Andrine& Skrevet 30. oktober 2024 #101 Del Skrevet 30. oktober 2024 kakemonsteret skrev (7 minutter siden): Ja, men det jeg mener er at skrikekur for å få barnet til å sove ikke kan sammenlignes med det de gjorde i serien. Det var ikke sovesituasjoner det var snakk om. Poenget var at babyen ikke skulle få kos og oppmerksomhet fordi den kunne bli bortskjemt, barn skulle holdes «rene». At barn som tas opp blir bortskjemte og vanskelige. De skulle tas opp kun for å dekke primærbehov som mat & ny bleie. Foreldre som prøver skrikekur for å få babyen til å sove kan likevel gi den masse kos og oppmerksomhet resten av dagen. Ja jeg vet. Ble gråten for plagsom stengte de barna inne på et rom i tillegg så de ble helt alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 31. oktober 2024 #102 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sefanja skrev (7 timer siden): Jesabel nevnes som ei falsk profetinne i JÅ, og Salomo skriver om å tukte den du elsker. Jeg prøver jo å gi deg svar, men det virker ikke som du er villig til å lese noe som er relevant. Du må forstå at bibelen kun er relevant for de som tror. For oss andre er den som en hvilken som helst annen fiksjon. Hvis jeg ikke tror på troll, hjelper det ikke at du ber meg lese eventyrene til Asbjørnsen og Moe. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 31. oktober 2024 #103 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sefanja skrev (10 timer siden): Jeg svarte på ett spørsmål. Hvis du leser Johannes åpenbaring og Salomos ordspråk vil du få svar Anser du Bibelen som den rette fasit siden du henviser til å lese i den for å få svar? Jeg har faktisk lest litt i det nye testamentet og hjelpes meg for noe gørrkjedelige greier. Verden har utviklet seg veldig siden den boka først ble skrevet, så hvorfor følge så gamle regler? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 31. oktober 2024 #104 Del Skrevet 31. oktober 2024 Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Anser du Bibelen som den rette fasit siden du henviser til å lese i den for å få svar? Jeg har faktisk lest litt i det nye testamentet og hjelpes meg for noe gørrkjedelige greier. Verden har utviklet seg veldig siden den boka først ble skrevet, så hvorfor følge så gamle regler? Bibelen er verdens mest kjøpte og leste bok av en grunn. Hvis du mener den er kjedelig, er det helt fair. Den er aktuell fordi det er Guds ord, og vi diskuterer kristne her. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 31. oktober 2024 #105 Del Skrevet 31. oktober 2024 Eva-Lena skrev (3 minutter siden): Verden har utviklet seg veldig siden den boka først ble skrevet, så hvorfor følge så gamle regler? Meningen er vel å lese Bibelen i den tiden vi nå er i. (Samme som med Koranen). ~•~ Nyreligiøse har jo eksistert i åresvis. Hvorfor er dette egentlig noe nytt og overraskende? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 31. oktober 2024 #106 Del Skrevet 31. oktober 2024 Peanut skrev (8 minutter siden): Meningen er vel å lese Bibelen i den tiden vi nå er i. (Samme som med Koranen). ~•~ Nyreligiøse har jo eksistert i åresvis. Hvorfor er dette egentlig noe nytt og overraskende? Ja, og her handler det jo bare om hvordan sannhetens ord som kult har tolket Bibelen. I Norge er dette ikke så langt unna Levende ord i Bergen og Guds Lam/ Oslo gospel senter i Oslo. Men disse og Knutby i Sverige skjedde for over 20 år siden. Sånn sett er vel den største overraskelsen at det fortsatt forekommer. Også i Slemmestad. Det er veldig nære Asker der jeg vokste opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bopera Skrevet 31. oktober 2024 #107 Del Skrevet 31. oktober 2024 Vampyrina skrev (På 27.10.2024 den 20.56): Så alle episodene i ett strekk i dag, og er rystet. Stakkars mennesker, men er så glad for at de kom seg ut av det! Synes også at han som startet det hele gjør en god figur - og ikke minst kona hans… Der er jeg faktisk uenig med deg. Jeg synes han driver med ansvarsfraskrivelse fra en annen verden. Selv ikke når han får høre opptak av seg selv, klarer han å ta på seg ansvar for hva han har gjort. "Det var jo ikke ment sånn. Vi satte jo ting på spissen. Det var henne-henne-henne!". Går vi tilbake til første episode, ser vi jo at det er han som først gir henne den makten. Jeg har også problemer med å synes synd på flere av de. Noen hundre mennesker, og kun tre klarer å utøve nok kritisk tenkning til å bryte med det regimet... Ikke engang når barna dine lider, klarer man å ta grep! Jeg har vokst opp på kanten av lignende miljø, og flere mennesker elsker oppmerksomheten, gunsten fra ledere og samholdet de får fra å være en del av slik massesuggesjon. Først når en livssituasjon eller brå endring gjør at de faller i "unåde", klarer de å se hva de har vært en del av. Nei, de det er virkelig synd på er de stakkars barna som vokste oppe i dette, og de som satt igjen på utsiden. 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 31. oktober 2024 #108 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sefanja skrev (1 time siden): Bibelen er verdens mest kjøpte og leste bok av en grunn. Hvis du mener den er kjedelig, er det helt fair. Den er aktuell fordi det er Guds ord, og vi diskuterer kristne her. Det er jo nettopp denne vrangforestillingen som er roten til alt faenskapet. Bibelen er skrevet av mennesker, og blir misbrukt av mennesker. At du og haugevis av andre kristne ikke skjønner dette hjelper mørkemenn og kvinner til å ødelegge mennesker med religion som verktøy Å påstå at ikke noe av dette skyldes religion, bare mennesker er så naivt. Minner litt om våpen-mafiaen i USA. "Det er ikke våpen som dreper, det er mennesket som bruker det" Jada, vi skjønner det. Men ingen hadde blitt skutt uten at det fantes våpen. Ingen hadde blitt ødelagt av religion hvis det ikke fantes religion. Å påstå at disse ville uansett ha ødelagt folk er en kvalmende renvasking av religion som våpen. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenelarsen Skrevet 31. oktober 2024 #109 Del Skrevet 31. oktober 2024 Synd hjelpeorganisasjoner ofte er religiøse. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 31. oktober 2024 #110 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sefanja skrev (1 time siden): Sånn sett er vel den største overraskelsen at det fortsatt forekommer. Noli potestatem neglegere stultorum cunctorum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 31. oktober 2024 #111 Del Skrevet 31. oktober 2024 bopera skrev (44 minutter siden): Der er jeg faktisk uenig med deg. Jeg synes han driver med ansvarsfraskrivelse fra en annen verden. Selv ikke når han får høre opptak av seg selv, klarer han å ta på seg ansvar for hva han har gjort. "Det var jo ikke ment sånn. Vi satte jo ting på spissen. Det var henne-henne-henne!". Går vi tilbake til første episode, ser vi jo at det er han som først gir henne den makten. Jeg har også problemer med å synes synd på flere av de. Noen hundre mennesker, og kun tre klarer å utøve nok kritisk tenkning til å bryte med det regimet... Ikke engang når barna dine lider, klarer man å ta grep! Jeg har vokst opp på kanten av lignende miljø, og flere mennesker elsker oppmerksomheten, gunsten fra ledere og samholdet de får fra å være en del av slik massesuggesjon. Først når en livssituasjon eller brå endring gjør at de faller i "unåde", klarer de å se hva de har vært en del av. Nei, de det er virkelig synd på er de stakkars barna som vokste oppe i dette, og de som satt igjen på utsiden. Helt riktig! Han tar ikke ansvar å bruker krokodilletårer og en ydmyk kone for å slippe unna. Han vet vel at ganske mange vil gå på skuespillet hans.. Her er det, som du sier, mange voksne som med viten å vilje har mishandlet barn, de forsøker også å stå frem som offer i serien. Alt de sier taler for seg selv. Dette er ingen unik adferd, det er slik en ovegriper agerer på ulike plan i samfunnet, her med religion som våpen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 31. oktober 2024 #112 Del Skrevet 31. oktober 2024 kakemonsteret skrev (13 timer siden): Skrikekur er en metode for å få barn til å sove. Det var ikke det det var snakk om i serien, men at babyene ikke skal tas opp og få kos og underholdning, for da kan de bli bortskjemte. Det er jeg klar over. Men den jeg siterte, kommenterte skrikekur, og at det var noe som praktisertes flere plasser uavhengig av religion, og da svarte jeg på det at jeg ble anbefalt skrikekur av helsestasjonen. At ungene bare skulle ligge og ikke løftes på utenom mattid ble praktisert når min bestemor var liten. Hun ble aldri løftet opp utenom bleieskift og mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
romnia Skrevet 31. oktober 2024 #113 Del Skrevet 31. oktober 2024 Eva-Lena skrev (4 timer siden): Anser du Bibelen som den rette fasit siden du henviser til å lese i den for å få svar? Jeg har faktisk lest litt i det nye testamentet og hjelpes meg for noe gørrkjedelige greier. Verden har utviklet seg veldig siden den boka først ble skrevet, så hvorfor følge så gamle regler? Jeg tar totalt avstand fra all organisert religion, men her tror jeg at intensjonen var å gi innsikt til hva disse menneskene tror på. Ikke å overbevise om at det som står der er fakta. Men jeg kan ta feil. Men du får lese gammel testamentet hvis du vil ha litt action 🤭 Kan spesielt anbefale 3. Mosebok. Den er ganske artig 🤭🤣💀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 31. oktober 2024 #114 Del Skrevet 31. oktober 2024 Ti T Usen skrev (3 timer siden): Det er jo nettopp denne vrangforestillingen som er roten til alt faenskapet. Bibelen er skrevet av mennesker, og blir misbrukt av mennesker. At du og haugevis av andre kristne ikke skjønner dette hjelper mørkemenn og kvinner til å ødelegge mennesker med religion som verktøy Å påstå at ikke noe av dette skyldes religion, bare mennesker er så naivt. Minner litt om våpen-mafiaen i USA. "Det er ikke våpen som dreper, det er mennesket som bruker det" Jada, vi skjønner det. Men ingen hadde blitt skutt uten at det fantes våpen. Ingen hadde blitt ødelagt av religion hvis det ikke fantes religion. Å påstå at disse ville uansett ha ødelagt folk er en kvalmende renvasking av religion som våpen. Litt av problemet i USA når det kommer til våpen, er at de tok det med i grunnloven. At enhver fri mann har rett til å bære våpen. Hvis folk visste hvor mye våpen det var i Norge ville de bli skremt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 31. oktober 2024 #115 Del Skrevet 31. oktober 2024 Lidhun skrev (57 minutter siden): Det er jeg klar over. Men den jeg siterte, kommenterte skrikekur, og at det var noe som praktisertes flere plasser uavhengig av religion, og da svarte jeg på det at jeg ble anbefalt skrikekur av helsestasjonen. At ungene bare skulle ligge og ikke løftes på utenom mattid ble praktisert når min bestemor var liten. Hun ble aldri løftet opp utenom bleieskift og mat. Dette med å ikke ta opp barnet utenom mattid har ikke vært vanlig i den generasjon selvom din familie har praktisert det. Dette er personavhengig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 31. oktober 2024 #116 Del Skrevet 31. oktober 2024 romnia skrev (46 minutter siden): Jeg tar totalt avstand fra all organisert religion, men her tror jeg at intensjonen var å gi innsikt til hva disse menneskene tror på. Ikke å overbevise om at det som står der er fakta. Men jeg kan ta feil. Men du får lese gammel testamentet hvis du vil ha litt action 🤭 Kan spesielt anbefale 3. Mosebok. Den er ganske artig 🤭🤣💀 Nei takk 😂 Mener å huske DNT begynner med første Mosebok og Jesu ætt, herregud for en mølje. Hoppet rask av den boka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 31. oktober 2024 #117 Del Skrevet 31. oktober 2024 Eva-Lena skrev (58 minutter siden): Nei takk 😂 Mener å huske DNT begynner med første Mosebok og Jesu ætt, herregud for en mølje. Hoppet rask av den boka. Det nye testamentet begynner med evangeliene. Mosebøkene er GT. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 31. oktober 2024 #118 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sefanja skrev (2 minutter siden): Det nye testamentet begynner med evangeliene. Mosebøkene er GT. Hvor står det om Jesu ætt da? Jeg begynte å lese i den boka jeg fikk til konfirmasjon, trudde det var DNT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 31. oktober 2024 #119 Del Skrevet 31. oktober 2024 Eva-Lena skrev (4 minutter siden): Hvor står det om Jesu ætt da? Jeg begynte å lese i den boka jeg fikk til konfirmasjon, trudde det var DNT. Mener du Abraham? Eller bare familien til Jesus? Høres ut som du fikk det nye testamentet til konfirmasjonen, og det er der i Matteus, Markus, Lukas og Johannes du kan lese om Jesus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 31. oktober 2024 #120 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sefanja skrev (1 time siden): Mener du Abraham? Eller bare familien til Jesus? Høres ut som du fikk det nye testamentet til konfirmasjonen, og det er der i Matteus, Markus, Lukas og Johannes du kan lese om Jesus Ok, er iallefall det første DNT startet med. Det ble ramset opp en haug med navn på foreldre og etterkommere. Egentlig samme om det er Mosebok eller noe annet, skal ikke lese den uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå