romnia Skrevet 31. oktober 2024 #121 Del Skrevet 31. oktober 2024 Eva-Lena skrev (43 minutter siden): Ok, er iallefall det første DNT startet med. Det ble ramset opp en haug med navn på foreldre og etterkommere. Egentlig samme om det er Mosebok eller noe annet, skal ikke lese den uansett. Nei, DNT starter med evangeliene. Tenker nok du tenker på Abrahams ætt, noe som er grusomt trettende. Men det står i GT. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 31. oktober 2024 #122 Del Skrevet 31. oktober 2024 Eva-Lena skrev (46 minutter siden): Ok, er iallefall det første DNT startet med. Det ble ramset opp en haug med navn på foreldre og etterkommere. Egentlig samme om det er Mosebok eller noe annet, skal ikke lese den uansett. Hvis det blir ramset opp etterkommere osv tipper jeg det er 2. mosebok du har lest. Dette er jo Toraen/ GT 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 31. oktober 2024 #123 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sefanja skrev (1 time siden): Hvis det blir ramset opp etterkommere osv tipper jeg det er 2. mosebok du har lest. Dette er jo Toraen/ GT Var nok det jeg la ved her jeg leste. Jeg har aldri eid eller lånt noen bibel, kun DNT hvor jeg mener dette sto. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingveis Skrevet 1. november 2024 #124 Del Skrevet 1. november 2024 Det er lenge siden jeg har grått så mye som da Kim reiste hjem til foreldrene sine etter 25 år - tenk at det ble fanget på film! For et øyeblikk. 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 1. november 2024 #125 Del Skrevet 1. november 2024 Kanskje jeg bare fulgte dårlig med, men jeg skjønte ikke helt hva den interne konflikten i ledelsen gikk ut på. Hvorfor mistet Profetinnen anseelse? Og hva var de uenige om? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 1. november 2024 #126 Del Skrevet 1. november 2024 Gnå skrev (1 minutt siden): Kanskje jeg bare fulgte dårlig med, men jeg skjønte ikke helt hva den interne konflikten i ledelsen gikk ut på. Hvorfor mistet Profetinnen anseelse? Og hva var de uenige om? Det kom ikke godt nok frem, synes jeg. Jeg kunne gjerne tenke meg å høre mer om det, men siden tv2 verken fikk en kommentar fra profetinnen eller de tre andre i ledelsen, ville det sikkert bare blitt antakelser. Han grunnleggeren mente jo at han ikke ante noe om det som foregikk, så man fikk ikke mye ut av han heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beetlegirl91 Skrevet 1. november 2024 #127 Del Skrevet 1. november 2024 Ti T Usen skrev (På 30.10.2024 den 18.20): Er dessverre ikke enig. Å innlemme små barn i troen på en allmektig Gud er barnemishandling. At barn blir opplært til å tro at noen "ser alt, hører alt, vet alt og styrer alt" er jo akkurat det som er problemet. Mener du virkelig at det er barnemishandling at barnet lærer at det er elsket av en Gud, som alltid er der og de kan gå til med alt? Det er mye man kan kalle barnemishandling i Norge i dag, men å tro på en Gud er ikke det. På 90 tallet var det kirkebesøk når man gikk på skolen, barna gikk på søndagsskole. Hvor mange tok skade av det? 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #128 Del Skrevet 1. november 2024 Beetlegirl91 skrev (8 minutter siden): Mener du virkelig at det er barnemishandling at barnet lærer at det er elsket av en Gud, som alltid er der og de kan gå til med alt? Det er mye man kan kalle barnemishandling i Norge i dag, men å tro på en Gud er ikke det. På 90 tallet var det kirkebesøk når man gikk på skolen, barna gikk på søndagsskole. Hvor mange tok skade av det? Det reagerte jeg på også. Det å døpe barna sine, og fortelle de hvor høyt de er elsket er heldigvis ikke barnemishandling. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #129 Del Skrevet 1. november 2024 PusheenPusheen skrev (9 timer siden): Det kom ikke godt nok frem, synes jeg. Jeg kunne gjerne tenke meg å høre mer om det, men siden tv2 verken fikk en kommentar fra profetinnen eller de tre andre i ledelsen, ville det sikkert bare blitt antakelser. Han grunnleggeren mente jo at han ikke ante noe om det som foregikk, så man fikk ikke mye ut av han heller. Dette blir spekulasjoner, men på de lydopptakene og klippene av profetinnen fra 90- tallet så hun allerede godt voksen ut. Det kan hende hun nærmer seg 90 år, og det påvirker jo kognitiv helse å bli gammel. Det er en myte at alle blir myke og følsomme. Hun kan like godt tviholde på at hun ikke har gjort noe annet enn det Jesus befalte henne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 1. november 2024 #130 Del Skrevet 1. november 2024 Sefanja skrev (2 minutter siden): Dette blir spekulasjoner, men på de lydopptakene og klippene av profetinnen fra 90- tallet så hun allerede godt voksen ut. Det kan hende hun nærmer seg 90 år, og det påvirker jo kognitiv helse å bli gammel. Det er en myte at alle blir myke og følsomme. Hun kan like godt tviholde på at hun ikke har gjort noe annet enn det Jesus befalte henne. Ja, det er sant. Er vel egentlig de tre andre som er mest interessante her. Hvordan tillot de en spik spenna gæærn dame ødelegge så mange liv? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 1. november 2024 #131 Del Skrevet 1. november 2024 Beetlegirl91 skrev (46 minutter siden): Mener du virkelig at det er barnemishandling at barnet lærer at det er elsket av en Gud, som alltid er der og de kan gå til med alt? Det er mye man kan kalle barnemishandling i Norge i dag, men å tro på en Gud er ikke det. På 90 tallet var det kirkebesøk når man gikk på skolen, barna gikk på søndagsskole. Hvor mange tok skade av det? Ja selvfølgelig mener jeg det. For Gud er IKKE bare snill og god. All trosbekjennelse har en bakside. Nemlig fortapelsen.* *Fortapelse, er et uttrykk i Det nye testamentesom betegner de ugudeliges endelige skjebne. Fortapelsen forstås på ulike måter, og betegner Guds straff og dom, og innebærer evig adskillelse fra Gud.[1][2 (Kilde: Wikipedia) Å forkynne snille og gode gud uten å samtidig fortelle om nedsiden er cherrypicking. Man velger bort den siden av religionen som ikke passer. Jeg er klar over at moderne kristendom prøver å distansere seg fra den delen av hostorien som medfører helvete. Det er nettopp dette som gjør moderne gudstro så hult. Man prøver å tilpasse svarteboka si etter samfunnet man lever i. Vi andre forholder oss til normal folkeskikk. Vær snill og god, og verden vil være (stort sett) snill tilbake. Monoteistiske religioner forteller ALLTID om fortapelse/helvete hvis ikke reglene følges. Nettopp dette gjør religion til et perfekt verktøy for undertrykkelse Og ja; barnegudstjeneste er grotesk i grunntanken 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #132 Del Skrevet 1. november 2024 Ti T Usen skrev (På 30.10.2024 den 18.20): Er dessverre ikke enig. Å innlemme små barn i troen på en allmektig Gud er barnemishandling. At barn blir opplært til å tro at noen "ser alt, hører alt, vet alt og styrer alt" er jo akkurat det som er problemet. Din definisjon på barnemishandling er syk. Barnemishandling er enten fravær av omsorg/ omsorgsvikt, eller vold. Jesus sa: La de små barna komme til meg, og hindre de ikke. For de minste på jord er elsket av Gud. I land som USA er det helt motsatt. Hvordan skal du gi barna dine tro på seg selv og andre uten å fortelle de om Jesus? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 1. november 2024 #133 Del Skrevet 1. november 2024 Sefanja skrev (2 minutter siden): Din definisjon på barnemishandling er syk. Barnemishandling er enten fravær av omsorg/ omsorgsvikt, eller vold. Jesus sa: La de små barna komme til meg, og hindre de ikke. For de minste på jord er elsket av Gud. I land som USA er det helt motsatt. Hvordan skal du gi barna dine tro på seg selv og andre uten å fortelle de om Jesus? Du mener den Jesus som skal komme tilbake å DØMME levende og døde? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #134 Del Skrevet 1. november 2024 Ti T Usen skrev (31 minutter siden): Ja selvfølgelig mener jeg det. For Gud er IKKE bare snill og god. All trosbekjennelse har en bakside. Nemlig fortapelsen.* *Fortapelse, er et uttrykk i Det nye testamentesom betegner de ugudeliges endelige skjebne. Fortapelsen forstås på ulike måter, og betegner Guds straff og dom, og innebærer evig adskillelse fra Gud.[1][2 (Kilde: Wikipedia) Å forkynne snille og gode gud uten å samtidig fortelle om nedsiden er cherrypicking. Man velger bort den siden av religionen som ikke passer. Jeg er klar over at moderne kristendom prøver å distansere seg fra den delen av hostorien som medfører helvete. Det er nettopp dette som gjør moderne gudstro så hult. Man prøver å tilpasse svarteboka si etter samfunnet man lever i. Vi andre forholder oss til normal folkeskikk. Vær snill og god, og verden vil være (stort sett) snill tilbake. Monoteistiske religioner forteller ALLTID om fortapelse/helvete hvis ikke reglene følges. Nettopp dette gjør religion til et perfekt verktøy for undertrykkelse Og ja; barnegudstjeneste er grotesk i grunntanken Du har misforstått. Det er ingen kristne som ikke vet at de har ett valg. Alle står fritt til å velge. Og helvete er definert som det du beskriver. Fravær av Gud. Dette snakkes det om. Over 60% er medlemmer av kirken, og gudstjenester er ikke det samme uten barn. Jeg vil si at familiegudstjenester med barnekor pg kirkekaffe er de koseligste gudstjenestene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #135 Del Skrevet 1. november 2024 Ti T Usen skrev (Akkurat nå): Du mener den Jesus som skal komme tilbake å DØMME levende og døde? Ja, den Jesus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti T Usen Skrevet 1. november 2024 #136 Del Skrevet 1. november 2024 Sefanja skrev (3 minutter siden): Du har misforstått. Det er ingen kristne som ikke vet at de har ett valg. Alle står fritt til å velge. Og helvete er definert som det du beskriver. Fravær av Gud. Dette snakkes det om. Over 60% er medlemmer av kirken, og gudstjenester er ikke det samme uten barn. Jeg vil si at familiegudstjenester med barnekor pg kirkekaffe er de koseligste gudstjenestene Ja akkurat. Man lokker barn inn i troen med bare oppsida. Akkurat som en narkodealer. Når barna etterhvert begynner å interessere seg mer for dette så skjønner dem mer hva helheten dreier seg om, og dermed kommer baksiden. Og AKKURAT sånn får menigheter som sannhetens ord overtaket på folk. Det er ikke sånne som meg som gjør det mulig å ødelegge mennesker med religion. Det er sånne som deg (og nei, jeg mener ikke nødvendigvis akkuart deg. Men du er medløper) 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lew Skrevet 1. november 2024 #137 Del Skrevet 1. november 2024 Kvittre skrev (På 28.10.2024 den 9.28): Det er jo 21 år siden? Dokumentaren er jo ikke 21 år gammel🙈 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #138 Del Skrevet 1. november 2024 Andrine& skrev (På 31.10.2024 den 14.18): Dette med å ikke ta opp barnet utenom mattid har ikke vært vanlig i den generasjon selvom din familie har praktisert det. Dette er personavhengig. Jeg har heller ikke hørt at det ble anbefalt. Så lite visste man ikke. Selvfølgelig trenger baby mer enn mat og bleiskift. Alle mødre skjønner det. De handler på instinkt. Det er jo derfor mødre ikke klarer å høre baby gråte uten å trøste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #139 Del Skrevet 1. november 2024 Ti T Usen skrev (9 minutter siden): Ja akkurat. Man lokker barn inn i troen med bare oppsida. Akkurat som en narkodealer. Når barna etterhvert begynner å interessere seg mer for dette så skjønner dem mer hva helheten dreier seg om, og dermed kommer baksiden. Og AKKURAT sånn får menigheter som sannhetens ord overtaket på folk. Det er ikke sånne som meg som gjør det mulig å ødelegge mennesker med religion. Det er sånne som deg (og nei, jeg mener ikke nødvendigvis akkuart deg. Men du er medløper) Når du sammenligner med narkotika( som er ett så uklart juridisk begrep) mister du meg helt. Det er sånne som deg som ikke har argumenter igjen 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 1. november 2024 #140 Del Skrevet 1. november 2024 Andrine& skrev (På 31.10.2024 den 14.18): Dette med å ikke ta opp barnet utenom mattid har ikke vært vanlig i den generasjon selvom din familie har praktisert det. Dette er personavhengig. Jeg sier ikke at det er vanlig, jeg sier at det forekom.🙄 Mine oldeforeldre på tidlig 1900 tallet ble fortalt at det var riktig. Det betyr ikke at alle gjorde det, men likedan som noen fikk beskjed av helsestasjonen om å la ungene grine seg i søvn når de skulle legge seg på tidlig 2000- tallet, fikk noen beskjed om at barn ikke trengte omsorg/ oppmerksomhet utenom bleieskift og mat. (Og mine oldeforeldre innså selv at det var feil, så kun første barn de gjorde det med) Ting utvikler seg (heldigvis), men virker som profetinnen "hang igjen" i svært gammel tid på ganske mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå