Gå til innhold

Er det lov å røyke på busstopp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er dessverre en som røyker.

Jeg ventet på bussen i går ( når jeg røyker holder jeg alltid god avstand fra folk, og røyker aldri hvis barn er i nærheten).

Ei dame fortalte meg at det var ulovlig å røyke innen 100 meter hver vei av ett busstopp. Er det sant? Altså om det er sant så er jeg meget OK med det. Hun var litt nedlatende mot meg følte jeg, men selvsagt stumpet jeg røyken, selv om jeg var over ti meter fra henne. 

Hun virket som en regelrytter, så hva som skjedde to busstopp etterpå overrasket meg. Det var billettkontroll, og hun hadde ikke billett. For meg ble det litt sånn 'Fei for din egen dør først!'.

Anonymkode: 95e95...f0e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at det i hvert fall er forbudt på Skyss sine holdeplasser, og at det ble foreslått å gjelde alle (uten at jeg finner utfallet). Men man bør jo ta hensyn uavhengig av hva som er lov og ikke. Det er neppe noen lov som sier 100 meter unna, da er man jo nesten på neste holdeplass enkelte steder. 

At hun ble tatt i billettkontroll er selvsagt helt irrelevant for denne saken. 

Anonymkode: 7e66b...b31

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På perronger og sånt kan jeg tro dette kan bestemmes og håndheves. På en bussholdeplass langt uti «ingenting», er det litt verre… men hensyn bør man jo selvsagt ta (noe du også gjorde). 

Anonymkode: 52738...36c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare noen meter til siden , nokk til ingen får røyk på seg 

Anonymkode: 405c0...cbf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var kriminelt? Jeg har i hvertfall holdt på å havne i klammeri med noen østeuropeere ved to anledninger fordi jeg krevde at de forholdt seg til loven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel. Jeg er super allergisk og syk  og holder meg på røykfri sone der det finnes. Hadde jeg vært i hennes situasjon hadde jeg vel bare gått til neste holdeplass. Synes det er helt vanvittig at det er lov med tanke på hva vi vet om lungeskader fra passiv røyking i dag, men det blir  mer og mer endret. Det  er ikke sikkert hun hadde rett dessverre. Bra noen turte si ifra til deg, jeg hadde ikke turt det. 

Anonymkode: 6d543...ce4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke om det er ulovlig, men å røyke ved en bussholdeplass er bare utrolig lavmål og vitner om lav sosial intelligens.

Bor du tilfeldigvis i Fredrikstad? Det er flere tiår siden jeg har sett noen røyke på en bussholdeplass i Trondheim eller Oslo, men hver gang jeg er Fredrikstad virker det som om dette er normalen.

Anonymkode: c4b94...7dd

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg går bare noen meter til siden , nokk til ingen får røyk på seg 

Anonymkode: 405c0...cbf

For noe tull. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aner ikke om det er ulovlig, men å røyke ved en bussholdeplass er bare utrolig lavmål og vitner om lav sosial intelligens.

Bor du tilfeldigvis i Fredrikstad? Det er flere tiår siden jeg har sett noen røyke på en bussholdeplass i Trondheim eller Oslo, men hver gang jeg er Fredrikstad virker det som om dette er normalen.

Jeg opplevde det faktisk i Oslo i sommer. En som tente på røyk på bussholdeplass. Har kunnet ta buss « trygt» i Oslo i sikkert 20 år, selvom jeg har lungeskader fra passiv røyking . Ja, skjer mer på bygda, er jo ingen i Oslo som røyker lenger heller, så,sikkert turist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

På perronger og sånt kan jeg tro dette kan bestemmes og håndheves. På en bussholdeplass langt uti «ingenting», er det litt verre… men hensyn bør man jo selvsagt ta (noe du også gjorde). 

Hele innlegget handler jo om at hun IKKE tok hensyn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg opplever det stadig i Oslo, både på t bane holdeplasser og bussholdeplasser. Jeg er av den typen som sender stygge blikk, jeg vet det er lavmål, men jeg hater røyk og røyklukt, er en overbærende og tålmodig person ellers, men klarer bare ikke røyk og lukten… Synes også det er ubehagelig at lukten setter seg i tøyet da jeg jobber med små barn. 
Mener det er regler for at man ikke skal røyke på holdeplasser. 

Anonymkode: 73b54...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg opplevde det faktisk i Oslo i sommer. En som tente på røyk på bussholdeplass. Har kunnet ta buss « trygt» i Oslo i sikkert 20 år, selvom jeg har lungeskader fra passiv røyking . Ja, skjer mer på bygda, er jo ingen i Oslo som røyker lenger heller, så,sikkert turist. 

Jo da. Det er mange som røyker i Oslo i dag, faktisk. Annenhver gang jeg er ute og går til butikken eller senteret etc, så møter jeg på en som røyker. I fare for å bli kalt for "rasist" nå (men det er reelle fakta jeg forteller), så er det i 99% av tilfellene innvandrermenn som går og røyker den røyken, faktisk. Jeg bor i et område med høy innvandrertetthet, så det er derfor jeg støter på dem så ofte.

Hilsen Oslo-beboer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hele innlegget handler jo om at hun IKKE tok hensyn. 

Hun holdt jo avstand skrev hun… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For noe tull. 

Helt innafor.

Anonymkode: affd6...b3e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (Akkurat nå):

Jo da. Det er mange som røyker i Oslo i dag, faktisk. Annenhver gang jeg er ute og går til butikken eller senteret etc, så møter jeg på en som røyker. I fare for å bli kalt for "rasist" nå (men det er reelle fakta jeg forteller), så er det i 99% av tilfellene innvandrermenn som går og røyker den røyken, faktisk. Jeg bor i et område med høy innvandrertetthet, så det er derfor jeg støter på dem så ofte.

Hilsen Oslo-beboer

Ja, altså på sentrene jeg går er det røykesone  med askebegre. Der er det åpenbart lov og røyke så jeg går jo ikke noen få meter unna der. . Der står det folk , og ser også flest innvandrermenn. Noen av de drikker også diskret øl, og jeg har snakket med en nabo jeg har observert der. De samles der fordi de ikke « får lov « til og bruke tobakk og alkohol hjemme grunnet religion i følge en nabo som jeg observerer innimellom. . Så det var litt feil og skrive « ingen fra Oslo røyker lenger», det riktige vel alle jeg kjenner i Oslo  som røkte tidligere har sluttet, men det har kommet en ny gruppe røykere som du beskriver uten at det er rasistisk. Nå plager ikke det meg at de røyker på røykesone selvsagt, var vel derfor jeg ikke tenkte på det, men kom på han naboen på ca 60 år som  jeg kom i snakk med i butikken som skulle ha røyk og øl for og møte kompiser ved askebegret og gjøre rampestreker han ikke fikk lov til hjemme 😅 

jeg bor også et sted med høy innvandrertetthet i Oslo, men har aldri opplevd innvandrere som røyker på bussholdeplassen her. Hun som røykte « på meg « i sommer var ialkefall ikke synlig innvandrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør selvfølgelig holde god avstand til andre mennesker når man røyker man at det er røykeforbud 100 m i hver retning fra busstopp er sludder, det var vel det det var spørsmål om.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (12 minutter siden):

Hilsen Oslo-beboer

Jeg bor og jobber på østkanten, i stor bedrift med mye innvandrere, og 99 % av de jeg ser røyke er hvite, og de eneste som røyker på jobb er nordmenn på 50+...

Anonymkode: f0e44...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun holdt jo avstand skrev hun… 

Hun skrev også hva hennes definisjon av avstand var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor.

Anonymkode: affd6...b3e

Nei, det er ikke « helt innafor « at røyk ikke blåser, det er tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...