AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Del Skrevet 26. oktober Synes det er så synd at så mange bruker dette navnet på en negativ måte. Det er veldig forskjell på dem som heter Karen i USA og de som gjør det i Norge. Det er liksom ikke overførbart til Norge. Jeg synes det er dårlig gjort å bruke det og ødelegge navnet til noen på denne måten. Tenker ikke folk over det? Hvorfor velger noen å bruke det slik? Jeg hadde blitt lei meg om det var mitt navn. De jeg kjenner som heter Karen er alle solide damer, noen fra landlige trakter. Og ikke akkurat sure middelklasse-damer med kort bleket hår som er anti-vaxxere. Funker bare ikke å bruke det i Norge. Anonymkode: 7c37f...373 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 26. oktober #2 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det er så synd at så mange bruker dette navnet på en negativ måte. Det er veldig forskjell på dem som heter Karen i USA og de som gjør det i Norge. Det er liksom ikke overførbart til Norge. Jeg synes det er dårlig gjort å bruke det og ødelegge navnet til noen på denne måten. Tenker ikke folk over det? Hvorfor velger noen å bruke det slik? Jeg hadde blitt lei meg om det var mitt navn. De jeg kjenner som heter Karen er alle solide damer, noen fra landlige trakter. Og ikke akkurat sure middelklasse-damer med kort bleket hår som er anti-vaxxere. Funker bare ikke å bruke det i Norge. Anonymkode: 7c37f...373 Hvorfor reagerer du ikke på Harry på samme måte? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #3 Del Skrevet 26. oktober Synd at "alt" amerikansk tull må adopteres, ja. Men sånn blir det når folk slenger inn engelske ord og fraser overalt. Karen er jo egentlig et fint navn, men jeg ville aldri brukt det om jeg skulle hatt barn av frykt for at hun skulle bli mobbet. Anonymkode: 73db0...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #4 Del Skrevet 26. oktober Maleficenta skrev (Akkurat nå): Hvorfor reagerer du ikke på Harry på samme måte? Jeg har faktisk aldri møtt på noen som heter Harry, men det samme bør jo gjelde der ja. Men å si at noe er harry er uansett ikke lenger direkte koblet til navnet slik «å være en Karen» er, da harry er et ord brukt i lang tid, fremfor dette nye med Karen. Jeg ville uansett vært like negativ til opplegget om noe tilsvarende skjedde med et guttenavn nå. Anonymkode: 7c37f...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #5 Del Skrevet 26. oktober Ja, navnet Karen er egentlig et veldig fint navn. Synd at det skal bli brukt i negativ sammenheng. Anonymkode: 299eb...219 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #6 Del Skrevet 26. oktober Jeg tror ikke at de i USA som heter Karen synes det treffer dem heller. Det er bare er tilfeldig navn som ble valgt fordi mange i den problematiske aldersgruppen heter nettopp det. Så det er like mange uskyldige ofre med samme navn i USA. Fenomenet "Karen" er ikke like utbredt i Norge nei, her er det vel flere av den typen som er menn, såkalte "Kens/Kevins", som tror verden kretser rundt dem. Men det med å ta i bruk et navn som skjellsord er jo ikke noe nytt. Du har jo både Harry og Viggo. I USA har du mange flere navn enn Karen som er negativt ladet. Det er mange navn som gir negative assosiasjoner for mange ulike folk, og de blir ofte skjellsord. Det er bare sånt som skjer. En kjendis kan komme løpende og ødelegge ditt navn også, når som helst. Man må bare heve seg over det. Anonymkode: beace...82f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #7 Del Skrevet 26. oktober Uttrykket Karen fungerer akkurat like godt i Norge som USA. Det har dessuten ikke noe med at folk som heter Karen der borte generelt er mer sånn enn andre. Det hele startet ved at en komiker omtalte den typen karakter og tilfeldigvis brukte navnet Karen på denne typen personer. Så satt det seg som et uttrykk. Alt kan skje uansett navn, det har man aldri noen garanti for samme hvilket navn man har eller velger til egne barn. Personlig har jeg en, nå død, bestefar som het Adolf. Han hadde jo det navnet lenge før Hitlers tid, og hans foreldre kunne jo ikke forutsett hva navnet senere ville assosieres med. Så jeg kan jo sitere det han sa i sin tid. "Det var mannen det var noe rivruskende galt med. Ikke navnet." Tenker det samme vil gjelde for Karen, Ronny, Dennis, Harry og lignende navn også. Anonymkode: fdbae...0ae 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #8 Del Skrevet 26. oktober Aldri hørt om at Karen er et skjellsord? Kan ikke være veldig utbredt? Er det et tiktok-fenomen eller noe sånt tullball? Ja, tiktok er stort sett bare tullball... Ville ikke bekymret meg for det. Lokalt her sa vi gjerne "det er jo helt Bjarne" om ting som var teit eller rart, men det betyr jo ikke at de som heter Bjarne er teite. Anonymkode: 16c9a...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #9 Del Skrevet 26. oktober Det er nok ingen barn som får dette navnet nå Anonymkode: 2a97f...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 27. oktober #10 Del Skrevet 27. oktober Maleficenta skrev (23 timer siden): Hvorfor reagerer du ikke på Harry på samme måte? "Harry" som uttrykk - om man liker det eller ei - er et norsk fenomen, og kan derfor ikke sammenlignes med å bruke Karen som skjellsord slik TS beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #11 Del Skrevet 27. oktober Evt å være "helt Nils"? 😅 Anonymkode: 9b12c...c0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #12 Del Skrevet 27. oktober Om en har jobbet 2 timer i serviceindustrien så vet en godt at det er mange karens i Norge. Jeg har uendelige "morsomme" historier og jeg er ikke aleine om det dessverre. Jo de finnes i Norge! På samme måte som det finnes menn som fremdeles klasker bartendere på rumpen. Noen navn er dessverre mer belastet enn andre. Jeg har en bror som heter "Jonny" (og nei, han jobber ikke på en knappefabrikk..) Jonny, Ronny, Johnny, Kenneth, Roger, Nils, Harry. Noen navn har blitt et belastet navn fordi det skapes assosiasjoner, begrunnet eller fullstendig ubegrunnet. Både mannlige og kvinnelige navn, så det er ikke noe "stakkars kvinner" som er offere for noe navn diskriminering her. Men av disse er definitivt Karen en av de som er best begrunnet til beskrivelsen det innebærer å være en Karen. En skal sitte godt gjemt på et kontor og ikke måtte ha noe med ekkle middelaldrende kvinner som tror de eier plassen, om en tror at det ikke eksisterer Karen definisjoner i Norge. Jobb 2 timer i servicebransjen og du har møtt på et tosifret antall allerede. Anonymkode: 8fb23...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. oktober #13 Del Skrevet 28. oktober Uanonym bruker skrev (11 timer siden): "Harry" som uttrykk - om man liker det eller ei - er et norsk fenomen, og kan derfor ikke sammenlignes med å bruke Karen som skjellsord slik TS beskriver. Jo karen er et amerikansk fenomen for å beskrive noen negativt. Likeledes er det med Harry bare at det er norsk. Er ikke gøy å hete Harry i Norge akkurat som at det er like kjipt å hete karen i usa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå