Gå til innhold

Hvor mye jobber dere gratis for arbeidsgiver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har fastlønn i privat bedrift.

Hvor mye jobber ender dere opp med å jobbe gratis for arbeidsgiver? 

Anonymkode: ee169...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du jobber ikke gratis hvis du har overtid inkludert i lønn. Du har jo ekstra betalt nettopp fordi du skal jobbe utover 37,5 timers uke når det er nødvendig. Det forutsetter selvsagt at du har en reell ledende og uavhengig stilling. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye. Alt for mye. Det lønner seg ikke å være gift med sjefen. Hehe

Anonymkode: 1f3fe...7d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som gjør litt ekstra, eksempelvis svarer på e-post, tar telefonen og er tilgjengelige, får som oftest igjen ved at arbeidsgiver også er fleksibel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jobber noen gratis i det hele tatt? 😂 

har du fastlønn er vel det inkludert overtid i ledende stillinger. Som vanlig arbeidstaker har jeg aldri jobbet overtid uten å ta det ut i fleksitid (når det er rolig, eller typiske foreldreaktiviteter i barnehagen som påskefrokost, lucia etc) eller i betalt overtid.

Anonymkode: 623b2...e91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hareena skrev (10 minutter siden):

Du jobber ikke gratis hvis du har overtid inkludert i lønn. Du har jo ekstra betalt nettopp fordi du skal jobbe utover 37,5 timers uke når det er nødvendig. Det forutsetter selvsagt at du har en reell ledende og uavhengig stilling. 

Nå jobber ikke jeg i det private, men jeg jobber mye mer utover det som egentlig kan forventes, men min hverdag blir mye enklere hvis jeg jobber, selv om jeg ikke får betalt for det. Ikke alle får overtidsbetalt i jobben sin, selv om den ikke er ledende eller uavhengig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Mange mange timer i uken. Som bussjåfør er det en del uforutsette ting som kan skje før selve skifte starter:

*Bussen jeg skal ha er borte, må ringe drift for å få de til å finne ny buss

*Bussen er tom for diesel/strøm, må ringe drift for å få ny elbuss, eller bruke tid på å tanke opp buss

*Bussen starter ikke

*webasto har ikke startet av seg selv, må starte opp bussen for å få igang litt varme

*Må kanskje legge kjetting

*Må kanskje ta av kjetting siden sjåføren i går ikke gjorde det

På sommeren starter jeg 30min før jeg må ut. På vinteren 1 time. 

Jeg vet at jeg egentlig bare trenger å skrive avvik på slike ting. Men jeg hater å være for seint ute på ruten min. Det er mange mennesker som skal rekke jobb, tog, skole, buss. Derfor velger jeg å legge av litt av egen fritid for å sørge for at andre ikke skal lide "på grunn av meg". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (50 minutter siden):

Nå jobber ikke jeg i det private, men jeg jobber mye mer utover det som egentlig kan forventes, men min hverdag blir mye enklere hvis jeg jobber, selv om jeg ikke får betalt for det. Ikke alle får overtidsbetalt i jobben sin, selv om den ikke er ledende eller uavhengig. 

Har du lyst til å utdype ? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lyst til å utdype ? 😊

Jeg er lærer, kontaktlærer. Dette involverer mye kontakt med f.eks foreldre. Hvis jeg lar være å f.eks ta tak i ting selv om jeg f.eks er sykemeldt eller har fri, kan jeg risikere at det biter meg mildt sagt i rumpa. Jeg hadde dette som sak nylig da jeg ble sykemeldt. Et barn var voldelig mot andre barn. Hvis jeg hadde valgt å la være å gjøre noe, hadde det blitt mye styr å komme tilbake til. Men, fordi jeg tok tak i det fra sykesenga, selv om jeg egentlig ikke orket og hadde kapasitet, slapp jeg å komme tilbake en stor sak. Dette er noe man verken får ekstra betalt for eller får spesielt mye hjelp med. Ikke får man overtidsbetalt heller, selv om jeg egentlig jobber mye mer enn jeg burde gjøre. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer, kontaktlærer. Dette involverer mye kontakt med f.eks foreldre. Hvis jeg lar være å f.eks ta tak i ting selv om jeg f.eks er sykemeldt eller har fri, kan jeg risikere at det biter meg mildt sagt i rumpa. Jeg hadde dette som sak nylig da jeg ble sykemeldt. Et barn var voldelig mot andre barn. Hvis jeg hadde valgt å la være å gjøre noe, hadde det blitt mye styr å komme tilbake til. Men, fordi jeg tok tak i det fra sykesenga, selv om jeg egentlig ikke orket og hadde kapasitet, slapp jeg å komme tilbake en stor sak. Dette er noe man verken får ekstra betalt for eller får spesielt mye hjelp med. Ikke får man overtidsbetalt heller, selv om jeg egentlig jobber mye mer enn jeg burde gjøre. 

Aha, jeg forstår! Som mamma til et tidligere skolebarn er jo dette veldig fint å høre. Men hva ville skjedd om du sendte disse ekstratimene til sjefen? 

Det er nettopp derfor jeg skriver her. For å høre hvordan dette fungerer i praksis for andre og hvordan de forholder seg til ekstraarbeid. Jeg kjenner jo godt til reglene rundt merarbeid, overtid etc. men synes det er vanskelig å skulle ta opp da jeg vet at stemningen med sjefen mest sannsynlig vil bli dårlig. Der er holdningen at man bidrar, er med å dra lasset osv. Har foreløpig ikke blitt eksplisitt tvunget til å jobbe over, men jeg kjenner jo på forventningene om å bli ferdig før man drar. Og i det siste har det plutselig blitt 2-3 timer over hver dag. At jeg sliter økonomisk er én ting, men følelsen av å bli utnyttet er kanskje verre. Samtidig har jeg en følelse av at han ikke egentlig er helt bevisst på dette, det er bare slik kulturen i teamet er, og at det er blitt en slags selvfølgelighet. Alle gjør det for å komme i mål, og ingen drar før vi er ferdige. Jobber innen IT på fysisk kontor. Og det er ekstra kjedelig siden jeg egentlig har en veldig god tone med sjefen, og liker han veldig godt på alle andre måter. Og jeg liker også jobben min godt og vil i utgangspunktet bli i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (1 time siden):

Mange mange timer i uken. Som bussjåfør er det en del uforutsette ting som kan skje før selve skifte starter:

*Bussen jeg skal ha er borte, må ringe drift for å få de til å finne ny buss

*Bussen er tom for diesel/strøm, må ringe drift for å få ny elbuss, eller bruke tid på å tanke opp buss

*Bussen starter ikke

*webasto har ikke startet av seg selv, må starte opp bussen for å få igang litt varme

*Må kanskje legge kjetting

*Må kanskje ta av kjetting siden sjåføren i går ikke gjorde det

På sommeren starter jeg 30min før jeg må ut. På vinteren 1 time. 

Jeg vet at jeg egentlig bare trenger å skrive avvik på slike ting. Men jeg hater å være for seint ute på ruten min. Det er mange mennesker som skal rekke jobb, tog, skole, buss. Derfor velger jeg å legge av litt av egen fritid for å sørge for at andre ikke skal lide "på grunn av meg". 

Jeg vet ikke om jeg synes dette er veldig flott gjort av deg, eller at jeg tenker at det er utrolig trist at det har blitt slik. Men jeg kjenner meg godt igjen i dette fra tidligere. Dette med å alltid komme x-antall tid før egentlig oppmøte for å være sikker på at alt er som det skal. Samtidig kan man føle seg dum når andre i andre yrker sier at man er idiot for å gjøre dette. Er det arbeidstakerne eller arbeidsgiverne som bør skjerpe seg her egentlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De betaler meg godt for fleksibilitet, og jeg har mye fleksibilitet tilbake. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 8864d...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg va ny mye men nå når jeg er litt mer rutinert er jeg innefor de timen som er beskrevet i avtalen. 

Anonymkode: 4402d...8cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hareena skrev (8 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg har fastlønn, men verken høy lønn eller innbakt overtid.

Anonymkode: 441b6...5cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg synes dette er veldig flott gjort av deg, eller at jeg tenker at det er utrolig trist at det har blitt slik. Men jeg kjenner meg godt igjen i dette fra tidligere. Dette med å alltid komme x-antall tid før egentlig oppmøte for å være sikker på at alt er som det skal. Samtidig kan man føle seg dum når andre i andre yrker sier at man er idiot for å gjøre dette. Er det arbeidstakerne eller arbeidsgiverne som bør skjerpe seg her egentlig? 

Ja, har fått litt tilsnakk av andre kollegaer som følger skiftet sitt slavisk. Hvis alle gjør som meg blir det aldri endringer sier de. Men takler bare ikke å være for seint. 

Jeg brukte også å sende en melding til de som hadde glemt ting på bussen hvis det sto et tlfnr på tinga. Men fikk voksenkjeft av sjefen for det etterhvert. Noen hadde visst møtt opp for å hente en ting jeg hadde sendt melding om, men de fant den ikke i hittegodsboksen, der jeg la den(som er bak en dør kun ansatte har tilgang til). Så da var de erstatningspliktig sa sjefen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville legge til at jeg begynte med å gi en god del "gratis", altid være et ja-menneske. 

Førte til at jeg raskt fikk opprykk, veldig god lønn, og gode bonuser på toppen.

I tillegg var det veldig mye fleksibilitet tilbake, aldri spørsmål om hva jeg brukte tiden min på.

Man taper mye på å være veldig rigid, og ha et strengt skille mellom jobb og fritid. Om det er frihet og god lønn man ønsker. 

Anonymkode: 8864d...378

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...