Gå til innhold

Anbefale jerntilskudd

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er i såfall et stort rødt flagg og du bør vurdere å bytte fastlege! Men det er dessverre ganske vanlig. Jeg har selv fått påvist mangler og blitt sendt ut med en resept på tilskudd. Ikke ett spørsmål om hvordan jeg spiser, ikke ett ord om hva jeg burde spise. Det er helt hårreisende. Det er som om du skulle komme med hodepine og bare få en resept på smertestillende uten noen form for undersøkelse av hvorfor du har vondt i hodet.

Anonymkode: ac950...184

Jeg må tydeligvis lese meg mer opp om dette temaet.

Anonymkode: 9def3...e11

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg må tydeligvis lese meg mer opp om dette temaet.

Min personlige mening er at godt kosthold ikke trenger å være komplisert i det hele tatt. Det handler om å spise mest mulig naturlig mat, altså det du ville spist om du ikke kunne handle maten på butikken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min personlige mening er at godt kosthold ikke trenger å være komplisert i det hele tatt. Det handler om å spise mest mulig naturlig mat, altså det du ville spist om du ikke kunne handle maten på butikken.

Har alltid spist variert og mat laget fra bunnen av. Har blitt påvist jernmangel siden jeg var barn og vær eneste gang jeg har tatt slik blodprøve siden.

Tror ikke det er kostholdet som er problemet. Spiste store mengder rødt kjøtt før også leverpostei, fisk, grønnsaker og egg.

Nå spiser jeg mer egg, fisk, ulike bønner og mye grønnsaker. Får i meg c vitamin osv.

Alternativet nå blir lever smooti med appelsin, hodekål og jordbær i tillegg. Men variert godt kosthold har jeg hatt siden barndommen da min mor var opptatt av dette.

• Liker 1
Skrevet

Har nå søkt opp å sjekket jern innholdet i flere av matvarene jeg konsumerer på en typisk uke og jeg burde fått nok gjennom kostholdet. Brukte matvaretabellen til mattilsynet.

Kan ikke se for meg at det er kostholdet mitt som er for dårlig. Tydeligvis har jeg utfordringer med å ta opp jern.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har nå søkt opp å sjekket jern innholdet i flere av matvarene jeg konsumerer på en typisk uke og jeg burde fått nok gjennom kostholdet. Brukte matvaretabellen til mattilsynet.

Kan ikke se for meg at det er kostholdet mitt som er for dårlig. Tydeligvis har jeg utfordringer med å ta opp jern.

Er du utredet for tarmsykdom/cøliaki?

Anonymkode: 55732...46c

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er du utredet for tarmsykdom/cøliaki?

Nei er ikke det. Har ikke satt meg inn tarmsykdom/cøliaki men kommer ikke på noen andre plager som får meg til å tenke på at jeg har dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei er ikke det. Har ikke satt meg inn tarmsykdom/cøliaki men kommer ikke på noen andre plager som får meg til å tenke på at jeg har dette.

Mangelfullt næringsopptak er en viktig plage relatert til bl.a cøliaki. Ikke alle får magesmerter etc, men det kan komme senere. Anbefaler deg å be om time til gastroskopi og kanskje også koloskopi. Viktig, spis mat med gluten regelmessig i ukene før undersøkelse, hvis ikke kan gastroskopi vise falsk negativt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mangelfullt næringsopptak er en viktig plage relatert til bl.a cøliaki. Ikke alle får magesmerter etc, men det kan komme senere. Anbefaler deg å be om time til gastroskopi og kanskje også koloskopi. Viktig, spis mat med gluten regelmessig i ukene før undersøkelse, hvis ikke kan gastroskopi vise falsk negativt. 

Skal ta en titt på dette, men burde mann ikke mangler mer enn bare jern?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal ta en titt på dette, men burde mann ikke mangler mer enn bare jern?

Nei ikke nødvendigvis. Jern er veldig typisk å mangle når man har cøliaki. Be om utredning - NÅ. Langvarig og ubehandlet cøliaki kan gi langt større skader enn jernmangel, så ring legen i morgen tidlig og få henvisning til spesialist. 

"Jern tas opp i øverste del av tynntarmen, samme sted som den skades ved ubehandlet cøliaki. Av den grunn kan blant annet lav jernstatus være en indikasjon på ubehandlet cøliaki."

https://ncf.no/glutenfri-mat/kosthold-og-ernering/vitaminer-og-mineraler/copy_of_jern-vi-klarer-oss-ikke-uten-#:~:text=Cøliaki og jernmangel&text=Jern tas opp i øverste,viste seg å ha cøliaki.

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke uvanlig å ha lav jern hvis man er kvinne da

så lenge alt annet av verdier er ok

Anonymkode: ba319...064

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ikke uvanlig å ha lav jern hvis man er kvinne da

så lenge alt annet av verdier er ok

Anonymkode: ba319...064

Jeg er snart 50 og har aldri hatt lavt jern. Kronisk jernmangel selv når man spiser mye jernrik mat, er indikasjon på at noe er galt med opptak av næringsstoffer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Obs at selv om maten er rik på jern betyr ikke det at man tar det opp i kroppen. Det er først og fremst jernet som finnes i kjøtt vi kan nyttiggjøre oss.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Obs at selv om maten er rik på jern betyr ikke det at man tar det opp i kroppen. Det er først og fremst jernet som finnes i kjøtt vi kan nyttiggjøre oss.

Viktig poeng! I tillegg finnes det matvarer som hindrer opptak av jern, og det er dessverre ikke bare kaffe og melk. Måten vi lager mye av maten på, for eksempel industribakt brød, kan også gjøre at vi tar opp mindre av de næringsstoffene som er der. 

Anonymkode: 86559...1e9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 1.45):

Unnskyld men må bare spørre. Har også kronisk jernmangel og må nå ta infusjon da ikke magen tåler det. 

Fikk du noe bivirkninger? Kjente du stor forskjell og hvor fort? Er litt nervøs🙈

Anonymkode: d447b...4ed

Hva er verdiene dine for Hb og ferritin? Siden du får infusjon

Anonymkode: f0c57...208

Skrevet

Blir dere løs i magen av jerntilskudd? Jeg får motsatt problem. 

Anonymkode: 2f2d5...cc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir dere løs i magen av jerntilskudd? Jeg får motsatt problem. 

Anonymkode: 2f2d5...cc9

Jeg får magesmerter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er verdiene dine for Hb og ferritin? Siden du får infusjon

Anonymkode: f0c57...208

Tidligere i år hadde jeg anemi men det er begynt å normalisere seg. Så HB er 11. Tror jeg.  Ferritin har lagt på 4-10 

Jeg har tarmproblemer og veldig kraftige mens- blødninger.  Har konstant hodepine,trøtt slapp,deppa,ingen energi og blir fort andpusten.  

Lagt på dette nivået i sikkert 10 år. Prøvd så mange type jern så nå fikk jeg prøve dette. 

Anonymkode: d447b...4ed

Skrevet

Spis mer:

• rødt kjøtt
  • innmat

Spis mindre av / kutt ut:

• spinat
  • rabarbra
  • korn
  • nøtter
  • frø
  • kaffe
  • te
  • cola
  • sjokolade

Og hvis du røyker, så bør du slutte å røyke

Anonymkode: af7df...cff

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spis mer:

• rødt kjøtt
  • innmat

Spis mindre av / kutt ut:

• spinat
  • rabarbra
  • korn
  • nøtter
  • frø
  • kaffe
  • te
  • cola
  • sjokolade

Og hvis du røyker, så bør du slutte å røyke

Anonymkode: af7df...cff

Hvis du leser tråden så skriver TS at hun siden barn har spist likelig med rødt kjøtt, og likevel hatt jernmangel. Er forøvrig enig i at det er rødt kjøtt og innmat man skal ha fokus på, og kanskje er det også like viktig å ha fokus på å elimere alt som kan irritere tarmen og hindre opptak - som  bl.la korn og belgfrukter. 

Men dette er også et klassisk tegn på cøliaki, og bør utredes. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 1.34):

Hei. Trenger å få opp jern nivået i kroppen men sliter med magevondt. Har hørt at det kan være litt variasjon mellom ulike tilskudd og at det finnes tabletter som ikke gir like mye magevondt.

Noen med tips?

Den eneste jerntabletter jeg tåler Duroferon depottabletter. Depottabletter gjør jo at jernet slippes fri litt av gangen gjennom dagen og sjansen for å bli dårlig reduseres.

Anonymkode: 0af5e...a5c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...