Gå til innhold

Kompaktkamera

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min iPhone 15 pro Max gikk ad undas og jeg vurderer å erstatte den med en billig telefon og et kompaktkamera. Grunnen til at jeg koster på meg en så høyteknologisk og dyr telefon er kun pga kameraet. Men vil et lite kompaktkamera kunne erstatte mobilkamera? Og hvilket kamera skal jeg velge?

Anonymkode: e8079...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å svare på. Hvis du tenker å kjøre alt på full auto og ikke gjøre noe etterbehandling, kan det godt være du bare burde holde deg til mobilen. Et dedikert kamera er først og fremst nødvendig når du vil ha kontroll på innstillingene selv. Spørs jo også hvor mye du er villig til å bruke, hvor stort det kan være, og hva slags brennvidde(r) du trenger. De mest spennende kompaktkameraene akkurat nå er nok Ricoh GRIII, Fuji X100VI og Leica Q3, men alle er ganske kostbare og krever en bruker som vet hva de driver med. Personlig har jeg lyst på alle tre, men eier ingen av dem, for jeg kan ikke forsvare prisen. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (10 timer siden):

Det er litt vanskelig å svare på. Hvis du tenker å kjøre alt på full auto og ikke gjøre noe etterbehandling, kan det godt være du bare burde holde deg til mobilen. Et dedikert kamera er først og fremst nødvendig når du vil ha kontroll på innstillingene selv. Spørs jo også hvor mye du er villig til å bruke, hvor stort det kan være, og hva slags brennvidde(r) du trenger. De mest spennende kompaktkameraene akkurat nå er nok Ricoh GRIII, Fuji X100VI og Leica Q3, men alle er ganske kostbare og krever en bruker som vet hva de driver med. Personlig har jeg lyst på alle tre, men eier ingen av dem, for jeg kan ikke forsvare prisen. :P 

Takk for svar! Jeg gjør idag lite etterbehandling, men hiver alltid på et filter på bilder jeg bruker i SoMe. Jeg er jo mye på tur og tenker ofte at om jeg hadde hatt bedre kamera her, så hadde bildene blitt bedre også. Men igjen, det beste kamera er det man har med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for kun mobil. Det blir for mye å drasse på dette kompaktkameraet hele tiden.

Anonymkode: 0ec60...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 8.36):

Takk for svar! Jeg gjør idag lite etterbehandling, men hiver alltid på et filter på bilder jeg bruker i SoMe. Jeg er jo mye på tur og tenker ofte at om jeg hadde hatt bedre kamera her, så hadde bildene blitt bedre også. Men igjen, det beste kamera er det man har med seg. 

Litt av utfordringen med å gå fra f.eks. en iPhone til et dedikert kamera, er at selv om sensoren og optikken i mobilen er stusselige greier, gjør softwaren så mye avansert bildebehandling helt av seg selv at resultatet kan bli veldig bra uten noe særlig innsats. Et kompaktkamera fra Fuji eller Canon vil sannsynligvis ha et mye større potensial på papiret, men softwaren er enormt mye dummere, så det krever også mer av brukeren.

Jeg tror jeg kanskje ville prøvd å finne ut HVA du vil at skal være annerledes eller bedre med et dedikert kamera. Se på bildene du tar, og finn ut hvor du føler mobilen ikke strekker til. Det er veldig viktig å være konkret her. Bedre på hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 8.36):

Jeg gjør idag lite etterbehandling, men hiver alltid på et filter på bilder jeg bruker i SoMe. Jeg er jo mye på tur og tenker ofte at om jeg hadde hatt bedre kamera her, så hadde bildene blitt bedre også. 

Hadde du postet på SoMe hvis bildene ligger på et kamera og ikke lett tilgjengelig på mobilen?

Anonymkode: 68ec4...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...