Gå til innhold

Vekt står stille- tips?


Yuvia

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått ned 15 kilo siden januar så har vekten stått helt stille mellom 72 og 74 kilo. Jeg skal ned 14 til men har mistet litt motivasjon og gikk til vanlig kosthold fra lavkarbo blant annet men spiser 2-3 måltid for dagen. Har ikke vanskeligheter med overspising,

 

er aktiv, trener 3-4 ganger i uken men klarer ikke å fortsette vektnedgangen, nå har den stått stille siden september på tross av to «fastedager» i uken. Eksempel så veide jeg 72.5 igår men 74.8 idag. Det er veldig demotiverende. 
 

må man gå lavkarbo for å gå ned i vekt? Hadde håpet å ha vanlig kosthold med litt godt i helgen (lager boller/kaker/muffins) og slippe å være så nøye på karbohydratene rett og slett. 

ikke drikker jeg noe annet enn kaffe og vann, litt fløte eller melk i kaffen. 

 

mat er hjemmelaget, inkludert brød og annet. 
 

har noen gode råd her? Kalori tellingen skal være 1800 per dag , så vekten skal i teorien da gå ned med to fastedager og treningsdager inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger absolutt ikke lavkarbo for å gå ned i vekt, men om du nettopp har sluttet med lavkarbo er det vanlig å gå litt opp i vekt pga vann. 
Et tips fra meg er at jeg absolutt ikke hadde gått ned i vekt med 1800kcal daglig.

Personlig har syklus mye å si, så kanskje vente til uken etter mensen for å se hvordan vekten faktisk ligger an?

Anonymkode: cf1f2...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 kalorier er ikke nødvendigvis mye. Jeg gikk ned fra 67 kg til 60 kg på 1800-1900 kcal dagen (ikke lavkarbo, er 163 cm) på ca. 5 måneder. Det gikk ikke fort, men det var veldig lett å holde seg til. 

Hvor lenge har vekta stått stille, TS? Måler du framgang på andre måter? Hva gjør du på trening? Hvor aktiv er du utenom trening? Har du akkurat begynt å spise karbohydrater igjen?

En oppgang 2+ kg fra en dag til en annen er IKKE fett. Du har sannsynligvis spist salt, eller mer karbohydrater enn vanlig. Da holder kroppen på vann. Min vekt varierer med 2 kg opp og ned hver eneste måned, avhengig av hvor jeg er i syklus. 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at treningen gjør at du får mer muskler? Veier ikke det mer enn fett? 

Eller kanskje du går ned i cm og strammer opp og at det er derfor vekta har stagnert litt? 

Anonymkode: 74326...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at du har fått mere muskler. Se bort ifra vekta og se hva du faktisk har fått til. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vekta stått stille i to år. Jobbet med å endre spisemønster og inntak. Den siste måneden har jeg gått ned 5 kg uten noen forandringer. Så nå er kroppen i gang igjen 🙂

Hva med å bare fokusere på gode rutiner, hvordan du kan leve på det kostholdet du har livet ut og aktivitet. 

Anonymkode: 5277f...c30

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for helseskadelige oppfordringer, herunder oppfordringer til lavt kaloriinntak, og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trenger absolutt ikke lavkarbo for å gå ned i vekt, men om du nettopp har sluttet med lavkarbo er det vanlig å gå litt opp i vekt pga vann. 
Et tips fra meg er at jeg absolutt ikke hadde gått ned i vekt med 1800kcal daglig.

Personlig har syklus mye å si, så kanskje vente til uken etter mensen for å se hvordan vekten faktisk ligger an?

Anonymkode: cf1f2...1cb

Dette er et godt poeng jeg er midt i menstruasjon også. Er likevel frustrerende, kan muligens kutte enda litt på kalorier , 100-200 av og se det an også, så på sokkemerker at en del vann har samlet seg så du har nok et poeng der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (3 timer siden):

1800 kalorier er ikke nødvendigvis mye. Jeg gikk ned fra 67 kg til 60 kg på 1800-1900 kcal dagen (ikke lavkarbo, er 163 cm) på ca. 5 måneder. Det gikk ikke fort, men det var veldig lett å holde seg til. 

Hvor lenge har vekta stått stille, TS? Måler du framgang på andre måter? Hva gjør du på trening? Hvor aktiv er du utenom trening? Har du akkurat begynt å spise karbohydrater igjen?

En oppgang 2+ kg fra en dag til en annen er IKKE fett. Du har sannsynligvis spist salt, eller mer karbohydrater enn vanlig. Da holder kroppen på vann. Min vekt varierer med 2 kg opp og ned hver eneste måned, avhengig av hvor jeg er i syklus. 

Kun fire uker. 
jeg ser på klærne at jeg har rast ned men ikke de siste 4-6 ukene da er alt likt.

går 6-8 km 5-6 ganger i uken  og trener utenom det 3 ganger i uken. Begynte å spise karbohydrater igjen torsdag litt smått men hadde en del utskeielse igår med ramen nytelse til kveld 🤭🫣

 

 jeg måler framgang på klær og formen. Jeg er veldig sprek og har gått ned til 38-40 i klær fra 42-44 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å veie deg hver dag, ha en fast dag i uken så er det i hvert fall reelt. 

Anonymkode: 1cc1b...bf9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser for mange kalorier.

Dette er det eneste problemet du har.

Anonymkode: fe497...ed1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den siste mnd stått og vinglet med 1-2 kg opp/ned, og det kan ha sammenheng m at jeg starter med styrketrening for en måned siden. Før det trente jeg puls/motbakke/turer. Mulig muskelsetting veier sitt og krever mer?

Anonymkode: 09483...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt å veie deg hver dag, ha en fast dag i uken så er det i hvert fall reelt. 

Anonymkode: 1cc1b...bf9

PT der jeg trente sa at det riktigste er å veie tre dager i uken og regne ut gjennomsnittet. Jeg tenker at å veie hver dag og så regne ut gjennomsnitt er enda mer reellt?

Siden man kan gå opp 1-3 kg fra dag til dag så kan man være uheldig og gå opp akkurat den dagen man pleier å veie seg. 

Mulig jeg er helt på jordet - kanskje til og med feil jorde - men det er sånn jeg praktiserer det og syns virker for meg. 

Anonymkode: 74326...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også stått på stedet hvil den siste måneden. Hadde veldig fin vektnedgang frem til oktober og så har det bare stagnert. Jeg følger ingen diett - prøver bare å begrense kaloriinntaket. Har gått ned fra 78 kg til å vippe mellom 61 og 62 kg, men skulle gjerne kommet meg under 60. Har havnet på platå tidligere og regner vel egentlig med at det er kroppen som tilpasser seg ny vekt nå også, men litt ergerlig når jeg er så nærme! 
 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yuvia skrev (16 timer siden):

Dette er et godt poeng jeg er midt i menstruasjon også. Er likevel frustrerende, kan muligens kutte enda litt på kalorier , 100-200 av og se det an også, så på sokkemerker at en del vann har samlet seg så du har nok et poeng der også. 

Det er nok mensen ja. Men kroppen har ofte platåer i vektnedgang. Ikke vei deg for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSkog skrev (2 timer siden):

Jeg har også stått på stedet hvil den siste måneden. Hadde veldig fin vektnedgang frem til oktober og så har det bare stagnert. Jeg følger ingen diett - prøver bare å begrense kaloriinntaket. Har gått ned fra 78 kg til å vippe mellom 61 og 62 kg, men skulle gjerne kommet meg under 60. Har havnet på platå tidligere og regner vel egentlig med at det er kroppen som tilpasser seg ny vekt nå også, men litt ergerlig når jeg er så nærme! 
 

Mitt råd er å godta dette som din nye vekt (med mindre du er veldig lav). Mye mer sannsynlig å klare å holde vekten her, enn å presse seg ned noen få kilo til bare for å nå ett måltall. Da kan man sprekke å øke mer enn til 61 for å si det sånn. 

Anonymkode: cf1f2...1cb

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissSkog skrev (6 timer siden):

Jeg har også stått på stedet hvil den siste måneden. Hadde veldig fin vektnedgang frem til oktober og så har det bare stagnert. Jeg følger ingen diett - prøver bare å begrense kaloriinntaket. Har gått ned fra 78 kg til å vippe mellom 61 og 62 kg, men skulle gjerne kommet meg under 60. Har havnet på platå tidligere og regner vel egentlig med at det er kroppen som tilpasser seg ny vekt nå også, men litt ergerlig når jeg er så nærme! 
 

Kjenner meg igjen- virker som kroppen min trives veldig godt på 72-74. Nå er kiloene alle riktige steder, jeg har flott figur blabl. Men jeg vil bed de siste 10 kiloene 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yuvia skrev (15 timer siden):

Kjenner meg igjen- virker som kroppen min trives veldig godt på 72-74. Nå er kiloene alle riktige steder, jeg har flott figur blabl. Men jeg vil bed de siste 10 kiloene 

Ja, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har i grunnen ikke noe vektmål. Jeg vet rett og slett ikke hvilken vekt kroppen min trives best på for jeg veide meg aldri da. Jeg trodde kanskje det var rundt den vekten jeg har nå, men jeg ser at jeg godt kan ta av bittelitt til. Derfor har jeg satt meg et slags mål om å komme meg rett under 60. Så er det langsiktige målet å bli der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mitt råd er å godta dette som din nye vekt (med mindre du er veldig lav). Mye mer sannsynlig å klare å holde vekten her, enn å presse seg ned noen få kilo til bare for å nå ett måltall. Da kan man sprekke å øke mer enn til 61 for å si det sånn. 

Anonymkode: cf1f2...1cb

Ja, jeg er helt enig med deg! Og jeg er ikke misfornøyd med vekten, men skulle gjerne hatt litt mer å gå på når jeg skal over på vedlikehold. Ønsker å ligge mellom 58 og 60 kg. Men om det viser seg å være veldig vanskelig å få til så kan jeg godt godta å ligge der jeg ligger nå. Jeg er ikke høyere enn 165 cm så jeg er godt innafor normalvektig nå, og det er selvfølgelig viktigere for meg å bli der over tid enn å gå ned de to-tre kiloene til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...