Kia83 Skrevet 26. oktober 2024 #1 Skrevet 26. oktober 2024 Min 5 dager gamle guttebaby hadde i går mistet 10 % av sin fødselsvekt viste vektskåla til jordmor. Dette var visstnok normalt, men han burde ikke gå ned noe mer nå. Ammeteknikken sitter som den skal, babyen tar riktig tak og det oppstår et vakuum der. Det jeg syns er litt rart er at jeg syns han hele tiden sovner med puppen i munnen. Han dier ja, men ofte kun noen sekunder av gangen før han tilsynelatende sovner. Har fått tips om å massere i håndflatene eller fotsålene for å få han i gang igjen, men jeg ender omtrent opp med å måtte gjøre det hele tiden, da det kun virker i noen få sekunder før han "sovner" igjen. Jeg har sett flere ganger at han også selv starter opp å die med jevne mellomrom, men ofte er det med ganske svak intensitet, og da er det litt uklart for meg hvor mye melk han egentlig får i seg. Melkeproduksjonen ser ut til å være i orden, da der renner av puppene mine hver dag nå. Jeg syns ikke bleiene har vært så våte de siste to dagene, og i går var det antydning til oransje urin, som jeg forstår kan være tegn på dehydrering. Han har bare bæsjet 1 gang per dag. Siste døgnet har jeg ammet han 12 ganger, det er nok noe mer enn de første 4 dagene. Jeg regner med at jeg kanskje har ammet han litt for lite og at dette snart snur. Noen med tilsvarende erfaringer? Høres dette normalt ut?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Skrevet 26. oktober 2024 Dier han og tar en liten kunstpause et par sekunder før han starter igjen, eller dier han et par sekunder før han sovner og slipper knoppen? Om det er sistnevnte kan han være ekstra trøtt pga vektnedgangen, om han ikke vekkes godt nok for et ordentlig, "effektivt" måltid på brystet ville jeg anbefalt at du enten håndmelker og eller pumper for å gi på flaske/kopp mtp vektnedgangen. Slik blir han forhåpentligvis også kvikkere og vil die mer effektivt. Regner med jordmor gav deg mer info om ammefrekvens de neste par dagene? Satt opp til vektkontroll? Anonymkode: ed276...173 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #3 Skrevet 26. oktober 2024 Har du spurt ammehjelper eller ammehjelpsgruppa på fb? Babyen min sovnet også fort, og jeg syntes det hjalp litt å massere kinnene. Da drakk hun en liten stund. Nå som hun er eldre, så drikker hun i søvne og. Det er en rolig måte å amme på, der jeg nesten ikke merker at hun suger. Men hun svelger innimellom, og puppen blir tom. Skjønner at du er bekymret når det er få bleier, men det er jo veldig tidlig enda også. Kan du få noen ekstra vektkontroller kanskje? Og håper du får noen gode råd som kan hjelpe! Anonymkode: 6fe78...5da
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dier han og tar en liten kunstpause et par sekunder før han starter igjen, eller dier han et par sekunder før han sovner og slipper knoppen? Om det er sistnevnte kan han være ekstra trøtt pga vektnedgangen, om han ikke vekkes godt nok for et ordentlig, "effektivt" måltid på brystet ville jeg anbefalt at du enten håndmelker og eller pumper for å gi på flaske/kopp mtp vektnedgangen. Slik blir han forhåpentligvis også kvikkere og vil die mer effektivt. Regner med jordmor gav deg mer info om ammefrekvens de neste par dagene? Satt opp til vektkontroll? Anonymkode: ed276...173 Signerer denne! Vi ble fulgt opp tett pga dette. Barnet sovnet etter et par sekunder dietid og mistet taket. Vi kledde av, kilte under beina, gjorde alt for å holde barnet våkent og i gang. Her var det gått for langt slik at barnet ble for slapt til å spise ordentlig selv. Vi fikk beskjed om å suplere med mme. Da gikk vekten opp, barnet var mer våkent og det ble en helt "ny baby". Vi fikk god hjelp med veiing og støtte i at mme var bra for barnet. Frisk og rask seksåring som sjelden er syk nå❤️ Anonymkode: 4692e...4f5 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Skrevet 26. oktober 2024 Kia83 skrev (34 minutter siden): Min 5 dager gamle guttebaby hadde i går mistet 10 % av sin fødselsvekt viste vektskåla til jordmor. Dette var visstnok normalt, men han burde ikke gå ned noe mer nå. Ammeteknikken sitter som den skal, babyen tar riktig tak og det oppstår et vakuum der. Det jeg syns er litt rart er at jeg syns han hele tiden sovner med puppen i munnen. Han dier ja, men ofte kun noen sekunder av gangen før han tilsynelatende sovner. Har fått tips om å massere i håndflatene eller fotsålene for å få han i gang igjen, men jeg ender omtrent opp med å måtte gjøre det hele tiden, da det kun virker i noen få sekunder før han "sovner" igjen. Jeg har sett flere ganger at han også selv starter opp å die med jevne mellomrom, men ofte er det med ganske svak intensitet, og da er det litt uklart for meg hvor mye melk han egentlig får i seg. Melkeproduksjonen ser ut til å være i orden, da der renner av puppene mine hver dag nå. Jeg syns ikke bleiene har vært så våte de siste to dagene, og i går var det antydning til oransje urin, som jeg forstår kan være tegn på dehydrering. Han har bare bæsjet 1 gang per dag. Siste døgnet har jeg ammet han 12 ganger, det er nok noe mer enn de første 4 dagene. Jeg regner med at jeg kanskje har ammet han litt for lite og at dette snart snur. Noen med tilsvarende erfaringer? Høres dette normalt ut? Jeg hadde en søvnig baby og pleide å stimulere andre nippel samtidig som han sugde for å få fortgang på utdrivningsrefleksen. Når melka kom fortere og med stort trykk, måtte baby jobbe hardt bare for å svelge unna det som kom. Sovnet umiddelbart, men hadde da fått i seg det meste. Anonymkode: fb5ea...a16
Kia83 Skrevet 26. oktober 2024 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dier han og tar en liten kunstpause et par sekunder før han starter igjen, eller dier han et par sekunder før han sovner og slipper knoppen? Om det er sistnevnte kan han være ekstra trøtt pga vektnedgangen, om han ikke vekkes godt nok for et ordentlig, "effektivt" måltid på brystet ville jeg anbefalt at du enten håndmelker og eller pumper for å gi på flaske/kopp mtp vektnedgangen. Slik blir han forhåpentligvis også kvikkere og vil die mer effektivt. Regner med jordmor gav deg mer info om ammefrekvens de neste par dagene? Satt opp til vektkontroll? Anonymkode: ed276...173 Han tar kunstpauser virker det som, men jeg syns pausene er litt lange. Og han slipper ikke knoppen/puppen nei, vakuumet/suget er sterkt selv om han ikke dier. Jeg må inn med lillefingeren for å løsne puppen fra munnen hans, og da suger han enda hardere til for å beholde puppen, starter opp å die med en gang, men stopper opp også ganske raskt. Takk for tips! Ny vektkontroll på mandag med helsesykepleier. Jordmor sa at jeg bare måtte fortsette å amme så hyppig som jeg fikk til og bare fortsette med å få han i gang når han sovner. Jeg syns bare han virker å være i koma litt for ofte og for lenge, men så skal de jo også sove mesteparten av tiden nå også, så mulig jeg bare overdriver.
Kia83 Skrevet 26. oktober 2024 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har du spurt ammehjelper eller ammehjelpsgruppa på fb? Babyen min sovnet også fort, og jeg syntes det hjalp litt å massere kinnene. Da drakk hun en liten stund. Nå som hun er eldre, så drikker hun i søvne og. Det er en rolig måte å amme på, der jeg nesten ikke merker at hun suger. Men hun svelger innimellom, og puppen blir tom. Skjønner at du er bekymret når det er få bleier, men det er jo veldig tidlig enda også. Kan du få noen ekstra vektkontroller kanskje? Og håper du får noen gode råd som kan hjelpe! Anonymkode: 6fe78...5da Takk for tips om ammehjelpsgruppene! Ja jeg har også tenkt at det må da komme noe melk inn i systemet selv om det har gått litt få bleier nå siste par dagene. Ser jo at han gulper opp melk feks. Ny vektkontroll på mandag 1
Kia83 Skrevet 26. oktober 2024 Forfatter #8 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde en søvnig baby og pleide å stimulere andre nippel samtidig som han sugde for å få fortgang på utdrivningsrefleksen. Når melka kom fortere og med stort trykk, måtte baby jobbe hardt bare for å svelge unna det som kom. Sovnet umiddelbart, men hadde da fått i seg det meste. Anonymkode: fb5ea...a16 Ah, det kan jeg prøve på! Jeg har prøvd et par ganger å klemme litt på den puppen han suger på i håp om at det skal komme ut enda mer. Vet ikke om dette funker eller er mer forstyrrende. Kanskje best å jobbe med den puppen han ikke suger på..
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Skrevet 26. oktober 2024 Kia83 skrev (5 minutter siden): Han tar kunstpauser virker det som, men jeg syns pausene er litt lange. Og han slipper ikke knoppen/puppen nei, vakuumet/suget er sterkt selv om han ikke dier. Jeg må inn med lillefingeren for å løsne puppen fra munnen hans, og da suger han enda hardere til for å beholde puppen, starter opp å die med en gang, men stopper opp også ganske raskt. Takk for tips! Ny vektkontroll på mandag med helsesykepleier. Jordmor sa at jeg bare måtte fortsette å amme så hyppig som jeg fikk til og bare fortsette med å få han i gang når han sovner. Jeg syns bare han virker å være i koma litt for ofte og for lenge, men så skal de jo også sove mesteparten av tiden nå også, så mulig jeg bare overdriver. Jeg måtte massere håndflate/fot nesten hele tiden i starten. Med det ene barnet måtte vi over på MME. Anonymkode: 2b816...281 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #10 Skrevet 26. oktober 2024 Kia83 skrev (3 minutter siden): Han tar kunstpauser virker det som, men jeg syns pausene er litt lange. Og han slipper ikke knoppen/puppen nei, vakuumet/suget er sterkt selv om han ikke dier. Jeg må inn med lillefingeren for å løsne puppen fra munnen hans, og da suger han enda hardere til for å beholde puppen, starter opp å die med en gang, men stopper opp også ganske raskt. Takk for tips! Ny vektkontroll på mandag med helsesykepleier. Jordmor sa at jeg bare måtte fortsette å amme så hyppig som jeg fikk til og bare fortsette med å få han i gang når han sovner. Jeg syns bare han virker å være i koma litt for ofte og for lenge, men så skal de jo også sove mesteparten av tiden nå også, så mulig jeg bare overdriver. OK, høres ut som han tar såpass lange pauser at ammingen ikke er effektiv nok og derfor går ned i vekt og er ekstra trøtt. Ville anbefale å sette en alarm om natten også slik at han mates minst hver 3 time, om han ikke tar brystet må du pumpe/håndmelke eller spe på med MME og "tvangsmate" han, rett og slett. Anonymkode: ed276...173 2
Kia83 Skrevet 26. oktober 2024 Forfatter #11 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): OK, høres ut som han tar såpass lange pauser at ammingen ikke er effektiv nok og derfor går ned i vekt og er ekstra trøtt. Ville anbefale å sette en alarm om natten også slik at han mates minst hver 3 time, om han ikke tar brystet må du pumpe/håndmelke eller spe på med MME og "tvangsmate" han, rett og slett. Anonymkode: ed276...173 Ja, alarm om natta tipset jordmor også om, hver tredje time på natta og gjerne minst hver andre time på dagtid. Krysser fingra for at det går seg til, hvis ikke så blir det vel MME etterhvert i tillegg ja. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #12 Skrevet 26. oktober 2024 Kia83 skrev (Akkurat nå): Ja, alarm om natta tipset jordmor også om, hver tredje time på natta og gjerne minst hver andre time på dagtid. Krysser fingra for at det går seg til, hvis ikke så blir det vel MME etterhvert i tillegg ja. Lykke til! Anonymkode: ed276...173
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #13 Skrevet 26. oktober 2024 Kia83 skrev (11 minutter siden): Ja, alarm om natta tipset jordmor også om, hver tredje time på natta og gjerne minst hver andre time på dagtid. Krysser fingra for at det går seg til, hvis ikke så blir det vel MME etterhvert i tillegg ja. Kan du ikke pumpe i første omgang og gi han det i flaske? Evt kopp med tut. Det er vel bedre å gi morsmelk om man kan det enn å gå over til mme. Det er bare bra å pumpe, da minsker ikke melkeproduksjonen i alle fall, noe den kan gjøre om du begynner med mme. Da vil jo babyen drikke enda mindre fra brystet, noe som får ned morsmelkproduksjonen, og det blir ris til egen bak. Du ønsker jo å holde den oppe? Anonymkode: 90490...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #14 Skrevet 26. oktober 2024 Jeg ville prøvd å pumpe. Selv om det bare går noen dager med lite amming er det nok til at produksjonen reduseres. Hadde lik baby som deg. Jeg trodde hun sovnet fordi hun ble mett fort. Men sovnet nok fordi det var kos og hun ble litt slappere da hun ikke fikk nok melk. Pumpet og pumpet til ingen nytte. Prøvde alle tips. Og fikk oppfølging. Måtte til slutt over på mme. Anonymkode: b1fb0...1b3 1
Kia83 Skrevet 26. oktober 2024 Forfatter #15 Skrevet 26. oktober 2024 Tidenes største bæsje og tissebleie ble nettopp produsert Jeg tror siste døgns ammemarathon har fungert som det skal. Krysser fingra for at det fortsetter slik! Takk for mange gode tips - jeg tar de med meg om det skulle bremse opp. 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #16 Skrevet 26. oktober 2024 Godt jobbet! Anonymkode: 6fe78...5da
Petra200 Skrevet 26. oktober 2024 #17 Skrevet 26. oktober 2024 Mitt beste tips etter å ha hatt flere sånne sovebarn - amming i bare bleia! De sovner ikke når de er bittelitt kalde! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå