare deg ut fra mine erfaringer.. Og umiddelbart så kjenner jeg meg igjen i det du skriver om han.. 

MEN!!! 
Jeg går jevnlig i terapi(ikke psykolog, men terapeut) Så jeg er klar over atferden min!!

Og ja, jeg er singel, ble skilt for 5 år siden, og vært singel hele tiden, for jeg vet jeg ikke er klar enda.. 

Så… Over til svaret mitt…

Nei, du skal ikke fortelle han hva han har gjort! 

Det er en hårfin balanse mellom å faktisk være unnvikende og å utøve psykisk og emosjonell vold!! 
Og ut fra det du skriver, så høres det ut som psykisk og emosjonell vold.. Det er garantert ikke bevisst fra han sin side, MEN DET ER URELLEVANT!! 
Hvis han IKKE er åpen for deg og ditt, så må du tenke på deg selv❤️

Se gjerne videoen på linken under, og søk gjerne opp noe ala  ‘’Avoidant or abusive?’’

Legger ved bilder fra videoen jeg linken til og med spørsmål en kan stille seg selv når en tenker ‘’Bli eller gå?’’

https://youtu.be/oyuBI9ArH3I?si=G5Z7bIQOPVM3-BHv

IMG_3731.thumb.jpeg.5742641053836790dbdbc3ed8264573a.jpegIMG_3732.thumb.jpeg.8a9fd4764f27501b7e0778507f234b82.jpeg

Anonymkode: 94873...904

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...