Gå til innhold

Jeg gjør helt sinnsyke ting om natten som jeg ikke husker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært en person som går i søvne, og jeg har heller aldri fått tilbakemelding i tidligere forhold at jeg gjør rare ting om natten. Jeg har generelt slitt med å slappe av med å sove sammen med mine ekser, har alltid vært den som har sovnet sist feks. Alltid sovet best alene. 

Med nåværende samboer sovner jeg alltid først og føler på en helt annen trygghet når vi sover sammen, enn hva jeg har opplevd i tidligere forhold. 

Samtidig gjør jeg helt sinnsyke ting som han forteller meg dagen etterpå. Vanligvis husker jeg ingenting av det, ikke engang et minne av å ha vært våken når han avbryter meg. Ting jeg gjør er: 

- Setter meg halvveis opp i sengen og prater et annet språk han aldri har hørt før 

- Setter meg halvveis opp og peker på vegger eller i taket mens jeg sier jeg ser personer og ansikter på veggene eller i rommet 

- Våkner og er hysterisk, han forstår ikke alltid hva jeg sier, men jeg er så hysterisk at han blir ordentlig bekymret før han skjønner jeg ikke er våken. Han roer meg ned og jeg sovner raskt igjen... 

Første gangen har fortalte det ble jeg skremt, heldigvis synes han det er mer fascinerende enn creepy... Jeg drømmer også voldsomt mye, prater generelt mye i søvne. I natt klatret jeg over han på andre siden av sengen, uten at jeg husker det. Jeg husker jeg våknet av at jeg babler om et fjes i taket... 

Jeg kan bråvåkne og være hysterisk over insekter i sengen, det har skjedd over flere år. Blir full av adrenalin da, frem til jeg innser det var en drøm. 

Hadde søvnparalyse for nesten 2 år siden, det var helt forferdelig opplevelse. Heldigvis ikke opplevd det igjen. 

Jeg har slitt mye med stress de siste 6 årene, men har klart å håndtere det veldig bra siste året. Derfor er jeg så overrasket over så mye aktivitet på natten, når jeg føler jeg har det veldig bra i livet mitt. 

Noen som har innspill? 

Anonymkode: 36e42...4c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte at du har mye stress i livet ditt når jeg leste beskrivelsene dine, dette er jo helt typisk for høyt stressnivå, men så ser jeg her i slutten av innlegget at du skriver at du håndterer stresset bra det siste året. Dette synes jeg ikke at henger helt sammen. Hva slags stressmestringsteknikker er det du bruker? Hvordan har det blitt bedre det siste året? Tenker da på om du kanskje bruker teknikker som egentlig ikke løser problemet og at det fremdeles stormer ganske bra under overflaten?

Anonymkode: 02959...54a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenkte at du har mye stress i livet ditt når jeg leste beskrivelsene dine, dette er jo helt typisk for høyt stressnivå, men så ser jeg her i slutten av innlegget at du skriver at du håndterer stresset bra det siste året. Dette synes jeg ikke at henger helt sammen. Hva slags stressmestringsteknikker er det du bruker? Hvordan har det blitt bedre det siste året? Tenker da på om du kanskje bruker teknikker som egentlig ikke løser problemet og at det fremdeles stormer ganske bra under overflaten?

Tenker og det er noe underbevisst stress. 

Men hvordan kan man håndtere det da- når det stormer under overflaten og man kanskje ikke får tak på det?

-ikke ts

Anonymkode: 3035a...5bd

Skrevet

Kjæresten til ei venninne har gjort mye av de du sier. Han hadde ukentlig episoder der kan trodde det var insekter, slanger eller andre ting i sengen. Noen ganger skulle han redde venninnen min med å flytte henne ut av sengen. Andre ganger tvang han henne til å skru på lyset før de kunne legge seg igjen. Sist gang jeg spurte dem om hvordan det går med "sove-episodene" sa de bare at "joda, de var fortsatt der" så begynte de å snakke om noe annet. Du er ikke alene, om det er en liten trøst :)

Anonymkode: 4ba77...657

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker og det er noe underbevisst stress. 

Men hvordan kan man håndtere det da- når det stormer under overflaten og man kanskje ikke får tak på det?

-ikke ts

Anonymkode: 3035a...5bd

Tenker jo først å fremst på å kvalitetssikre stressmestringen, passe på at man bruker teknikker som anbefales av fagfolk og fungerer godt. Eventuelt prøve andre teknikker hvis nåværende ikke virker så bra som man skulle ønske. (En jeg kjenner bruker 3 glass vin hver kveld som stressmestring, hen opplever nok at det fungerer "bra", men søvnkvaliteten blir dårligere ved alkoholinntak, helsen vil lide på sikt og stresset er egentlig uendret...)

Tenker at en prat med fastlegen og utelukke sykdom kan være lurt i første omgang, så muligens lavterskel psykisk helsehjelp i kommunen, noen kommuner har stressmestringskurs o.l. Jeg har hatt god effekt av kognitiv terapi og appen Tankevirus, den hjalp meg veldig med bekymringer som lå til grunn for mye av mitt stress og søvnproblemer.

For andre kan det være så "enkelt" som å justere litt på rutinene. F.eks. roe mer ned i timene før man skal sove, kutte ut kaffe, te, nikotin e.l. stimulerende stoffer. Ikke spise et stort måltid sent om kvelden, forsøke å trene på morgen eller formiddagen heller enn på ettermiddag/kveld, bruke oransje briller for å stoppe blålys... Det er mye som kan prøves ut.

For ikke å snakke om det å ta tak i de problemene man har som faktisk har en løsning. Veldig viktig!

Skrevet (endret)

Be han filme deg med telefonen sin når du starter en av disse nattlige episodene dine. Så får du se hvordan du er i virkeligheten, helt faktisk. Ikke bare en beskrivelse fra en annen.

Det virker som du har veldig livlige drømmer i alle fall, og blir påvirket av dette. Jeg har personlig kun opplevd to ganger i mitt liv (er over 50) at jeg har satt meg opp i søvne og ropt ut i rommet pga noe jeg drømte. Begge gangene skjedde det fordi jeg drømte at noe skjedde med sønnen min. Det opprørte meg da tydeligvis så ille at jeg satte meg opp i søvne.

Så ja, jeg foreslår at samboeren din filmer deg når dette skjer, så får du selv se hva som foregår. Jeg tror heller ikke det er noe særlig man kan gjøre for å unngå livlige og nifse drømmer, så det er noe man bare må leve med. Ser noen nevner stress i livet her, men du skriver jo selv at du har fått bukt med stresset og at det ikke er et stressende liv for deg nå. Så da kan det ikke ha noe med stress å gjøre. 

Endret av Million
Skrevet

Jeg har hatt perioder der jeg holder på sånn. Det samme gjør min datter. Så tror dette er arvelig?

Jeg har aldri bekymret meg sånn veldig for det, det er ekkelt der og da, men man skader jo ingen..

I mine verste tilfeller, husker jeg det faktisk sånn halveis. Blir alltid frustrert fordi mannen ikke skjønner hva jeg forsøker å si. Det er guffent, men jeg har egentlig aldri tenkt at det er farlig eller noe. 

Anonymkode: 12219...c28

Skrevet

Det høres ut som en slags søvnforstyrrelse. Ville snakket med lege. 

Anonymkode: c47e9...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...