Gå til innhold

Er 15 åringen deres alene en natt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De får ikke flytte for seg selv heller da eller? Det er ikke alle som «vokser av seg» sånn søvnmønster 

Anonymkode: 74455...e6a

Det måtte barn til før jeg klarte å bryte et slik søvnmønster. Jeg sov gjennom alt før. Som jeg sier. Jeg har ikke sovet på 20 år. Hehe. No så våkner jeg av alle lyder. 

Anonymkode: 7c183...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la mine være alene hjemme når de var på den alderen. De var mer enn modne nok til det, og veldig ansvarsfulle og til å stole på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Har tre barn mellom 10 og 15 som fint kunne klart seg praktisk alene et døgn. 15-åringen fester ikke, og har veldig rolige kompiser. Men alle tre sover som steiner om natten, og våkner ikke skikkelig om røykvarsleren går. Så det er uaktuelt før det skjer. 

Anonymkode: 2fd1c...bcc

Våkner de ikke skikkelig selv om røykvarsleren går i samme rom som de sover i? Da våkner de vel aldri av vekkerklokka heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan være du må vente lenge, jeg våkner heller ikke av røykvarsleren, jeg er nesten 50.

Anonymkode: 1e4d3...e3f

Jeg har ikke ansvaret for en 50 åring, men for en på 15. Min jobb er å oppdra og ivareta en ungdom ikke en voksen person som har ansvar for seg selv.

Anonymkode: a1b03...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 timer siden):

Våkner de ikke skikkelig selv om røykvarsleren går i samme rom som de sover i? Da våkner de vel aldri av vekkerklokka heller?

Det er forsket på hva slags lyder barn og unge er mer tilbøyelig til å våkne av så viss vekkerklokken tilpasses så kan det hende de våkner eller at de reagerer på vibrering. Selv våknet jeg ikke av vekkerklokke som tenåring. Jeg måtte røskes i for å registrere vekke forsket

Anonymkode: a1b03...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (11 timer siden):

Må starte så tidlig å lære de å være selvstendig. Når de fort må flytte som 15.5 åring. Det må en del der vi bor.

Man kan være selvstendig uten å være alene som 14 åring altså 

Anonymkode: a0d4c...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan være selvstendig uten å være alene som 14 åring altså 

Men er ikke lett å bo på hybel som 15.5 åring. Hvis de ikke har vært hjemme alene noen gang i det hele tatt.

Noe en del faktisk må.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 22.49):

Jeg er oppvokst på en bygd. Jeg og alle jeg gikk i klasse med flyttet for oss selv året vi fylte 16. De som var født i desember var da 15,5 år. Det ble folk av oss alle sammen. Er ungdommer i dag så mye mer umodne? 

Anonymkode: b7fd6...b86

Å bo på hybel er noe helt annet enn å være hjemme alene i familiens hjem. På hybelen er det knapt noe av verdi, og det er som regel ikke plass til særlig mange mennesker der. 
Det er ganske mange som har fått ødelagt store verdier fordi barna har hatt fest.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (13 timer siden):

Må starte så tidlig å lære de å være selvstendig. Når de fort må flytte som 15.5 åring. Det må en del der vi bor.

Jeg tror man lærer mer på en uke på hybelen enn 100 dager alene hjemme i familiens hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, har to på 15 år da. De er alene når jeg jobber natt.

Anonymkode: d887d...49c

Jeg tror veldig mange voksnes vurdering av om barna kan være hjemme alene om natten er i samsvar med egne behov for at barna er alene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (13 timer siden):

Å bo på hybel er noe helt annet enn å være hjemme alene i familiens hjem. På hybelen er det knapt noe av verdi, og det er som regel ikke plass til særlig mange mennesker der. 
Det er ganske mange som har fått ødelagt store verdier fordi barna har hatt fest.

Helt enig. Bor man på hybel som mindreårig så er det ofte i et hybelhus i forbindelse med skolen, eller i hus hvor det bor andre voksne.

Jeg syns det er direkte uansvarlig av foreldre å reise på ferie o.l og lar 15 åringen være hjemme alene uten regelmessig tilsyn av godt av voksne. En 15 åring kan være rolig og fornuftig, men er faktisk fortsatt et barn, og skal ikke settes i en situasjon hvor de blir tvunget til å dra frem gode vurderingsevner i krisesituasjon. 

Anonymkode: e410b...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke lett å bo på hybel som 15.5 åring. Hvis de ikke har vært hjemme alene noen gang i det hele tatt.

Noe en del faktisk må.

Selvsagt klarer man det fint , selvstendighet handler om helt andre ting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe en del faktisk må.

Jo, selvstendighet er noe helt annet enn å ha vært mye alene hjemme som ung. Jeg er ganske sikker på at mange av de som har vært mye alene som ung er alt annet enn selvstendige. At en ungdom er alene en natt nå og da er selvsagt ikke problematisk isolert sett. Det går som regel helt greit. Men at barn og unge er alene regelmessig på grunn av at forelderen jobber natt, er hjemme i lange perioder fordi foreldrene er på ferie m.m. synes jeg grenser mot omsorgssvikt. Og det skaper ikke trygge mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 9.02):

NEI! 16 ja, om familie i nærheten.

Anonymkode: 880df...f49

Har du bommet veldig med barneoppdragelsen ettersom barna under 16 ikke kan være alene en natt?

Anonymkode: 2db99...823

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 26.10.2024 den 9.33):

ikke som 12åringer nei... Da har du feilet..

Anonymkode: 880df...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på hvor modent ungdommen er. Jeg kunne fint være hjemme alene en natt da jeg var 15 år, og mange av de som bor på bygda flytter jo på hybel når de er 15-16. Jeg er imidlertid glad for at jeg har to tette som kan være alene hjemme sammen når den tid kommer, så ville jeg nok ønsket at noen i familien (besteforeldre, onkler/tanter, faddere) var nærheten bare just in case. Og at ungdommen er trygg og ønsker det selv, selvfølgelig :) 

Anonymkode: 37277...f64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 15 åringen min prøvde seg på å være hjemme alene for noen helger siden. Det gikk veldig fint. Men han er veldig ordentlig å pliktoppfyllende. Ikke drikker han heller. 

Anonymkode: 98966...187

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 timer siden):

Jo, selvstendighet er noe helt annet enn å ha vært mye alene hjemme som ung. Jeg er ganske sikker på at mange av de som har vært mye alene som ung er alt annet enn selvstendige. At en ungdom er alene en natt nå og da er selvsagt ikke problematisk isolert sett. Det går som regel helt greit. Men at barn og unge er alene regelmessig på grunn av at forelderen jobber natt, er hjemme i lange perioder fordi foreldrene er på ferie m.m. synes jeg grenser mot omsorgssvikt. Og det skaper ikke trygge mennesker.

Helt enig. Hvem pokker reiser på ferie i 1-2 uker og lar 15 åringen være igjen uten en godt voksen til å passe på? Helt utrolig. 

Anonymkode: e410b...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 14 og 16, skal bort i morgen og mistet barnevakten nå😱så di må faktisk sove alene, har avtalt med hun på 14 at vi ser på ettermiddagen hvordan det går og ordner da om hun trenger å være hos venninner samtidig som jeg vet at begge klarer seg fint en natt eller to alene og begge ønsker å være hjemme

Anonymkode: 104d9...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...