Gå til innhold

hjelp til shampo og balsam

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tørr og tidvis kløende hodebunn. Hår som blir lett fett (fint hår/tynne hårstrå)
Mister mye hår...Mulig pga striping(lyse) så tatt en pause fra det siden før sommeren. Tar også vitaminer for hår og negler da neglene begynte å bli så sprø/knakk lett også.
Føler jeg aldri finner shampo og balsam som jeg blir ordentlig fornøyd med. Prøvd en frisør anbefalte nå sist, men håret ble så tungt og fett. Skal til ny frisør så mulig hun har noen tips, men det er ikke før slutten av november og jeg trenger påfyll før den tid.

Anonymkode: fdd62...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd med Maria Nila Heal shampo og balsam, sliter selv med kløende hodebunn.

Anonymkode: e520b...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i en alder der du nærmer deg overgangsalder? Det aller første tegnet på at jeg nærmet meg, var ikke menstruasjonsforstyrrelser, det var knusktørt hår og sprø, tørre negler. Røytet også veldig i året før overgangsalderen faktisk satte i gang og mensen begynte å utebli i blant osv. Tror jeg var 45 da dette med hår og negler begynte.

Tørr og kløende hodebunn med tidvis eksem har jeg klart å finne en mirakelshampo for; denne varianten av Daxxin. Gjør håret gullende rent, glatt og luftig. Den eneste ulempen med den er at siden den er uparfymert, så lukter det litt "salve" av håret etterpå. Ikke den parfymerte sjampo-duften man er vant til etter hårvask. Men det er det verdt, for den hjelper virkelig mot tørr og kløende hodebunn. Eksemet er nesten helt borte også.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler først og fremst kosthold, samt enkeltvis tilskudd og ikke multitilskudd for hår (i hvert fall i en periode). Anbefaler at du tar blodprøver for å sjekke om du er lav i jern, b12, d vitamin, slik at evnt mangel korrigeres med riktig dosering. Multitilskudd inneholder ofte lave nivåer av flere ting, særlig f.eks kalsium som er en av flere ting som kan gi sprukne negler. 

Spis næringsrikt. Dvs både rødt kjøtt, fjærkre, hvit og fet fisk, egg, grønt, bær, nøtter, og styr unna ultraprosessert mat/frityrmat. Jeg mistet sykt mye gjennom flere år, og fikk det tilbake med slikt kosthold og noen tilskudd i en periode. Tok selvsagt tid. 

Mtp sensitiv hodebunn og fett hår, bruk produkter uten sls/parfyme. Har du en grønn frisør i nærheten som selger oway? Evnt du kan bestille på nett. Denne er for sensitiv hodebunn https://www.blush.no/product/oway-frequent-use-hair-scalp-bath-97416?gad_source=1&gbraid=0AAAAADuEA5yYvJC_Fnr428fyucM9tSZJJ&gclid=EAIaIQobChMI_rfZ-MqsiQMVaBiiAx0MrQQ2EAQYASABEgLLPvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Balsam som gir pleie: https://www.blush.no/product/oway-smoothing-conditioner-97432?gad_source=1&gbraid=0AAAAADuEA5wXxEJJnM-wvfba91Nkjhzxg&gclid=EAIaIQobChMI2umlisusiQMVVRuiAx1NaiBVEAQYAiABEgL-mPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Vasker du håret riktig? Altså masserer godt inn i hårfestet/bak nakken/i hodebunn, og sjamponerer 2 ganger? Kun balsam i lengdene og ikke hodebunn? Skyller du i veldig varmt vann, eller skrur du ned varmen en del? 

Jeg har tvunget håret mitt gjennom perioder uten vask, og det har bidratt til mye mindre fett hår. 

Anonymkode: 751b6...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Er du i en alder der du nærmer deg overgangsalder? Det aller første tegnet på at jeg nærmet meg, var ikke menstruasjonsforstyrrelser, det var knusktørt hår og sprø, tørre negler. Røytet også veldig i året før overgangsalderen faktisk satte i gang og mensen begynte å utebli i blant osv. Tror jeg var 45 da dette med hår og negler begynte.

Tørr og kløende hodebunn med tidvis eksem har jeg klart å finne en mirakelshampo for; denne varianten av Daxxin. Gjør håret gullende rent, glatt og luftig. Den eneste ulempen med den er at siden den er uparfymert, så lukter det litt "salve" av håret etterpå. Ikke den parfymerte sjampo-duften man er vant til etter hårvask. Men det er det verdt, for den hjelper virkelig mot tørr og kløende hodebunn. Eksemet er nesten helt borte også.

er 40 så håper jeg ikke nærmer meg overgangsalder riktig ennå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Anbefaler først og fremst kosthold, samt enkeltvis tilskudd og ikke multitilskudd for hår (i hvert fall i en periode). Anbefaler at du tar blodprøver for å sjekke om du er lav i jern, b12, d vitamin, slik at evnt mangel korrigeres med riktig dosering. Multitilskudd inneholder ofte lave nivåer av flere ting, særlig f.eks kalsium som er en av flere ting som kan gi sprukne negler. 

Spis næringsrikt. Dvs både rødt kjøtt, fjærkre, hvit og fet fisk, egg, grønt, bær, nøtter, og styr unna ultraprosessert mat/frityrmat. Jeg mistet sykt mye gjennom flere år, og fikk det tilbake med slikt kosthold og noen tilskudd i en periode. Tok selvsagt tid. 

Mtp sensitiv hodebunn og fett hår, bruk produkter uten sls/parfyme. Har du en grønn frisør i nærheten som selger oway? Evnt du kan bestille på nett. Denne er for sensitiv hodebunn https://www.blush.no/product/oway-frequent-use-hair-scalp-bath-97416?gad_source=1&gbraid=0AAAAADuEA5yYvJC_Fnr428fyucM9tSZJJ&gclid=EAIaIQobChMI_rfZ-MqsiQMVaBiiAx0MrQQ2EAQYASABEgLLPvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Balsam som gir pleie: https://www.blush.no/product/oway-smoothing-conditioner-97432?gad_source=1&gbraid=0AAAAADuEA5wXxEJJnM-wvfba91Nkjhzxg&gclid=EAIaIQobChMI2umlisusiQMVVRuiAx1NaiBVEAQYAiABEgL-mPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Vasker du håret riktig? Altså masserer godt inn i hårfestet/bak nakken/i hodebunn, og sjamponerer 2 ganger? Kun balsam i lengdene og ikke hodebunn? Skyller du i veldig varmt vann, eller skrur du ned varmen en del? 

Jeg har tvunget håret mitt gjennom perioder uten vask, og det har bidratt til mye mindre fett hår. 

Føler kostholdet er OK. Kuttet ut mye ultraprossesert, men henger også igjen litt, vanskelig å kutte alt på en gang synes jeg, Ikke så lenge siden jeg sjekket blodprøve verdier, det meste innenfor, dog noe helt nederst på normalen. Derfor tar jeg litt tilskudd selv om legen sa jeg ikke trengte. Tar også D vitamin og noe jern utenom de som heter hår og negler(kan ikke ta jern regelmessig da jeg også sliter med magen) Så tar det et par ganger i uka nå.

Tror ikke vi har grønn frisør her, aldri hørt om verken det eller oway...
vasker som du beskriver her, bruker kanskje litt for varmt vann 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har forresten også perioder jeg tvinger meg igjennom uten hårvask, når jeg har ferie/langfri, men lite effekt. Og med jobben min kan jeg ikke gå med fett hår, så da er jeg påan igjen etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Einerlåg sjampo Lavendel fra sunkost, få ingredienser, øko, ingen parabener eller silikon. 
Bruker også såpe fra sunkost, Dr Bronner citrus akkurat nå vel. 

Anonymkode: 07940...ad4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har forresten også perioder jeg tvinger meg igjennom uten hårvask, når jeg har ferie/langfri, men lite effekt. Og med jobben min kan jeg ikke gå med fett hår, så da er jeg påan igjen etter kort tid.

Det er mye lavere terskel å bare prøve en sjampo mot seborreisk eksem. Det trengs bare noen få vask før du vet om det fungerer (om for eksempel kløe, flass eller rødhet forsvinner). Eksem i hodebunnen kan føre til hårtap. Det er viktig å finne ut av årsaken til at man mister hår.

Anonymkode: b0923...d80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er mye lavere terskel å bare prøve en sjampo mot seborreisk eksem. Det trengs bare noen få vask før du vet om det fungerer (om for eksempel kløe, flass eller rødhet forsvinner). Eksem i hodebunnen kan føre til hårtap. Det er viktig å finne ut av årsaken til at man mister hår.

ja, jeg håper ny frisør kan hjelpe da den jeg har brukt ikke har sagt noe annet enn at det vokser ut igjen (har masse babyhår) . Men hun har ikke sagt noe om flass/rødhet i hodebunn. Har man ikke dette ved eksem? Eller kan man ha bare tørr hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har tørr og tidvis kløende hodebunn. Hår som blir lett fett (fint hår/tynne hårstrå)
Mister mye hår...Mulig pga striping(lyse) så tatt en pause fra det siden før sommeren. Tar også vitaminer for hår og negler da neglene begynte å bli så sprø/knakk lett også.
Føler jeg aldri finner shampo og balsam som jeg blir ordentlig fornøyd med. Prøvd en frisør anbefalte nå sist, men håret ble så tungt og fett. Skal til ny frisør så mulig hun har noen tips, men det er ikke før slutten av november og jeg trenger påfyll før den tid.

Hei,mitt råd: Dropp frisøren,og dra på apoteket og spør etter Nisim shampoo og Nisim balsam. Den har dokumentert effekt,og gir gode resultater, den blir også brukt av kreftpasienter som tar cellegift..og mister alt hår. Men du må ha tålmodighet, etter 12 - 18 måneder vil du merke at håret ditt har blitt tykkere og sterkere. ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (2 minutter siden):

Hei,mitt råd: Dropp frisøren,og dra på apoteket og spør etter Nisim shampoo og Nisim balsam. Den har dokumentert effekt,og gir gode resultater, den blir også brukt av kreftpasienter som tar cellegift..og mister alt hår. Men du må ha tålmodighet, etter 12 - 18 måneder vil du merke at håret ditt har blitt tykkere og sterkere. ☺️

djizes-12-18 mnd 😮 :ler: 
Hvordan er den mot tørr hodebunn og fett hår da? trenger liksom 3i1 :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den funker fint på det også, men spør de på apoteket så finner de den rette shampoen og balsamen til deg, fins mange ulike shampo og balsam I Nisim serien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ja, jeg håper ny frisør kan hjelpe da den jeg har brukt ikke har sagt noe annet enn at det vokser ut igjen (har masse babyhår) . Men hun har ikke sagt noe om flass/rødhet i hodebunn. Har man ikke dette ved eksem? Eller kan man ha bare tørr hud?

En frisør er ikke en lege, og har ikke kunnskapen eller ser på hodebunnen på samme måte. Har slitt med dette selv og gikk til hudlege og fikk veldig bra hjelp.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til Maria Nila head and hair. Vasker håret ca 2 ganger i uken, litt avhengig av hvor heftig treningsøkter jeg har. Også bruker jeg aco intensive dry scalp som jeg masserer inn en times tid før hårvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en shampo uten silikon. Vask to ganger, masser inn hele hodebunnen, skyll GODT. Bruk kaldt vann. Balsam kun i tuppene, skylles ut med vann på ca 38 grader, så skyller du hele hodet i iskaldt vann. Deeetter tørker du hodebunnen godt, så føner du med kald luft med hodet oppned, slik st du får løftet håret fra hodebunnen. 

Og om håret ditt må vaskes minimum annenhver dag, så er det slik ditt hår er, så da vasker du det deretter. Å stadig tyne håret til å vente flere dager mellom vask er bare tull. Det forstyrrer hodebunnen. Ikke alle kan gå en uke mellom hårvasken, sånn er det bare. Og ikke noe det er vits å bruke tid på, mens man ser trashy ut og føler seg verre… Ditt hår er ditt hår. 

Kan også hende du har allergi. Jeg slet med kløe og væskende sår bak i hodebunnen tidvis, det bare klødde og klødde. Så fikk jeg elveblest på kroppen. Tok cyrtec daglig i 1 uke, og både elveblesten og kløen i hodebunnen som medførte væskende sår, forsvant. 

Anonymkode: d6387...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En frisør er ikke en lege, og har ikke kunnskapen eller ser på hodebunnen på samme måte. Har slitt med dette selv og gikk til hudlege og fikk veldig bra hjelp.

ja, skjønner det, bare tenkte det var rart hun ikke har kommentert rødhet/sår el. om jeg hadde hatt det. Men mulig det ikke alltid er like synlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ja, skjønner det, bare tenkte det var rart hun ikke har kommentert rødhet/sår el. om jeg hadde hatt det. Men mulig det ikke alltid er like synlig heller.

Det trenger ikke være rødhet og flass. Du sier at du klør i hodebunnen, dette et et symptom på noe. Prøv Fungoral eller liknende. Hvis det ikke bedrer seg etter noen vask har du ikke gjort noen skade.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun skal tjene penger på deg,og vil at du skal komme til frisøren så ofte som mulig, derfor hun ikke kommenterte det. Selvfølgelig ser hun om du har utslett,sår i hodebunnen, hun sier det bare ikke for hun tjener jo penger på at du striper håret ditt der. Men hårfargen og bleking inneholder endel kjemikaler og parfyme som kan framprovosere kløe,utslett,irritasjon,tørrhet og noen ganger blødene sår. Jeg har vært bort i noen gode og ærlige frisører,men jeg har også vært bort i mange dårlige og uærlige frisører. Det er derfor jeg sier til deg at du bør dra på apoteket isteden. De har også en veldig fin shampo og balsamserie som hjelper mot disse plagene. Sebamed heter den serien og den funker veldig bra, er mild og uten parfyme. Billigere for lommeboken og bedre for hodebunnen din 😊. Dra på apoteket på mandag du, så blir du kvitt plagene dine en gang for alle, glem frisøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...