AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #1 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg har fått meg katt og selv om jeg vet at de er gode jegere synes jeg det er like leit å se hver gang det skjer. Om byttet lever og jeg ikke ser noen tydelige skrammer på det (altså at jeg har oppdaget jakten ganske tidlig), så pleier jeg å bære katten inn og la musa løpe videre. Men de gangene byttet er tydelig skadet pleier jeg å gjøre kort prosess og avlive det raskest mulig med et slag i hodet. Hva gjør dere andre? Anonymkode: b4ec3...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 26. oktober 2024 #2 Del Skrevet 26. oktober 2024 (endret) Kaster den ut. Edit: Kaster begge ut, både katten og musa. Endret 26. oktober 2024 av Jajakvinne12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #3 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg gjør ingen verdens ting så lenge det er utendørs. Om det er innendørs, at katten har dratt med mus inn igjennom katteluka så slenger jeg musa ut. For den blir så lite interessant for katten når den har kommet inn. Er det vanlig mus og katten dreper den, så spiser den jo opp bytte sitt. Er det spissmus så kommer fuglene til å ta bytte, katten spiser ikke spissmus. Er det sork så spiser katten opp hodet, og resten tar fuglene. Anonymkode: 10199...125 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Del Skrevet 26. oktober 2024 Om det er utendørs gjør jeg ikke noe. Inne blir det kaos, så da prøver vi å få ut musa mens vi har stengt katten på et. Om den gjemmer seg setter vi opp felle. Anonymkode: 9ba64...70e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Del Skrevet 26. oktober 2024 Takk for svar. Katten har heldigvis ikke tatt med noe inn enda. Dette skjer ute når jeg er ute sammen med katten. Klarer ikke å stå og se på, eller å høre de hjerteskjærende skrikene til musa, så gjør det jeg kan for å la den slippe unna eller å lide kortest mulig. Anonymkode: b4ec3...a72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #6 Del Skrevet 26. oktober 2024 Det spørs veldig på settingen. 🤔 Jeg har avbrutt leken noen ganger når jeg har sett at det bare har vært lek, men ved å prøve det så har katta noen ganger drept musa for at jeg ikke skulle ha "tatt den fra han". Har funnet halvdød mus og da avlivet musa med hammer. (En gang var musa drept, men revet opp og fostrene levde ennå....det var grusomt, men jeg fikk avlivet de.) Ser jeg at det er blodig alvor, så har jeg ignorert katta. Noen ganger har katta kommet til meg med byttet, for jeg er visst en elendig musejeger. Har da lagt musa på en sikker plass hvis den har levd og virket tilsynelatende uskadd. Ellers så har jeg avlivet den. Anonymkode: 70aca...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Del Skrevet 26. oktober 2024 Tar tak i katten og kaster han inn. Nekter han å gå ut på noen timer slik at musa/fuglen kommer seg unna. Anonymkode: 6ba21...38a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #8 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har fått meg katt og selv om jeg vet at de er gode jegere synes jeg det er like leit å se hver gang det skjer. Om byttet lever og jeg ikke ser noen tydelige skrammer på det (altså at jeg har oppdaget jakten ganske tidlig), så pleier jeg å bære katten inn og la musa løpe videre. Men de gangene byttet er tydelig skadet pleier jeg å gjøre kort prosess og avlive det raskest mulig med et slag i hodet. Hva gjør dere andre? Anonymkode: b4ec3...a72 Jeg stopper katten og jager vekk musen. Anonymkode: a3476...f06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doktor Dyregod Skrevet 26. oktober 2024 #9 Del Skrevet 26. oktober 2024 Sier bare: flink pus 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 26. oktober 2024 #10 Del Skrevet 26. oktober 2024 Ingenting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #11 Del Skrevet 26. oktober 2024 Kaster musen ut og viser katten hvor jeg kaster den. Kattene våre tar inn døde mus/levende mus, fugler og det værste var når ene katten tok med levende orm inn.. Og vi har jo et problem om dagen, fordi vi har to kattunger og kattemor har begynt og gå ut nå, og hun tar jo da med mus til kattungene hehe. Anonymkode: 64b51...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malfred Skrevet 26. oktober 2024 #12 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har fått meg katt og selv om jeg vet at de er gode jegere synes jeg det er like leit å se hver gang det skjer. Om byttet lever og jeg ikke ser noen tydelige skrammer på det (altså at jeg har oppdaget jakten ganske tidlig), så pleier jeg å bære katten inn og la musa løpe videre. Men de gangene byttet er tydelig skadet pleier jeg å gjøre kort prosess og avlive det raskest mulig med et slag i hodet. Hva gjør dere andre? Anonymkode: b4ec3...a72 jeg våknet til at mamma katten jeg har hjemme her hoppet opp i senga med en liten frosk🤣 skvatt som bare f, hoppet opp av senga, kastet frosken og ga katten en godbit for at hun er en flink jeger.. skiftet sengetøy ol også såklart.. ble mye styr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 26. oktober 2024 #13 Del Skrevet 26. oktober 2024 Tar bilder, filmer, skryter av fangsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #14 Del Skrevet 26. oktober 2024 Selvsagt fjerner jeg katten min når jeg ser hun leke med en mus. Og dette gjelder like mye ute som inne. Det er vårt ansvar som dyreeier! Anonymkode: cfa46...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 26. oktober 2024 #15 Del Skrevet 26. oktober 2024 (endret) Mus får katten min ta. For meg er det en av fordelene med katt, at de tar mus som lusker rundt husene så vi ikke får dem inn.. Synes jo synd på musa, men nei. Jeg vil ikke ha dem i veggene. Og vi bor på landet med fjøs som naboer, så det blir fort en del gnagere. Fugler og frosker jager jeg hun derimot bort ifra. Har avlivd en fugl hun dro inn som var hardt skadet en gang. Slipper dem ellers ut uten henne hvis de er i god forfatning (det gjelder forsåvidt også mus, tar hun den ute - ok, men jeg hjelper henne ikke). Endret 26. oktober 2024 av Nonstop1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 26. oktober 2024 #16 Del Skrevet 26. oktober 2024 Katter fanger og holder fast mus og fugler med tenner og klør før de dreper dem, så byttedyret har så og si alltid sårskader. Disse sårene går det infeksjon i og musen/fuglen går en langsom og pinefull død i møte selv om den ser uskadet ut. Ute lar jeg derfor katten gjøre seg ferdig evt. overtar jeg og avliver hvis katten går lei eller det trekker i langdrag. Inne løser det seg selv fordi hunden stjeler byttet fra katten og avslutter det hele på et øyeblikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #17 Del Skrevet 26. oktober 2024 Tar bilde av meg og katten med den døde musa i forkant, poserende med fornøyde glis, og legger ut på Facebook. Når elgjegerne kan, så kan vel vi også? Neida. Jeg har for tiden innekatt, så sjeldent de har kontakt med levende mus. Vi fikk dog inn ei mus en gang som den ene katten lekte med, men han er en dumsnill ragdoll med dårlig jaktinstinkt, så han bare dasket litt borti musa. Musa ble dritsur og gikk nesten til angrep på ham, men han var tydeligvis dypt fascinert og dasket flere ganger borti den. Jeg er overbevist om at han trodde den bare var en avansert pipeleke! Musa stakk av og ble borte, så aner ikke om den kom seg ut igjen eller om den endte sine dager innendørs. Anonymkode: d5f6b...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå