Dragonfly84 Skrevet 28. oktober 2024 #21 Del Skrevet 28. oktober 2024 Legger i spoiler siden jeg så alle episodene. Spoiler Veldig spennende dokumentar! Men syns det ble litt dårlig forklart hvordan profetinnen mistet makten? Eller var det noe jeg ikke fikk med meg? Altså de andre kastet henne ut, men de hadde jo trodd på henne i alle år, og hun hadde til og med fått grunnleggeren til å unngå sine egne barnebarn. Så hva endret seg egentlig, fra at de trodde hun snakket rett fra Gud og fikk bestemme alt - fra hva folk skulle jobbe med til hvor mange barn de fikk ha - til at de turte å kaste henne ut? Var det bare at de fikk avstand til det pga covid og skjønte hvor sprøtt det var? 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 28. oktober 2024 #22 Del Skrevet 28. oktober 2024 Dragonfly84 skrev (3 timer siden): Legger i spoiler siden jeg så alle episodene. Skjul innhold Veldig spennende dokumentar! Men syns det ble litt dårlig forklart hvordan profetinnen mistet makten? Eller var det noe jeg ikke fikk med meg? Altså de andre kastet henne ut, men de hadde jo trodd på henne i alle år, og hun hadde til og med fått grunnleggeren til å unngå sine egne barnebarn. Så hva endret seg egentlig, fra at de trodde hun snakket rett fra Gud og fikk bestemme alt - fra hva folk skulle jobbe med til hvor mange barn de fikk ha - til at de turte å kaste henne ut? Var det bare at de fikk avstand til det pga covid og skjønte hvor sprøtt det var? Jeg forstod det slik at prestene/lederskapet ønsket å høre på innspill fra medlemmene i menigheten i større grad, mens profetinnen nektet. Da ble det splid i lederskapet og hun ble sparket ut. Men mulig jeg misforstod...? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 28. oktober 2024 #23 Del Skrevet 28. oktober 2024 Dragonfly84 skrev (3 timer siden): Legger i spoiler siden jeg så alle episodene. Skjul innhold Veldig spennende dokumentar! Men syns det ble litt dårlig forklart hvordan profetinnen mistet makten? Eller var det noe jeg ikke fikk med meg? Altså de andre kastet henne ut, men de hadde jo trodd på henne i alle år, og hun hadde til og med fått grunnleggeren til å unngå sine egne barnebarn. Så hva endret seg egentlig, fra at de trodde hun snakket rett fra Gud og fikk bestemme alt - fra hva folk skulle jobbe med til hvor mange barn de fikk ha - til at de turte å kaste henne ut? Var det bare at de fikk avstand til det pga covid og skjønte hvor sprøtt det var? Skulle også gjerne sett at de gikk profetinnen nærmere i sømmene 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
refill Skrevet 28. oktober 2024 #24 Del Skrevet 28. oktober 2024 (endret) Roadrunner skrev (2 timer siden): Jeg forstod det slik at prestene/lederskapet ønsket å høre på innspill fra medlemmene i menigheten i større grad, mens profetinnen nektet. Da ble det splid i lederskapet og hun ble sparket ut. Men mulig jeg misforstod...? Jeg tolket det også dithen. De gikk liksom ikke inn på hva konflikten gikk på konkret (kanskje fordi hun ikke kan eller vil delta?), men jeg forsto det slik at under nedstegningen (covid) så fikk medlemmene ting litt mer på avstand og våknet litt, det var kanskje interne uenigheter om hvordan man skulle håndtere situasjonen og? Akkurat det er spekulasjon. Og hopp til at plutselig var det splittelse og hun ble avskjediget. Sterk dokumentar. Enorme konsekvenser for enkeltmennesker de skal slite med resten av livet trolig. Veldig modig av dem til å stå frem. Forhåpentligvis leder det til at andre i lignende situasjoner får et lite gløtt inn i en annen virkelighet. Det er fascinerende hvor ledbare mennesker er. Det er lett å tenke "jeg kunne aldri", men jeg tror ikke vi skal være så dømmende/naive heller. Det er vel som oftest ønske om tilhørighet, samhold og å føle seg verdifull som kan være veien inn i ekstremisme. Endret 28. oktober 2024 av refill Skrivefeil 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. oktober 2024 #25 Del Skrevet 28. oktober 2024 Vampyrina skrev (3 timer siden): Skulle også gjerne sett at de gikk profetinnen nærmere i sømmene Denne type oppførsel må da være straffbar. Det er jo bedrageri, hensynsløs atferd og en rekke andre ting. Hun lurer mennesker inn i en fortvilet situasjon og utnytter det. Det bør få konsekvenser for henne. Jeg synes ikke det holder å bare takke nei til å uttale seg til TV2. Her burde myndighetene komme på banen og sette skapet på plass. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. oktober 2024 #26 Del Skrevet 28. oktober 2024 refill skrev (54 minutter siden): Jeg tolket det også dithen. De gikk liksom ikke inn på hva konflikten gikk på konkret (kanskje fordi hun ikke kan eller vil delta?), men jeg forsto det slik at under nedstegningen (covid) så fikk medlemmene ting litt mer på avstand og våknet litt, det var kanskje interne uenigheter om hvordan man skulle håndtere situasjonen og? Akkurat det er spekulasjon. Og hopp til at plutselig var det splittelse og hun ble avskjediget. Det sto jo noe i artikkelen om at Covid gjorde at det ble mindre samling, og medlemmene begynte vel derfor å snakke mer med hverandre uten å involvere pastoren og de andre "lederne". Det utviklet seg sikkert til at de turte å snakke friere og friere sammen, til folk innså hva som hadde skjedd. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M.H85 Skrevet 28. oktober 2024 #27 Del Skrevet 28. oktober 2024 Tv2 "mitt lille land" . Mange episoder om denne kristne "sekten". Utrolig bra,og skremmende...😱 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 28. oktober 2024 #28 Del Skrevet 28. oktober 2024 Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ‘’Anbefaler dokumentaren Under guds øyne..’’. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M.H85 Skrevet 29. oktober 2024 #29 Del Skrevet 29. oktober 2024 jabx skrev (5 timer siden): Denne type oppførsel må da være straffbar. Det er jo bedrageri, hensynsløs atferd og en rekke andre ting. Hun lurer mennesker inn i en fortvilet situasjon og utnytter det. Det bør få konsekvenser for henne. Jeg synes ikke det holder å bare takke nei til å uttale seg til TV2. Her burde myndighetene komme på banen og sette skapet på plass. Lever hun? Må være en veldig gammel dame nå. Hun er jo helt sinnsyk. Det verste må være at hun nektet foreldre ta opp spedbarn som gråt, at da skulle man bare lukke døren å gå. 😩 Syk kjerring. Utrolig hvordan hun kunne få slik makt... 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 29. oktober 2024 #30 Del Skrevet 29. oktober 2024 M.H85 skrev (5 timer siden): Lever hun? Må være en veldig gammel dame nå. Hun er jo helt sinnsyk. Det verste må være at hun nektet foreldre ta opp spedbarn som gråt, at da skulle man bare lukke døren å gå. 😩 Syk kjerring. Utrolig hvordan hun kunne få slik makt... Vil tippe hun lever siden hun har avvist tv2s forespørsler som en kommentar. Skulle ønske de gravde mer i hva som skjedde med henne og med resten av ledelsen, slik flere her også sier. Korona kom, landet stengtes, folk slapp det konstante presset og begynte å snakke, vips hun er ute. Ok. Og? Hva mer? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 29. oktober 2024 #31 Del Skrevet 29. oktober 2024 Når jeg ser og hører disse utbryterne som står frem og viser glimt av dagliglivet sitt idag: Merker det knyter seg nå jeg hører dem ber aftenbønn på sengekanten til små barn. Jeg tenker: Har dem ikke lært noen ting? H..... religion. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 29. oktober 2024 #32 Del Skrevet 29. oktober 2024 Det er hèlt ekstremt hva noen får seg til å gjøre. Eller ikke gjøre. Spoiler Han mannen som startet det hele. For et nek. De krokodilletårene der... Snakk om å gjøre seg selv dummere.. Masse tv tid, for så å marsjere rett inn i et nytt Halleluja-regime. Han kommer til å bli vervet opp i systemet og drive på som før. Skjønner at man blir tafatt når man blir satt under slik kontroll i årevis. Likevel er det rart at troen er det siste som ryker. Det er noe hvis bare over et par av disse ofrene. Hadde kastet bibelen veggimellom. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 30. oktober 2024 #33 Del Skrevet 30. oktober 2024 Taffel skrev (På 27.10.2024 den 20.11): Ser på den nå, men jeg sliter med Tonje Steinsland, det har jeg alltid gjort. Det går for seint, serien drøyer for mye, og det "vantro" og lett nedlatende uttrykket hennes er forstyrrende. Men skal se alt. Å belyse og opplyse om kraften i karismatiske menigheter med selvlærte pastorer er viktig. Vi husker Knutbysaken... Jeg sliter også med Tonje som programleder. Det er for langdrygt og som du skriver: forstyrrende. Har sett alle episodene og jeg synes det er skremmende å se folk bli så oppslukt av en tro. Det må da ha ringt en bjelle eller to i begynnelsen med tanke på alle reglene. Om de reagerte på disse reglene i begynnelsen, hvorfor fortsatte de? Nå er ikke jeg troende og kommer neppe til å bli det heller, men jeg klarer virkelig ikke å forstå at folk trur så intenst på hva som står i en bok. Jeg håper barna får den hjelpen de trenger for å få ett godt liv. Stakkars barn 🥰 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Déjà vu Skrevet 30. oktober 2024 #34 Del Skrevet 30. oktober 2024 Taffel skrev (På 27.10.2024 den 20.11): Ser på den nå, men jeg sliter med Tonje Steinsland, det har jeg alltid gjort. Det går for seint, serien drøyer for mye, og det "vantro" og lett nedlatende uttrykket hennes er forstyrrende. Men skal se alt. Å belyse og opplyse om kraften i karismatiske menigheter med selvlærte pastorer er viktig. Vi husker Knutbysaken... Hehe...sliter også med henne. Hun er jo på en måte flink, også. Så litt usikker på hva det er. Jeg tenker det er den litt underfundige, subtile fortellerstemmen. Hun forteller på en måte som skal være spennende, bygge opp en historie, men så forteller hun på en sånn veldig rar måte, som gjør at jeg misser essensen. Og i denne serien ble det veldig lang oppbygning til man kommer frem til noe som helst. Også i klippene med intervju. Jeg liker egentlig veldig lange og omhyggelige serier om ett bestemt tema. Men når absolutt alt skal bygges opp, fra den minste lille sms fra profetinnen - da blir det fryktelig langdrygt. Men fine folk som er intervjuet og er med. Og egentlig veldig lærerikt om temaet og sekten. Kommer også til å se den ferdig, er på nest siste episode nå. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 30. oktober 2024 #35 Del Skrevet 30. oktober 2024 Taffel skrev (På 27.10.2024 den 20.11): Ser på den nå, men jeg sliter med Tonje Steinsland, det har jeg alltid gjort. Det går for seint, serien drøyer for mye, og det "vantro" og lett nedlatende uttrykket hennes er forstyrrende. Jepp, det er mye sjokk og vantro med henne. Basert på reklamen trodde jeg faktisk det ville komme frem mye mer sjokkerende ting enn det som var tilfelle. Ta feks dette med skrikekur, det er vel noe som praktiseres av en god del mennesker uavhengig av religion? Det som var spesielt i denne sammenhengen, var at folk lot en tilfeldig eldre kvinne med kontrollbehov få bestemme over barneoppdragelsen og annet. Og straks hun var borte ble folk istand til å ta egne valg. Hvordan får enkeltpersoner så stor makt, og hvorfor/hvordan ble de plutselig istand til å kvitte seg med henne? Dette graver ikke serien dypt nok i. 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 30. oktober 2024 #36 Del Skrevet 30. oktober 2024 brainstorm skrev (4 timer siden): Jepp, det er mye sjokk og vantro med henne. Basert på reklamen trodde jeg faktisk det ville komme frem mye mer sjokkerende ting enn det som var tilfelle. Ta feks dette med skrikekur, det er vel noe som praktiseres av en god del mennesker uavhengig av religion? Det som var spesielt i denne sammenhengen, var at folk lot en tilfeldig eldre kvinne med kontrollbehov få bestemme over barneoppdragelsen og annet. Og straks hun var borte ble folk istand til å ta egne valg. Hvordan får enkeltpersoner så stor makt, og hvorfor/hvordan ble de plutselig istand til å kvitte seg med henne? Dette graver ikke serien dypt nok i. Jeg kunne også tenkt meg at det ble gravd mere i hvordan én person får så mye makt. Jeg jobbet med en mann for mange år siden. Han var med i pinsevenner eller jehovas vitner. Han var fast bestemt på at en viss sum av lønna skulle gå til menigheten hver mnd. Trur det var snakk om 10%. Han var også helt bestemt på at om han eller kona og barna ble så skadet at de trengte blodoverføring, så fikk heller Gud avgjøre skjebnen. Dette ville gjelde om leger villa sagt at livet kan reddes bare vi for blod. Han kom aldri til å godta blodoverføring. Det er jo helt sykt og helt ærlig så håper jeg helsevesenet har lov å overprøve foreldrene i slike saker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 30. oktober 2024 #37 Del Skrevet 30. oktober 2024 Eva-Lena skrev (4 minutter siden): Han var også helt bestemt på at om han eller kona og barna ble så skadet at de trengte blodoverføring, så fikk heller Gud avgjøre skjebnen. Dette ville gjelde om leger villa sagt at livet kan reddes bare vi for blod. Han kom aldri til å godta blodoverføring. Det er jo helt sykt og helt ærlig så håper jeg helsevesenet har lov å overprøve foreldrene i slike saker Bestevenninna mi på barneskolen var jehovas vitne, og mamma fikk en lapp av hennes mor om at datteren ikke skulle gjenopplives om noe skjedde. Mulig det var blodoverføring det var snakk om, men mamma sa ihvertfall klart ifra om at hun ikke kom til å følge dette (selvfølgelig). Det må jo overprøves (ignoreres) hvis ikke havner jo folk i fengsel. Om mamma hadde stått å sett på et barn dø fordi barnets mor skrev en lapp hadde hun fortjent fengsel 😆 Og et lite tankekors: Hun datteren har nå 5 barn med 3 menn, har onlyfans og fester hver helg (38 år). Dømmer henne ikke, jeg tror det er sånn det fort blir når man vokser opp i et superstrengt hjem. Tror ikke hun er så religiøs lenger. Eva-Lena skrev (11 timer siden): Jeg sliter også med Tonje som programleder. Det er for langdrygt og som du skriver: forstyrrende. Enig. Føler hun sitter å nistirrer på dem i sånn pinlig stillhet litt for lenge noen ganger, med litt sånn offdasådumt-blikk. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 30. oktober 2024 #38 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg "elsket" serien. Så alle episodene i går. I motsetning til flere her, så synes jeg Tonje Steinsland er god. Ble litt mye naturoverblikk over Hurumlandet, men et fascinerende tema. Fikk så utrolig vondt av de som ikke tok opp babyene sine 😢 de fikk ikke babykos (beste som finnes i hele verden) og babyene fikk ikke mammakos. Det var nok lett å bli dratt inn, de som ble intervjuet var tenåringer eller født inn i dette. Jeg fikk veldig sympati med grunnleggeren. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 30. oktober 2024 #39 Del Skrevet 30. oktober 2024 (endret) yamask skrev (På 30.10.2024 den 17.52): Bestevenninna mi på barneskolen var jehovas vitne, og mamma fikk en lapp av hennes mor om at datteren ikke skulle gjenopplives om noe skjedde. Mulig det var blodoverføring det var snakk om, men mamma sa ihvertfall klart ifra om at hun ikke kom til å følge dette (selvfølgelig). Det må jo overprøves (ignoreres) hvis ikke havner jo folk i fengsel. Om mamma hadde stått å sett på et barn dø fordi barnets mor skrev en lapp hadde hun fortjent fengsel 😆 Og et lite tankekors: Hun datteren har nå 5 barn med 3 menn, har onlyfans og fester hver helg (38 år). Dømmer henne ikke, jeg tror det er sånn det fort blir når man vokser opp i et superstrengt hjem. Tror ikke hun er så religiøs lenger. Enig. Føler hun sitter å nistirrer på dem i sånn pinlig stillhet litt for lenge noen ganger, med litt sånn offdasådumt-blikk. Herregud, for en tankegang mange religiøse har altså. Jeg hadde heller ikke fulgte det som sto på lappen, over mitt lik. Jeg kjenner til ei som vokste opp i ett kristent hjem. Det var det bønner og kirkebesøk hver uke. Banning var strengt forbudt og ble slått hardt ned på om besøkende barn gjorde. Denne jenta fikk reise på kristenleir og viste seg at hun hadde blitt gravid på den turen. Hun var vel 15/16 år. Faren var ukjent frem til barnet ble født. Nå idag har hun også OF og barn med 2 forskjellige fedre. Så jeg trur ikke det er bare bare å vokse opp i ett strengt hjem. Jeg er iallefall veldig glad jeg vokste opp uten religion og hvor banning var ok til en viss grad. Ja, det er denne stirringen til Tonje som blir helt feil. Jeg får faktisk Oprah Winfrey vibber av å se på henne. Må ikke komme og fortelle meg at det Oprah liksom reagerte så kraftig på ikke var kjent før intervjuet. Tonje visste nok det meste før intervjuene også og da blir det for dumt å virke sjokkert. Endret 16. november 2024 av Eva-Lena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. oktober 2024 #40 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ti T Usen skrev (På 29.10.2024 den 8.45): Når jeg ser og hører disse utbryterne som står frem og viser glimt av dagliglivet sitt idag: Merker det knyter seg nå jeg hører dem ber aftenbønn på sengekanten til små barn. Jeg tenker: Har dem ikke lært noen ting? H..... religion. Å be aftenbønn er jo en fin rutine. 7 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå