Gå til innhold

Jeg kommer med alt; skal jeg også bli med på kostnader på andre ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten skal flytte sammen. Han bor hjemme hos foreldrene sine og eier ingenting han kan ta med til stedet vi skal flytte. Jeg derimot har absolutt alt vi trenger da jeg har bodd for meg selv noen år. Jeg har alt av hvitevarer, store møbler og ja; ALT man trenger. 

Er det riktig at jeg skal bli med på kostnadene av feks kjøp av gressklipper, snøfreser osv?

Jeg spør her for å se hva andre tenker om dette da han ikke kommer til å ha noen utgifter da vi flytter fordi jeg har alt fra før. 

Anonymkode: 9183e...239

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du tar jo med deg tingene dine videre hvis det blir slutt mellom dere, så ser ikke helt hvorfor ikke du skulle være med på å spleise på andre ting dere trenger i boligen.

Anonymkode: 20d15...501

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det letteste er nok at han kjøper en del ting , som han da evt tar med videreutdanning, og at dere spleiser på noe som dere eier sammen.

Anonymkode: c6d5d...8ae

• Liker 4
Skrevet

Han får jo bruke dine ting, så da kan jo han stille opp med innkjøp av noen større ting alene. Det synes jeg er naturlig. Du er jo ikke forelderen hans. Så får dere heller spleise på ting når dere må ha nytt, hvis for eksempel kjøleskap ryker. Det blir også enklere slik hvis dere splitter opp innen et par år. Jo lenger dere bor sammen, jo mer er ting felles kjøpt. Behøver ikke å være så mye felles kjøpt første uka, når dere starter så ujevnt.

Anonymkode: 4982c...d5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg og kjæresten skal flytte sammen. Han bor hjemme hos foreldrene sine og eier ingenting han kan ta med til stedet vi skal flytte. Jeg derimot har absolutt alt vi trenger da jeg har bodd for meg selv noen år. Jeg har alt av hvitevarer, store møbler og ja; ALT man trenger. 

Er det riktig at jeg skal bli med på kostnadene av feks kjøp av gressklipper, snøfreser osv?

Jeg spør her for å se hva andre tenker om dette da han ikke kommer til å ha noen utgifter da vi flytter fordi jeg har alt fra før. 

Har dere ikke laget en samboeravtale? 
Hvem eier og hvordan fordeles utgifter på både mat og regninger? 

Anonymkode: 22a5a...0ce

• Nyttig 1
Skrevet

Er du helt sikker på at du vil flytte sammen med en som går rett fra mamma til en kjæreste? Vet du at han har boevne og at du ikke blir en erstatning for mammaen hans? 

Dere kjøper ting ut fra hvem som vil overta det etter brudd. Alt annet skriver dere samboerkontrakt på og deler på. 

Anonymkode: 66309...354

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Hadde jeg vært i hans sko ville jeg følt det naturlig å kjøpe inn noen av de større tingene som trengs, så jeg hadde bidratt mer likt til det nye hjemmet.

Du bør passe deg for at det ikke blir en snylter-økonomi fra starten av….

Han bør vel ha godt med penger som har bodd hjemme til nå?

Om han krever at du skal betale halvparten av gressklipper, snøfreser ol - så får du kreve at han betaler seg inn med halvparten av verdiene av ditt innbo.

Husk at dine eiendeler slites og f.eks seng og hvitevarer har begrenset brukstid. Om han krever å få bruke dette uten å gi deg noe som helst for det  + at du skal betale halvparten for alt nytt, så kommer du veldig dårlig ut av det økonomisk.

Urimelig at han skal få gratis innbo og hvitevarer, og kun bidra med halvparten av snøfres, gressklipper ol.

Om han ikke ser dette selv, så bør du stille deg noen spørsmål om han er moden nok til å bli samboer med noen.

Han hadde kanskje hatt godt av å bo på egenhånd ei stund…?

Anonymkode: e3154...af6

• Nyttig 4
Skrevet

Takk for svar. Så det er ikke smålig av meg og nevnte det for han om han ønsker at jeg feks skal bli med å kjøpe gressklipper og sånt? 

Skrevet

Jeg ville skrevet samboerkontrakt, listet opp det du bringer inn i forholdet og at alt som kjøpes etter dette som er betalt av begge skal deles ved evt brudd. Hvis han da ønsker kjøpe en fres for egen del gjør han det men om dere skal kjøpe sammen teller dine meninger om hva dere skal kjøe og pris osv like mye som hans ønsker. Men jo, jeg syns det er feil selv om du bringer alt til fellesskapet å skulle si "siden jeg tok med blablabla ønsker jeg ikke bidra til blabla.." 

Anonymkode: cce54...8c4

Skrevet

Jeg er samboer. Han eier huset. Vi tok begge inn egne ting i forholdet, som vi dermed tar med oss ut igjen ved et evt brudd. Han har kjøpt en gressklipper. Da er det hans. Jeg kjøpte ny sofa til oss. Da får jeg den med meg ved et evt. brudd.

I TS sitt tilfelle som har hatt med seg mye i ny bolig, så synes jeg at da kan samboeren kjøpe litt som er "hans", og som han tar med seg i et brudd. 

Anonymkode: 0295a...e20

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 11.14):

Ja, du tar jo med deg tingene dine videre hvis det blir slutt mellom dere, så ser ikke helt hvorfor ikke du skulle være med på å spleise på andre ting dere trenger i boligen.

Anonymkode: 20d15...501

Men han kan jo ta med seg videre de tingene han kjøper ? 

Jeg er enig med trådstarter. Hans tur å handle

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst ville jeg aldri, noen sinne, flyttet inn med en mann som kom rett fra foreldrene sine... 

Ellers; jeg og mannen kjøpte hver våre ting tidlig i forholdet. Er så ryddig å vite at TVen er min, vaskemaskinen er din, sofaen er min, spisebordet er ditt.... Så når du kommer inn med en del ting fra før så får han ta mesteparten av det øvrige. 

Anonymkode: 1889a...1a6

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere ikke klarer sette dere ned og snakke om så enkle ting, og bli enige, så ville jeg ha ventet med å flytte sammen til kommunikasjon er bedre.

Anonymkode: 942de...ee1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 11.12):

Har han sagt at du skal betale halvparten?

Anonymkode: 462bb...799

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Skal dere eie eller leie?

Dere bør defintivt skrive samboerkontrakt.

Anonymkode: 3e546...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...