AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Del Skrevet 26. oktober Hei:D jeg vurderer å skaffe oss en innekatt. Lurer egentlig på hvor mange dager jeg bør ta fri for å være hjemme hos katten før jeg drar på jobb igjen? Vurderer en kattunge på tre måneder.. Vi har ganske rutineliv, og kommer senest hjem 1630, og ofte fridager innimellom. Kan eventuelt det være greit å ha noen til å komme innom å leke med pus en times tid mens jeg er på jobb ? Noen som vet ? Ikke grill meg fordi jeg spør, vil bare vite hva jeg bør gjøre før vi får oss en liten pus. Anonymkode: d9cc8...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #2 Del Skrevet 26. oktober Ville virkelig anbefalt å skaffe to samtidig - de har veldig mye selskap i hverandre. Og det blir faktisk mindre jobb for deg. Så vinn-vinn. En innekeatt alene, med to personer som jobber fullt, er ikke veldig heldig. Hver gang jeg har hentet ny kattunge har jeg hatt hjemmekontor en ukes tid, der den fikk være på kontoret med meg. Men tok noen turer ut gjennom uka, både trening, handling, og et og annet møte på kontoret. Uka etterpå startet jeg med noen fulle kontordager. Har kameraer - de sov hele tiden 😅 Anonymkode: 9715a...462 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #3 Del Skrevet 26. oktober Katter kan være alene fra første dag, du trenger ikke ta deg fri fra jobb. Anonymkode: b17b5...44f 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 26. oktober #4 Del Skrevet 26. oktober Aldri hørt at folk tar fri fra jobb ved å skaffe katt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #5 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville virkelig anbefalt å skaffe to samtidig - de har veldig mye selskap i hverandre. Og det blir faktisk mindre jobb for deg. Så vinn-vinn. En innekeatt alene, med to personer som jobber fullt, er ikke veldig heldig. Hver gang jeg har hentet ny kattunge har jeg hatt hjemmekontor en ukes tid, der den fikk være på kontoret med meg. Men tok noen turer ut gjennom uka, både trening, handling, og et og annet møte på kontoret. Uka etterpå startet jeg med noen fulle kontordager. Har kameraer - de sov hele tiden 😅 Anonymkode: 9715a...462 Burde det da være søsken eller går det an fra forskjellige mødre ? Jeg er alene med to barn, og om et par år er eldste moden nok til å dra hjem etter skolen alene, men det er jo en stund til.. Hørtes veldig lurt ut med kamera 😍 takk for rådet Anonymkode: d9cc8...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 26. oktober #6 Del Skrevet 26. oktober jegerrinne skrev (1 minutt siden): Aldri hørt at folk tar fri fra jobb ved å skaffe katt Ikke jeg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #7 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Katter kan være alene fra første dag, du trenger ikke ta deg fri fra jobb. Anonymkode: b17b5...44f Takk for svar 😊 jegerrinne skrev (Akkurat nå): Aldri hørt at folk tar fri fra jobb ved å skaffe katt Hehe godt å vite det da 😅 nei jeg vil bare sjekke at den har det greit og ikke går rundt og er redd på nytt sted ❤️ Anonymkode: d9cc8...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #8 Del Skrevet 26. oktober Jeg hentet vår innekatt en fredag ettermiddag. Hun var hovedfokus hele helgen. Dro på jobb på mandagen, det gikk helt fint. Hadde et par litt korte dager bare for å forsikre meg om at det gikk fint. Anonymkode: 6e437...ebd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #9 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Katter kan være alene fra første dag, du trenger ikke ta deg fri fra jobb. Anonymkode: b17b5...44f jegerrinne skrev (10 minutter siden): Aldri hørt at folk tar fri fra jobb ved å skaffe katt Freyja Valkyrie skrev (8 minutter siden): Ikke jeg heller. Nei det er jo ikke alle som burde gå til anskaffelse av dyr. https://www.anicura.no/for-dyreeiere/katt/fakta-og-rad/viktige-ting-a-tenke-pa-nar-din-katt-skal-vare-hjemme-alene/ «Faktum er at det i mange land er ulovlig å la katten være alene over en hel dag, som for eksempel i Norge. Dette gjelder alle katter, da både innendørs og utendørskatter har behov for daglig stell, aktivisering og lek – derfor burde du ikke forlate din katt hjemme alene alt for lenge av gangen. Noen ganger har du kanskje ikke annet valg enn å måtte dra fra din kattunge hjemme alene, da er det viktig å sørge for så gode vilkår som mulig og pass dersom det er nødvendig. Bli husvarm Før du lar din kattunge eller katt være hjemme alene for første gang er det viktig at den er blitt husvarm og funnet seg til rette i sitt nye hjem. Bruk de første ukene sammen med din nye kattunge (eller adopterte katt) til å bli godt kjent med hverandre og å la katten bli kjent med sine nye omgivelser. Husk at kattungen akkurat har blitt separert fra sin familie og at de nye omgivelsene kan være overveldende. La din kattunge få utforske, men følg med så den ikke spiser noe farlig. Etter noen uker med tett tilsyn, kan det være lurt å begynne å venne din katt til å være alene i korte tidsperioder. Akkurat som mennesker, har katter forskjellig personligheter og vil reagere forskjellig på å være hjemme alene. Vær derfor snill og tålmodig med din katt.» https://www.musti.no/tips/la-kattungen-vare-alene «En kattunge bør ikke etterlates alene i mer enn noen minutter i begynnelsen, deretter øker du gradvis alenetiden sakte. I tillegg til at den vil savne deg forferdelig, kan den også i kjedsomhet finne på ulike ugagn. En nysgjerrig kattunge kan også lett havne i ulykker, så det er bra at noen jevnlig sjekker hvordan den har det når du er borte. «Når kan man la en kattunge være alene? Ideelt sett bør ikke kattungen din være alene hjemme når den er under 4 måneder. Når kattungen er gammel nok, kan du begynne å trene den til å være alene ved å la den være alene i noen minutter og deretter gradvis forlenge tiden. Husk at det er noen katteraser som ikke trives alene, og da kan det hende at du må ha to katter hjemme for å kunne la dem være alene.» Anonymkode: cc246...7f5 5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #10 Del Skrevet 26. oktober Jeg ville hatt to, søsken. Det har jeg alltid hatt og det er veldig fint for de, de er jo flokkdyr. 🥰 Da har de også hverandre når de er alene. Vi har alltid fått kattunger til sommerferien, så har vi noen uker sammen med de i starten. De er jo bare babyer som akkurat har blitt fjernet fra mammaen sin. Anonymkode: 80673...bb7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #11 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville hatt to, søsken. Det har jeg alltid hatt og det er veldig fint for de, de er jo flokkdyr. 🥰 Da har de også hverandre når de er alene. Vi har alltid fått kattunger til sommerferien, så har vi noen uker sammen med de i starten. De er jo bare babyer som akkurat har blitt fjernet fra mammaen sin. Anonymkode: 80673...bb7 100% enig, og det beste er to søsken ja. Særlig om det skal være innekatt. Anonymkode: f878e...c3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #12 Del Skrevet 26. oktober Søsken er supert, men to ensomme kattunger fra forskjellige mødre finner fort tonen. Anonymkode: 8e9fd...5fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #13 Del Skrevet 26. oktober Skal man ha innekatt anbefaler jeg to stk. Jeg hadde først 1 men merka da katten var ca 2 år at hun virka deprimert så jeg fikk en katt til. Kattungen var da 12 uker. Det gikk faktisk ganske bra. Den eldste satte den minste på plass og ting gikk seg til etterhvert. Men en ting mange glemmer er at katter kan bli ganske gamle. Innekatter lever som regel lengre enn utekatter hvis de trives godt. Opp mot 20 år er ikke uvanlig. Mine katter ble rundt 17 år da hadde jeg hatt de som kattunger. Kattungetiden varer ikke lenge men kan være ganske intens. Kan sammenlignes med en barn som aldri hører etter. Anonymkode: 8abe5...ba6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #14 Del Skrevet 26. oktober Ingen. Har aldri tatt fri for at katt skal ha selskap. Har 4 katter... Anonymkode: 5dddb...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #15 Del Skrevet 27. oktober Det er trist at så mange fortsatt har holdningen at "det er bare en katt..." Jeg har i tre runder vært mest mulig hjemme fordi; 1) det er et barn som nettopp er tatt fra moren og ofte søsknene sine. Mine har alltid pepet og leitet de første dagene. Men funnet ro i fanget mitt. Får vondt i hjertet av at dere bare har dratt fra katten i 8-9 timer når de har det slik. 2) jeg har hatt katt fra før. De må holdes adskilt, være sammen under tilsyn, og tilvenning tar tid. Katt jeg har fra før er også urolig for de merker jo at det er noen i huset, og trenger meg den og. 3) det er helt utrolig hva en kattunge kan finne på. Selv med katter fra før. jeg har opplevd at de har fisket opp og dettet ned i sluk på vaskerom. Kommet seg bak sokkelen på kjøkkenet. Og mye mer. TS har i tillegg ikke kattesikret hus fra før, og trenger tid til observere og lære hva en katt faktisk er i stand til å finne på. Anonymkode: 9715a...462 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #16 Del Skrevet 27. oktober Her var det mange som ikke burde ha katt! Støtter de som sier at du burde få deg to. Ville også fått dem over en langhelg/ferie. Noen katter trenger lengre tid enn andre på å bli trygge. La den/dem bli trygge på et rom i noen dager, før du eksponerer den/dem til resten av boligen. Skal det være innekatt, må du tilpasse huset, slik at katten får nok fysisk og psykisk stimuli. Anonymkode: 25511...d76 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #17 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er trist at så mange fortsatt har holdningen at "det er bare en katt..." Jeg har i tre runder vært mest mulig hjemme fordi; 1) det er et barn som nettopp er tatt fra moren og ofte søsknene sine. Mine har alltid pepet og leitet de første dagene. Men funnet ro i fanget mitt. Får vondt i hjertet av at dere bare har dratt fra katten i 8-9 timer når de har det slik. 2) jeg har hatt katt fra før. De må holdes adskilt, være sammen under tilsyn, og tilvenning tar tid. Katt jeg har fra før er også urolig for de merker jo at det er noen i huset, og trenger meg den og. 3) det er helt utrolig hva en kattunge kan finne på. Selv med katter fra før. jeg har opplevd at de har fisket opp og dettet ned i sluk på vaskerom. Kommet seg bak sokkelen på kjøkkenet. Og mye mer. TS har i tillegg ikke kattesikret hus fra før, og trenger tid til observere og lære hva en katt faktisk er i stand til å finne på. Anonymkode: 9715a...462 Ja veldig viktig å kattesikre huset, passe på at den ikke går på rom som kan være utrygge uten tilsyn feks. Vil jo at han skal ha det bra.. jeg har gått igjennom her og ser at stua er det tryggeste for pus❤️ heldigvis er det mulig å lokke døra til de andre rommene. Inkl kjøkkenet. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her var det mange som ikke burde ha katt! Støtter de som sier at du burde få deg to. Ville også fått dem over en langhelg/ferie. Noen katter trenger lengre tid enn andre på å bli trygge. La den/dem bli trygge på et rom i noen dager, før du eksponerer den/dem til resten av boligen. Skal det være innekatt, må du tilpasse huset, slik at katten får nok fysisk og psykisk stimuli. Anonymkode: 25511...d76 Takk for rådet ❤️ kommer til å gå til innkjøp av klatrestativ, tunell og leker. Og klore brett selvfølgelig. Jeg har sett en del på han som har program om katter, har også vokst opp med katt så veit litt om kattens kroppsspråk, men nå skal jeg selv ha ansvar for katt så greit å vite litt 😊 foreldrene mine visste nok mer enn det jeg gjorde for å si det slik. Vi har ganske høy takhøyde for hva katten kan gjøre. Samsoving og at den får lov å gå på bordet feks er helt greit hos oss 😅 Anonymkode: d9cc8...6e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #18 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 19.47): Ville virkelig anbefalt å skaffe to samtidig - de har veldig mye selskap i hverandre. Og det blir faktisk mindre jobb for deg. Så vinn-vinn. En innekeatt alene, med to personer som jobber fullt, er ikke veldig heldig. Hver gang jeg har hentet ny kattunge har jeg hatt hjemmekontor en ukes tid, der den fikk være på kontoret med meg. Men tok noen turer ut gjennom uka, både trening, handling, og et og annet møte på kontoret. Uka etterpå startet jeg med noen fulle kontordager. Har kameraer - de sov hele tiden 😅 Anonymkode: 9715a...462 Hvor kjøper man sånne kameraer? Anonymkode: e0815...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #19 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor kjøper man sånne kameraer? Anonymkode: e0815...d79 Kjøpte mitt på jula. https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/ip-kamera-016303/?gad_source=1&gbraid=0AAAAACuKtip3YPATP7PrWGppUJt2MnZi5&gclid=EAIaIQobChMI8vyIkuCyiQMVfxCiAx1ZsCkgEAQYBSABEgKGf_D_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 81b4f...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imposta Skrevet 29. oktober #20 Del Skrevet 29. oktober Jeg har alltid hatt to katter sammen, spesielt ved innekatt. Ser de har mye glede av hverandre. De jeg har nå er søsken. De har alltid hatt mye trygghet i hverandre, så jeg var bare hjemme med de første helgen. Men dro jeg på jobb var de alltid sammen, i tillegg til at jeg ikke lot de gå over alt i huset i starten da de er små og kan sitte fast eller fort skade seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå