Gå til innhold

Alle venner og familie reiser bort hele tiden!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så bitter og misunnelig og hater hvordan jeg er blitt. Jeg ser så mange venner, bekjente og familie som bare VIPS er i New York, langhelg i Oslo med konserter,hotell og restauranter. Jeg ser det HVER helg på snap, jeg skjønner ikke hvordan de har råd! Alle vennene mine har to-tre barn,  huslån, billån og de aller fleste har veldig vanlige jobber, de tjener ikke all verden. Jeg er så lei av og jobbe,jobbe,jobbe og bruke opp alt på matbutikken og lån. Tror dere mange lever på kreditt?? Skjønner ikke hvor de får alle penger fra hele tiden! Sydenreiser og storbyferier med og uten barn. Jeg er deppa i dag kjenner jeg. Alt jeg har fått til i helgen er og ta med mine to barn i badeland og en tur i skogen. Og da kan jeg ikke gjøre det hver helg heller, for en familie på fire i badeland ble det 1000 kr. Noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver? Føler alle rundt meg gleder seg til en reise hele tiden. Barna mine får kun reise i sommerferien. Off, jeg tror jeg må slette alt av sosiale medier....

Anonymkode: a10e4...95d

• Hjerte 13
Skrevet

Ja, tror mange lever på kreditt.

Anonymkode: 23716...25c

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det skal jo godt gjøres å være 30+ i disse dager, og ikke ha god råd.

Boligmarkedet har vært helt vanvittig. Man har nesten nullrente. Gratis utdannelse blir hevet etter deg. Og alle piler i fondsmarkedet peker rett opp. Og i tillegg er man barn av dessertgenerasjonen, og barnebarn av etterkrigsgenerasjonen, som alle sitter på nedbetalte eneboliger. 

Anonymkode: 3e103...211

• Liker 1
Skrevet

Skjønner hva du mener. Det er veldig dyrt. Ikke ofte vi gjør slikt selv, men kanskje en reise en gang i året, og konsert 2-3. Blir litt nysgjerrig på hva dere tjener og hvor mye lån dere har? 

Anonymkode: fa34d...6ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Boligmarkedet har vært helt vanvittig. Man har nesten nullrente. Gratis utdannelse blir hevet etter deg. Og alle piler i fondsmarkedet peker rett opp. Og i tillegg er man barn av dessertgenerasjonen, og barnebarn av etterkrigsgenerasjonen, som alle sitter på nedbetalte eneboliger. 

Eh? GRATIS utdanning? Du har jo absolutt null peiling på hva du snakker om. I disse dager er renten på studielån ca. like høy som boligrenten og den er høy!

Og hva hjelper det at foreldre og besteforeldre sitter på sykt dyre boliger (som de for øvrig kjøpte til slikk og ingenting) når man ikke får arv før man er over 70? Det er i etableringsfasen man trenger pengene, ikke som 70-åring..

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tror (uten å helt vite) at mange lever langt over evne. 

Vi har veldig god økonomi (over 10mnok i året), og mange rundt oss med helt vanlige lønninger reiser som oss, handler sjukt dyre klær til ungene sine, ute og spiser ofte etc, og jeg fatter ikke hvordan de har penger til det? 

Kanskje de har avdragsfritt på lånet slik at de kun betaler renter (men selv det er jo mye i dag), kanskje lever de på suppe gjennom hele uken eller jeg vet ikke jeg. 

Vi prioriterer reising, nedbetaling på lån og sparing. Og det er mange ting vi ikke tar oss råd til ( f.eks sko til 13000kr til ungene, som flere i klassen til min søster har kjøpt seg). 

Tur i skogen og badeland høres foresten helt nydelig ut! Nå vet ikke jeg hvor gamle barna dine er, men når våre var små elsket de å gå i skogen i helgene, fyrte opp bål, og lagde både pizza og kanelboller i skogen.

Anonymkode: 53214...aea

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange sitter nok smågodt i det men ikke alle. Mine besteforeldre eide ingenting. Mine foreldre arvet altså ingenting, og fikk aldri kjøpt seg enebolig. Jeg har arvet noe og kjøpt meg leilighet men jeg har også arvet dårlig helse og da blir jo økonomien deretter.

Anonymkode: 9d8d0...e9b

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh? GRATIS utdanning? Du har jo absolutt null peiling på hva du snakker om. I disse dager er renten på studielån ca. like høy som boligrenten og den er høy!

Og hva hjelper det at foreldre og besteforeldre sitter på sykt dyre boliger (som de for øvrig kjøpte til slikk og ingenting) når man ikke får arv før man er over 70? Det er i etableringsfasen man trenger pengene, ikke som 70-åring..

Ja, verken jeg eller mannen har betalt en krone for høyere utdanning. Som i for eksempel USA ville kostet millioner. Rentene på studielån er jo ingenting når man får en godt betalt jobb. 

Og så har du jo også ganske kjipe foreldre, om de sitter på nedbetalte eneboliger, fulle kontier, og arv fra to sett besteforeldre. 

• Liker 2
Skrevet

Bare logg av ts. Jeg lever også ganske kjipt men når jeg ikke sammenligner meg har jeg det helt ok

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er så bitter og misunnelig og hater hvordan jeg er blitt. Jeg ser så mange venner, bekjente og familie som bare VIPS er i New York, langhelg i Oslo med konserter,hotell og restauranter. Jeg ser det HVER helg på snap, jeg skjønner ikke hvordan de har råd! Alle vennene mine har to-tre barn,  huslån, billån og de aller fleste har veldig vanlige jobber, de tjener ikke all verden. Jeg er så lei av og jobbe,jobbe,jobbe og bruke opp alt på matbutikken og lån. Tror dere mange lever på kreditt?? Skjønner ikke hvor de får alle penger fra hele tiden! Sydenreiser og storbyferier med og uten barn. Jeg er deppa i dag kjenner jeg. Alt jeg har fått til i helgen er og ta med mine to barn i badeland og en tur i skogen. Og da kan jeg ikke gjøre det hver helg heller, for en familie på fire i badeland ble det 1000 kr. Noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver? Føler alle rundt meg gleder seg til en reise hele tiden. Barna mine får kun reise i sommerferien. Off, jeg tror jeg må slette alt av sosiale medier....

Dette kan jeg godt kjenne meg igjen i. Jeg vet at mange lever på kreditt. Andre gjør det slik at når de har en jobbreise, der arbeidsgiver betaler flybillettene, så bare forsinker de returen, slik at de får en helg borte. Da kan de gjennomføre slike turer uten å betale alt selv. Jeg har selv jobbet hardt siden jeg flyttet hjemmefra. Vi hadde aldri råd til turer. Nå som jeg endelig har en høyere lønn, så går mesteparten bort i skatt. Myndighetene forsyner seg. Jeg får aldri brukt penger på oss.

Anonymkode: 65e0a...bf8

• Liker 2
Skrevet

Dette kan jeg godt kjenne meg igjen i. Jeg vet at mange lever på kreditt. Andre gjør det slik at når de har en jobbreise, der arbeidsgiver betaler flybillettene, så bare forsinker de returen, slik at de får en helg borte. Da kan de gjennomføre slike turer uten å betale alt selv. Jeg har selv jobbet hardt siden jeg flyttet hjemmefra. Vi hadde aldri råd til turer. Nå som jeg endelig har en høyere lønn, så går mesteparten bort i skatt. Myndighetene forsyner seg. Jeg får aldri brukt penger på oss.

Anonymkode: 65e0a...bf8

Er det ikke også flere som reiser mye i jobbsammenheng som sparer opp bonuspoeng som de bruker på private reiser?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ser det HVER helg på snap, jeg skjønner ikke hvordan de har råd!

Off, jeg tror jeg må slette alt av sosiale medier....

Du velger jo selv hva du ser. Så hvis du ikke klarer å la være å se er sletting en god løsning.

Anonymkode: 3eac9...1b6

• Liker 4
Skrevet

Å leve avlogget er bra! Bedre å kose seg over alt man får gjort enn å føle seg nedfor for ting man ikke gjør.

Jeg synes det høres helt fantastisk ut med badeland og skogstur. Mer vellykket helg med ungene enn det kan jeg nesten ikke forestille meg! 

Anonymkode: 8ed98...973

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, verken jeg eller mannen har betalt en krone for høyere utdanning. Som i for eksempel USA ville kostet millioner. Rentene på studielån er jo ingenting når man får en godt betalt jobb. 

Og så har du jo også ganske kjipe foreldre, om de sitter på nedbetalte eneboliger, fulle kontier, og arv fra to sett besteforeldre. 

Snakk for deg selv at rentene er «ingenting». Personlig betaler jeg akkurat én månedslønn i året på studielån. Tror det er mye for de fleste småbarnsforeldre. Og jeg har en grei nok lønn.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk for deg selv at rentene er «ingenting». Personlig betaler jeg akkurat én månedslønn i året på studielån. Tror det er mye for de fleste småbarnsforeldre. Og jeg har en grei nok lønn.

Det forstår jeg ikke. Jeg betaler ca 24000 i året på studielån, og jeg studerte lengre enn de fleste. Du har ikke en grei nok lønn hvis du har høyere utdanning og bare har 24000-ish utbetalt

Anonymkode: 3332a...29c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det forstår jeg ikke. Jeg betaler ca 24000 i året på studielån, og jeg studerte lengre enn de fleste. Du har ikke en grei nok lønn hvis du har høyere utdanning og bare har 24000-ish utbetalt

Jeg betaler 40 000 i året i studielån. Har da altså 400 000. Det er omtrent det samme som de fleste på min alder med master har i studielån- ikke spesielt mye eller lite. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg betaler 40 000 i året i studielån. Har da altså 400 000. Det er omtrent det samme som de fleste på min alder med master har i studielån- ikke spesielt mye eller lite. 

Jeg har faktisk sjekket lånekassen. Med dagens satser går nyutdannede med master ut med 450 000 kroner i studielån. Dette er uten utveksling eller noe annet, altså «rimeligste» rute. Dette er ikke «ingenting» eller utgifter som er glemt så fort man kommer i jobb osv. Slik var det kanskje før, ting har endret seg og utdanning er dyrt! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har ganske god råd, men reiser ikke utenlands mer enn maks en gang i året, hovedsakelig fordi vi er for slitne til å reise med småbarn. Det kommer nok til å endre seg når barna er store, og da har vi spart ganske mye på å ikke reise nå. 

Opplever at de som reiser mye, er folk uten barn eller folk med relativt store barn. Eller folk som reiser i forbindelse med jobben. 

Hovedproblemet her er sosiale medier der ALLE deler når de gjør noe, og da fremstår det som om alle andre ALLTID gjør noe ekstraordinært. De færreste deler når de gjør noe kjedelig og hverdagslig

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da må du jo ha sullet mye. Jeg betaler 1300 i måneden, for fem år med studier. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, TS, men har samtidig også inntrykk av at mange foreldre sponser barna sine med reiser, og at «på hytta» betyr sjeldent egen hytte for folk i 30-åra. Husk på det. Har du selv vært på hytta med storfamilien vet du at det nok kanskje ikke er så idyllisk som det ser ut.

Jeg har også en del bekjente som er så sprudlende og flinke og opplever masse ifølge sosiale medier, men nå du treffer dem i virkeligheten så er de grå mus som sutrer og har det fælt.

Dessuten: du har antakelig mange hundre venner på Facebook. Folk legger ut om det skjer noe, og det ser ut som det skjer noe hele tiden - men det er jo summen av opplevelser til mange mange mennesker? Det er ikke én familie som opplever alt. I så fall så har de nok en rik onkel i usa eller lever på forbrukslån.

Hvis du tror på alt du ser i sosiale medier er nok sletting bra. Det er et svært sminket bilde av virkeligheten. Hadde sosiale medier vært markedsføring hadde det nok blitt betegnet som villedende.

Anonymkode: fa178...cbc

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...