AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #41 Del Skrevet 27. oktober 2024 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Men når jeg vet det går ut over andre folk så har jeg ikke samvittighet til å bli forsinket. Det blir aldri bedre hvis du glatter over arbeidsgivers manglende evne til å få orden. Anonymkode: 9b4c2...90f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #42 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor godtar du dette da? Er jo din EGEN feil! Det er utrolig mange i Norge som jobber gratis overtid, man er jo dum da. Anonymkode: e8bde...5e5 Jeg gjorde ikke det, jeg jobber ikke der lengre. Anonymkode: e3b65...83d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #43 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, helt uenig. Alt dette jeg skriver er jo pga jobben. Hvem skal betale for tiden utenom som brukes på det? Anonymkode: e8bde...5e5 Det skal du “betale" for. Jobben starter når du møtet opp, at du skal stå opp, eller velger å bosette deg langt unna er jo kun ditt eget valg. Du kan jo også bare la vær å jobbe. Så slipper du å bruke noe tid på jobb. Anonymkode: 8003e...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #44 Del Skrevet 27. oktober 2024 Noe, men avspaserer det meste. Når fleksibiliteten er gjensidig kan jeg yte mye, men er arbeidsgiver rigid så er jeg det og. Man får ingen gullstjerner i arbeidslivet for å bruke fritiden på jobb. Anonymkode: c2399...053 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #45 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg jobber en del ekstra frivillig. Liker jobben min og sjefen min og synes jeg får både tillit og fleksibilitet tilbake. Anonymkode: 24f7c...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 27. oktober 2024 #46 Del Skrevet 27. oktober 2024 Dette har vært diskutert noen år nå, dette med å jobbe gratis for arbeidsgiver. Og jeg innbiller meg at flere og flere innser at det ikke fins noen som tjener på det, ikke samfunnet, ikke arbeidsgiver, ikke arbeidstaker. GenZ har også vært med på å sette litt grenser, tror jeg, i hvert fall innenfor helse der jeg jobber. Jeg har lært mye av dem og har blitt helt rå på å si nei, særlig til meg selv. Jeg bidrar med et godt arbeidsmiljø på helt andre måter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #47 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg er selvstendig næringsdrivende og skriver timer med gaffel. Anonymkode: 6d8c4...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 27. oktober 2024 #48 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er selvstendig næringsdrivende og skriver timer med gaffel. Anonymkode: 6d8c4...b50 Jeg har et firma ved siden av en 100 % jobb og der tenker jeg ikke timer. Det er noe helt annet å jobbe for det man selv har valgt, de to tingen verken skal eller kan sammenlignes. Den dagen du ansetter folk og de kommer og klager her på KG over at du krever like mye av dem som av deg selv, da har du et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #49 Del Skrevet 27. oktober 2024 Hender det blir 5 minutter over her og der, men til gjengjeld kan jeg gå 5-10 minutter tidligere her og der. Det går ca opp i opp. Står jeg dermed fast i en situasjon hvor jeg ikke kan forlate ( er sykepleier) så skriver jeg overtid. Skulle bare mangle. Anonymkode: b9c5b...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 27. oktober 2024 #50 Del Skrevet 27. oktober 2024 Ryddet for avsporinger og brukerdebatt. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #51 Del Skrevet 27. oktober 2024 Fastlønn i offentlig virksomhet. Jobber ikke 1 minutt gratis. Da jeg var yngre, så kunne jeg «bidra» til at ting løste seg ved å være «fleksibel» osv. Lenge siden jeg var så naiv. Anonymkode: b3726...972 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #52 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jobber ingenting gratis!Har fleksitid som jeg benytter til det ytterste. Anonymkode: d1131...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #53 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til tider endel, typ 10 timer i uka. Men av og til så blir det også en uke med 9-3 jobbing. For min del så er det utenkelig å kreve overtidsbetalt selv om jeg til tider jobber overtid eller kveld. Anonymkode: 808ed...fa5 Utenkelig? Du liker å jobbe gratis altså? Du har RETT til å få betalt for tiden du bruker som ikke er innenfor din arbeidstid. Anonymkode: 8bbc5...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #54 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jobber ikke noe gratis. Har fastlønn men fører timer, så om jeg har jobbet mer en uke går det på flekskonto så jeg kan avspasere senere. Er jeg pålagt å jobbe mer så fører jeg det som overtid. Har du ikke overtidsbetalt skal du ha såpass uavhengig stilling at du ikke kan bli pålagt overtid av noen andre. Så om det skjer er det ulovlig kontrakt. Prøver å bidra til at jeg ikke har mer arbeid enn jeg rekker over ved å være med på planlegging, estimering osv. av oppgaver. Og ser jeg at det ikke går på tiden vi planla så sier jeg ifra til prosjektleder. Anonymkode: 64f3d...949 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #55 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er selvstendig næringsdrivende og skriver timer med gaffel. Anonymkode: 6d8c4...b50 Du vet at det betyr at du jobber mindre enn du tar betalt for, ikke sant? Altså det motsatte av hva som spørres etter i hi. Anonymkode: 45643...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 27. oktober 2024 #56 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Aha, jeg forstår! Som mamma til et tidligere skolebarn er jo dette veldig fint å høre. Men hva ville skjedd om du sendte disse ekstratimene til sjefen? Det er nettopp derfor jeg skriver her. For å høre hvordan dette fungerer i praksis for andre og hvordan de forholder seg til ekstraarbeid. Jeg kjenner jo godt til reglene rundt merarbeid, overtid etc. men synes det er vanskelig å skulle ta opp da jeg vet at stemningen med sjefen mest sannsynlig vil bli dårlig. Der er holdningen at man bidrar, er med å dra lasset osv. Har foreløpig ikke blitt eksplisitt tvunget til å jobbe over, men jeg kjenner jo på forventningene om å bli ferdig før man drar. Og i det siste har det plutselig blitt 2-3 timer over hver dag. At jeg sliter økonomisk er én ting, men følelsen av å bli utnyttet er kanskje verre. Samtidig har jeg en følelse av at han ikke egentlig er helt bevisst på dette, det er bare slik kulturen i teamet er, og at det er blitt en slags selvfølgelighet. Alle gjør det for å komme i mål, og ingen drar før vi er ferdige. Jobber innen IT på fysisk kontor. Og det er ekstra kjedelig siden jeg egentlig har en veldig god tone med sjefen, og liker han veldig godt på alle andre måter. Og jeg liker også jobben min godt og vil i utgangspunktet bli i den. Anonymkode: ee169...999 Nå kan jeg gjøre det, fordi jeg har fått en ny og god sjef (jeg skiftet jobb, dvs skole, i august). Men det er ikke alt som bare kan sendes til sjefen, fordi mange foreldre kanskje kun stoler på den som er kontaktlærer. I dette tilfellet tok jeg tak i saken ved å få alle instanser på banen, deriblant sosiallærer, andre lærere som jobber med barnet, SFO/AKS, leder osv. Så det gikk bra, men det krevde sin logistikk, og jeg ble jo sittende en del timer for å roe foreldre, snakke med ulike mennesker som kunne ta tak i det osv. Jeg skjønner godt at det føles vanskelig. Jeg tenker jo at her spiller man jo på følelsene dine, og det er jo ikke greit? Sjefen din vet jo hvordan du er, og derfor gjør som han gjør. Tenker jo at det egentlig er ganske manipulativt. Jeg tenker jo at man bør sette ned foten og gi beskjed. I mitt tilfelle gikk heldigvis min sjef inn og sa at "dette tar jeg nå", men tidligere var det jo ikke slik. Det er godt med en sjef som kjenner sitt ansvar og er sitt ansvar bevisst. Har du snakket med f.eks fagforening eller verneombud om dette? Kan jo være de har noen innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 27. oktober 2024 #57 Del Skrevet 27. oktober 2024 (endret) Jeg jobbet nok litt for mye overtid på den gamle jobben min. Satt lett en time ekstra hver dag... Hadde fleksitid, men hadde aldri tid til å ta det ut. Men det lå mye på meg selv og min ansvarsfølelse. Jeg ville ikke at andre skulle havne i knipe fordi jeg ikke jobbet fort nok. Utrolig dumt gjort av meg. Etter det gjorde jeg en enda dummere ting: Jeg skrev under på en kontrakt med ordene "særdeles uavhengig stilling". Så nå har jeg ingen rettigheter lenger når det kommer til overtid. Lurer likevel på om arbeidstilsynet ville gitt bedriften litt refs for å putte de ordene der, for noen sjef er jeg ikke... Kan se en hypotetisk fremtid hvor jeg har blitt supergod på jobben min og akkurat min kompetanse ville reddet bedriften fra noe, men der er vi nok ikke på noen år. Har lønn over landsmedianen, men SÅ god at den er verdt fritiden min er den ikke. Jeg har barn og familie jeg vil hjem til. Kommer til å lete etter en ordentlig 8timersjobb etterhvert. Tid med familien er lett verdt ett par hundre tusen i året egentlig. Barna er bare små én gang. Endret 27. oktober 2024 av Nonstop1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #58 Del Skrevet 27. oktober 2024 Ingenting. Hvis jeg jobber ettermiddag/kveld tar jeg tilsvarende fri en annen dag. Kommer litt senere f. eks. Passer på å gå i null totalt på en måned. Anonymkode: c05fb...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #59 Del Skrevet 27. oktober 2024 Nonstop1 skrev (1 time siden): Jeg jobbet nok litt for mye overtid på den gamle jobben min. Satt lett en time ekstra hver dag... Hadde fleksitid, men hadde aldri tid til å ta det ut. Men det lå mye på meg selv og min ansvarsfølelse. Jeg ville ikke at andre skulle havne i knipe fordi jeg ikke jobbet fort nok. Utrolig dumt gjort av meg. Etter det gjorde jeg en enda dummere ting: Jeg skrev under på en kontrakt med ordene "særdeles uavhengig stilling". Så nå har jeg ingen rettigheter lenger når det kommer til overtid. Lurer likevel på om arbeidstilsynet ville gitt bedriften litt refs for å putte de ordene der, for noen sjef er jeg ikke... Kan se en hypotetisk fremtid hvor jeg har blitt supergod på jobben min og akkurat min kompetanse ville reddet bedriften fra noe, men der er vi nok ikke på noen år. Har lønn over landsmedianen, men SÅ god at den er verdt fritiden min er den ikke. Jeg har barn og familie jeg vil hjem til. Kommer til å lete etter en ordentlig 8timersjobb etterhvert. Tid med familien er lett verdt ett par hundre tusen i året egentlig. Barna er bare små én gang. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/ Anonymkode: e8bde...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #60 Del Skrevet 27. oktober 2024 Nonstop1 skrev (1 time siden): Jeg jobbet nok litt for mye overtid på den gamle jobben min. Satt lett en time ekstra hver dag... Hadde fleksitid, men hadde aldri tid til å ta det ut. Men det lå mye på meg selv og min ansvarsfølelse. Jeg ville ikke at andre skulle havne i knipe fordi jeg ikke jobbet fort nok. Utrolig dumt gjort av meg. Etter det gjorde jeg en enda dummere ting: Jeg skrev under på en kontrakt med ordene "særdeles uavhengig stilling". Så nå har jeg ingen rettigheter lenger når det kommer til overtid. Lurer likevel på om arbeidstilsynet ville gitt bedriften litt refs for å putte de ordene der, for noen sjef er jeg ikke... Kan se en hypotetisk fremtid hvor jeg har blitt supergod på jobben min og akkurat min kompetanse ville reddet bedriften fra noe, men der er vi nok ikke på noen år. Har lønn over landsmedianen, men SÅ god at den er verdt fritiden min er den ikke. Jeg har barn og familie jeg vil hjem til. Kommer til å lete etter en ordentlig 8timersjobb etterhvert. Tid med familien er lett verdt ett par hundre tusen i året egentlig. Barna er bare små én gang. Om man ønsker å ta fighten så skal det mye til for at en stilling kan defineres som særdeles uavhengig. Anonymkode: ee169...999 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå