Gå til innhold

Blodprøver ved jernmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal ta blodprøver for å følge opp jernmangel, bør man stoppe å ta jern noen dager før blodprøvetaking? Syns å huske noen sa det en gang, at man bør stoppe med jerntilskudd 5-7 dager før blodprøvetaking, men det er så mange år siden, så det kan være jeg husker feil🤔

Anonymkode: ff8d9...58a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man skal ta blodprøver for å følge opp jernmangel, bør man stoppe å ta jern noen dager før blodprøvetaking? Syns å huske noen sa det en gang, at man bør stoppe med jerntilskudd 5-7 dager før blodprøvetaking, men det er så mange år siden, så det kan være jeg husker feil🤔

Vel tenker at om du tar jern vil de kunne se om du bør ta mer eller mindre.

Om du forsatt har jern mangel og tar tablettene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror jeg fikkbeslked om det nå sist. Eller de spurte hvertfall om hadd tatt noe siste uken 

Anonymkode: 0bd0b...316

Skrevet

Du slutter å ta jern 7 dager før blodprøve, eller vises det feil.

Anonymkode: cd564...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du slutter å ta jern 7 dager før blodprøve, eller vises det feil.

Anonymkode: cd564...838

Ja da stemmer det, det jeg husker. Det er et halvt års tid siden jeg tok blodprøver sist, og da var ferritin på 8. Tok litt jern helt i starten etter det, men så glemte jeg det helt. Nå er jeg så sliten og kraftløs at jeg ble kraftig påminnet å ta jern igjen. Tror jeg vurderer det sånn at jeg heller vil fortsette å ta jern en stund (har tatt daglig en ukes tid nå), enn å stoppe opp en uke for å ta nye prøver. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hentet fra analyseoversikten: 

Feilkjelde:

Biotin (vitamin B7) blir brukt som kosttilskot for hud, hår, negler og av enkelte pasientar med multippel sklerose. Dersom pasienten tar biotin i dosar over 5 mg/døgn vil dette kunne gje falskt for lågt resultat.  Unngå bruk av biotin 24 timer før blodprøvetaking. Lengre seponeringstid kan vere nødvendig ved inntak av høge dosar (≥ 10 mg).  Ved bruk av ekstreme dosar (300 mg) bør biotin seponerast i minst 1 veke før blodprøvetaking.

https://analyseoversikten.no/analyser/259 

Anonymkode: 46307...527

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

2-3 dager før blodprøve pleier jeg selv å gjøre. Aner ikke hvor jeg har plukket dette opp, eller hvorfor. Samme gjelder for vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 47e6b...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...