AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #1 Del Skrevet 26. oktober 2024 Hei, Jeg har en kjæreste fra Colombia som fyller 24 år i januar. Vi er pr. dags dato sammen i Spania men om en måned drar jeg tilbake til Norge. Vi ønsker å flytte sammen til Norge men vi har veldig kort tid på oss hvis vi skulle giftet oss og søkt om familiegjenforening før hans visumfrie besøk går ut 19.desember. Dessverre er det slik at han ikke kan reise tilbake til Colombia pga. farlige forhold, og har derfor tenkt å bli i Spania, da de etter noen år vil gi han papirer her. I mellomtiden vil han åpenbart ikke kunne reise til Norge, men såvidt jeg har forstått kan vi gifte oss og deretter søke om familiegjenforening der kravet er at søknaden leveres inn fra enten hjemlandet hans, eller der han har hatt lovlig opphold de siste 6 månedene. Vil UDI gå så langt som å sjekke om han var i Spania ulovlig før det? Evt vil det sette en automatisk stopper selv om han på denne tiden vil ha lovlig opphold i Spania? Hvis de avslår søknaden fordi han har vært i Spania ulovlig selv om han på søknadstidspunktet er lovlig finnes det vel ingen måte å være sammen på med mindre jeg bosetter med i Spania for resten av livet..? Setter stor pris på tips. Anonymkode: 2fd8d...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg tror absolutt de sjekker om han har vært ulovlig i et annet land (Spania), for det betyr jo at han muligens kunne tenke seg å oppholde seg ulovlig i Norge også. Hvis Colombia er farlig for ham kan han søke om asyl? Ellers bør han unngå ulovligheter da det kan påvirke hans søknad negativt. Kan han søke arbeidsinnvandring til Norge? Anonymkode: 89565...200 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #3 Del Skrevet 26. oktober 2024 Ellers kan dere bo sammen i et annet land der dere kan få lovlig opphold begge to, han kan iallfall få lovlig opphold i mange søramerikanske land. Anonymkode: 89565...200 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tror absolutt de sjekker om han har vært ulovlig i et annet land (Spania), for det betyr jo at han muligens kunne tenke seg å oppholde seg ulovlig i Norge også. Hvis Colombia er farlig for ham kan han søke om asyl? Ellers bør han unngå ulovligheter da det kan påvirke hans søknad negativt. Kan han søke arbeidsinnvandring til Norge? Anonymkode: 89565...200 Takk for svar! Så selv om kravet hos UDI er at han har hatt lovlig oppholdstillatelse i 6 mnd og vi kan dokumentere dette, så vil de likevel sjekke om at på et tidspunkt var her ulovlig og da avslå søknaden? Å søke asyl kan han ikke gjøre dessverre for han har ikke nok bevis og Colombia er ikke en av landene der folk har det «verst» for å si det slik. Han har heller ikke noe utdanning eller lignede som gjør at han får søkt om arbeidsinnvandring.. Anonymkode: 2fd8d...134 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Del Skrevet 26. oktober 2024 Han bør reise tilbake til Colombia, evt annet land i Latin-Amerika, bli der i 3 måneder, og reise tilbake til Europa. Han bør absolutt ikke være i Europa etter at oppholdstillatelsen har utløpt. UDI leter etter årsaker for å avslå søknader. Også bør du finne ut hvorfor det er farlig for ham i Colombia, høres ut som at han har vært aktiv i et kriminelt miljø. Anonymkode: 71a0e...e2b 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #6 Del Skrevet 26. oktober 2024 Hvordan skal det å oppholde seg ulovlig i Spania gi ham lovlig opphold der på sikt? Anonymkode: 9f96d...8d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Så selv om kravet hos UDI er at han har hatt lovlig oppholdstillatelse i 6 mnd og vi kan dokumentere dette, så vil de likevel sjekke om at på et tidspunkt var her ulovlig og da avslå søknaden? Å søke asyl kan han ikke gjøre dessverre for han har ikke nok bevis og Colombia er ikke en av landene der folk har det «verst» for å si det slik. Han har heller ikke noe utdanning eller lignede som gjør at han får søkt om arbeidsinnvandring.. Anonymkode: 2fd8d...134 Hva tenker dere at han skal jobbe som i Norge dersom han får oppholdstillatelse her? Eller skal du forsørge ham? Anonymkode: dabae...025 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #8 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva tenker dere at han skal jobbe som i Norge dersom han får oppholdstillatelse her? Eller skal du forsørge ham? Anonymkode: dabae...025 Det er vel krav til at TS har en viss inntekt for å forsørge han ja… Anonymkode: ccae1...8f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er vel krav til at TS har en viss inntekt for å forsørge han ja… Anonymkode: ccae1...8f2 Ja, hun må erklære at hun kan forsørge ham, siden han ikke har krav på sosialhjelp her. Men forholdet kommer til å skrante raskt dersom han sitter alene i leiligheten dag ut og dag inn alene, mens TS er på jobb. Han trenger nok en jobb for å finne mening i hverdagen, nettverk og ikke minst penger. I tillegg er det mange fra varme strøk som rett og slett ikke takler å bo i Norge grunnet vinteren og klimaet her. En ting er å leve livets glade dager på ferie i Spania. Hverdagen er noe annet. Anonymkode: dabae...025 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #10 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, hun må erklære at hun kan forsørge ham, siden han ikke har krav på sosialhjelp her. Men forholdet kommer til å skrante raskt dersom han sitter alene i leiligheten dag ut og dag inn alene, mens TS er på jobb. Han trenger nok en jobb for å finne mening i hverdagen, nettverk og ikke minst penger. I tillegg er det mange fra varme strøk som rett og slett ikke takler å bo i Norge grunnet vinteren og klimaet her. En ting er å leve livets glade dager på ferie i Spania. Hverdagen er noe annet. Anonymkode: dabae...025 Jeg har nok til å forsørge han ja, men blir som du sier vanskelig når han ikke kan jobbe på 1-2 år.. men slik er det jo for alle som søker om familiegjenforening. I utgangspunktet var tanken at han kanskje kunne ta noen småjobber på Finn eller hjelpe venner for å få inn litt penger, ellers studere språk og software programming. Trist da, da jeg for første gang føler at jeg har funnet mannen jeg ville stiftet familie med og vært med resten av livet.. Anonymkode: 2fd8d...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 26. oktober 2024 #11 Del Skrevet 26. oktober 2024 Min erfaring er at UDI går relativt har dr til verks og som en annen nevner, leter etter grunner til å avslå. Familiegjenforening er en lang prosess og du må ha økonomi til å forsørge mannen din. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #12 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): (...) Trist da, da jeg for første gang føler at jeg har funnet mannen jeg ville stiftet familie med og vært med resten av livet.. Anonymkode: 2fd8d...134 Hvor gammel er du? Hvis du er yngre enn ham eller omtrent like gammel: jeg lover deg, det er flere fisker i havet. Om du er en del eldre: Er du helt sikker på at han ikke bare prøver å finne en vei inn til et rikt land? Det høres merkelig ut at han skal være i spania ulovlig og twnker det går fint pg at colombia er så farlig for ham. De fleste i Colombia som har råd til å reise til Spania er ikke folk som har det kjipt, mend mindre de driver på med kriminelle ting. Snakker av erfaring. Anonymkode: 9c42f...7be 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #13 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har nok til å forsørge han ja, men blir som du sier vanskelig når han ikke kan jobbe på 1-2 år.. men slik er det jo for alle som søker om familiegjenforening. I utgangspunktet var tanken at han kanskje kunne ta noen småjobber på Finn eller hjelpe venner for å få inn litt penger, ellers studere språk og software programming. Trist da, da jeg for første gang føler at jeg har funnet mannen jeg ville stiftet familie med og vært med resten av livet.. Anonymkode: 2fd8d...134 Jeg har søkt familiegjenforening og fått det innvilget selv. Vet ikke om jeg ville valgt det samme igjen eller anbefalt andre å gjøre det samme. Kulturforskjeller skaper friksjon i forholdet og ved evt brudd vil jeg bli 100% alenemor og mine barn ville sett faren sin en gang i året. Man har ikke samvær på den måten med en forelder på hvert kontinent. Men stort sett har vi det bra, altså. Anonymkode: dabae...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #14 Del Skrevet 26. oktober 2024 Høres ut som en veldig dårlig plan. Det er viktig at alt skjer lovlig. Han må få lovlig opphold i Spania, eller søker fra Colombia. Anonymkode: 2a743...527 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #15 Del Skrevet 26. oktober 2024 Bor du i Spania nå? "Du som er referanseperson må ha hatt en samlet inntekt på 313 846 kroner i året før skatt" Det kravet oppfyller du ikke når du bor i Spania, du må ha inntekten via en norsk arbeidsgiver. . Anonymkode: d1a49...fee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 26. oktober 2024 #16 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, Jeg har en kjæreste fra Colombia som fyller 24 år i januar. Vi er pr. dags dato sammen i Spania men om en måned drar jeg tilbake til Norge. Vi ønsker å flytte sammen til Norge men vi har veldig kort tid på oss hvis vi skulle giftet oss og søkt om familiegjenforening før hans visumfrie besøk går ut 19.desember. Dessverre er det slik at han ikke kan reise tilbake til Colombia pga. farlige forhold, og har derfor tenkt å bli i Spania, da de etter noen år vil gi han papirer her. I mellomtiden vil han åpenbart ikke kunne reise til Norge, men såvidt jeg har forstått kan vi gifte oss og deretter søke om familiegjenforening der kravet er at søknaden leveres inn fra enten hjemlandet hans, eller der han har hatt lovlig opphold de siste 6 månedene. Vil UDI gå så langt som å sjekke om han var i Spania ulovlig før det? Evt vil det sette en automatisk stopper selv om han på denne tiden vil ha lovlig opphold i Spania? Hvis de avslår søknaden fordi han har vært i Spania ulovlig selv om han på søknadstidspunktet er lovlig finnes det vel ingen måte å være sammen på med mindre jeg bosetter med i Spania for resten av livet..? Setter stor pris på tips. Anonymkode: 2fd8d...134 Ja, UDI sjekker alt. Det beste du kan gjøre er å skaffe deg en advokat som har peiling på lovverket og rettigheter rundt immigrasjon. Uten barn, foreldre, jobb, samboer eller ektefelle er det omtrent umulig for ham å få oppholdstillatelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #17 Del Skrevet 26. oktober 2024 Columbia er ikke farlig med mindre han er eller har vært kriminell. hilsen tidligere student i Columbia Anonymkode: f4e70...d37 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #18 Del Skrevet 26. oktober 2024 Det er lett for UDI å finne ut om han hadde lovlig opphold i Spania eller ikke. Man tjener ikke mye penger på å jobbe svart for venner i Norge, eller språkstudier. Hvis han skal studere kan han kanskje få studentvisum? Da kan han vel jobbe noen timer ved siden av også? Anonymkode: 89565...200 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #19 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er lett for UDI å finne ut om han hadde lovlig opphold i Spania eller ikke. Man tjener ikke mye penger på å jobbe svart for venner i Norge, eller språkstudier. Hvis han skal studere kan han kanskje få studentvisum? Da kan han vel jobbe noen timer ved siden av også? Anonymkode: 89565...200 Regjeringen har innført skolepenger for studenter fra utenfor Europa. Når man søker må man også erklære at man har nok penger til å forsørge seg selv, siden utenlandske studenter ikke har rett på støtte fra Lånekassen. https://www.khrono.no/internasjonale-studenter-kan-ende-opp-med-a-betale-inntil-1-mill-i-skolepenger/758087 Anonymkode: dabae...025 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #20 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Columbia er ikke farlig med mindre han er eller har vært kriminell. hilsen tidligere student i Columbia Anonymkode: f4e70...d37 Studerte du i landet Colombia eller ved Columbia University (i New York)? Anonymkode: 71a0e...e2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå