Gå til innhold

Har ikke DPS tilgang til journalen digitalt fra andre DPSer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg gikk en periode til behandling for depresjon hos DPS A så flyttet jeg og ble overført til DPS B. Hadde nylig min første time på DPS B og da sier psykologen at hun ønsker innsyn i journalen min(spesifikt kunne lese epikrise og utredninger som er fortatt av meg). Jeg samtykker. 

Jeg hadde egentlig trodd at min nye behandler automatisk fikk tilgang til epikrisen min. Men det jeg synes var mest spesielt var at min nye behandler sa at hennes ønske om å få epikrisen min utlevert fra DPS A måtte sendes med brevpost og at hun ville måtte få epikrisen på brevpost.  Jeg synes det virker svært lite effektivt og skjønner ikke hvorfor hun ikke min nye behandler kan få tilgang til epikrisen min digitalt når jeg har den tilgangen gjennom helsenorge.no.

Noen som vet hvorfor min nye behandler ikke kan få tilgang til journalen min digitalt? Det virker å være mye mer effektivt og også sikrere.  

Anonymkode: de6d9...b0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akutt team på ett dps kan hente epikrise fra et annet dps. Kanskje de ikke kan de i vanlig poliklinikk. Aner ikke

Anonymkode: 8a74a...fb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akutt team på ett dps kan hente epikrise fra et annet dps. Kanskje de ikke kan de i vanlig poliklinikk. Aner ikke

Takk! Tenkte ikke på dette med akutt-team, men det er jo også en god grunn til at man bør ha et effektivt system og slippe å vente en uke på å få tilgang til epikrisen. 

Det virker også rart om man skal ha ett system for akutt-teamet og ett system for vanlig poliklinikk. Om man først har datasystemet så gir det jo mening å gi alle behandlerne tilgang. 

TS 

Skrevet

Som regel rekker de aldri å få lest i journalene, så man kan spare seg bryet. Alt må du ta muntlig likevel.

Anonymkode: 5c2c4...bee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som regel rekker de aldri å få lest i journalene, så man kan spare seg bryet. Alt må du ta muntlig likevel.

Anonymkode: 5c2c4...bee

Skjønner. Det er ikke meningen at psykologen min skal lese hele journalen min. Men hun spurte som sagt om å få tilgang til epikrisen min og utrednings-notatet mitt. Så jeg regner med hun kommer til å lese det. Hvorfor eller skulle hun spørre om min signatur og sende brev for å få det utlevert?  Det virker å være mer styr å få tilgang til epikrisen min og utredningen min enn å faktisk lese dem. 

Når det er sagt. Helt greit for meg om hun ikke leser dokumentene. Det var hun som spurte meg om å få lese dem og ikke jeg som spurte henne om hun ville lese dem. 

TS

Skrevet

I BUP så har vi bare tilgang innenfor samme sykehus. Så hvis du har bytter fra for eksempel Ahus til OUS, så har vi ikke tilgang i journal.

Anonymkode: a32f0...5ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei, jeg gikk en periode til behandling for depresjon hos DPS A så flyttet jeg og ble overført til DPS B. Hadde nylig min første time på DPS B og da sier psykologen at hun ønsker innsyn i journalen min(spesifikt kunne lese epikrise og utredninger som er fortatt av meg). Jeg samtykker. 

Jeg hadde egentlig trodd at min nye behandler automatisk fikk tilgang til epikrisen min. Men det jeg synes var mest spesielt var at min nye behandler sa at hennes ønske om å få epikrisen min utlevert fra DPS A måtte sendes med brevpost og at hun ville måtte få epikrisen på brevpost.  Jeg synes det virker svært lite effektivt og skjønner ikke hvorfor hun ikke min nye behandler kan få tilgang til epikrisen min digitalt når jeg har den tilgangen gjennom helsenorge.no.

Noen som vet hvorfor min nye behandler ikke kan få tilgang til journalen min digitalt? Det virker å være mye mer effektivt og også sikrere.  

På grunn av personvernregler må de få din tillatelse til å innhente journalopplysninger ut over epikrise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I BUP så har vi bare tilgang innenfor samme sykehus. Så hvis du har bytter fra for eksempel Ahus til OUS, så har vi ikke tilgang i journal.

Anonymkode: a32f0...5ff

Takk, jeg har flyttet til et annet sykehus. 

Grüner skrev (Akkurat nå):

På grunn av personvernregler må de få din tillatelse til å innhente journalopplysninger ut over epikrise.

Takk! Kan skjønne personvernreglene. Men virker fortsatt rart at det ikke er et digitalt system slik at de kan få tilgang til dokumentene. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk, jeg har flyttet til et annet sykehus. 

Takk! Kan skjønne personvernreglene. Men virker fortsatt rart at det ikke er et digitalt system slik at de kan få tilgang til dokumentene. 

TS

Det er et digitalt system, men det er strenge filter der. Forskjellige helseforetak kan ha forskjellige digitale system da

Anonymkode: dacc4...2f5

Skrevet

De digitale mulighetene finnes men det er sperrer for hvem som kan innhente epikrise fra et annen sykehus. Jobber du i en akuttavdeling på et dps eller sykehus har du mulighet til å få lesertilgang og umiddelbar tilgang til andre Sykehusveien journaler og epikriser. Jobber du poliklinisk, altså ikke akutt, må pasienten samtykke til tilgangen og det er en annen og mer tidkrevende prosedyre å innhente den. Din psykolog jobber poliklinisk og følger helt rett reglene for sin stilling og sitt mandat i en poliklinikk 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er et digitalt system, men det er strenge filter der. Forskjellige helseforetak kan ha forskjellige digitale system da

Anonymkode: dacc4...2f5

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

De digitale mulighetene finnes men det er sperrer for hvem som kan innhente epikrise fra et annen sykehus. Jobber du i en akuttavdeling på et dps eller sykehus har du mulighet til å få lesertilgang og umiddelbar tilgang til andre Sykehusveien journaler og epikriser. Jobber du poliklinisk, altså ikke akutt, må pasienten samtykke til tilgangen og det er en annen og mer tidkrevende prosedyre å innhente den. Din psykolog jobber poliklinisk og følger helt rett reglene for sin stilling og sitt mandat i en poliklinikk 

Tusen takk.  

TS

Skrevet

Bare for å presisere. Jeg er helt enig i at det ikke er akutt i mitt tilfelle. Jeg spurte kun her på Kvinneguiden fordi jeg er nysgjerrig. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...