Gå til innhold

Alle venner og familie reiser bort hele tiden!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Hvor flink er folk med penger når de reiser flere ganger i året?

Maleficenta skrev (53 minutter siden):

Hvem er disse?

De samme.

Anonymkode: 0f6f7...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mange handler det om prioritering. 

Vi reiser mye. Men vi pusser heller ikke opp hele tiden, og bytter ikke ut sofaen før den kneler. 

Jeg har venninner som tror vi er rike fordi vi reiser mye, Og de klager på at de ikke har råd. Men de samme venninnene pusser opp ofte (nye trendy farger! wow) og kjøper en hel masse dilldall interiørgreier.

Inntil jeg traff min mann, var jeg singel og reiste mye. Fikk mye pepper fra venner på hvorfor jeg hadde råd til all reisingen til kule steder. Igjen: Prioritering. Jeg hadde en sofa fra billigkroken på Ikea, og mine venner brukte titusener på ny sofa. Jeg hang opp billige stoffer foran vinduene som gardiner. Mine venner kjøpte dritdyre gardiner i gardinbutikker. 

Prioritering. 

Anonymkode: 666b5...689

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker et liv med mye reising, TS, hvorfor ikke prioritere dette? Du kan enten øke inntekten, eller minske levekostnadene ved å bo billigere (muligens betyr dette å flytte fra by). Jeg hadde heller brukt energien på bedre utdanning som gir høyere inntekt på sikt, enn å spekulere i hva andre har råd til :)

Anonymkode: 41fd1...f78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inntil jeg traff min mann, var jeg singel og reiste mye. Fikk mye pepper fra venner på hvorfor jeg hadde råd til all reisingen til kule steder. Igjen: Prioritering. Jeg hadde en sofa fra billigkroken på Ikea, og mine venner brukte titusener på ny sofa. Jeg hang opp billige stoffer foran vinduene som gardiner. Mine venner kjøpte dritdyre gardiner i gardinbutikker. 

Prioritering. 

Anonymkode: 666b5...689

Jeg syns det er så rart dette med å gi pepper til folk som prioriterer annerledes enn dem selv. Men jeg tror i mange tilfeller de ikke forstår at det faktisk er prioritering, de tror vi enten er styrtrike eller lever på kreditt, helst det siste.

Jeg får ofte kommentarer fra folk som reiser på en stor tur i året, men disse folkene er jo gjerne borte i minst 14 dager, bor på fint hotell, leiebil, spiser på dyre restauranter hver dag i tillegg til at de allerede har all inclusive på hotellet osv. De bruker sannsynligvis mer på sin ene reise enn jeg på mine mange. Så igjen, prioritering. Mange ønsker å oppleve mange steder på budsjett, andre foretrekker en lang ferie med late dager og dyre viner. 

Anonymkode: 000fd...6b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg reiser mye, men jeg er ingen riking.  Faktisk tvert imot. Jobber på jordbærpikene for a living 😅 men jeg er flink med penger da.  Spare spare spare. Ta seg råd rett og slett. Reiser f. Eks til Gdansk. Fikk en pakke dit for kun 500 lapp en gang. Alle reiser er ikke nødvendigvis dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og vært der du er. Jeg har overhodet ikke noe god økonomi, og jeg reiser oftere med kjæresten enn med ungene. Rett og slett fordi det er lettere å reise «billig» med kjæresten. Det er sinnsykt dyrt å ta med ungene på aktiviteter her hjemme. Trampolinepark, svømming, kino… samme hva, så flyr det fort en 1000-lapp med parkering, inngang, snacks osv underveis.

Det som har gjort at jeg nå kan prioritere reise, er at jeg har endret pengeforbruket. Alt av sånne dyre aktiviteter med ungene er satt til et minimum. 1-2 ganger i året, pluss sommerpass på trampolineparken. Jeg har slutta å shoppe alt mulig unødvendig skvip til huset. Enten det er kjøkkenutstyr, gardiner eller lysholdere. Jeg har blitt en kløpper på å handle klær til ungene på salg, samme til meg. Jeg har slutta å kjøpe klær fordi jeg har lyst på noe nytt eller jeg ser noe fint. Kjøper kun når jeg må. Osv osv. på to år, har jeg klart å snu økonomien fra å ligge i minus hver måned til 3-4000 i pluss hver måned. Disse sparer jeg til ferier og opplevelser.

vi har så langt droppa lange og dyre reiser. Men på et år, har jeg sju turer med kjæresten og 3 med ungene i kofferten. Alt fra en helg i Stockholm til ei uke i København og ei uke i England. Vi søker etter billige billetter og hoteller. Så lenge vi har ei seng og eget bad, så er vi fornøyde. Aldri betalt mer enn 1300 kroner for ei natt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 9.13):

Da må du jo ha sullet mye. Jeg betaler 1300 i måneden, for fem år med studier. 

Anonymkode: 3e103...211

Jeg betaler over 3000 i mnd kun til lånekassen, samme gjør min samboer etter 5 år med studier. Så enten er det du som suller, eller så har du mindre gjenstående lån sammenlignet med oss andre. Evt at du kun betaler renter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen trøst, så er vi mange som har det slik. Jeg har hatt delt samvær med to barn i 6 år. I den tiden har det vært pandemi men utenom det har vi vært på utenlandstur annethvert år. De har ikke klaget. De har sånn sett vært på tur også med far.

Men poenget mitt er at jeg er takknemlig for at jeg eier egen bolig og har en trygg jobb. Trodde ikke reising var så status lenger i disse dyrtider. Jeg kan ikke tømme bufferkontoen min for å reise på ferie.  Men jeg klarer som oftest å spare opp til en tur med begrenset budsjett annethvert år. I år sponset jeg sønnen min med litt penger så han kunne ta en weekendtur med kamerater. Det er billigere for meg enn å betale ferie for alle tre🙂

Anonymkode: 9dcc7...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å reise og prioriterer heller bort andre ting. Jeg hadde blitt ganske skuffa dersom noen spurte hvordan jeg hadde råd eller ga uttrykk for at de ikke klarte å glede seg på mine vegne. Synes egentlig misunnelse er en uting og av den grunn deler jeg stadig mindre på some. 

Anonymkode: 37a32...869

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 8.38):

Det skal jo godt gjøres å være 30+ i disse dager, og ikke ha god råd.

Boligmarkedet har vært helt vanvittig. Man har nesten nullrente. Gratis utdannelse blir hevet etter deg. Og alle piler i fondsmarkedet peker rett opp. Og i tillegg er man barn av dessertgenerasjonen, og barnebarn av etterkrigsgenerasjonen, som alle sitter på nedbetalte eneboliger. 

Anonymkode: 3e103...211

Her tror jeg du bommer fullstendig! 90 % av de jeg kjenner som er i 30-50- årene har ikke så god råd. De jobber med utrolig mye forskjellig og har svært varierende inntekt, men selv de som tjener best har ikke god råd i disse tider. Alle snakker om hvor lite man kan unne seg og at man må snu og vende på kronene. Hvilken verden du lever i vet ikke jeg. Studielån er dyrt, boliglån er dyrt, mat er dyrt, osv.. 

Anonymkode: ca45b...ebd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her tror jeg du bommer fullstendig! 90 % av de jeg kjenner som er i 30-50- årene har ikke så god råd. De jobber med utrolig mye forskjellig og har svært varierende inntekt, men selv de som tjener best har ikke god råd i disse tider. Alle snakker om hvor lite man kan unne seg og at man må snu og vende på kronene. Hvilken verden du lever i vet ikke jeg. Studielån er dyrt, boliglån er dyrt, mat er dyrt, osv.. 

Klage på at man har dårlig råd er en ting, ofte er det snakk om prioriteringer. Men hvorfor føler så mange behov for å klage på at andre enten har bedre råd, eller prioriterer bedre? Burde jeg som reiser turistklasse bli sur og misunnelig fordi noen har råd til privatfly?

Anonymkode: 000fd...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ingen som klager på dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste jeg kjenner har ikke råd til slikt, har ett familie medlem som sløser og bruker kreditt kort. Er annet som sparte lenge til en tur. Ellers vanlige folk. Så er jeg også endel av min sønn sin familie(farside) de er kjempe rike, rikeste jeg vet om. Reiser nesten aldri ut av landet men eier masse eiendommer. Men av enkel standard feks en av de eldre kjøpte seg en veldig billig hytte og har nå brukt ca 1 år på å pusse den opp. For han er arbeid ferie, han er en rik pensjonist som alltid har vært flink med penger, født inn i rikdom riktig nok men også forvaltet den godt. I midten har du meg og mitt barn vi sitter ikke sånn veldig godt i det men jeg har plukket opp litt kunnskap fra begge leire. Vært på en utenlands tur i år spandert av et familie medlem. Ellers reist i Norge til familie og til min enkle hytte (arv) og snekret og reparert på ting. 

37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg tror du bør jobbe med å endre tankesettet ditt. Misunnelse forsurer livet og gjør at du ikke ser alt det som er bra i livet ditt. For å være ærlig, så synes ikke jeg du har noe som helst å sutre over. Du har familie, jobb og mulighet til å gjøre aktiviteter sammen. Det er mange svært gode ting i et liv!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 8.41):

Og hva hjelper det at foreldre og besteforeldre sitter på sykt dyre boliger (som de for øvrig kjøpte til slikk og ingenting) når man ikke får arv før man er over 70? Det er i etableringsfasen man trenger pengene, ikke som 70-åring..

Anonymkode: fa34d...6ff

Veldig mange foreldre (og besteforeldre) gir sine barn gaver/pengebeløp jevnt og trutt. En er ikke nødt til å vente til foreldre er døde for å motta beløp.

Min sønn og hans samboer var til Italia i sommer. De er studenter, men jobber også ved siden av studier, men så får de ekstra lommepenger fra blant annet meg til å bo bedre, ta en finere tur enn det de egentlig har råd til.

Når jeg har råd til det, så synes jeg det bare er fint å gi dem noe ekstra. Synes det er trist å lese det hun skriver som har foreldre som drar på masse utenlandsturer, mens hun ikke har vært på en utenlandstur på ti år. Kjipe foreldre.

Anonymkode: 98643...d02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...