Gå til innhold

Datteren min liker meg ikke, holde meg unna?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som går siste året på vgs. Hun misliker alt jeg gjør og alt jeg sier, jeg puster for høyt, jeg har irriterende vitser, jeg spiser for bråkete, jeg sier feil ting, jeg skjønner ingenting osv. Hun sier ikke hei og ikke hadet og veldig sjelden takk, og den siste ordentlige klemmen jeg fikk av henne er nok nærmere seks år siden. 

Hun forteller meg ingenting om hva som skjer i livet hennes, sier at jeg maser om jeg spør. Det eneste hun trenger meg til er at jeg gjør ting for henne eller betaler for noe. Hun tar aldri initiativ til samtale om noe som helst. 

Så spørsmålet mitt er: Bør jeg bare la henne være i fred? Droppe å be om den nattaklemmen? Slutte å spørre om dagen hennes? Kanskje slutte å gjøre så mange ting for henne, også, og bare leve mitt eget liv og la henne være i fred?

Det er helt tydelig at hun ikke liker meg. 

Anonymkode: 62aa0...fae

• Liker 1
  • Hjerte 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, så sårt. Nei, du skal ikke slutte å bry deg eller late som om du ikke bryr deg. Dere har kommet inn i et veldig skjevt spor, og helt ærlig høres datteren din litt bortskjemt ut. Jeg har egentlig ingen gode råd, annet enn at du for all del ikke må late som om du bryr deg mindre. Jeg ville trolig søkt hjelp utenfra på en eller annen måte, bare du alene eller dere begge sammen (noe som trolig ikke er aktuelt for henne).

Anonymkode: c405b...8f8

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du oppfører deg som moren hennes og respekterer grensene hennes. Sier hun nei ikke klem, så respekterer du det. 

Om hun ber om penger, så kan du svare det som passer. Passer det ikke, så svarer du det. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Vær tilgjengelig og vær åpen. Ha og hold grenser, men husk at hun ikke lenger er babyen din selvom hun er barnet ditt.  

Det er ikke alle 18-åringer som driver med nattaklemming 😅 det sluttet jeg med da jeg var 13. 

Anonymkode: 091da...511

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi, så sårt. Nei, du skal ikke slutte å bry deg eller late som om du ikke bryr deg. Dere har kommet inn i et veldig skjevt spor, og helt ærlig høres datteren din litt bortskjemt ut. Jeg har egentlig ingen gode råd, annet enn at du for all del ikke må late som om du bryr deg mindre. Jeg ville trolig søkt hjelp utenfra på en eller annen måte, bare du alene eller dere begge sammen (noe som trolig ikke er aktuelt for henne).

Anonymkode: c405b...8f8

Hun er ikke interessert i det, hun mener jeg er problemet. 

lillevill skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at du oppfører deg som moren hennes og respekterer grensene hennes. Sier hun nei ikke klem, så respekterer du det. 

Om hun ber om penger, så kan du svare det som passer. Passer det ikke, så svarer du det. 

Selvsagt respekterer jeg det om hun sier nei!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. 

Vær tilgjengelig og vær åpen. Ha og hold grenser, men husk at hun ikke lenger er babyen din selvom hun er barnet ditt.  

Det er ikke alle 18-åringer som driver med nattaklemming 😅 det sluttet jeg med da jeg var 13. 

Anonymkode: 091da...511

Den nattaklemmen er den eneste fysiske kontakten vi har. Og om hun sier nei, dropper vi det. Slik det er nå får jeg en ett-sekund hard «klem» et par ganger i uken. Spørsmålet er vel mer om jeg skal slutte å be om det. 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville trolig søkt hjelp utenfra på en eller annen måte, bare du alene eller dere begge sammen (noe som trolig ikke er aktuelt for henne).

Ser du skriver jeg kan oppsøke hjelp alene, også. Det har jeg faktisk gjort. Terapeuten konkluderte med at hun muligens hadde en diagnose og det ble vel egentlig konklusjonen. Selvsagt kunne ikke terapeuten sette en diagnose på en han ikke hadde møtt, men han mente det var sterke indisier basert på det jeg sa. Ingen løsning altså. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barn blir ungdommer blir de som regel irritert på foreldrene. Og spesielt den likekjønnede forelderen. Altså døtre på mor og gutter på far. Dette bruker å gi seg etterhvert som de blir voksne.

Jeg ville roet ned på å spørre om nattaklem i alle fall. Klem og sånt bør være frivillig. 

Jeg ville roet kraftig ned forventingene til "vennskap" med ungdommen men fortsatt brydd meg som i å spørre om hvordan hun har det/hvordan dagen har vært og sagt "glad i deg" i ny og ne. Kanskje ikke hver dag en gang. Svarer hun mutt så ikke mas og grav mer. Gi henne litt mer space. 

Lev ditt eget liv ja. Gjør ting for henne når det passer. Spør hun feks om å bli kjørt til en venninne e.l. når du står å lager middag eller holder på med noe annet så må hun vente eller si at det dessverre ikke passer i dag. Hvis du kjøper alt hun ønsker seg så slutt med det. Gi henne heller en fast sum hun må fordele utover måneden til ting hun ønsker seg. 

Hun er på vei ut i voksenlivet og er i full løsrivelse. Det er ikke noe du kan endre. Men ved å la henne være det så kommer hun kanskje tilbake en dag❤️

Lykke til ts. Tenårene kan være grusomme 

Anonymkode: 06dfd...586

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den nattaklemmen er den eneste fysiske kontakten vi har. Og om hun sier nei, dropper vi det. Slik det er nå får jeg en ett-sekund hard «klem» et par ganger i uken. Spørsmålet er vel mer om jeg skal slutte å be om det. 

Ja det kan du, forstår du ikke at hun ikke vil klemme når hun sier nei da?? Du kan jo vise omtanke uten å klemme. 

Anonymkode: 05c19...847

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver jeg kan oppsøke hjelp alene, også. Det har jeg faktisk gjort. Terapeuten konkluderte med at hun muligens hadde en diagnose og det ble vel egentlig konklusjonen. Selvsagt kunne ikke terapeuten sette en diagnose på en han ikke hadde møtt, men han mente det var sterke indisier basert på det jeg sa. Ingen løsning altså. 

Dette med diagnose. Forteller du det til folk du kjenner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo snu litt på det og tenke på hva man selv hadde syntes om å få spørsmål om en klem hver kveld om man egentlig misliker å klemme… Jeg har aldri mislikt min mor, men det hadde ikke skjedd at jeg hadde gitt henne nattaklem i den alderen. Jeg er ingen klemmer, det gir meg svært lite. Kanskje datteren din føler det samme.

Anonymkode: cb007...a8d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok med klem, men jeg hadde aldri godtatt at barnet mitt kommenterte på pusten min eller ikke sier takk for tjenester jeg gjør henne. 

Da hadde jeg sagt ordentlig i fra. Barna må jo lære seg respekt og hensyn. "Takk" koster ingenting å si. En høflig tone koster ingenting å ha.

Hun oppfører seg bare som en bortskjemt liten unge fordi du tillater det. Fullstendig tøffel.

Anonymkode: 4ae69...2a8

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er naturlig løsrivelse, en annen ting er å forvente normal folkeskikk. 

Man sier hei, man sier ha det og man sier takk. 

Jeg hadde faktisk tatt en prat med henne og snakket om at når man bor sammen, så må man vise hverandre respekt. 

Ja, hun er ungdom i løsrivelse, men hun er vel 18-19 år, og da bruker de fleste å ha blitt ferdig med den «verste trassen» (i mangel av bedre ord), og å komme litt mer tilbake til normal oppførsel.

Har hun det ikke bra? Har hun ikke venner? Hvordan går det på skolen? 
Ikke slutt å spørre om livet, vil hun ikke svare for seg være ok, men fortsett å vi at du bryr deg.

Anonymkode: 514a2...0c9

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Greit nok med klem, men jeg hadde aldri godtatt at barnet mitt kommenterte på pusten min eller ikke sier takk for tjenester jeg gjør henne. 

Da hadde jeg sagt ordentlig i fra. Barna må jo lære seg respekt og hensyn. "Takk" koster ingenting å si. En høflig tone koster ingenting å ha.

Hun oppfører seg bare som en bortskjemt liten unge fordi du tillater det. Fullstendig tøffel.

Anonymkode: 4ae69...2a8

Man kan ikke forvente at en ungdom viser respekt om man ikke selv viser med eksempel hvordan man oppfører seg med respekt. Det er mange foreldre som ikke forstår dette. Sier ikke at ts ikke har vært respektfull mot datteren men hun deler plutselig ganske personlige ting om datteren og da slo det meg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det kan du, forstår du ikke at hun ikke vil klemme når hun sier nei da?? Du kan jo vise omtanke uten å klemme. 

Leste du ikke innlegget mitt?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette med diagnose. Forteller du det til folk du kjenner? 

Selvsagt ikke!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at ts ikke har vært respektfull mot datteren men hun deler plutselig ganske personlige ting om datteren og da slo det meg. 

Deler her anonymt. Selvsagt ikke til noen andre! Den eneste jeg har snakket med dette om er terapeut med taushetsplikt, uten her, hvor jeg har anonymisert ganske kraftig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å snakke med henne? Spørre hvorfor hun oppfører seg slik og forklart hvordan det føles for deg? 

Når hun gir siste året på vgs er hun jo tross slt voksen og må tåle feedback på oppførsel og avvisningen hun driver med.

Anonymkode: c74f5...14b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du forsøkt å snakke med henne? Spørre hvorfor hun oppfører seg slik og forklart hvordan det føles for deg? 

Ja. Hun mener jeg er problemet. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal slutte å be om klem. Min mor tvang seg alltid på meg med klemmer og jeg hatet det, hater det tidvis fortsatt når hun kommer og stikker ut kinnet og forlanger klem, og nå er jeg 34 år. 

Anonymkode: 9ef80...a81

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja. Hun mener jeg er problemet. 

Og helt spesifikt ved deg er problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og helt spesifikt ved deg er problemet? 

Som beskrevet i hi. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...