AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #1 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg er veldig syk og et av hovedsymptomer i tillegg til utmattelse er hjernetåke og store problemer med hukommelsen. Jeg har ingens uro og stressfølelse i kroppen. Har fått målt kortisol gjennom hele dahen. Og dette er høyt. kan høy kortisol gi slike symptomer og kan man behandle det medikamentelt ? Anonymkode: 42904...d25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Del Skrevet 26. oktober 2024 Forhøyet kortisol er ikke en sykdom, men et symptom hvis du skjønner. Høye verdier opptrer ved binyrebarkhyperplasi og binyrebarkadenom (Cushings syndrom), samt ved hypofysær overproduksjon av ACTH (Cushings sykdom) eller ved ektopisk ACTH-produksjon. Manglende døgnvariasjon er et tidlig tegn på binyrebarkhyperfunksjon. Ulike former for «stress» kan være årsak til kortisoløkning i serum, slik som fysisk aktivitet, sykdom, traumer, operasjoner og psykiske belastninger. Graviditet og østrogener (f.eks. bruk av p-pille) øker konsentrasjonen av transkortin (kortikosteroidbindende globulin) i plasma og dermed totalkonsentrasjonen av kortisol. https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ddQ8N59s Anonymkode: 84d68...b52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #3 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forhøyet kortisol er ikke en sykdom, men et symptom hvis du skjønner. Høye verdier opptrer ved binyrebarkhyperplasi og binyrebarkadenom (Cushings syndrom), samt ved hypofysær overproduksjon av ACTH (Cushings sykdom) eller ved ektopisk ACTH-produksjon. Manglende døgnvariasjon er et tidlig tegn på binyrebarkhyperfunksjon. Ulike former for «stress» kan være årsak til kortisoløkning i serum, slik som fysisk aktivitet, sykdom, traumer, operasjoner og psykiske belastninger. Graviditet og østrogener (f.eks. bruk av p-pille) øker konsentrasjonen av transkortin (kortikosteroidbindende globulin) i plasma og dermed totalkonsentrasjonen av kortisol. https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ddQ8N59s Anonymkode: 84d68...b52 Ja, jeg vet. Men jeg lurer på om det at kroppen er så syk og «stressa» fysisk gir høyt kortisol og om det igjen gir symmtomene jeg beskriver. At ved å få dempa adrenalin /kortisol vil kroppen kunne hvile og hente seg inn…. Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Del Skrevet 26. oktober 2024 Ja, hyperkortisolisme kan gi utmattelse med hjernetåke, og hukommelsesproblemer. (Jeg kunne stille et spørsmål, og glemme at jeg hadde gjort det innen jeg fikk svar) Jeg har medikamentutløst hyperkortisolisme (iatrogen cushing), og det er ingen medikamenter som kan løse problemet, jeg må dempe kortisolmengden i kroppen på andre måter. For min del er det enkelte ting som er viktig: 1: nok søvn! Dette er det viktigste for meg. Jeg kan kun ha rolige hjemmeaktiviteter etter ca kl 18 om kvelden for å klare å roe nok ned til å sove kl 23. 2: Aktivitetstilpasning/god balanse mellom aktivitet og hvile. Alle aktiviteter må gjøres med så lav puls som mulig for ikke å øke kortisolnivået mer enn nødvendig. Jeg må hvile mye, men må også passe på at jeg ikke blir for passiv. På gode dager kan jeg ha opptil 4 timer med aktivitet, fordelt på ca 30-45 minutters økter, med hvile innimellom, på dårlige dager er aktivitetstoleransen omtrent halvert. 3: kosthold. Minst mulig raske karbohydrater da disse øker stressnivået i kroppen min kraftig. 4: Psykisk stress påvirker mer enn man skulle tro. Meditasjon og mindfulness gjør meg mer stresset, og passer ikke for meg, mens musikk, også når jeg synger/nynner selv, og det å skrive dagbok, demper stressnivået mitt. Dette er noen av mine punkter, jeg har nok ikke nevnt alt fordi det er mye som går så automatisk at jeg glemmer at jeg gjør det, men det er i alle fall hovedpunktene. Du må finne ut hva som passer for deg. Det viktige er at du har en god dialog med legen din, og at dere sammen finner ut av hva, hvorfor, og hvordan Anonymkode: 59a7a...c78 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, hyperkortisolisme kan gi utmattelse med hjernetåke, og hukommelsesproblemer. (Jeg kunne stille et spørsmål, og glemme at jeg hadde gjort det innen jeg fikk svar) Jeg har medikamentutløst hyperkortisolisme (iatrogen cushing), og det er ingen medikamenter som kan løse problemet, jeg må dempe kortisolmengden i kroppen på andre måter. For min del er det enkelte ting som er viktig: 1: nok søvn! Dette er det viktigste for meg. Jeg kan kun ha rolige hjemmeaktiviteter etter ca kl 18 om kvelden for å klare å roe nok ned til å sove kl 23. 2: Aktivitetstilpasning/god balanse mellom aktivitet og hvile. Alle aktiviteter må gjøres med så lav puls som mulig for ikke å øke kortisolnivået mer enn nødvendig. Jeg må hvile mye, men må også passe på at jeg ikke blir for passiv. På gode dager kan jeg ha opptil 4 timer med aktivitet, fordelt på ca 30-45 minutters økter, med hvile innimellom, på dårlige dager er aktivitetstoleransen omtrent halvert. 3: kosthold. Minst mulig raske karbohydrater da disse øker stressnivået i kroppen min kraftig. 4: Psykisk stress påvirker mer enn man skulle tro. Meditasjon og mindfulness gjør meg mer stresset, og passer ikke for meg, mens musikk, også når jeg synger/nynner selv, og det å skrive dagbok, demper stressnivået mitt. Dette er noen av mine punkter, jeg har nok ikke nevnt alt fordi det er mye som går så automatisk at jeg glemmer at jeg gjør det, men det er i alle fall hovedpunktene. Du må finne ut hva som passer for deg. Det viktige er at du har en god dialog med legen din, og at dere sammen finner ut av hva, hvorfor, og hvordan Anonymkode: 59a7a...c78 Huff gjenkjennbart. Men jeg er mye dårligere da. Vet jo ikke om hva som skyldes hva. Men føler burde få bed strss nivået i kroppen (ee sengeliggende), og det lever helt sitt eget liv, Klarer ikke regulere det. hva med medisiner for angst ol da? Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #6 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Huff gjenkjennbart. Men jeg er mye dårligere da. Vet jo ikke om hva som skyldes hva. Men føler burde få bed strss nivået i kroppen (ee sengeliggende), og det lever helt sitt eget liv, Klarer ikke regulere det. hva med medisiner for angst ol da? Anonymkode: 42904...d25 Sykdom og det å være sengeliggende er stressende nok i seg selv, og du må kanskje få grunnsykdommen under kontroll før du kan gjøre noe med kortisolnivået (det måtte jeg i alle fall. Når mine grunnsykdommer blusser opp øker kortisolnivået mye!) Men om du er sengeliggende, prøv å bruke musklene dine så mye du kan. (Spenn kroppen, slapp av kroppen. Gjør dette så ofte du kan). De kan hjelpe litt. Anonymkode: 59a7a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sykdom og det å være sengeliggende er stressende nok i seg selv, og du må kanskje få grunnsykdommen under kontroll før du kan gjøre noe med kortisolnivået (det måtte jeg i alle fall. Når mine grunnsykdommer blusser opp øker kortisolnivået mye!) Men om du er sengeliggende, prøv å bruke musklene dine så mye du kan. (Spenn kroppen, slapp av kroppen. Gjør dette så ofte du kan). De kan hjelpe litt. Anonymkode: 59a7a...c78 Ja nettopp. Hjelper det å spenne kroppen på kortisol? jeg blir verre av all aktivitet . Føler j mÅ ROE ned kroppen Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svennis Skrevet 26. oktober 2024 #8 Del Skrevet 26. oktober 2024 Ashwagandha Kjlp det, dokumetere effekt mot kortisol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Del Skrevet 26. oktober 2024 Svennis skrev (Akkurat nå): Ashwagandha Kjlp det, dokumetere effekt mot kortisol. Har lest om det. Roer det hjernen og? er vel litt risiko ved å ta det? hvordan er det mtp allergi? Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #10 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja nettopp. Hjelper det å spenne kroppen på kortisol? jeg blir verre av all aktivitet . Føler j mÅ ROE ned kroppen Anonymkode: 42904...d25 Ja, det å spenne kroppen for så å slappe av kan hjelpe på kortisolnivået. Den øvelsen hjelper kroppen å slappe av. Men helt ærlig, når du stresser for å roe ned øker også kortisolnivået. (Når noen sier at du ikke må tenke på en "elefant", så tenker du på en elefan. Dette er samme mekanisme). Du er syk, det øker kortisolnivået, slik er det. Lytt til musikk, nynn gjerne med, lytt på lydbøker, mediter eller gjør mindfulness hvis det passer for seg, gjør den øvelsen jeg anbefalte. Så mye mer enn dette kan du ikke gjøre akkurat nå. Anonymkode: 59a7a...c78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #11 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har lest om det. Roer det hjernen og? er vel litt risiko ved å ta det? hvordan er det mtp allergi? Anonymkode: 42904...d25 Ja, det er litt risiko å ta det og det er usikkert om det har noen effekt. https://www.forskning.no/faktiskno-mat-og-helse/hjelper-ashwagandha-mot-stress/2363125 Anonymkode: 5ce8d...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #12 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, det å spenne kroppen for så å slappe av kan hjelpe på kortisolnivået. Den øvelsen hjelper kroppen å slappe av. Men helt ærlig, når du stresser for å roe ned øker også kortisolnivået. (Når noen sier at du ikke må tenke på en "elefant", så tenker du på en elefan. Dette er samme mekanisme). Du er syk, det øker kortisolnivået, slik er det. Lytt til musikk, nynn gjerne med, lytt på lydbøker, mediter eller gjør mindfulness hvis det passer for seg, gjør den øvelsen jeg anbefalte. Så mye mer enn dette kan du ikke gjøre akkurat nå. Anonymkode: 59a7a...c78 Ja… Føler kortisolet gjør meg sykere. Hva med antidepressiva eller lignende,? Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #13 Del Skrevet 26. oktober 2024 Trenger roe kropp hjerne og klarne opp hjernen Føles litt som en slags angts Men samtidig mer som et stress system på avveie rent fysisk Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svennis Skrevet 26. oktober 2024 #14 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har lest om det. Roer det hjernen og? er vel litt risiko ved å ta det? hvordan er det mtp allergi? Anonymkode: 42904...d25 Ja, det minsker stress, ikke på ALLE. Men det er meget godt dokumentert. Ingen risiko, men ta pause etter 1 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svennis Skrevet 26. oktober 2024 #15 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, det er litt risiko å ta det og det er usikkert om det har noen effekt. https://www.forskning.no/faktiskno-mat-og-helse/hjelper-ashwagandha-mot-stress/2363125 Anonymkode: 5ce8d...e9d Nei, det er ingen risiko. Et helt vanlig kostilskudd. Men noen kan miste empati om du tar det for lenge, så ta en pause etter 1 mnd, så kroppen ikke blir helt vant til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #16 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja… Føler kortisolet gjør meg sykere. Anonymkode: 42904...d25 Nja, det er vel heller slik at vi trenger forhøyet kortisolnivå når vi skal bekjempe sykdom. En enkel forkjølelse kan gi forhøyet kortisolnivå i 2-3 uker, selv om en føler seg frisk etter 3-4 dager. Men dessverre er det jo slik at økt kortisolnivå også fører med seg noen bieffekter, som du nå merker. De bieffektene må du bare håndtere så godt du kan. Men som sagt, dess mer du stresser med å slappe av, dess høyere kortisolnivå får du i kroppen. Du må finne ut hva som roer deg, og gjøre det. Anonymkode: 59a7a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #17 Del Skrevet 26. oktober 2024 Svennis skrev (22 minutter siden): Nei, det er ingen risiko. Et helt vanlig kostilskudd. Men noen kan miste empati om du tar det for lenge, så ta en pause etter 1 mnd, så kroppen ikke blir helt vant til det. Det er litt skummelt å anbefale et kosttilskudd til ts når du ikke vet om hun bruker noen medisiner. Et ellers ufarlig kosttilskudd kan både øke og senke virkningen av medisiner, og det er viktig å sjekke interaksjoner mellom kosttilskudd og medisiner før man begynner på det. Anonymkode: 59a7a...c78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #18 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nja, det er vel heller slik at vi trenger forhøyet kortisolnivå når vi skal bekjempe sykdom. En enkel forkjølelse kan gi forhøyet kortisolnivå i 2-3 uker, selv om en føler seg frisk etter 3-4 dager. Men dessverre er det jo slik at økt kortisolnivå også fører med seg noen bieffekter, som du nå merker. De bieffektene må du bare håndtere så godt du kan. Men som sagt, dess mer du stresser med å slappe av, dess høyere kortisolnivå får du i kroppen. Du må finne ut hva som roer deg, og gjøre det. Anonymkode: 59a7a...c78 Ingen ting roer meg så lenge symptomtrykk er så høyt. Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #19 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er litt skummelt å anbefale et kosttilskudd til ts når du ikke vet om hun bruker noen medisiner. Et ellers ufarlig kosttilskudd kan både øke og senke virkningen av medisiner, og det er viktig å sjekke interaksjoner mellom kosttilskudd og medisiner før man begynner på det. Anonymkode: 59a7a...c78 Hvor kan man sjekke det? Jeg er skeptisk til ashwaganda pga jeg er allergiker Anonymkode: 42904...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 26. oktober 2024 #20 Del Skrevet 26. oktober 2024 Viktig å tenke på at høyt kortisol i seg selv ikke er farlig. Ser man på elitesoldater har de høyere verdier enn gjennomsnittet av befolkningen når de utsetter for situasjoner. Men verdiene deres synker samtidig fort. Problemet oppstår dersom man har en genetisk sammensetning som gjør at kortisolet ikke går raskt ned. Det er da man må sette i gang tiltak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå