AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #1 Skrevet 26. oktober 2024 Det sies at de med ADHD uoppmerksom type har alt på innsiden. Masse følelser, tankespinn, dårlig selvbilde, indre uro, frustrasjon. Mye/ lite energi? Det skrives jo mye… Klarer noen å sette ord på, eller forklare mer hvordan det føles på innsiden å ha ADHD? Er det vondt? Er det slitsomt? Miste du mål og mening med livet? Er du deprimert? Noen sier jo at man bare skal trene og strukturere seg bedre. Men; da må man vel fortsatt leve med disse indre problemene? Jeg blir glad om flere kan forklare utfyllende. Jeg ønsker å forstå pga samboer Anonymkode: 06b36...ac9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Skrevet 26. oktober 2024 Aforisme: Å ha ADHD uoppmerksom type kjennes ut som å være totning i tjukkeste Oslo Vest. Anonymkode: 26ab8...376 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #3 Skrevet 26. oktober 2024 Jeg har adhd uoppmerksom type og alt det du nevner : Masse følelser, tankespinn, dårlig selvbilde, indre uro, frustrasjon. Fordeling og regulering av energi stemmer for meg. Det er helt riktig at disse problemene ikke går bort selv om folk sier strukturer deg eller ta deg sammen. Forutsigbarhet og rutiner ( selv om jeg synes det er super kjedelig og vanskelig å holde på ) hjelper meg ikke fordi det tar bort symptomer men fordi det å få nok søvn, trening øker funksjon og det å ha en oversikt over hva jeg skal og hvordan jeg skal gjør at jeg slipper å finne ut av det i tillegg til kaoset i hue. Anonymkode: a6848...c83 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Skrevet 26. oktober 2024 Får ikke nok søvn og mosjon med mindre jeg har en rutine og struktur for det. Anonymkode: a6848...c83 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Skrevet 26. oktober 2024 Rutiner er alfa og omega, men samtidig er rutiner det som gjør at jeg kjeder meg mest. Det er viktig å lage seg en oversikt over sunnest mulig alternativ som gir dopamin: hobbyer er kjempeviktig verktøy for ADHD. Uoppmerksom type sliter veldig ofte med å komme i gang med noe - selv om man egentlig HAR LYST til å gjøre det man skal gjøre. Så da er trikset å lure hjernen i gang med noe lite som gir litt dopamin. Feks en låt man elsker på høyt volum, for et lite sjokk til systemet. Scrolling på mobil, godis, orgasmer; disse tingene har fort for å gi mye dopamin, men skaper et utvidet behov for det som kan føre til avhengighet. Jeg merker jeg ikke klarte å skrive dette særlig strømlinjeformet, men med det var jo også veldig "on brand" for dette emnet 🙈 Veldig mye tankekjør, alltid, konstant. Utrolig slitsomt i hodet. Så alle sndre avgjørelser og løsninger vi må gjennom i llpet av en dag, kan fort overvelde hjernen vår. Derfor viktig å ha en rutine hvor man feks legger fram klær og alt man trenger til morgenen etter = ingen energi brukt på avgjørelser tidlig på dagen. Tenk på det som å "spare" mest mulig avgjørelser til å bruke senere på dagen, for å unngå meltdowns. Et sunt godthold er også vist seg å være ekstremt viktig for mine symptomer. De blir langt verre når jeg spiser mye sukker og junk. Trening er også like viktig, og det er ikke at det stopper tankekjøret, men det fjernen følelsen av indre uro som kan oppleves som angst. Veldig mange tror de har angst, men egentlig har uoppmerksom ADHD og lever altfor stillesittende liv. Anonymkode: ac229...45f 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #6 Skrevet 26. oktober 2024 Du er forresten en god kjæreste som prøver å forstå diagnosen partneren din sliter med❤️TS Anonymkode: a6848...c83
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Skrevet 26. oktober 2024 Tankekjør, ukontrollerte tanker/bilder/filmer/lyder/sanger som spilles av på tvers av hverandre, drømmer seg vekk/er litt i en fantasiverden, angst, depresjon, redd for avvisning, sterke følelser, uro, m.m I tillegg har vi jo også de ytre tingene. Problemer med å regulere følelser, dårlig impulskontroll, problemer med i gangsetting og fullføre ting, etc. Anonymkode: a013b...f9d 3
Molly 4.5 år Skrevet 27. oktober 2024 #8 Skrevet 27. oktober 2024 Har pr nå prøvd 3 medisiner mot adhd og angsten og uroen i mage/bryst er like ille. Er det noen som har blitt bedre med medisiner mot adhd mot angsten og uroen. Jeg orker ikke å ha det slik lengre. Er det ikke nok med alle de andre symptomer som adhd har ,må man i tillegg skal slite med angst og uroen hele dagen/kveld. Har prøvd 3 slag antidepressiva også 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #9 Skrevet 27. oktober 2024 Molly 4.5 år skrev (1 time siden): Har pr nå prøvd 3 medisiner mot adhd og angsten og uroen i mage/bryst er like ille. Er det noen som har blitt bedre med medisiner mot adhd mot angsten og uroen. Jeg orker ikke å ha det slik lengre. Er det ikke nok med alle de andre symptomer som adhd har ,må man i tillegg skal slite med angst og uroen hele dagen/kveld. Har prøvd 3 slag antidepressiva også Jeg tar ikke medisiner, men holder kaoset i sjakk med kosthold og visse kosttilskudd. Mange med ADHD ligger lavt/i nedre del av normalen med b12, så lurt å følge opp blodprøver. Jeg tar bl.a tilskudd av b12 og magnesium som er veldig viktig for nervesystem og mental helse. Anonymkode: a013b...f9d 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #10 Skrevet 27. oktober 2024 Adhd og høyt læringspotensiale som det populært kalles nå. Alltid følt meg utenfor. Selv i gode og nære vennskap. Føler meg ensom selv om jeg har et rikt sosialliv. Trenger mye alene tid for å lade opp batteriene. Kan våkne og føle at denne dagen blir dritt uansett og ikke ville forlate sengen. Med barn har mann ikke noe valg men som ungdom ble jeg overveldet i blandt. De gangene jeg gikk ut døra med denne følsen ville jeg ofte ende opp med å snu og dra hjem. Sannsynligvis var jeg utmattet og overstimulert da jeg stadig søkte stimuli. Har en jobb som krever mye tankespinn og gnaging på problemer så der passer jeg ypperlig inn. Men jeg klarer ikke legge fra meg jobben når jeg klokker ut. Dette tar mye krefter men gjør meg også god i det jeg driver med. Jeg har ikke tålmodighet til å lukke rundt busken så er ganske direkte. Dette fungerer heldigvis bra i min type arbeid men i ungdommen ble jeg sett på som frekk. Har ikke tid til å utdype mer. Men ja tror jeg ender opp med å dø svært ensom selvom jeg har familie og venner rundt meg. Føler ingen forstår hvem jeg er. Anonymkode: b0b92...1d4 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 14.28): Rutiner er alfa og omega, men samtidig er …Et sunt godthold er også vist seg å være ekstremt viktig for mine symptomer. De blir langt verre når jeg spiser mye sukker og junk. Trening er også like viktig, og det er ikke at det stopper tankekjøret, men det fjernen følelsen av indre uro som kan oppleves som angst. Veldig mange tror de har angst, men egentlig har uoppmerksom ADHD og lever altfor stillesittende liv. Anonymkode: ac229...45f hvordan ser ditt kosthold ut på en vanlig hverdag? Hva funker best? trenger tips!! Anonymkode: a7ac2...51a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #12 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tar ikke medisiner, men holder kaoset i sjakk med kosthold og visse kosttilskudd. Mange med ADHD ligger lavt/i nedre del av normalen med b12, så lurt å følge opp blodprøver. Jeg tar bl.a tilskudd av b12 og magnesium som er veldig viktig for nervesystem og mental helse. Anonymkode: a013b...f9d Trenger tips, hvordan er et vanlig kosthold på en dag for deg? Anonymkode: a7ac2...51a 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Skrevet 27. oktober 2024 Har lurt på det samme - føler meg i «grenseland». Får ikke meltdowns eller voldsomme svingninger.Har hatt lavt stoffskifte som jeg har lagt skylda på «alt» for. Men altså, tankemengdene i huet gjør meg til tider sprø. Det er gjerne 2 sanger som kjører konstant, noen indre monologer som spinner, «husk ditt og datt» - og det gav meg voldsom brainfog før. Så fikk jeg alvorlig migrene/svimmelhet - og det hodekaoset trigger så voldsomt! Jeg må tvinge meg selv døgnet rundt til å kjøre sangene i slow motion, stoppe tankeras på en motorvei om dere skjønner. Før kunne avogtil kleine situasjoner oppstå om jeg var sliten+drakk koffein før et sent møte. Halvmanisk skravling nærmest hvor huet koker, liksom tok over halve møtet 😶🌫️🫠 Eller, helt omvendt: man går i helt tomt batteri burnout og bare tom ballong null hjernekapasitet. Jeg regulerte jo dette med mat/hvile/ikke ta på unødig arbeid, men om jeg prøvde: akk og ve. Litt som et lydspor hvor låta går vanlig og så bare krenger den helt i grøfta på slutten der fremfor å bare stoppe. Veldig dårlig selvbilde og et hyperfokus på kroppshat i åresvis så mye at det kunne ta opp tankene nonstop som en slags glasur på det beste, og hele kaka på det verste. Fra morgen til kveld. Gikk aldri over i handling, men tankekjøret var helt absurd dominerende. Mye angst og indre uro i mange og lenge perioder. Men ja: Har lurt på om all den parallelle dominerende tanker i mangfold samtidig er normalspekter 🤷♀️ Jævla plagsomt altså. Men det er ikke sånn 24/7 hele livet. Og jeg fikk jo alltid levert o studier/jobb til tide 🤷♀️ Anonymkode: 7f0d6...a77 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #14 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Trenger tips, hvordan er et vanlig kosthold på en dag for deg? Anonymkode: a7ac2...51a Jeg spiser bare mat fra bunnen, rene råvarer. Ikke korn eller mat med mye stivelse, ikke frityr, ikke frøoljer. Spiser variasjon av kjøtt, fisk, egg, litt meieri, og en del grønt, noe frukt og bær. Litt nøtter. Anonymkode: a013b...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #15 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Adhd og høyt læringspotensiale som det populært kalles nå. "Høyt læringspotensiale" ...?! 🤣 For min egen del syns jeg uoppmerksom type var mer treffende/beskrivende. Men men, kjært barn har mange navn ...? 🙈😆 (Disclaimer; jeg har diagnosen selv og mener på ingen måte å bagatellisere eller latterliggjøre alle utfordringene som følger med. Snarere tvert imot.) Anonymkode: 8685c...550
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #16 Skrevet 27. oktober 2024 Masse støy i hodet, aldri ro. Tankene er kaotiske, den ene tankerekken avløser den andre midt i, sliter med å fokusere på én ting ettersom det er tusen tanker samtidig. Kjeder meg fort, trenger stimuli. Får ikke sove uten noe å høre på som overdøver tankene og selv da er det kaos. Så ja, kaos og støy er vel de to ordene som kjennetegner mitt hode i hvert fall. Anonymkode: 92994...a98
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #18 Skrevet 27. oktober 2024 Grüner skrev (1 minutt siden): Herregud, det er da ikke noe nytt at folk har positiv effekt med kost/tilskudd for flere tilstander. Må vel være sabla bra at jeg faktisk klarer meg uten medisiner for ADHD takket være det jeg gjør? Folk flest er vel kjent med baksiden av slike medisiner. Har aldri omtalt det som noe mirakelkur, og det er vittig ikke et dyrt "behandlingsopplegg". At NHI har filla peiling på kosthold i forhold til diagnoser, er vel ikke noe nytt. Anonymkode: a013b...f9d 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #19 Skrevet 27. oktober 2024 Grüner skrev (4 minutter siden): Forøvrig så er det ikke så unormalt å ligge lavt i b12 med ADHD, av naturlige årsaker, og derfor behov for mer. Men du tenker kanskje at b12 er "dyr behandlingsopplegg"? Anonymkode: a013b...f9d
Ninaen Skrevet 28. oktober 2024 #20 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 14.28): Rutiner er alfa og omega, men samtidig er rutiner det som gjør at jeg kjeder meg mest. Det er viktig å lage seg en oversikt over sunnest mulig alternativ som gir dopamin: hobbyer er kjempeviktig verktøy for ADHD. Uoppmerksom type sliter veldig ofte med å komme i gang med noe - selv om man egentlig HAR LYST til å gjøre det man skal gjøre. Så da er trikset å lure hjernen i gang med noe lite som gir litt dopamin. Feks en låt man elsker på høyt volum, for et lite sjokk til systemet. Scrolling på mobil, godis, orgasmer; disse tingene har fort for å gi mye dopamin, men skaper et utvidet behov for det som kan føre til avhengighet. Jeg merker jeg ikke klarte å skrive dette særlig strømlinjeformet, men med det var jo også veldig "on brand" for dette emnet 🙈 Veldig mye tankekjør, alltid, konstant. Utrolig slitsomt i hodet. Så alle sndre avgjørelser og løsninger vi må gjennom i llpet av en dag, kan fort overvelde hjernen vår. Derfor viktig å ha en rutine hvor man feks legger fram klær og alt man trenger til morgenen etter = ingen energi brukt på avgjørelser tidlig på dagen. Tenk på det som å "spare" mest mulig avgjørelser til å bruke senere på dagen, for å unngå meltdowns. Et sunt godthold er også vist seg å være ekstremt viktig for mine symptomer. De blir langt verre når jeg spiser mye sukker og junk. Trening er også like viktig, og det er ikke at det stopper tankekjøret, men det fjernen følelsen av indre uro som kan oppleves som angst. Veldig mange tror de har angst, men egentlig har uoppmerksom ADHD og lever altfor stillesittende liv. Anonymkode: ac229...45f Alt dette er tilstedet ved hyperaktiv også. Mange har kombo. Det er egentlig en veldig kunstig inndeling. Det er i mitt hode mer hensiktsmessig å si at man har overvekt av symptomer innen det uoppmerksomme spekteret eller overvekt innen det hyperaktive spekteret. ADHD ser man mer og mer er en samling med symptomer og utfordringer som springer ut fra basalgangliene i hjernen+et par områder til, og at hver enkelt person har sin «miks» av hvilke områder som er «hardest» rammet og hvilke symptomer som dermed dominerer. Igangsettingsvansker er også veldig vanlig ved såkalt hyperaktiv type. Trøbbel med overganger/endringer og regulering kjennetegner alle med adhd (i varierende grad selvsagt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå