AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #1 Skrevet 27. oktober 2024 Alle i Norge får litt ekstra utbetalt i desember, fordi det ikke blir trukket skatt. Tidligere har jeg brukt mye av dette på gaver til famiiemedlemmer. Flere av mine familiemedlemmer som har småbarn har kommunisert ut at de ønsker bare å gi gaver til barna. Jeg synes dette er greit. Samtidig blir det rart når de sitter på julaften, og tar imot penger og dyre gaver, men uten å gi. Jeg er en av de voksne i familien, og har forholdsvis høyere inntekt enn de andre, fordi jeg er yrkesaktiv. Føler det blir feil nå å kjøpe dyre gaver til mine pensjonerte foreldre. De er ikke fattige, og har alltid levd ut en slags middelklassevisjon på overflaten. I fjor satset de veldig på hverandre og spesielt det ene av barnebarna. Egentlig har det vært slik i mange år, men jeg har kanskje forsøkt å overse det, fordi jeg beskytter meg selv, men på feil måte. Vanskelig å innse at man er nummer ti på prioriteringslisten til egne foreldre, eller at man kanskje aldri ble prioritert. I fjor på julaften ble det slik at jeg som hadde gitt dyre gaver, satt igjen som taperen på julaften. Jeg hadde lite penger resten av året til klær og slikt til meg selv. De klærene jeg bruker nå, har jeg hatt i mange, mange år. Jeg trenger å skifte ut, for å kunne være presentabel på jobb. Desember er en mulighet.. Min mor står ofte og vrir seg på julaften, og stryker på nye klær som hun har fått av andre familiemedlemmer. Jeg skal være den fornuftige, og får ofte ingenting. Jeg har sett når min kusine også får gensere og dyre sjal og slikt. De andre kjøper det som de andre trenger. Jeg får ofte bare et glass med olivener, eller et såpestykke. De er en gjeng som bor i samme by, besøker hverandre og pleier relasjonen. Jeg som bor et annet sted, og har ikke samme nære forhold til disse menneskene. Dette kan føles rart rundt juletider, da vi skal late som vi kjenner hverandre. Det er kanskje på tide å trekke seg helt unna. Jeg vil aldri få økonomi til å kunne reise til et hotell for å besøke disse menneskene i hjembyen min der de bor. I år ønsker jeg å bruke de ekstra pengene som kommer i desember på klær og utstyr som min hjemmeboende datter og jeg selv trenger. Er dette egoistisk? Skal man bare leve med at man er taperen på julaften? De andre i familien; den andre datteren min og mine to foreldre, ønsker jo å vise hverandre at de satser på hverandre. Jeg er den som har satt grenser for disse menneskene i lengre tid. De får ikke kjefte på meg, eller trekke meg inn i drama. Nå ønsker jeg å bruke penger på ting som vi selv trenger. Kjenner jeg går og kvir meg til jul, fordi det er så symboltungt. Vet at det kanskje kommer en telefon der vi "inviteres på besøk", på en slik ubehagelig måte, der det forventes at jeg skal gjen- inntre i barndommens underkastelse, der jeg kommer på besøk for å se på denne forestillingen. Nascissistene gir hverandre alt de trenger, mens jeg sitter igjen med en sokk og et billig såpestykke. Jeg kommer ikke til å gjøre dette. I år skal jeg feire alene med min katt og min hjemmeboende datter. Kvir meg til å fortelle dette til den dysfunksjonelle familien. Jeg vet at det blir drama. Det blir det alltid ved juletider. Jeg ønsker bare ro og fred. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 3fc47...102 1 17
Jajakvinne12 Skrevet 27. oktober 2024 #2 Skrevet 27. oktober 2024 Det er IKKE egoistisk. Vær hjemme og kos deg, drit i andres drama. 20 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #3 Skrevet 27. oktober 2024 Om alle andre tenker på seg selv og prioriterer seg selv og sine nærmeste, så kan vel du gjøre det og? Skjønner hva du mener, jeg er og alltid den som gir mest, både i omtanke rundt gavene og kjøpesum. Får noen ganger ønskeliste fra søsken på vegne av deres barn, kun dyre ting, mens jeg og mine får en lite gjennomtenkt ting kjøpt i siste liten på første og «beste» butikk. Handler egentlig ikke om penger, men om omtanken som blir lagt ned. Og at så mange andre blir prioritert før oss, vi kommer så langt ned på lista deres, men de forventer selv å være høyt oppe på vår. En jul før jeg fikk barn fikk jeg ikke en gang gave, kun fra mine foreldre. Mens jeg hadde med posevis med gaver til min søster og hennes barn. Anonymkode: b90c0...4c3 2 7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #4 Skrevet 27. oktober 2024 Nei vet du hva, det er på høy tid å prioritere deg og ditt barn🥰 Anonymkode: e33fd...c32 10
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #5 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg ville forresten benyttet anledningen til å si fra når denne invitasjonen kom. Hadde nok hatt klar en lapp med hva jeg skulle si. Det er på en måte da du har en gylden mulighet. «Takk, men nei takk. Etter slik det har vært de siste årene så må jeg si at *fyll inn*» Anonymkode: b90c0...4c3 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I år skal jeg feire alene med min katt og min hjemmeboende datter. Kvir meg til å fortelle dette til den dysfunksjonelle familien. Jeg vet at det blir drama. Det blir det alltid ved juletider. Jeg ønsker bare ro og fred. Hva bør jeg gjøre? Du sier at dere blir hjemme i år og feirer det, også ønsker de en god jul. Du gjør rett i å prioriterer dere. Kjøp kun ‘ordinære’ gaver til barna, ikke noe overilt eller dyrt. Og det dramaet, ignorer det. Sett telefonen på lydløs, blokker de, gjør det som må til. De bor langt unna så de kan ikke bare dukke opp på døra heller. Kos dere med de ekstra kronene. Anonymkode: 0d9db...298 8
Hareena Skrevet 27. oktober 2024 #7 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): «Takk, men nei takk. Etter slik det har vært de siste årene så må jeg si at *fyll inn*» Nei, nei, nei, ikke bygg opp til konflikt. Bare takk, men i år vil vi feire hjemme. (ingen unnskyldning, forklaring, angrep etc) Besvar oppfølgingsspørsmål med vi har bestemt oss for dette i år. 7 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #8 Skrevet 27. oktober 2024 Hvorfor ga du gaver til de voksne, når de selv hadde bestemt at de kun skulle gi til barna? Hos oss gir ingen voksne gaver til hverandre. Uansett, gjør som du selv måtte ønske, og lag en jul for deg selv som DU syns er fin. Anonymkode: 34c6a...2af 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #9 Skrevet 27. oktober 2024 Her gir ikke de voksne gaver til hverandre, men de som gir gave til barna våre får også en gave tilbake fra oss (merket fra barna, men vi voksne kjøper). Skulle da bare mangle! Skal liksom de barnløse bare sitte der å gi, og aldri få noe tilbake? Anonymkode: 04c8b...551 16 2 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #10 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor ga du gaver til de voksne, når de selv hadde bestemt at de kun skulle gi til barna? Hos oss gir ingen voksne gaver til hverandre. Uansett, gjør som du selv måtte ønske, og lag en jul for deg selv som DU syns er fin. Anonymkode: 34c6a...2af Jeg snakket om to ulike grener av familien. Jeg hadde avtalt med en av de som er småbarnsmor, at vi skulle bare gi til barna. De som jeg ikke fikk noe av, var de som er min egen nære familie, i rett linje. Det er disse som er best på å ignorere behovene mine. Her hadde vi ikke slike avtaler, og de er også i en annen livssituasjon, der man burde kunne forvente at de har noe å gi. Hilsen TS Anonymkode: 3fc47...102 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Skrevet 27. oktober 2024 Hareena skrev (3 minutter siden): Nei, nei, nei, ikke bygg opp til konflikt. Bare takk, men i år vil vi feire hjemme. (ingen unnskyldning, forklaring, angrep etc) Besvar oppfølgingsspørsmål med vi har bestemt oss for dette i år. Uenig. Trenger ikke bety at man bygger opp til konflikt, men en saklig kommentar på hvorfor de vil feire hjemme i år. Jeg synes man legger mer opp til konflikt om man skal tie når det er noe. Og i denne situasjonen er det jo noe som er ganske ugreit, når ts ikke vil feire jul med sine foreldre. Jeg håper ihvertfall mine barn kommer til å si fra til meg om jeg oppfører meg slik. Anonymkode: b90c0...4c3 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #12 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Alle i Norge får litt ekstra utbetalt i desember, fordi det ikke blir trukket skatt. Tidligere har jeg brukt mye av dette på gaver til famiiemedlemmer. Flere av mine familiemedlemmer som har småbarn har kommunisert ut at de ønsker bare å gi gaver til barna. Jeg synes dette er greit. Samtidig blir det rart når de sitter på julaften, og tar imot penger og dyre gaver, men uten å gi. Jeg er en av de voksne i familien, og har forholdsvis høyere inntekt enn de andre, fordi jeg er yrkesaktiv. Føler det blir feil nå å kjøpe dyre gaver til mine pensjonerte foreldre. De er ikke fattige, og har alltid levd ut en slags middelklassevisjon på overflaten. I fjor satset de veldig på hverandre og spesielt det ene av barnebarna. Egentlig har det vært slik i mange år, men jeg har kanskje forsøkt å overse det, fordi jeg beskytter meg selv, men på feil måte. Vanskelig å innse at man er nummer ti på prioriteringslisten til egne foreldre, eller at man kanskje aldri ble prioritert. I fjor på julaften ble det slik at jeg som hadde gitt dyre gaver, satt igjen som taperen på julaften. Jeg hadde lite penger resten av året til klær og slikt til meg selv. De klærene jeg bruker nå, har jeg hatt i mange, mange år. Jeg trenger å skifte ut, for å kunne være presentabel på jobb. Desember er en mulighet.. Min mor står ofte og vrir seg på julaften, og stryker på nye klær som hun har fått av andre familiemedlemmer. Jeg skal være den fornuftige, og får ofte ingenting. Jeg har sett når min kusine også får gensere og dyre sjal og slikt. De andre kjøper det som de andre trenger. Jeg får ofte bare et glass med olivener, eller et såpestykke. De er en gjeng som bor i samme by, besøker hverandre og pleier relasjonen. Jeg som bor et annet sted, og har ikke samme nære forhold til disse menneskene. Dette kan føles rart rundt juletider, da vi skal late som vi kjenner hverandre. Det er kanskje på tide å trekke seg helt unna. Jeg vil aldri få økonomi til å kunne reise til et hotell for å besøke disse menneskene i hjembyen min der de bor. I år ønsker jeg å bruke de ekstra pengene som kommer i desember på klær og utstyr som min hjemmeboende datter og jeg selv trenger. Er dette egoistisk? Skal man bare leve med at man er taperen på julaften? De andre i familien; den andre datteren min og mine to foreldre, ønsker jo å vise hverandre at de satser på hverandre. Jeg er den som har satt grenser for disse menneskene i lengre tid. De får ikke kjefte på meg, eller trekke meg inn i drama. Nå ønsker jeg å bruke penger på ting som vi selv trenger. Kjenner jeg går og kvir meg til jul, fordi det er så symboltungt. Vet at det kanskje kommer en telefon der vi "inviteres på besøk", på en slik ubehagelig måte, der det forventes at jeg skal gjen- inntre i barndommens underkastelse, der jeg kommer på besøk for å se på denne forestillingen. Nascissistene gir hverandre alt de trenger, mens jeg sitter igjen med en sokk og et billig såpestykke. Jeg kommer ikke til å gjøre dette. I år skal jeg feire alene med min katt og min hjemmeboende datter. Kvir meg til å fortelle dette til den dysfunksjonelle familien. Jeg vet at det blir drama. Det blir det alltid ved juletider. Jeg ønsker bare ro og fred. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 3fc47...102 Er dere utenlandsk? Anonymkode: 45f03...32a
Hareena Skrevet 27. oktober 2024 #13 Skrevet 27. oktober 2024 Vi har kun en side av saken. De andre kan se det på en annen måte og da har vi krangelen i gang og konflikten er et faktum.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #14 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Alle i Norge får litt ekstra utbetalt i desember, fordi det ikke blir trukket skatt. Tidligere har jeg brukt mye av dette på gaver til famiiemedlemmer. Flere av mine familiemedlemmer som har småbarn har kommunisert ut at de ønsker bare å gi gaver til barna. Jeg synes dette er greit. Samtidig blir det rart når de sitter på julaften, og tar imot penger og dyre gaver, men uten å gi. Jeg er en av de voksne i familien, og har forholdsvis høyere inntekt enn de andre, fordi jeg er yrkesaktiv. Føler det blir feil nå å kjøpe dyre gaver til mine pensjonerte foreldre. De er ikke fattige, og har alltid levd ut en slags middelklassevisjon på overflaten. I fjor satset de veldig på hverandre og spesielt det ene av barnebarna. Egentlig har det vært slik i mange år, men jeg har kanskje forsøkt å overse det, fordi jeg beskytter meg selv, men på feil måte. Vanskelig å innse at man er nummer ti på prioriteringslisten til egne foreldre, eller at man kanskje aldri ble prioritert. I fjor på julaften ble det slik at jeg som hadde gitt dyre gaver, satt igjen som taperen på julaften. Jeg hadde lite penger resten av året til klær og slikt til meg selv. De klærene jeg bruker nå, har jeg hatt i mange, mange år. Jeg trenger å skifte ut, for å kunne være presentabel på jobb. Desember er en mulighet.. Min mor står ofte og vrir seg på julaften, og stryker på nye klær som hun har fått av andre familiemedlemmer. Jeg skal være den fornuftige, og får ofte ingenting. Jeg har sett når min kusine også får gensere og dyre sjal og slikt. De andre kjøper det som de andre trenger. Jeg får ofte bare et glass med olivener, eller et såpestykke. De er en gjeng som bor i samme by, besøker hverandre og pleier relasjonen. Jeg som bor et annet sted, og har ikke samme nære forhold til disse menneskene. Dette kan føles rart rundt juletider, da vi skal late som vi kjenner hverandre. Det er kanskje på tide å trekke seg helt unna. Jeg vil aldri få økonomi til å kunne reise til et hotell for å besøke disse menneskene i hjembyen min der de bor. I år ønsker jeg å bruke de ekstra pengene som kommer i desember på klær og utstyr som min hjemmeboende datter og jeg selv trenger. Er dette egoistisk? Skal man bare leve med at man er taperen på julaften? De andre i familien; den andre datteren min og mine to foreldre, ønsker jo å vise hverandre at de satser på hverandre. Jeg er den som har satt grenser for disse menneskene i lengre tid. De får ikke kjefte på meg, eller trekke meg inn i drama. Nå ønsker jeg å bruke penger på ting som vi selv trenger. Kjenner jeg går og kvir meg til jul, fordi det er så symboltungt. Vet at det kanskje kommer en telefon der vi "inviteres på besøk", på en slik ubehagelig måte, der det forventes at jeg skal gjen- inntre i barndommens underkastelse, der jeg kommer på besøk for å se på denne forestillingen. Nascissistene gir hverandre alt de trenger, mens jeg sitter igjen med en sokk og et billig såpestykke. Jeg kommer ikke til å gjøre dette. I år skal jeg feire alene med min katt og min hjemmeboende datter. Kvir meg til å fortelle dette til den dysfunksjonelle familien. Jeg vet at det blir drama. Det blir det alltid ved juletider. Jeg ønsker bare ro og fred. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 3fc47...102 Har ikke giddet å lese hele innlegget fordi her innledningsvis er så mye som skurrer. Hva skurrer? Jo, du har forholdsvis høyere inntekt, men samtidig så sliter su med å kjøpe klær til deg selv? Hallo, den motsetningen der er så markant at dette henger ikke på møkkagreip. En hver fornuftig person kjøper heller ikke så dyre gaver til andre at de må gå i gamle klær og ikke kan kjøpe seg noe nytt på årevis. Har du forholdsvis høyere inntekt så tar du i år og blåser en lang marsj etter familieselskap og julegaver til andre og går rett inn på nettet og bestiller en tur til andre himmelstrøk for deg selv. Gir beskjed ti familien at i år vil du gjøre noe annerledes for å prøve ut alternativ juleferie og reiser bort. Når du så komme hjem igjen kan du se på om de andre setter pris på deg og har savnet deg som person eler om det bare er gavene fra deg de savner. Tar de deg som en selvfølge, det får du og svar på. Og husk en ting til, gaver gir man fra hjertet ikke fra lommeboken, man fører heller ikke regnskap over hvilke økonomiske verdier en gave man får har, og regner differansen mellom mottattt og gitt bort gave inn i sitt regnskap. Man kan og fint klare seg med alternativ julefeiring, nemlig gavefri jul for alle. Det hadde vært noe butikkene hadde tapt stort på. Anonymkode: 918ce...14d 2 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #15 Skrevet 27. oktober 2024 Alle betaler skatt i desember foresten .. det er halv skatt, men du har ikke fått «halve» gratis du har betalt mer resten av året slik at desember blir halv skatt 😅 Anonymkode: 8e807...d26 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #16 Skrevet 27. oktober 2024 Du har ikke råd til å kjøpe deg klær fordi du kjøper så dyre julegaver? Du må jo starte å ta grep selv! Er jo ikke de andre som er ansvarlig for dine penger og din økonomi. Anonymkode: efebf...b8f 2 6
caroline.s Skrevet 27. oktober 2024 #17 Skrevet 27. oktober 2024 Vi er fem søsken, og alle har barn og partnere utenom meg. Jeg har til sammen ti tantebarn. Alle tantebarna får gaver, både til jul og bursdag. Vi søsknene (og svigersøsken) har alltid gitt julegaver til hverandre, enten at et par fikk gave sammen eller at man gav en gave til hver i paret. Etter at det kom så mange barn har det blitt litt delte meninger med hvordan vi skulle løse dette med gaver. Det har vært suksess med «secret santa», altså at man får utdelt en person hver man skal gi julegave til. Dette har vært veldig gøy! I det siste har vi sløyfet alt av julegaver, tror folk syns det ble litt stress og dyrt, og at de tenker at så lenge barna får julegaver, så er det julegave nok for foreldrene til disse barna også og de er fornøyde med det. I fjor på julaften reagerte min mor på at jeg ikke hadde fått julegaver fra noen av mine søsken eller tantebarn, og hun begrunnet det med at jeg er alene og har ikke barn eller partner. Så hun mener det er litt urettferdig og at jeg godt kunne fått julegaver. Selv har jeg ikke tenkt så mye på det før hun sa det, men skulle ønske man iallefall kunne gi en gave til de man feirer jul med det aktuelle året, for det er jo hyggelig. Vi er som sagt fem søsken, det hører sjeldenheten til at alle er samlet til jul hvert år, men det er alltid noen som kommer hjem. Og med hjem, så mener jeg til mine foreldre som bor i nord- Norge🥰 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #18 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg er en sliten småbarnsmor, så slet litt med å forstå helt innlegget. Du har god økonomi, men blakker deg på dyre julegaver og har ikke råd til å kjøpe klær i perioden januar-november? Kjøp julegaver du har råd til og feir julaften der du selv ønsker (hjemme). Ikke tenk på hva andre mener, vi har feiret jul slik vi selv ønsker i flere år uten å tenke på hvem som blir fornærmet. Anonymkode: 5af2e...d89 1
Tantemor Skrevet 27. oktober 2024 #19 Skrevet 27. oktober 2024 Hm jeg tolker det som at dere er jo ikke nære og gode resten av året heller, så problemet er dypere enn julen og julegavene sant? Jeg tenker at det er helt greit å la være å reise dit i julen når det er sånn, og da trenger du heller ikke kjøpe til barna om du ikke vil. Hvor mye penger er det forresten snakk om? E det 500 kroner pr barn ganger 5 barn f eks? Da kan løsningen heller være å sende en godtepose til 50 kroner pr barn. Bare et eksempel altså. Da har du gitt noe. Men du må jo ikke. Angående å si hvorfor du ikke kommer i år. Noen over her sier du skal fortelle sannheten, og det kan du jo, men du vet det blir drama, og du trenger ikke å skape unødvendig drama. For jeg tror det blir bare baluba som gjør det berre enn det er idag. Er det virkelig nødvendig? Derfor forslår jeg at i år sier du at du trenger å feire hjemme fordi det har vært en så travel og tung tid eller noe bla bla bla. Eller at du har dårligere råd enn før. Ikke gå inn i en diskusjon du ikke trenger. For husk, plutselig dør en i familien og dere MÅ treffes ifbm det. Da er det greit at dere ikke har en stor konflikt pågående. Trekk deg heller stille unna uten dramaet. 3 1
caroline.s Skrevet 27. oktober 2024 #20 Skrevet 27. oktober 2024 (endret) caroline.s skrev (18 minutter siden): Vi er fem søsken, og alle har barn og partnere utenom meg. Jeg har til sammen ti tantebarn. Alle tantebarna får gaver, både til jul og bursdag. Vi søsknene (og svigersøsken) har alltid gitt julegaver til hverandre, enten at et par fikk gave sammen eller at man gav en gave til hver i paret. Etter at det kom så mange barn har det blitt litt delte meninger med hvordan vi skulle løse dette med gaver. Det har vært suksess med «secret santa», altså at man får utdelt en person hver man skal gi julegave til. Dette har vært veldig gøy! I det siste har vi sløyfet alt av julegaver, tror folk syns det ble litt stress og dyrt, og at de tenker at så lenge barna får julegaver, så er det julegave nok for foreldrene til disse barna også og de er fornøyde med det. I fjor på julaften reagerte min mor på at jeg ikke hadde fått julegaver fra noen av mine søsken eller tantebarn, og hun begrunnet det med at jeg er alene og har ikke barn eller partner. Så hun mener det er litt urettferdig og at jeg godt kunne fått julegaver. Selv har jeg ikke tenkt så mye på det før hun sa det, men skulle ønske man iallefall kunne gi en gave til de man feirer jul med det aktuelle året, for det er jo hyggelig. Vi er som sagt fem søsken, det hører sjeldenheten til at alle er samlet til jul hvert år, men det er alltid noen som kommer hjem. Og med hjem, så mener jeg til mine foreldre som bor i nord- Norge🥰 Og så er det ikke feil av deg å tenke at du vil sløyfe julen og dette gavestyret. Jeg tenker at man skal gi gaver ut ifra hjertet og ikke lommeboken, og om man ikke når opp til «andres forventninger» og føler seg som en taper fordi andre alltid kjøper dyrere og flottere, mener jeg at man kan sette ned foten og sløyfe det. Uavhengig av hvor god økonomi man har. Må det være en konkurranse? Trist når det blir sånn.😔 -caroline.s Endret 27. oktober 2024 av caroline.s 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå