AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #1 Skrevet 26. oktober 2024 Hei. Trenger å få opp jern nivået i kroppen men sliter med magevondt. Har hørt at det kan være litt variasjon mellom ulike tilskudd og at det finnes tabletter som ikke gir like mye magevondt. Noen med tips? Anonymkode: 9def3...e11
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Skrevet 26. oktober 2024 Collett har en type med c-vitamin i seg som jeg synes er grei. Husk også å gjøre alle "greiene" som er fine å gjøre når man tar jern for å maksimere opptaket: Unngå kaffe/te, ta det på tom mage, unngå melkeprodukter/kalsium og c-vitamin øker opptaket. Et alternativ er å få det gjennom blodet hvis det blir veldig ille - det må jeg da jeg har veldig sensitiv mage og kronisk jernmangel. Hvis jeg tar tabletter synder jeg også og spiser en kvart brødskive med tablettene, har målt fine verdier i mange år nå Anonymkode: f4945...c9c 1
Mardina Skrevet 26. oktober 2024 #3 Skrevet 26. oktober 2024 https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.apotek1.no%2Fwcsstore%2FApoProductMaster%2Fmedia%2F734fa845-fe30-40c9-acdf-29ca00b6d49e&tbnid=FfHUpoeUwbWGdM&vet=1&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.apotek1.no%2Fprodukter%2Fferrochel-aminojern-tab-901726p&docid=vM3FDfwUVNHQBM&w=1782&h=2000&hl=nb-NO&source=sh%2Fx%2Fim%2Fm6%2F4&kgs=81eca440b44a9304&shem=abme%2Ctrie Amino jern anbefaler jeg 😊 Skånsom mot magen og kan tas med mat. 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Skrevet 26. oktober 2024 Niferex er det som fungerer for meg. Andre får jeg hard mage av. Anonymkode: 5956f...1b7 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Collett har en type med c-vitamin i seg som jeg synes er grei. Husk også å gjøre alle "greiene" som er fine å gjøre når man tar jern for å maksimere opptaket: Unngå kaffe/te, ta det på tom mage, unngå melkeprodukter/kalsium og c-vitamin øker opptaket. Et alternativ er å få det gjennom blodet hvis det blir veldig ille - det må jeg da jeg har veldig sensitiv mage og kronisk jernmangel. Hvis jeg tar tabletter synder jeg også og spiser en kvart brødskive med tablettene, har målt fine verdier i mange år nå Anonymkode: f4945...c9c Unnskyld men må bare spørre. Har også kronisk jernmangel og må nå ta infusjon da ikke magen tåler det. Fikk du noe bivirkninger? Kjente du stor forskjell og hvor fort? Er litt nervøs🙈 Anonymkode: d447b...4ed
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei. Trenger å få opp jern nivået i kroppen men sliter med magevondt. Har hørt at det kan være litt variasjon mellom ulike tilskudd og at det finnes tabletter som ikke gir like mye magevondt. Noen med tips? Anonymkode: 9def3...e11 Enten anbefaler legen din deg jernpreperater eller så spør du på apoteket. Skal du opp i jern, så må du først ha fått påvist lave verdier i blodprøve. Å ta for mye jern kan være farlig. Når et middel gir deg magevondt/ubehag, så bytter du til neste, der er ikke så mye å velge mellom. Har legen tatt blodprøve og målt forsyrenivåene dine? Mange sliter med lave jernlagre uten å forstå at dersom folsyre er lavt så kommer en ikke opp i jern/feritin og de andre verdiene heller. Anonymkode: e60e9...cca
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #7 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Unnskyld men må bare spørre. Har også kronisk jernmangel og må nå ta infusjon da ikke magen tåler det. Fikk du noe bivirkninger? Kjente du stor forskjell og hvor fort? Er litt nervøs🙈 Anonymkode: d447b...4ed Nei, helt ny verden! Deilig å ikke gå i bakken hver gang jeg flytter meg litt raskt. Jeg synes det føles som jeg får raskere effekt enn med tabletter (som i dager vs uker), men nå har jeg tatt jern i mange år så hvordan det hadde føltes ut i forhold til å gå fra nesten tomme jernlagre kan jeg ikke svare på. Til sammenligning har jeg gått på 200 mg jern per dag før. Anonymkode: f4945...c9c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #8 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enten anbefaler legen din deg jernpreperater eller så spør du på apoteket. Skal du opp i jern, så må du først ha fått påvist lave verdier i blodprøve. Å ta for mye jern kan være farlig. Når et middel gir deg magevondt/ubehag, så bytter du til neste, der er ikke så mye å velge mellom. Har legen tatt blodprøve og målt forsyrenivåene dine? Mange sliter med lave jernlagre uten å forstå at dersom folsyre er lavt så kommer en ikke opp i jern/feritin og de andre verdiene heller. Anonymkode: e60e9...cca Jeg har hatt lave jernverdier hele livet. Har aldri tatt en blodprøve med normale jernnivå, har fått ulike resepter fra lege eller beskjed om å ta jern. Klarer aldri å ta disse tablettene mer enn en kort periode da jeg først blir kvalm og svimmel også begynner jeg å få fryktelig vondt i magen frem til jeg kutter de ut. Denne gangen er jeg mer dedikert da jeg kom over forskning som viser sammenhengen mellom adhd og jern mangel og jeg vil se om jeg kan få dempet adhd symptomene viss jeg får opp jern nivået mitt. Anonymkode: 9def3...e11
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #9 Skrevet 27. oktober 2024 Bare kjøp på apoteket, nycoplus er bra og kjøres jevnlig 50% tilbud på. Aldri kjøp på div sider som tights osv som selger styggbilig, det har vært så mange tilfeller der kvalitetssikringen har feilet totalt og har hatt mange ganger tillatt dose. Anonymkode: 2823e...f24 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #10 Skrevet 27. oktober 2024 Niferex er den typen jeg tåler best. Har kronisk jernmangel og må få infusjoner av og til. Husk å drikk et glass appelisnjuice sammen med tablettene da Vit C gjør at jern tas opp lettere. Anonymkode: 7368e...6f4 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei. Trenger å få opp jern nivået i kroppen men sliter med magevondt. Har hørt at det kan være litt variasjon mellom ulike tilskudd og at det finnes tabletter som ikke gir like mye magevondt. Noen med tips? Anonymkode: 9def3...e11 Hva sa legen om kostholdet ditt da? Anonymkode: ac950...184
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #12 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Niferex er den typen jeg tåler best. Har kronisk jernmangel og må få infusjoner av og til. Husk å drikk et glass appelisnjuice sammen med tablettene da Vit C gjør at jern tas opp lettere. Anonymkode: 7368e...6f4 Niferex er tilsatt c-vitamin 👍 Anonymkode: 36e2b...2c8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Skrevet 27. oktober 2024 Det er veldig individuelt hva som er best! Jeg blir kjempeløs i magen av Duroferon feks. Foretrekker Niferex, som jeg tar ca annenhver dag (det er vist i noen studier å gi like bra opptak og for noen mindre bivirkninger). https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/jernmangelanemi Anonymkode: 269ef...2ae
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #14 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg har lavt nivå av jern, men ferritin og hb er ok på blodprøver. Svimmel, blek og slapp og høy puls. Har bare prøvd Floradix, men det vil jo ikke fikse noe. Kan jeg spørre hvordan deres jernmangel vises på blodprøver? Anonymkode: 983e8...8f7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #15 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har lavt nivå av jern, men ferritin og hb er ok på blodprøver. Svimmel, blek og slapp og høy puls. Har bare prøvd Floradix, men det vil jo ikke fikse noe. Kan jeg spørre hvordan deres jernmangel vises på blodprøver? Anonymkode: 983e8...8f7 Hva er verdien din på Folsyre/Folat da? Mange leger tar ikke den som en del av utredningen ved anemi. Du skal helle Rikke bare fylle på med Folat fordi det er en vitamin du sikke skal ha påfyll av, da for mye sees i sammenheng med tarmkreft. Floradix får du ikke opp jernnivåene av, uten samtidig å bruke jerntilskudd i tabletter. Jernmangel vises ved for lave verdier av jern i blodet og av ferritin M.m. Anonymkode: e60e9...cca
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #16 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har lavt nivå av jern, men ferritin og hb er ok på blodprøver. Svimmel, blek og slapp og høy puls. Har bare prøvd Floradix, men det vil jo ikke fikse noe. Kan jeg spørre hvordan deres jernmangel vises på blodprøver? Anonymkode: 983e8...8f7 Jern er ikke en god prøve på jernmangel. Ferritin er mye bedre, men har også noen feilkilder. Du kan slå opp begge prøvene. Mange andre ting som kan gi plagene dine enn jernmangel også. https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=8R3miTiC Anonymkode: 269ef...2ae
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #17 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva sa legen om kostholdet ditt da? Anonymkode: ac950...184 Ingen ting spesielt. Får kun gjevlig beskjed om å ta jerntilskudd og ofte resept. Anonymkode: 9def3...e11
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #18 Skrevet 27. oktober 2024 Jeg er fornøyd med niferex. Jeg har lav ferritin. Anonymkode: e240b...779
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #19 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har lavt nivå av jern, men ferritin og hb er ok på blodprøver. Svimmel, blek og slapp og høy puls. Har bare prøvd Floradix, men det vil jo ikke fikse noe. Kan jeg spørre hvordan deres jernmangel vises på blodprøver? Anonymkode: 983e8...8f7 Når man snakker om jernmangel så snakker man om mangel på ferritin. Anonymkode: 5caca...ea8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #20 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen ting spesielt. Får kun gjevlig beskjed om å ta jerntilskudd og ofte resept. Anonymkode: 9def3...e11 Det er i såfall et stort rødt flagg og du bør vurdere å bytte fastlege! Men det er dessverre ganske vanlig. Jeg har selv fått påvist mangler og blitt sendt ut med en resept på tilskudd. Ikke ett spørsmål om hvordan jeg spiser, ikke ett ord om hva jeg burde spise. Det er helt hårreisende. Det er som om du skulle komme med hodepine og bare få en resept på smertestillende uten noen form for undersøkelse av hvorfor du har vondt i hodet. Anonymkode: ac950...184 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå