AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #41 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kroppen prøver å regulere seg hele tiden, det er derfor du er der du er nå. Du trenger hjelp videre til å hjelpe kroppen din. Det har gått så langt at noen pusteøvelser hjelper ikke deg, du trenger helsepersonell som har kunnskap og erfaring med dette. Anonymkode: 51d9b...9e2 Men får ikke hjelp. Hca slags hjelp tenker su på kan hjelpe?? Trenger seriøst tips (nei psykolog og antidepressiva fungerer ikke) Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #42 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Stusser også på dette. Hvordan har du fått målt kortisol TS? Blodprøven tas vanligvis om morgenen.. Anonymkode: 8d55d...f72 Spytt gjennom hele dageb Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #43 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Prøver. Men det hjelper ikke Anonymkode: 42904...d25 Min feil, jeg skulle spesifisert at dette var noe du måtte gjøre regelmessig over lengre tid for å få effekt. Og ikke nok med det, du må fortsette med tiltak så lenge du har problemer med høyt kortisol. For eksempel, i går klarte jeg ikke å følge rutinene mine. Jeg hadde ikke god nok balanse mellom aktivitet og hvile, jeg spiste litt feil, og i går kveld, i natt, (og hittil i dag) har jeg vært "Duracell-kanin" (både kropp og hjerne går på høygir, og jeg klarer ikke roe ned). Denne ene dagen var altså nok til at jeg må bruke de neste dagene/ukene på å få balanse igjen. (Følge strenge rutiner når det kommer til mat, aktivitet, søvn/hvile) Men det er fremgang. For ikke så veldig mange år siden kunne jeg bruke flere måneder på å få kontroll etter en slik hendelse. Anonymkode: 59a7a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #44 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min feil, jeg skulle spesifisert at dette var noe du måtte gjøre regelmessig over lengre tid for å få effekt. Og ikke nok med det, du må fortsette med tiltak så lenge du har problemer med høyt kortisol. For eksempel, i går klarte jeg ikke å følge rutinene mine. Jeg hadde ikke god nok balanse mellom aktivitet og hvile, jeg spiste litt feil, og i går kveld, i natt, (og hittil i dag) har jeg vært "Duracell-kanin" (både kropp og hjerne går på høygir, og jeg klarer ikke roe ned). Denne ene dagen var altså nok til at jeg må bruke de neste dagene/ukene på å få balanse igjen. (Følge strenge rutiner når det kommer til mat, aktivitet, søvn/hvile) Men det er fremgang. For ikke så veldig mange år siden kunne jeg bruke flere måneder på å få kontroll etter en slik hendelse. Anonymkode: 59a7a...c78 Kroppen min bafe fyrer konshant og er senheliggende og ekstremt hjernetåke og rar og utafor selv etter søvn Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #45 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kroppen min bafe fyrer konshant og er senheliggende og ekstremt hjernetåke og rar og utafor selv etter søvn Anonymkode: 42904...d25 Ja, det er slik det er, og det er derfor du må gjøre tiltak som over tid vil hjelpe deg. Det finnes ikke en løsning som vil fungere fra det ene minuttet til det neste. Du bør lese deg opp om det autonome nervesystemet. Akkurat nå har du en dominans fra den sympatiske delen av nervesystemet, mens målet er å ha en balanse mellom den sympatiske (fight or flight) og parasypatiske (rest and digest) delen. I går skrev jeg til deg at det hjelper å synge/nynne. Dette skrev jeg fordi stemmebruk (for eksempel den lyden mange bruker ved meditasjon "oohhmmmm") stimulerer den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet, og kan bidra til å roe ned kropp og hjerne. Det samme gjelder for muskelbruk. Lett aktivitet ( i ditt tilfelle stramme og slappe av muskulatur i liggende stilling) stimulerer den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet. Riktig og nok mat er også viktig. Men det viktgste er å huske på at dette tar tid! Det er ikke noe som vil fungere om en time hvis du gjør det nå. Det vil ikke engang virke i morgen hvis du gjør det i dag. Effekten vil komme gradvis i løpet av dager og uker, og i mange tilfeller også måneder. Anonymkode: 59a7a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #46 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spytt gjennom hele dageb Anonymkode: 42904...d25 Det er jo helt feil Anonymkode: 4e4c8...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #47 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kroppen min bafe fyrer konshant og er senheliggende og ekstremt hjernetåke og rar og utafor selv etter søvn Anonymkode: 42904...d25 Og dessuten, du bør prøve å endre tankegangen din litt. For eksempel har du fått mange gode tilbakemeldinger og råd i denne tråden. Men i stedet for å være takknemlig for rådene, og innstilt på å prøve dem (positiv tankegang) har du bare fokusert på det negative, noe som stresser deg ytterligere opp. Det gjør situasjonen din verre. Når du merker at du kommer inn i en negativ tankespiral, som altså gjør deg verre, prøv å fokusere på noe nøytralt (pusting, muskelavspenning), eller noe positivt/konstruktivt ("i morgen vil jeg prøve..."). Anonymkode: 59a7a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #48 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spytt gjennom hele dageb Anonymkode: 42904...d25 Har du fått gjort dette i det offentlig helsevesenet? Det er jo normalt med store variasjoner når man ikke måler til faste tider (morgen og kveld). Anonymkode: 8d55d...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #49 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, det er slik det er, og det er derfor du må gjøre tiltak som over tid vil hjelpe deg. Det finnes ikke en løsning som vil fungere fra det ene minuttet til det neste. Du bør lese deg opp om det autonome nervesystemet. Akkurat nå har du en dominans fra den sympatiske delen av nervesystemet, mens målet er å ha en balanse mellom den sympatiske (fight or flight) og parasypatiske (rest and digest) delen. I går skrev jeg til deg at det hjelper å synge/nynne. Dette skrev jeg fordi stemmebruk (for eksempel den lyden mange bruker ved meditasjon "oohhmmmm") stimulerer den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet, og kan bidra til å roe ned kropp og hjerne. Det samme gjelder for muskelbruk. Lett aktivitet ( i ditt tilfelle stramme og slappe av muskulatur i liggende stilling) stimulerer den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet. Riktig og nok mat er også viktig. Men det viktgste er å huske på at dette tar tid! Det er ikke noe som vil fungere om en time hvis du gjør det nå. Det vil ikke engang virke i morgen hvis du gjør det i dag. Effekten vil komme gradvis i løpet av dager og uker, og i mange tilfeller også måneder. Anonymkode: 59a7a...c78 Men er jo som sagt også heeelt fjern innestengt i trykk og tåke og bedøva sanser. Depersonalisert. Null hukommelse Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #50 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du fått gjort dette i det offentlig helsevesenet? Det er jo normalt med store variasjoner når man ikke måler til faste tider (morgen og kveld). Anonymkode: 8d55d...f72 Uansett da. Så er jeg jo eksfremt dårlig. Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #51 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uansett da. Så er jeg jo eksfremt dårlig. Anonymkode: 42904...d25 Vanskelig å vite hvorfor når prøvene blir tatt feil da Anonymkode: 4e4c8...ed5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #52 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men er jo som sagt også heeelt fjern innestengt i trykk og tåke og bedøva sanser. Depersonalisert. Null hukommelse Anonymkode: 42904...d25 Beklager, jeg prøvde etter beste evne å hjelpe deg fordi jeg kjente meg igjen i deg, men nå trekker jeg meg ut av denne tråden. Jeg ønsker jeg deg lykke til videre. God bedring. Anonymkode: 59a7a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #53 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Beklager, jeg prøvde etter beste evne å hjelpe deg fordi jeg kjente meg igjen i deg, men nå trekker jeg meg ut av denne tråden. Jeg ønsker jeg deg lykke til videre. God bedring. Anonymkode: 59a7a...c78 Setter pris på det! Men kan man bli slik også av høy kortisol? Og hjelper teknikkene på de symptomene og? Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #54 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uansett da. Så er jeg jo eksfremt dårlig. Anonymkode: 42904...d25 Det er jo ganske viktig, nå har du jo fått for deg at det er oga kortisol, noe som overhodet ikke er sikkert. Oppsøk helsevesen som driver evidensbasert utredning og behandling, det er mitt råd. Anonymkode: 8d55d...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #55 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ganske viktig, nå har du jo fått for deg at det er oga kortisol, noe som overhodet ikke er sikkert. Oppsøk helsevesen som driver evidensbasert utredning og behandling, det er mitt råd. Anonymkode: 8d55d...f72 Det er nok en annne grunn i bunn. Men tenker at siddn ikke får kortisolet ned så er det vanskeligere å bli bedre Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #56 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er nok en annne grunn i bunn. Men tenker at siddn ikke får kortisolet ned så er det vanskeligere å bli bedre Anonymkode: 42904...d25 Du hører jo ikke på noe som helst av det som blir sagt (skrevet) til deg. Det eneste du fortsetter med er å spørrre og spørre om symptomene dine. Du blir ikke bedre av det. Det er også ganske frekt å bare ignorere alle som gir deg gode råd og bare fortsette med det samme som om de ikke har skrevet noen ting. Anonymkode: 0d803...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #57 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du hører jo ikke på noe som helst av det som blir sagt (skrevet) til deg. Det eneste du fortsetter med er å spørrre og spørre om symptomene dine. Du blir ikke bedre av det. Det er også ganske frekt å bare ignorere alle som gir deg gode råd og bare fortsette med det samme som om de ikke har skrevet noen ting. Anonymkode: 0d803...8c3 Har da ikke ignoreret noe, jeg har kommet med flere opplysninger og oppfølging spørsmål for å avklare Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #58 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har da ikke ignoreret noe, jeg har kommet med flere opplysninger og oppfølging spørsmål for å avklare Anonymkode: 42904...d25 Gå til legen og få hjelp. Dette hjelper deg ingenting. Anonymkode: 0d803...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #59 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Setter pris på det! Men kan man bli slik også av høy kortisol? Og hjelper teknikkene på de symptomene og? Anonymkode: 42904...d25 Alt jeg har skrevet i tråden, fra symptomer til teknikker, handler om høyt kortisol (hyperkortisolisme/Cushing). Anonymkode: 59a7a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #60 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er nok en annne grunn i bunn. Men tenker at siddn ikke får kortisolet ned så er det vanskeligere å bli bedre Anonymkode: 42904...d25 Men det med kortisol trenger jo ikke å bety noe som helst da tilfeldige prøver gjennom dagen ikke kan brukes til noe som helst fordi nivået svinger. Da er det et feilspor å henge seg opp i dette. Anonymkode: 8d55d...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå