Gå til innhold

Noen tips til New Zealand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør vi oppleve her? Og noen tips til fly?

Anonymkode: df8b1...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tingene jeg husker best er noen glowworm caves på nordøya, det var helt fantastisk! Og å svømme med delfiner i Kaikoura.

Anonymkode: 59c59...7cf

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ikke vært der men står veldig høyt på ønskelisten.  Kunne tenke meg 3-4 uker der både nord og sør øya ble besøkt.

Endret av Stina234
Skrevet
Stina234 skrev (8 timer siden):

Ikke vørt der men står veldig høyt på ønskelisten.  Kunne tenke meg 3-4 uker der både nord og sør øya ble besøkt.

3-4 uker høres mye ut, men det er ikke det… Jeg var 3 uker i NZ, fløy inn til Auckland og ut fra Christchurch, og det var IKKE nok. Vi rakk bare såvidt å skumme overflaten, og vi reiste i mer eller mindre rett linje mellom de to byene, dvs ingen avstikkere. Jeg anbefaler egentlig minst to måneder hvis man skal ta begge øyer, NZ er ganske stort, og det går mye tid til transport. 

Skrevet

Takk for tips. Vi tenkte uker, men må kanskje legge på en uke? Og ev reise dit flere ganger?

Skrevet

Queenstown er min favorittby der, utrolig vakker, og mange aktiviteter å finne på. 

Anonymkode: 96054...d9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

3-4 uker høres mye ut, men det er ikke det… Jeg var 3 uker i NZ, fløy inn til Auckland og ut fra Christchurch, og det var IKKE nok. Vi rakk bare såvidt å skumme overflaten, og vi reiste i mer eller mindre rett linje mellom de to byene, dvs ingen avstikkere. Jeg anbefaler egentlig minst to måneder hvis man skal ta begge øyer, NZ er ganske stort, og det går mye tid til transport. 

Takk for tipset.  Leide dere bil og kjørte rundt?  Hvordan fant dere prisnivået sammenlignet med Norge

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for tips. Vi tenkte uker, men må kanskje legge på en uke? Og ev reise dit flere ganger?

Tror det manglet et tall, hvor mange uker tenkte dere? Vær der så lenge dere har tid og råd, dere vil uansett ikke rekke over alt! Det er utrolig mye å se.

Skrevet

Forresten, husk at reisen er fryktelig lang, og det er vel knapt noen steder på jorden hvor dere vil få mer jetlag. Regn med at de første 2-3 dagene etter at dere har kommet fram vil være mer eller mindre “tapt”, dere kan ikke ha noe stramt program. Kanskje noen få sights mens dere kjemper mot tidsforskjellen. Det vil for de fleste ta minst en uke før man fungerer noenlunde normalt. Ta med dette i beregningen! Jeg var i Australia tidligere i år, og det er enda lengre til NZ. Man blir ganske satt ut. 

Skrevet

Anbefaler en tur til Rotorua og Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. En av de største opplevelsene da jeg var i New Zealand.

Anonymkode: 1430c...3dd

• Nyttig 2
Skrevet

Å planlegge for NZ kommer helt an på hva man skal. I mine øyne drar man ikke til NZ for å vasse rundt i byer. Jeg var der i 3 uker for å gå mest mulig i fjellet, cirka 2 uker på Sør-øya og 1 uke på Nord-øya. Jeg vil si at det var for lite tid. Tiden la ingen demper på turen, men det gjør at man ikke føler seg "ferdig" med landet. Et fantastisk land forøvrig. Leiebil må man ha uansett hva man skal, og telt hvis man har lyst til å få noen ekte naturopplevelser. NZ har et veldig bra camping-system gjennom DOC.

Tilbragte cirka 1 dag hver i byene, og det var nok. Som sagt bør man ikke dra så langt avgårde for å se middelmådige byer. Auckland var en kjedeligere versjon av Sydney. Queenstown er som Hemsedal, en konstruert ski-resort by. Wellington, en nokså annonym havneby som kan minne om Kiel.

Anonymkode: e2858...ed3

Skrevet

Forresten, husk at reisen er fryktelig lang, og det er vel knapt noen steder på jorden hvor dere vil få mer jetlag. Regn med at de første 2-3 dagene etter at dere har kommet fram vil være mer eller mindre “tapt”, dere kan ikke ha noe stramt program. Kanskje noen få sights mens dere kjemper mot tidsforskjellen. Det vil for de fleste ta minst en uke før man fungerer noenlunde normalt. Ta med dette i beregningen! Jeg var i Australia tidligere i år, og det er enda lengre til NZ. Man blir ganske satt ut. 

Tips fra meg som kurrerte jetlagen fullstendig. Ta 1 overnatting i Bangkok og 1-2 overnattinger i Sydney på veien dit. Da blir man ikke like sliten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tips fra meg som kurrerte jetlagen fullstendig. Ta 1 overnatting i Bangkok og 1-2 overnattinger i Sydney på veien dit. Da blir man ikke like sliten.

Nei, men man bruker mye tid på transport, innsjekking, reise til hotellet, sjekke inn…  man bruker minst en halv uke på det, og til sammen går det mye mer tid på flyplasser og taxier enn om man bare reiser i ett. Og man rekker ikke se så mye av stedene man sveiper innom såvidt, og jetlag blir det uansett! Men hvis det er den ene sjansen man har i livet til å se Bangkok eller Sydney, er det vel bedre enn ingen ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke alle får jetlag, en uke på å fungere normalt høres voldsomt ut. Vi hadde stramt program fra dag en. Man blir gjerne litt trett av en lang reise, men kan jo ha program for det. Vi sovnet tidlig på kveldene, men pleier uansett ikke teste nattelivet på tur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, men man bruker mye tid på transport, innsjekking, reise til hotellet, sjekke inn…  man bruker minst en halv uke på det, og til sammen går det mye mer tid på flyplasser og taxier enn om man bare reiser i ett. Og man rekker ikke se så mye av stedene man sveiper innom såvidt, og jetlag blir det uansett! Men hvis det er den ene sjansen man har i livet til å se Bangkok eller Sydney, er det vel bedre enn ingen ting. 

Uenig, jeg syntes det fungerte helt topp. Har vært i disse byene før da, så det ble en mellomstopp litt som å svippe innom København på veien videre. At det går tid til dette er jo inneforstått, men skal man haste seg ned til NZ for å rekke mest mulig så har man for lite tid til å oppleve NZ i utgangspunktet. Personlig ville jeg hatt 4 uker minimum på en slik reise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke alle får jetlag, en uke på å fungere normalt høres voldsomt ut. Vi hadde stramt program fra dag en. Man blir gjerne litt trett av en lang reise, men kan jo ha program for det. Vi sovnet tidlig på kveldene, men pleier uansett ikke teste nattelivet på tur. 

Tommelfingerregelen er at man trenger en dag per time tidsforskjell for å komme helt over den. Jeg sier ikke at man ikke skal ha noe program på én uke, men for de fleste er det nok lurt å ta det litt med ro de første par dagene.
Men hvis du vet at det funker for deg, så er det jo fint. Alle er forskjellige, noen kommer over jetlag mye enklere enn andre. Vi reiste til Australia med to barn (4 og 6), og de fikk for eksempel ikke jetlag i det hele tatt. Jeg tror jeg er ganske gjennomsnittlig, sammenlignet med andre jeg har reist med, mens mannen min bruker ca dobbelt så lang tid som meg, så han bruker veldig lang tid. Det var da han reiste til Australia første gang at han skjønte hvorfor han egner seg så dårlig til å jobbe nattevakt, for han har vansker med å snu døgnet. 

Skrevet

Uenig, jeg syntes det fungerte helt topp. Har vært i disse byene før da, så det ble en mellomstopp litt som å svippe innom København på veien videre. At det går tid til dette er jo inneforstått, men skal man haste seg ned til NZ for å rekke mest mulig så har man for lite tid til å oppleve NZ i utgangspunktet. Personlig ville jeg hatt 4 uker minimum på en slik reise.

Jeg er ganske uinteressert i å tilbringe mange timer med å hente ut bagasje, passkontroll, toll, transport til/fra flyplass, sjekke inn flere timer før avreise på interkontinentale flighter, passkontroll, venting etc flere ganger i løpet av kort tid, jeg bruker heller tiden på å være på destinasjonen jeg faktisk skal til.  Jeg er enig i at fire uker er minimum til NZ, men bare å få til det er jo vanskelig for de fleste som ikke nødvendigvis får mer enn tre uker ferie om sommeren. Særlig er det vanskelig når man har skolebarn. 
Men igjen, funker det for deg, er det jo fint! Men ved første mellomlanding i Asia får man jo jetlagen likevel, bare et par-tre timer mindre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...