Sefanja Skrevet 30. oktober #41 Del Skrevet 30. oktober Eva-Lena skrev (31 minutter siden): Jeg kunne også tenkt meg at det ble gravd mere i hvordan én person får så mye makt. Jeg jobbet med en mann for mange år siden. Han var med i pinsevenner eller jehovas vitner. Han var fast bestemt på at en viss sum av lønna skulle gå til menigheten hver mnd. Trur det var snakk om 10%. Han var også helt bestemt på at om han eller kona og barna ble så skadet at de trengte blodoverføring, så fikk heller Gud avgjøre skjebnen. Dette ville gjelde om leger villa sagt at livet kan reddes bare vi for blod. Han kom aldri til å godta blodoverføring. Det er jo helt sykt og helt ærlig så håper jeg helsevesenet har lov å overprøve foreldrene i slike saker. Det høres veldig pinsevenn ut å gi tiende. Dette er noe Bibelen/ Gud ber kristne om å gjøre. Er i bibelgruppe med ei fra pinsemenighet og hun reagerer på at jeg bare gir kollekt og ikke tiende. Har hørt om JV som blir helgener fordi de dør i stedet for å ta imot blod. Mine foreldre har ett vennepar som er lege og jordmor, der datteren giftet seg med og dermed måtte konvertere til JV. Det foreldrene synes var vanskeligst var at de ikke fikk lov å gi henne jule eller bursdagsgaver. For to år siden fikk hun ei datter, og fødselen var såpass dramatisk at hun trengte blodoverføring. Faren som jobber som lege dro til sykehuset og krevde at datteren fikk blod. Det reddet livet hennes, men resulterte i at mannen skilte seg fra henne, og hun ble utstøtt fra menigheten. Jeg er kritisk til at JV og andre sekter får så mye i statsstøtte. Vet at det foregår massive brudd på menneskerettigheter i disse sektene. Samtidig står religionsfrihet/ trosfrihet så sterkt i Norge at dette trumfer barnas rettigheter. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 30. oktober #42 Del Skrevet 30. oktober Sefanja skrev (7 minutter siden): Å be aftenbønn er jo en fin rutine. Er dessverre ikke enig. Å innlemme små barn i troen på en allmektig Gud er barnemishandling. At barn blir opplært til å tro at noen "ser alt, hører alt, vet alt og styrer alt" er jo akkurat det som er problemet. 14 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. oktober #43 Del Skrevet 30. oktober refill skrev (På 28.10.2024 den 19.01): Jeg tolket det også dithen. De gikk liksom ikke inn på hva konflikten gikk på konkret (kanskje fordi hun ikke kan eller vil delta?), men jeg forsto det slik at under nedstegningen (covid) så fikk medlemmene ting litt mer på avstand og våknet litt, det var kanskje interne uenigheter om hvordan man skulle håndtere situasjonen og? Akkurat det er spekulasjon. Og hopp til at plutselig var det splittelse og hun ble avskjediget. Sterk dokumentar. Enorme konsekvenser for enkeltmennesker de skal slite med resten av livet trolig. Veldig modig av dem til å stå frem. Forhåpentligvis leder det til at andre i lignende situasjoner får et lite gløtt inn i en annen virkelighet. Det er fascinerende hvor ledbare mennesker er. Det er lett å tenke "jeg kunne aldri", men jeg tror ikke vi skal være så dømmende/naive heller. Det er vel som oftest ønske om tilhørighet, samhold og å føle seg verdifull som kan være veien inn i ekstremisme. Det er dette som gjør det så farlig. Vi går rundt å tror at det er vanskelig å hjernevaske/ manipulere voksne. Det er det ikke. Knutby i Sverige fra 2004 viser at folk som tror det er Guds vilje dreper. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 30. oktober #44 Del Skrevet 30. oktober Sefanja skrev (7 minutter siden): Det høres veldig pinsevenn ut å gi tiende. Dette er noe Bibelen/ Gud ber kristne om å gjøre. Er i bibelgruppe med ei fra pinsemenighet og hun reagerer på at jeg bare gir kollekt og ikke tiende. Har hørt om JV som blir helgener fordi de dør i stedet for å ta imot blod. Mine foreldre har ett vennepar som er lege og jordmor, der datteren giftet seg med og dermed måtte konvertere til JV. Det foreldrene synes var vanskeligst var at de ikke fikk lov å gi henne jule eller bursdagsgaver. For to år siden fikk hun ei datter, og fødselen var såpass dramatisk at hun trengte blodoverføring. Faren som jobber som lege dro til sykehuset og krevde at datteren fikk blod. Det reddet livet hennes, men resulterte i at mannen skilte seg fra henne, og hun ble utstøtt fra menigheten. Jeg er kritisk til at JV og andre sekter får så mye i statsstøtte. Vet at det foregår massive brudd på menneskerettigheter i disse sektene. Samtidig står religionsfrihet/ trosfrihet så sterkt i Norge at dette trumfer barnas rettigheter. Jeg blir helt målløs og klarer ALDRI å forstå dette med tro og overbevisning. Jeg trur ikke gud finnes, men andre får tru hva de vil til en viss grad. Når barn kan risikere livet pga overtro så bør leger melde de til BV tvert. Hvorfor gir du kollekt når mange menigheter får statsstøtte? Jeg er bare nysgjerrig og hva får du ut av det du donerer? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 30. oktober #45 Del Skrevet 30. oktober (endret) Sefanja skrev (10 minutter siden): Det er dette som gjør det så farlig. Vi går rundt å tror at det er vanskelig å hjernevaske/ manipulere voksne. Det er det ikke. Knutby i Sverige fra 2004 viser at folk som tror det er Guds vilje dreper. Enig. Sefanja skrev (22 minutter siden): Å be aftenbønn er jo en fin rutine. Aftenbønn er jo hjernevask av barn, så det henger ikke helt i hop med det jeg har sitert av deg øverst. —— Synes serien var bra, har sett hele. Skulle ønske de kunne gått litt dypere inn på Astrids rolle, og vært mye mer kritiske. Men kanskje særlig siden hun fremdeles er i live, er det nok vanskelig å bruke veldig tungt skyts. Jeg har sans for Tonje, og noen av de klippene av henne er nok lagt inn for å få en slags naturlig rytme i innspillingen, f.eks for at folk skal få tid til å fordøye de sjokkerende utsagnene eks-medlemmene kommer med. Det er ikke sånn at en hel intervjusituasjon vises i sanntid, klippene av Tonjes ansikt og uttrykk er nok oftest lagt inn i ettertid. Endret 30. oktober av Hedy Lamarr 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. oktober #46 Del Skrevet 30. oktober Eva-Lena skrev (12 minutter siden): Jeg blir helt målløs og klarer ALDRI å forstå dette med tro og overbevisning. Jeg trur ikke gud finnes, men andre får tru hva de vil til en viss grad. Når barn kan risikere livet pga overtro så bør leger melde de til BV tvert. Hvorfor gir du kollekt når mange menigheter får statsstøtte? Jeg er bare nysgjerrig og hva får du ut av det du donerer? Jeg går i Den norske kirke. Gir kollekt til ungdomsarbeid i kirken og misjonsarbeid i Thailand. Jeg tror på Gud, og ser på Jesus som noe av den beste og tryggeste mine besteforeldre og foreldre lærte meg om som barn. I den historien jeg fortalte ble barnevrnet koblet inn. Mannen fikk veiledning, men har jo 50/ 50 omsorg for barna. 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 30. oktober #47 Del Skrevet 30. oktober Jeg har sett hele serien og sett serien om Knutbysaken etterpå. Min tanke er at når folk først mener at noe ingen har sett er ekte, altså en Gud av noe slag, så lever de jo allerede i en fantasi som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Folk med slike tendenser er nok lette å lede hvis man ser på antallet menigheter som finnes her i landet. Veldig mange søker etter å bli ledet av andre og med et sterk behov for å lage fiktive grunner til at vi lever på jorda. Når jeg ser sånn på det blir det lett å forstå at enkelte blir med på å mishandle sine egne barn på det groveste, noe som kommer tydelig frem i serien. Hodeløse høns som det er vanskelig å føle empati for. Vi får håpe at de har utviklet et mer selvstendig tankesett etter denne erfaringen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 30. oktober #48 Del Skrevet 30. oktober Eva-Lena skrev (1 time siden): Han var også helt bestemt på at om han eller kona og barna ble så skadet at de trengte blodoverføring, så fikk heller Gud avgjøre skjebnen. Dette ville gjelde om leger villa sagt at livet kan reddes bare vi for blod. Han kom aldri til å godta blodoverføring. Det er jo helt sykt og helt ærlig så håper jeg helsevesenet har lov å overprøve foreldrene i slike saker. Det verste er at de er en internasjonal organisasjon, med "vakter" rundt om. Det var ei jente (barn) som havnet p sykehus i Berlin, og da kontaktet de Jehovas-tullingene i Tyskland. Og vipps... der kom det ei dame som avløste foreldrene pa sykehuset. Døgnkontituerlig vakt, som passet på at hun ikke fikk blodoveføring. Og slike folk gir vi statsstøtte til....... Fytti helv... Sefanja skrev (51 minutter siden): Å be aftenbønn er jo en fin rutine. Vel .... Jeg synes nå at barn skal skånes for religiøs påvirkning. Det er en avgjørelse de skal ta selv når de blir voksne. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
romnia Skrevet 30. oktober #49 Del Skrevet 30. oktober Jeg har sett hele serien, og jeg har selv gått ut av en sekt. Jeg syns det var vondt, men også fantastisk flott, å se denne dokumentaren. Jeg ser det stilles en del spørsmålstegn til hvordan en person kan få så mye makt. Enkel oppskrift; Vi mennesker har en uvane med å ikke verdsette oss selv høyt nok (ydmykhet/ lav selvtillit/ snill pike syndrom osv...) + vi har en tendens til å se opp til andre. Sleng på en god porsjon skremselspropaganda, og man har en person med makt. Desverre er det så enkelt. Og det er helt forjævlig hvor lett vi mennesker utsletter oss selv. Og folk blir værende i sekter på akkurat samme måte som folk blir værende i forhold med dårlige partnere som har en form for makt over de. Grusomt! Jeg heier HØYT på alle som ønsker å komme seg ut av sekter, og skulle så inderlig ha hjulpet! Både med motivasjon og styrke til å gjennomføre! 4 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 30. oktober #50 Del Skrevet 30. oktober brainstorm skrev (6 timer siden): Jepp, det er mye sjokk og vantro med henne. Basert på reklamen trodde jeg faktisk det ville komme frem mye mer sjokkerende ting enn det som var tilfelle. Ta feks dette med skrikekur, det er vel noe som praktiseres av en god del mennesker uavhengig av religion? Det som var spesielt i denne sammenhengen, var at folk lot en tilfeldig eldre kvinne med kontrollbehov få bestemme over barneoppdragelsen og annet. Og straks hun var borte ble folk istand til å ta egne valg. Hvordan får enkeltpersoner så stor makt, og hvorfor/hvordan ble de plutselig istand til å kvitte seg med henne? Dette graver ikke serien dypt nok i. Ja, jeg hadde faktisk også trodd det skulle være enda mer ekstremt ut fra reklamen. Jeg fikk barn på samme tid som Josva ble født, og fikk også beskjed fra helsestasjonen at skrikekur var rette måten å få babyene til å sove. Lydig som jeg var, så prøvde jeg et par ganger, men når jeg sto på ganga og grein, innså jeg at de ikke bestemte over meg. Det er lettere enn man tror å la seg påvirke av de som oppleves som "sterkere part" enn seg selv. Men det er jo selvsagt langt over grensa når profetinnen skal bestemme over medlemmene. Så skulle også ønske de hadde gravd mer i hvordan akkurat det kunne bli slik. Men det hadde vel vært vanskelig å få til. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
romnia Skrevet 30. oktober #51 Del Skrevet 30. oktober (endret) bullehurk skrev (13 minutter siden): Og slike folk gir vi statsstøtte til....... Fytti helv... Nei da. JV har mistet status som trossamfunn i Norge, og får dermed heller ikke statsstøtte lengre. Heldigvis! Endret 30. oktober av romnia 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. oktober #52 Del Skrevet 30. oktober bullehurk skrev (5 minutter siden): Det verste er at de er en internasjonal organisasjon, med "vakter" rundt om. Det var ei jente (barn) som havnet p sykehus i Berlin, og da kontaktet de Jehovas-tullingene i Tyskland. Og vipps... der kom det ei dame som avløste foreldrene pa sykehuset. Døgnkontituerlig vakt, som passet på at hun ikke fikk blodoveføring. Og slike folk gir vi statsstøtte til....... Fytti helv... Vel .... Jeg synes nå at barn skal skånes for religiøs påvirkning. Det er en avgjørelse de skal ta selv når de blir voksne. Det er bare 9 millioner JV, men 2.3 milliarder kristne. Det er viktig å skille mellom kristne og sektmedlemmer. Å ha en tro er positivt, men å misbruke sin tro for å skade andre er straffbart. I Norge er vold mot barn forbudt, og jeg har inntrykk av at barnevernet har kompetanse på religion. Kompetansen på Islam kunne sikkert vært bedre. Ser de søker etter muslimske beredskaps og fosterhjem, så mulig det er mangel på det. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 30. oktober #53 Del Skrevet 30. oktober Sefanja skrev (6 minutter siden): Det er bare 9 millioner JV, men 2.3 milliarder kristne. Det er viktig å skille mellom kristne og sektmedlemmer. Å ha en tro er positivt, men å misbruke sin tro for å skade andre er straffbart. Ganske naivt å påstå at tro er positivt. Hvis ingen hadde trodd på dette tullet hadde ingen heller blitt utsatt for overgrep i guds navn. De svarte bøkene til religionene er jo proppfulle av leveregler om riktig og gal livsførsel. Religioner utøver HVER DAG negativ sosial kontroll. Du skal gjøre sånn og sånn, men ikke sånn og sånn. Hvis ikke følger fortapelse. Det er HELT koko å lære barn (og voksne) dette. Folkeskikk og godhet tenger man ikke religion for å utøve. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 30. oktober #54 Del Skrevet 30. oktober Ti T Usen skrev (2 minutter siden): Ganske naivt å påstå at tro er positivt. Hvis ingen hadde trodd på dette tullet hadde ingen heller blitt utsatt for overgrep i guds navn. (...) Folkeskikk og godhet tenger man ikke religion for å utøve. Da hadde de blitt utsatt for overgrep av andre årsaker isteden. Det er menneskeheten som står bak det meste av elendighet her på jorden. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 30. oktober #55 Del Skrevet 30. oktober (endret) brainstorm skrev (5 minutter siden): Da hadde de blitt utsatt for overgrep av andre årsaker isteden. Det er menneskeheten som står bak det meste av elendighet her på jorden. Ja, så egentlig kan vi bare finne opp flere ting som fører til overgrep, for summen av overgrep vil alltid være konstant? Endret 30. oktober av Ti T Usen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 30. oktober #56 Del Skrevet 30. oktober Ti T Usen skrev (4 minutter siden): Ganske naivt å påstå at tro er positivt. Hvis ingen hadde trodd på dette tullet hadde ingen heller blitt utsatt for overgrep i guds navn. De svarte bøkene til religionene er jo proppfulle av leveregler om riktig og gal livsførsel. Religioner utøver HVER DAG negativ sosial kontroll. Du skal gjøre sånn og sånn, men ikke sånn og sånn. Hvis ikke følger fortapelse. Det er HELT koko å lære barn (og voksne) dette. Folkeskikk og godhet tenger man ikke religion for å utøve. De som kaller seg troende er medløpere, altså deltar de selv i mishandlingen av sine barn. Det kommer tydelig frem hva religiøse folk utsetter barna sine for i nevnte seire. Det er en vrangforestilling ute å går når folk utpeker lederne som de skyldige, de som deltar har like mye skyld. Det kan sees som typisk gaslighting noe folk bruker når det utøves psykisk vold. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 30. oktober #57 Del Skrevet 30. oktober Sefanja skrev (1 time siden): Gir kollekt til ungdomsarbeid i kirken og misjonsarbeid i Thailand. Misjonering er kanskje den mest motbydelige formen for tvangskristning som finnes "Bare begynn å tro på Guden vår, så skal dere få både skole, drikkevann og sykehus. Kom a'da, kom a'da" Men det står jo i bibelen. Som forøvrig er skrevet av mennesker 10 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. oktober #58 Del Skrevet 30. oktober Ti T Usen skrev (1 time siden): Ganske naivt å påstå at tro er positivt. Hvis ingen hadde trodd på dette tullet hadde ingen heller blitt utsatt for overgrep i guds navn. De svarte bøkene til religionene er jo proppfulle av leveregler om riktig og gal livsførsel. Religioner utøver HVER DAG negativ sosial kontroll. Du skal gjøre sånn og sånn, men ikke sånn og sånn. Hvis ikke følger fortapelse. Det er HELT koko å lære barn (og voksne) dette. Folkeskikk og godhet tenger man ikke religion for å utøve. Det er også naivt å tro at det ikke finnes vold blant ikketroende. Bare til Kina, Nord Korea og Russland der over 80% ateister. Mye drap og vold i de statene. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. oktober #59 Del Skrevet 30. oktober Ti T Usen skrev (38 minutter siden): Misjonering er kanskje den mest motbydelige formen for tvangskristning som finnes "Bare begynn å tro på Guden vår, så skal dere få både skole, drikkevann og sykehus. Kom a'da, kom a'da" Men det står jo i bibelen. Som forøvrig er skrevet av mennesker Det er vel ingen som tror at Bibelen er skrevet av Gud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 30. oktober #60 Del Skrevet 30. oktober Sefanja skrev (21 minutter siden): Det er også naivt å tro at det ikke finnes vold blant ikketroende. Bare til Kina, Nord Korea og Russland der over 80% ateister. Mye drap og vold i de statene. ....og poenget er? At siden det finnes mye annen type vold, så er religiøse overgrep mindre grotesk? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå