Gå til innhold

Vårt lille land - under Guds øye

Fjugur

Anbefalte innlegg

Sefanja skrev (4 minutter siden):

Jeg svarte på ett spørsmål. Hvis du leser Johannes åpenbaring og Salomos ordspråk vil du få svar

Nei,  du svarte slettes ikke på spørsmålet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andrine& skrev (10 minutter siden):

Ja den handler om en tv-serie,  hva handler tv-serien om? 

Om hvor stor makt mennesker kan ha over andre mennesker, og hvor fæle mennesker kan være mot hverandre. Det er mennesker som står bak all ondskap i verden. Ja, noen bruker religion som påskudd til å skade andre, mens andre tror det er roten til alt ondt. Men det er alltid menneskene som til syvende og sist må ta ansvar for sine egne handlinger.  

Endret av brainstorm
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (39 minutter siden):

Lederen deltar i intervju, han og kona trår til med noen krokodilletårer. Sjeldent bra skuespillere som viser på en bra måte hvor falske disse menneskene er. 

Det var grunnleggeren, ikke lederen. Jeg oppfattet ikke det som krokodilletårer.

Kirken ledes av en annen pastor nå. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (10 minutter siden):

Om hvor stor makt mennesker kan ha over andre mennesker, og hvor fæle mennesker kan være mot hverandre. Det er mennesker som står bak all ondskap i verden. Ja, noen bruker religion som påskudd til å skade andre, mens andre tror det er roten til alt ondt. Men det er alltid menneskene som til syvende og sist må ta ansvar for sine egne handlinger.  

No shit sherlock? Er det virkelig ikke gud som sender sms'ene for å kontrollere mennesker?

Hele poenget er jo at religion er et HELT PERFEKT , og eneste verktøy for slik undertrykkelse. Kanskje DU kan fortelle oss hvordan en 70 år gammel kvinne kan ødelegge så mange mennesker UTEN å bruke religion? 

Endret av Ti T Usen
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (Akkurat nå):

Om hvor stor makt mennesker kan ha over andre mennesker, og hvor fæle mennesker kan være mot hverandre. Det er mennesker som står bak all ondskap i verden. Ja, noen bruker religion som påskudd til å skade andre, mens andre tror det er roten til alt ondt. Men det er alltid menneskene som til vyende og sist må ta ansvar for sine egne handlinger.  

Dette er en seire som involverer mennesker som bruker gudstro for å mishandle egne og andres barn. Det deltar foreldre som påstår at andre ba de være voldelig med ungene sine, så derfor var de det. Dette er en dokumentar der mange voksne utøver grov vold mot barn. De voksne er ikke offer her selvom de klarer å sitte å prate for seg å spille angrende ved å gråte noen tårer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (1 minutt siden):

Dette er en seire som involverer mennesker som bruker gudstro for å mishandle egne og andres barn. Det deltar foreldre som påstår at andre ba de være voldelig med ungene sine, så derfor var de det. Dette er en dokumentar der mange voksne utøver grov vold mot barn. De voksne er ikke offer her selvom de klarer å sitte å prate for seg å spille angrende ved å gråte noen tårer. 

Jeg har i bakhodet at de voksne, også var barn i den menigheten en gang. De var også sårbare og påvirkelige. De har selvsagt et ansvar, og det er fint å se dem ha selvinnsikt nok til å skjønne det. Men de ble altså også groomet og hjernevasket fra ung alder av.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (5 minutter siden):

Det var grunnleggeren, ikke lederen. Jeg oppfattet ikke det som krokodilletårer.

Kirken ledes av en annen pastor nå. 

Da er du et fint bevis på hvor lett folk lar seg lure. Noen utvalgte ord og et par tårer så tror vi på mannen. Good! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (2 minutter siden):

Der er vi helt enige. Det er menneskenes feil, ikke religionen. De fleste religiøse er helt normale mennesker som ikke utøver vold mot andre. Og mange ikkereligiøse er voldelige og undertrykkende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (1 minutt siden):

Der er vi helt enige. Det er menneskenes feil, ikke religionen. De fleste religiøse er helt normale mennesker som ikke utøver vold mot andre. Og mange ikkereligiøse er voldelige og undertrykkende. 

Jovisst, de bruker religionen som våpen. Ta deg bryet med å se utvalgte dokumentarer om ulike religiøse samfunn i landet vårt, det viser et grusomt bilde av hva som skjer pga religion. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti T Usen skrev (20 minutter siden):

Nei,  du svarte slettes ikke på spørsmålet.

Det er vel heller du som ikke har lest Bibelen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (Akkurat nå):

Jovisst, de bruker religionen som våpen. Ta deg bryet med å se utvalgte dokumentarer om ulike religiøse samfunn i landet vårt, det viser et grusomt bilde av hva som skjer pga religion. 

Mange gjør grusomme ting i religionens navn, andre gjør det i kommunismens navn eller fascismens navn. Men i alle de tilfellene er det mennesket selv som har ansvaret for sine handlinger. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Jeg har i bakhodet at de voksne, også var barn i den menigheten en gang. De var også sårbare og påvirkelige. De har selvsagt et ansvar, og det er fint å se dem ha selvinnsikt nok til å skjønne det. Men de ble altså også groomet og hjernevasket fra ung alder av.

Det er nok mange voksne som har levd med vold i barneårene som frastår fra å selv utøve vold mot barn når de blir voksne. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange voksne som har levd med vold i barneårene som frastår fra å selv utøve vold mot barn når de blir voksne. 

Men de har gjerne impulser utenifra, fra kollegaer, fra annen familie, fra venner. Disse levde jo 100% i dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (7 minutter siden):

Det er vel heller du som ikke har lest Bibelen. 

Hehe. For en ironi. Når hele temaet er hvordan svarteboka brukes til å ødelegge folk. Svaret er: Les mer i boka!:) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (6 minutter siden):

Skulle ikke denne tråden handle om tv-serien, og ikke religionsdebatt?

? Serien handler om å bruke religion for å undertrykke mennesker. Tråden handler da (ikke overraskende) om det samme. Men jeg skal gi meg i tråden nå. 
Ønsker deg samtidig lykke til med å diskutere serien uten å blande inn religion.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lidhun skrev (4 timer siden):

Ja, jeg hadde faktisk også trodd det skulle være enda mer ekstremt ut fra reklamen. 

Jeg fikk barn på samme tid som Josva ble født, og fikk også beskjed fra helsestasjonen at skrikekur var rette måten å få babyene til å sove. Lydig som jeg var, så prøvde jeg et par ganger, men når jeg sto på ganga og grein, innså jeg at de ikke bestemte over meg. 

Det er lettere enn man tror å la seg påvirke av de som oppleves som "sterkere part" enn seg selv. Men det er jo selvsagt langt over grensa når profetinnen skal bestemme over medlemmene. Så skulle også ønske de hadde gravd mer i hvordan akkurat det kunne bli slik. Men det hadde vel vært vanskelig å få til. 

Skrikekur er en metode for å få barn til å sove. Det var ikke det det var snakk om i serien, men at babyene ikke skal tas opp og få kos og underholdning, for da kan de bli bortskjemte.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kakemonsteret skrev (4 minutter siden):

Skrikekur er en metode for å få barn til å sove. Det var ikke det det var snakk om i serien, men at babyene ikke skal tas opp og få kos og underholdning, for da kan de bli bortskjemte.

De satte også babyen sin inn på et rom å lukket døra i tillegg til å ikke ta de opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satte også babyen sin inn på et rom å lukket døra i tillegg til å ikke ta de opp. 

Ja, men det jeg mener er at skrikekur for å få barnet til å sove ikke kan sammenlignes med det de gjorde i serien. Det var ikke sovesituasjoner det var snakk om.

Poenget var at babyen ikke skulle få kos og oppmerksomhet fordi den kunne bli bortskjemt, barn skulle holdes «rene». At barn som tas opp blir bortskjemte og vanskelige. De skulle tas opp kun for å dekke primærbehov som mat & ny bleie.

Foreldre som prøver skrikekur for å få babyen til å sove kan likevel gi den masse kos og oppmerksomhet resten av dagen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti T Usen skrev (1 time siden):

Hehe. For en ironi. Når hele temaet er hvordan svarteboka brukes til å ødelegge folk. Svaret er: Les mer i boka!:) 

Jesabel nevnes som ei falsk profetinne i JÅ, og Salomo skriver om å tukte den du elsker. Jeg prøver jo å gi deg svar, men det virker ikke som du er villig til å lese noe som er relevant.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...