Gå til innhold

Hvor mye av engangsstønad skal brukes til nyfødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått en engangsstønad på rundt 90 tusen som barnet mitt skal leve av det første året. Og jeg lurer på hvor mye av denne stønaden som er innafor å bruke på di typiske "dette trenger du til en nyfødt" som man kjøper på forhånd før babyen er født? Jeg fant en liste på barnas hus med alt man vistnok trengte og da lurer jeg på hvor mye som er innafor å bruke på disse tingene. For at jeg fortsatt har nok av penger til fø barnet med mat, bleier, klær osv resten av året. Hvor mye bør jeg regne med minst i måneden å betale for barnet? Holder det å regne med ca 6 000 i måneden til barnet?  Da blir det 20 tusen igjen til å handle inn alt av nyfødt ting? Hvor mye brukte du?

Anonymkode: c335a...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Engangsstønad er jo i stedet for lønn. Og det er nærmest ingenting. Håper du har en partner i jobb? 

Bruk så lite som mulig er vel rådet.. Kjøp brukt 

Anonymkode: 99a4f...b4a

• Liker 15
Skrevet

Du må jo først og fremst regne ut hva du har i faste utgifter, da dette skal dekke utgifter til både deg selv og babyen. Betaler du husleie? Hvor mye trenger du til strøm, forsikringer, mat og klær til deg selv hver måned? 
Har selv en baby på to måneder, vi bruker nok ca. 2-3000 pr måned på MME, bleier, klær og utstyr. Handler mye brukt. 
Brukte nok nærmere 30.000 på utstyr før fødselen.

Anonymkode: 919f6...8ad

Skrevet

Barnet bruker ikke 6000 i mnd. når det er under ett år.

De drikker morsmelk/erstatning/vann. Spiser etterhvert små mengder av yoghurtbegre, litt grøt, litt middag som du lett lager opp selv av grønnsaker osv, og litt brød med pålegg. Går ikke mye til mat.

Klespakker får du nesten gratis på Finn eller kjøpe, bytte, selge, gi bort grupper på fb.

Bleier, kluter osv kan du sikkert regne ut sånn ca. Sjekk priser i butikken.

Anonymkode: 58093...af1

Skrevet

Jeg har ingen faste utgifter og stønaden skal KUNN dekke barnets utgifter. Er alene med barnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Engangsstønad er jo i stedet for lønn. Og det er nærmest ingenting. Håper du har en partner i jobb? 

Bruk så lite som mulig er vel rådet.. Kjøp brukt 

Nærmest ingenting? For 13 år siden fikk man ca 33 000 i engangsstønad, hadde vært overlykkelig om det hadde vært 90k. En vogn kostet fort 10 000 på den tiden, et bilsete var på 3000. Er rent misunnelig på dem som i dag får 90 000.

Anonymkode: 27928...ada

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nærmest ingenting? For 13 år siden fikk man ca 33 000 i engangsstønad, hadde vært overlykkelig om det hadde vært 90k. En vogn kostet fort 10 000 på den tiden, et bilsete var på 3000. Er rent misunnelig på dem som i dag får 90 000.

Det er fortsatt lite å leve av.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vogn og klær kunne man kjøpe brukt for 13 år siden også.

Anonymkode: 01d8d...df8

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ingen faste utgifter og stønaden skal KUNN dekke barnets utgifter. Er alene med barnet.

Jeg regner med at det ikke dreier seg om jomfrufødsel, så da skal det være en far inne i bildet som skal betale bidrag. Eller er dere så unge at begge bor hjemme og ikke har inntekt? I så fall vil 90 000,- være rikelig for livsopphold det første året og du kan svi av mye på babyutstyr. 

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Er engangsstønaden beregnet til å kjøpe brukt eller billig? Jeg liker å kjøpe brukt men akkurat bilstol og vogn vil jeg helst kjøpe nytt men til en rimelig pris...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje du heller skal være misunnelig på de som har 33k utbetalt i måneden i lønn. Ikke uvanlig det heller.. 

Eller tenke at engangsstønad var for lite før, bra den er hevet 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med at det ikke dreier seg om jomfrufødsel, så da skal det være en far inne i bildet som skal betale bidrag. Eller er dere så unge at begge bor hjemme og ikke har inntekt? I så fall vil 90 000,- være rikelig for livsopphold det første året

Får man barnebidrag i tillegg til engangsstønad det første året eller begynner man å få det på år nummer 2? Siden man allerede har fått utbetalt så mye til barnets første år tenkte jeg man ikke fikk barnebidrag før år nr 2?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan forsørger du deg selv?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Utfra svarene og spørsmålene dine håper jeg du har voksne som kan hjelpe deg med barnet 

Anonymkode: d9e09...1c4

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får man barnebidrag i tillegg til engangsstønad det første året eller begynner man å få det på år nummer 2? Siden man allerede har fått utbetalt så mye til barnets første år tenkte jeg man ikke fikk barnebidrag før år nr 2?

Barnebidrag er fra far. Hvordan kan du ha ingen faste utgifter? Faste utgifter er husleie, mat, strøm, internett, telefon osv. har du ingen av disse tingene? Hvis svaret er ja så bor du vel med dine foreldre som betaler alt og da er vel dette et spørsmål du bør spørre dem. Hvor mye skal fu begynne å betale dem?

Anonymkode: 5f99b...d25

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Det er fortsatt lite å leve av.

Ja, 92000 høres mye ut, men de som får engangstønad får det fordi de ikke er i jobb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Minst mulig. Pengene skal du leve av siden du ikke får foreldrepenger. 

Kjøp ting brukt (utenom bilstol og madrass), og vær kritisk til hva du egentlig trenger. For eksempel er vippestol unødvendig. En baby trenger ikke så mye. Vogn, bilstol, sprinkelseng, litt klær og utstyr til å stelle. Vi har det ganske greit økonomisk og har likevel "bare" brukt 15.000 på alt inkl vogn til babyen. Man kan gjøre det enda mye billigere enn det hvis man vil.

Anonymkode: e5888...a95

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg håper du bor hjemme hos mamma og pappa. Spør de eller kanskje enda bedre rådgiveren på skolen om hjelp.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er engangsstønaden beregnet til å kjøpe brukt eller billig? Jeg liker å kjøpe brukt men akkurat bilstol og vogn vil jeg helst kjøpe nytt men til en rimelig pris...

Engangsstønaden er der fordi du skal kunne velge selv hvordan du vil disponere pengene best for deg og ditt barn i din situasjon. 
Der finnes ingen fasit på hvordan pengene skal eller kan brukes, du styrer helt selv. 
Du ønsker ny vogn, ja det er forståelig. Men har du sett på nettet på type vogn du ønsker? Vogner er nok det du kan spare mest på å kjøpe brukt, fordi bagvogner ofte blir lite brukt og lite slitt og dermed ser gode som nye ut bed videre salg. Mange har og flere vogner og ønsker å bli kvitt vogna de selger raskt og da er pris avgjørende for dem som kjøper. Men ikke kjøp noe usett. 
Å kjøpe brukte klær sparer du ikke nødvendigvis så mye på, i forhold til å kjøpe på salg og tilbud. Klærne brukes gjerne lite fordi de blir raskt dor små. Da kan du selv reselge. 
Bilstol vil jeg påstå er et produkt du kjøper nytt. Sikkerhet til barn i bil der er bare det beste godt nok. 

Så må du se på om du vil trenge nye klær etter fødsel og om pengene der og skal brukes. 

Bleier er vel den største dagligutgiften. Ammer du sparer du matutgifter til babyen. Flasker og kopper koster og. 

Bruk minst mulig av pengene inntil du klarer å sette opp en oversikt over utgiftene du får, gjerne og de du ikke tenker over. 

Anonymkode: f44a6...fe1

• Liker 3
Skrevet

90 000 er en stor engangssum, men skal man leve av det i et år så blir det bare 7500 i måneden, som er ganske lite. 

Trekker du fra de «større» innkjøpene som man gjerne gjør før baby kommer så blir det enda mindre. 

Jeg regner med at TS bor sammen med foreldre eller andre forsørgere siden hun ikke har faste utgifter, men det kan jo tenkes at livssituasjonen endrer seg. Kanskje får du lyst til å flytte for deg selv, så hvis jeg var deg ville jeg prøvd å sette av så mye som mulig til en regnværsdag. 

En nyfødt baby trenger ikke så veldig mye hvis man skal være litt sparsommelig. Forskjell på ting som er kjekt å ha mot ting som man MÅ ha, som egentlig er veldig lite. 

Jeg fikk barn som student, og for å finne ut hva baby MÅTTE ha, så tenkte jeg: stelle, sove, spise og transport og kjøpte minimum ut ifra det. Funket veldig bra, og selv om det selvfølgelig er mye jeg kunne ha kjøpt så klarte jeg meg fint med det jeg hadde. 

En baby som får morsmelk rett fra pupp koster så og si ingenting i mat de første månedene (eneste unntak er vel D-dråper og om ungen eventuelt trenger medisin). Får ungen flaske, enten MME eller fra pumping må man regne inn det. MME koster jo litt, samme med pumpeutstyr og flasker. 

Fra 4-7 måneder har ingen av mine barn spist mer fast føde enn at jeg har kunnet regne det inn i mitt matbudsjett omtrent uten endring. Om noe så sparte jeg litt penger på at mer av maten var basert på billige grønnsaker. 

Fra 8 mnd til ett år spiste mine litt mer, men fortsatt nok til at det ikke påvirket mitt budsjett nevneverdig. 

Bleier har jeg ikke klart å regne så nøyaktig på da behovet for å bytte har variert mye. Men kom avføring jevnt og trutt de første månedene, så måtte bytte ofte. Brukte kanskje opp mot 70-100 kroner i uka i snitt på det verste, da med de beste bleieavtalene. 

Ellers er stelleutstyr veldig hipp som happ. Min første trengte så og si nada, nr. 2 brukte en del tuber salve før vi fikk påvist atpoisk eksem og fikk på gratis resept. 

Anonymkode: 1f24b...671

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...