Gå til innhold

Hva slags førjulskos og tradisjoner har dere med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en som er veldig liten enda, 15mnd. Men vil starte tradisjoner og lage fine førjulstider fremover. Leter etter inspirasjon. Vi hadde ingen da jeg vokste opp. 

Foreløbig tenker jeg at vi skal ha en kveld med jule/adventslys tenning ute. Vøre litt ute og leke i lyset på kvelden.

En kveld med middag på bålpanna.

Og så klart litt baking osv da. 

Hva fast pleier dere å ha, som barna setter pris på, eller som voksne barn husker som varme minner?

Anonymkode: d85db...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er tenåringer og de elsker å lage minner og snakke om tradisjoner og ting vi gjorde/ gjør. De vil fortsatt gjøre mye av det samme. Ting de trekker frem: se julekalendere med noe godt til, bake, pynte til jul, høre julesanger, gå på Hageland, spise skumnisser, drikke julebrus, se julefilmer, kalender, rampenisse, julemarked og mye mer. 

Anonymkode: 23a59...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en som er veldig liten enda, 15mnd. Men vil starte tradisjoner og lage fine førjulstider fremover. Leter etter inspirasjon. Vi hadde ingen da jeg vokste opp. 

Foreløbig tenker jeg at vi skal ha en kveld med jule/adventslys tenning ute. Vøre litt ute og leke i lyset på kvelden.

Hva fast pleier dere å ha, som barna setter pris på, eller som voksne barn husker som varme minner?

Leser Julemysteriet av Jostein Gaarder🥰

Begynte første julen med første barnet.. Selvom han var bare 6 uker 1.desember😂

Men leste mest for meg da🤭

Mamma leste den for oss til vi var langt opp i tenårene.. 

Anonymkode: 68e4a...502

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har familiestund hver søndag i advent. Først spiser vi litt ekstra god middag, med finserviset, servietter og pynt på bordet. Vi gjør alltid litt ekstra ut av søndagsmiddagene, men ikke på samme viset som adventsmiddagene. Disse søndagene er grei forberedelse til julemiddagen når en har små unger, og ellers noe som gir litt høytidsstemning. Og så har vi gløgg (i tutkopp når de var små), småkaker, lystenning og en film e.l. etterpå. Fantorangens jul kan kanskje passe for dere i år.

Vi prøver å se julekalender sammen hver kveld. Og så har vi flere julebøker som de kunne velge mellom til høytlesning på sengekanten. Baking og juleverksted hører alltid med i førjulstida. Og aller helst en kinotur, med påfølgende vandring i julegata. 

Anonymkode: ac6ba...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baking, konfektlaging og juleverksted. Selv tenåringene dukker opp, gjerne med noen venner. Vi baker adventkrans og tenner adventslys. 

Ellers er advent en tid med mye forberedelser. Lillejulaften blir det pynting av juletre og huset, og barna deltar. Drikker gjerne gløgg og spiser pepperkaker når vi tar en pause.

Før så vi gjerne adventskalender på tv, men plutselig sitter mannen og jeg der alene :)

Anonymkode: d73f9...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser julekalender på tv. Spiser gjerne en pepperkake til. I helgene blir det fort en julefilm med kakao og julekaker.

Baker julekaker, pynter barnas rom, hogger juletre på sånn juletregård, har juleverksted.

barna kjøper/velger ut egne gaver til søsken, besteforeldre, tante/onkel, søskenbarn eller venner. Da ofte en liten ting. Disse gavene pakker vi inn sammen. 

dekker på bordet til en koselig søndagsfrokost hver søndag i advent. Ferske eller varme rundstykker, eggerøre, kakao etc. bruker da juleservise. Samme med middagen, det dekkes fint på i spisestua med juleservise. 

Ellers griller vi gjerne pølser på bålpanna en dag. Aker på jordet om det er nok snø til det. Går på julemarked. Ser en julefilm på kino. Prøver å reise på teater i desember, men ikke alle år vi får det til. 

Anonymkode: 206b1...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leser også i julebøker. Har veldig mange. Kalenderbøker og vanlige historier. Snøsøsteren er en fin favoritt. Sett den på teater og gleder oss til å se den på film. 

Anonymkode: 206b1...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager pepperkakelandsby sammen. Jeg baker fem små pepperkakehus og så samles vi rundt bordet og pynter hvert vårt hus mens vi hører på julemusikk.

To år hadde vi julebrustesting (din er litt liten, men til han blir eldre) og det syntes de var gøy. Da hadde vi kjøpt alle julebruser som var mulig å oppdrive.

Barna samles en dag for å lage julegaver til besteforeldre. Da de var så veldig små var det enkle ting som å male på kaffekrus eller frokosttallerken eller perle noe som vi klistret magnetteip på slik at det ble en kjøleskapsmagnet og ettersom de har blitt eldre har vi avansert litt (tennbriketter, dekorere tøyhandlenett, dekorere Norgesglass som de fyller med brente mandler, lage sjokoladebark og pakke i cellofanposer osv). 

Lørdag er familiefilmkveld og i desember ser vi julefilmer. 

Vi drar på kino eller teater for å se en film/stykke som er julerelatert. 

Lager snø- eller islykter hvis det er snø/kaldt. 

Barna har sitt eget litt plastjuletre til hvert av rommene sine som de dekorerer selv.

På kvelden lille julaften, før de legger seg, setter vi fram mat og drikke til nissen. Det er typisk kaffe + en smak av årets julekaker, klementiner og sjokolade. Så legger barna julestrømpene sine ved siden av. Om morgenen julaften ser de at julenissen har vært. han har fylt strømpene og lagt gaver under treet og de ser at han har spist det de satte fram for det er en kaffeskvett i koppen og kakesmuler på tallerkenen og han staver alltid "takk" i klementinskall. Denne tradisjonen synes barna våre er så koselig at vi holder fortsatt på med den selv om de er store. :) 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker og pynter pepperkaker. Hver helg i desember ser vi julefilmer (streamer). Vi drar også på Hageland og ser på all den fine julepynten, samt kjøper litt pynt til juletreet(2 kuler hvert år). Vi drar på julemarked, og så må vi se en julefilm på kino.

Anonymkode: 5c552...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Pynter treet allerede tidlig i desember. Det er noe av det barna gleder seg til mest. Har også et lite nissehus med bomull som snø masse små nissefigurer rundt. Kjøper 1-2 nye nissefigurer hvert år. Så 1-2 juleverksted i desember hvor de lager litt enkel juletrepynt og spiser grøt. De elsker risgrøt, men får det omtrent bare i desember hos oss. Samme med pepperkaker og andre julekaker. Strengt forbudt i oktober og november;) Hørerellers  på julesanger for barn både morgen og kveld. Og så juleferien/tv kalenderne da. Gled deg til til Snøfall serien når barnet/barna blir større❤️

Anonymkode: 47250...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I førjulstida pynter vi huset med stjerner i vinduene og julelys ute. Barna får adventskalendere. På søndagene tenner vi adventslys. Vi baker ymse sorter julekaker. Henger opp røde gardiner når det nærmer seg. Hører mye på julesanger. Lager «julekakao» med krem og pepperkake på toppen. Ser julefilmer, både Disney og Alene hjemme. Pynter treet noen dager før julaften. 
Barna våre er 14 og 11 nå, og de elsker julen og all julekosen❤️ 

Anonymkode: 82b47...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to bakedager i desember. Ingen fasit på når. Baker serinakaker og pepperkaker. Noen dager før jul pynter vi pepperkakehus.

1. Desember pynter vi til jul

Rampenissen har vi hatt i 8 år nå..

Går på julemarked helgen før juleaften

Spiser risengrynsgrøt med mandel i lille juleaften 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bestemor enda men håper jeg blir det om noen år.  Jeg drømmer om noe så lite som å lage pepperkaker og lage julelenker med glanspapir.  Små, enkle ting. 

Anonymkode: f1dcc...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei på 3 år (og nr. 2 på tur), så vi driver fortsatt og tester ut:

• Julegrantenning og julemarked sammen med besteforeldre
  • Lese adventsbok
  • Dra på senteret og se på julepyntede gater
  • Pynte pepperkakehus + div. baking
  • Egenbrodert pakkekalender
  • Julepysj og julestrømpe
  • Pynte juletre sammen
  • Sette ut grøt til nissen lille julaften, og sjekker om den er spist opp julaften. Da ligger det en gave der til datteren i en nissepose.🥰 Utrolig spennende, og vi har også laget fotspor ute
  • En bedre frokost julaften med hjemmelaget kakao
  • Se julerelaterte barneprogram på TV i pysj
  • Åpne èn pakke kl 14 julaften
  • Juletrefest i hjembygda

Anonymkode: d0671...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig tråd 😊

Jeg har ikke barn, men jeg husker barndommens førjulstid som en varm og utrolig fin tid. Noen av tradisjonene er riktignok kun videreført i minnet, som: 

- Rundvask (vet ikke hvorfor mamma på død og liv må vaske tak og vegger i desember). 
- Sølvpuss (har ikke sølvtøy). 
- Gå i skogen og plukke ut/hogge juletre (har ikke skog). 
- Brygge øl (har ikke plass). 

Ellers var det ting som julegateåpning på nærmeste tettsted, juleverksted, baking, tenne adventslys - enten ett av fire hver søndag, eller sånn som teller ned 24 dager.  Og gjensynsgleden vi fikk da vi tok frem eskene med julepynt. Vi kjøpte og lagde ny pynt også, men det var ekstra stas å ta frem den pynten som alltid hadde vært der, og sette den på sin faste plass. Og så er jeg veldig takknemlig for at vi barna fikk pynte juletreet, selv om det ikke ble så fint og symmetrisk som mamma gjerne skulle ønsket.

Anonymkode: afc83...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...