TLR Skrevet 27. oktober 2024 #41 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 12.52): Hei, Jeg har en kjæreste fra Colombia som fyller 24 år i januar. Vi er pr. dags dato sammen i Spania men om en måned drar jeg tilbake til Norge. Vi ønsker å flytte sammen til Norge men vi har veldig kort tid på oss hvis vi skulle giftet oss og søkt om familiegjenforening før hans visumfrie besøk går ut 19.desember. Dessverre er det slik at han ikke kan reise tilbake til Colombia pga. farlige forhold, og har derfor tenkt å bli i Spania, da de etter noen år vil gi han papirer her. I mellomtiden vil han åpenbart ikke kunne reise til Norge, men såvidt jeg har forstått kan vi gifte oss og deretter søke om familiegjenforening der kravet er at søknaden leveres inn fra enten hjemlandet hans, eller der han har hatt lovlig opphold de siste 6 månedene. Vil UDI gå så langt som å sjekke om han var i Spania ulovlig før det? Evt vil det sette en automatisk stopper selv om han på denne tiden vil ha lovlig opphold i Spania? Hvis de avslår søknaden fordi han har vært i Spania ulovlig selv om han på søknadstidspunktet er lovlig finnes det vel ingen måte å være sammen på med mindre jeg bosetter med i Spania for resten av livet..? Setter stor pris på tips. Anonymkode: 2fd8d...134 Vet om en som har ventet i to år. Han venter fortsatt på at hans kone skal få opphold i Norge? Spania er i EU er det ikke best å vente til han får spansk pass?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #42 Skrevet 27. oktober 2024 Colombia er ikke farlig... Da har han vært involvert i kriminalitet selv. Irriterende med naive norske kvinnfolk som ikke klarer finne seg noen i eu men skal på død og liv importere sketchy folk og familiene deres som alle vi andre må betale for. Anonymkode: be7b8...dc6 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #43 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men TS har kanskje råd til det? Anonymkode: 89565...200 Råd til å betale skolepenger i Norge! Siterte feil innlegg 🙈 Anonymkode: 89565...200
TLR Skrevet 27. oktober 2024 #44 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det lukter ganske fishy, om jeg skal være ærlig. Hvis han ikke prater norsk, og dårlig engelsk, snakker du da spansk? Eller er deg på samme nivå som de som skaffer seg postordrebrud? Ville i såfall forsøkt å bo i spania i et år eller to før jeg flyttet med ham til norge. Anonymkode: 9c42f...7be Sitter også med dårlig magefølelse dessverre. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #45 Skrevet 27. oktober 2024 TLR skrev (10 minutter siden): Vet om en som har ventet i to år. Han venter fortsatt på at hans kone skal få opphold i Norge? Spania er i EU er det ikke best å vente til han får spansk pass? Det tar ca 5 år før han får spansk pass.. Anonymkode: 2fd8d...134 1 1
TLR Skrevet 27. oktober 2024 #46 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tar ca 5 år før han får spansk pass.. Anonymkode: 2fd8d...134 Er han ulovlig i Spania. Betalte du hans billett til Spania? Hjelper du han med økonomien Ts? 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #47 Skrevet 27. oktober 2024 TLR skrev (5 minutter siden): Er han ulovlig i Spania. Betalte du hans billett til Spania? Hjelper du han med økonomien Ts? Kun hvis han blir her utover de 90 dagene. Litt usikker på hva det blir til. Men jeg betalte billetten ja, ettersom jeg uansett var i Spania, så kunne vi være her sammen i perioden. Jeg betaler for mat osv før jeg drar tilbake til Norge om en mnd Anonymkode: 2fd8d...134
TLR Skrevet 27. oktober 2024 #48 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kun hvis han blir her utover de 90 dagene. Litt usikker på hva det blir til. Men jeg betalte billetten ja, ettersom jeg uansett var i Spania, så kunne vi være her sammen i perioden. Jeg betaler for mat osv før jeg drar tilbake til Norge om en mnd Anonymkode: 2fd8d...134 Hvor I spania bor han? Har du vært i Colombia og møtt hans familie? 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #49 Skrevet 27. oktober 2024 Uff, TS. 1. Tror du ikke at hvis han kommer til Norge så må du forsørge ham i flere år, mens han sitter på sofaen. 2. Latinamerikanske menn er ikke kjent for å ta sin del av husarbeidet, akkurat - han kan selvfølgelig være annerledes. 3. Hvis han er 24 nå og uten utdannelse eller engelskferdigheter er det høyst usikkert om han vil klare å gjennomføre et studie. Anonymkode: 89565...200 6 2
TLR Skrevet 27. oktober 2024 #50 Skrevet 27. oktober 2024 Har du vært i Colombia? Hvis ikke ta en tur dit se hans hans land? Da det er viktig å vite hva slags land han kommer i fra?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #51 Skrevet 27. oktober 2024 TS, siden du snakker spansk kan dere jo være samboere i Latin-Amerika, der han har lovlig opphold og bedre muligheter for å få seg jobb og studere. Argentina og Chile er trygge land. Og du kan finne deg en jobb der også? Så kan dere flytte til Norge etterhvert, når dere har bodd sammen i to år? Anonymkode: 89565...200 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #52 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis alt går bra vil han få «residency» her i Spania etter 2 år, da vil han heller ikke få noen anmerkning Anonymkode: 2fd8d...134 Dere tar en stor sjanse. Anonymkode: 2a743...527 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #53 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kun hvis han blir her utover de 90 dagene. Litt usikker på hva det blir til. Men jeg betalte billetten ja, ettersom jeg uansett var i Spania, så kunne vi være her sammen i perioden. Jeg betaler for mat osv før jeg drar tilbake til Norge om en mnd Anonymkode: 2fd8d...134 Så om 1 mnd skal han være igjen i Spania uten sparepenger, inntekt og returbilett? Anonymkode: 2a743...527 1
Sefanja Skrevet 27. oktober 2024 #54 Skrevet 27. oktober 2024 Tror det er lettere for ts å få opphold i Colombia enn omvendt. Men bra hun har god inntekt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #55 Skrevet 27. oktober 2024 Det med at han får lovlig opphold etter at han har vært ulovlig i landet i 2 år er ikke sant. I Spania behandles det nå et lovforslag om å gi amnesti til ulovlige migranter som kom til Spania FØR 1.november 2021. Det er ikke sikkert at dette forslaget vedtas. Mitt råd til TS: betal billetten hans tilbake til Spania. Reis og besøk hverandre mens dere blir bedre kjent. Han kan komme til Norge etter at han har vært 3 måneder utenfor Europa. Hvis dere kjenner at det er riktig: gift dere på tinghuset, søk om opphold mens han fortsatt er i Norge. Han kan bli i Norge mens han venter på svar. (Men sjekk på udi sine sider om det stemmer). Mens dere venter på svar kan han ikke jobbe eller reise ut av Norge. Han har heller ikke rett på gratis norskkurs, men kan betale seg inn på kurset, ca 3000 kr i måneden. Veldig viktig å komme i gang med språkopplæring. Super viktig at du tjener over inntektskravet. Anonymkode: 71a0e...e2b 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #56 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff, TS. 1. Tror du ikke at hvis han kommer til Norge så må du forsørge ham i flere år, mens han sitter på sofaen. 2. Latinamerikanske menn er ikke kjent for å ta sin del av husarbeidet, akkurat - han kan selvfølgelig være annerledes. 3. Hvis han er 24 nå og uten utdannelse eller engelskferdigheter er det høyst usikkert om han vil klare å gjennomføre et studie. Anonymkode: 89565...200 Blir fort å forsørge han en stund ja, flere år tror jeg ikke da er han er veldig giret på å skaffe seg jobb for han synes ikke det er noe gøy at jeg må betale alt for han. Har også bodd med han et par mnd i Spania nå, han er veldig ryddig og organisert, mer enn meg selv😅 styrer og steller med all slags. Vi studerer nå engelsk sammen hver dag og han er veldig motivert. Han ønsker å studere software programming i fremtiden, og tror ikke det er det verste med tanke på et felles kodespråk som han da vil lære seg, så er det ikke behov for så mye annet språk. Anonymkode: 2fd8d...134 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #57 Skrevet 27. oktober 2024 TLR skrev (1 time siden): Har du vært i Colombia? Hvis ikke ta en tur dit se hans hans land? Da det er viktig å vite hva slags land han kommer i fra? Har aldri vært, men har alltid hatt lyst å besøke Colombia. Har også alltid vært utrolig fascinert av kulturen der, folkene og språket, er derfor jeg har lært spansk på egen hånd. Derfor passet også dette så «perfekt» for meg Anonymkode: 2fd8d...134 1
Sefanja Skrevet 27. oktober 2024 #58 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir fort å forsørge han en stund ja, flere år tror jeg ikke da er han er veldig giret på å skaffe seg jobb for han synes ikke det er noe gøy at jeg må betale alt for han. Har også bodd med han et par mnd i Spania nå, han er veldig ryddig og organisert, mer enn meg selv😅 styrer og steller med all slags. Vi studerer nå engelsk sammen hver dag og han er veldig motivert. Han ønsker å studere software programming i fremtiden, og tror ikke det er det verste med tanke på et felles kodespråk som han da vil lære seg, så er det ikke behov for så mye annet språk. Anonymkode: 2fd8d...134 Det viktigste er jo å følge hjertet. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #59 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det med at han får lovlig opphold etter at han har vært ulovlig i landet i 2 år er ikke sant. I Spania behandles det nå et lovforslag om å gi amnesti til ulovlige migranter som kom til Spania FØR 1.november 2021. Det er ikke sikkert at dette forslaget vedtas. Mitt råd til TS: betal billetten hans tilbake til Spania. Reis og besøk hverandre mens dere blir bedre kjent. Han kan komme til Norge etter at han har vært 3 måneder utenfor Europa. Hvis dere kjenner at det er riktig: gift dere på tinghuset, søk om opphold mens han fortsatt er i Norge. Han kan bli i Norge mens han venter på svar. (Men sjekk på udi sine sider om det stemmer). Mens dere venter på svar kan han ikke jobbe eller reise ut av Norge. Han har heller ikke rett på gratis norskkurs, men kan betale seg inn på kurset, ca 3000 kr i måneden. Veldig viktig å komme i gang med språkopplæring. Super viktig at du tjener over inntektskravet. Anonymkode: 71a0e...e2b Er egentlig veldig enig i tipset ditt, og skulle selv likt å gjort det på denne måten.. det han er mest redd for (i tillegg til ekstremt lange ventetider på svar) er hvis de avslår søknaden eller at vi ser at vi ikke fungerer godt som par, og da blir han værende igjen der sannsynligvis for alltid.. han synes det er utrolig kjipt med tanke på få muligheter i landet, og å bare leve for å jobbe, som jeg skjønner godt.. han heller derfor mot å bli værende i Spania Anonymkode: 2fd8d...134
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #60 Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har aldri vært, men har alltid hatt lyst å besøke Colombia. Har også alltid vært utrolig fascinert av kulturen der, folkene og språket, er derfor jeg har lært spansk på egen hånd. Derfor passet også dette så «perfekt» for meg Anonymkode: 2fd8d...134 UDI vil synes det er mistenkelig hvis du aldri har besøkt hjemlandet hans, ikke møtt familien etc før dere blir gift. Anonymkode: 2a743...527 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå