Gå til innhold

Er 15 åringen deres alene en natt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drar dere fra 14-15 åringer og lar de overnatte alene hjemme ei natt? 

Anonymkode: 1dcba...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt. Min er moden nok til det. 

Anonymkode: 62a70...a68

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre var nå det. De var alene 1 natt alt fra de var 12 år. Greit å lære.

Og er og 15 åringer som bor på hybel 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Hun kan fint ivareta seg selv rent praktisk, men er ikke spesielt god på å sette grenser for enkelte av vennene sine. Kunne fort blitt full fest. 

Anonymkode: fdbe6...2f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror og storesøster: ja.

Hun som er 15 nå: aldri i livet :ler:

Ungdommer er så enormt forskjellige, finnes ikke noe fasitsvar her.

Anonymkode: 6500b...a3a

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine som er yngre har vært alene over natten. Modenhet og ønske selv har litt og si, men det er kanskje vel så viktig med nabolag og fare for «full innvadering» av huset dersom det sprer seg til venner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på en bygd. Jeg og alle jeg gikk i klasse med flyttet for oss selv året vi fylte 16. De som var født i desember var da 15,5 år. Det ble folk av oss alle sammen. Er ungdommer i dag så mye mer umodne? 

Anonymkode: b7fd6...b86

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan vi fint finne på.

Ikke så ofte da. Og som regel er 15 åringen kun alene hele kvelden, om vi skal noe.
Men en sjelden gang, sånn 1-2 ganger i året, så overnatter vi også borte.

Vi har testet dette gradvis opp gjennom flere år, og vet at ungdommene våre er helt i stand til å være alene og at det ikke er noe problem.
Det har ikke vært antydning til noe party heller.

Anonymkode: 09c9f...f5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ville ikke latt min være alene hjemme. Frykter ikke hjemme alene fest. Heller at hen sover og ikke våkner av brann. Vært flere leiligheter som har brent i borettslaget vårt så jeg ser ikke på dette som så usannsynlig som enkelte andre.

Hen glemmer også å låse ytterdøra og lignende og passer ikke til å bo på hybel alene. Heldigvis bor vi i Oslo så det er ikke behov for det.

Anonymkode: a1b03...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på alle de elevene i Innlandet som må flytte på hybel nå i en alder av 15,5-16,5. jeg var 13,5 første gang jeg sov alene, det er litt for tidlig fot mine barn. Men 15 tenker jeg er greit.  

Anonymkode: fcb95...187

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenk på alle de elevene i Innlandet som må flytte på hybel nå i en alder av 15,5-16,5. jeg var 13,5 første gang jeg sov alene, det er litt for tidlig fot mine barn. Men 15 tenker jeg er greit.  

Ja, mange ungen som må flytte nå, men det var det også for 15.år siden. 

Min venninne som flyttet på hybel da hun var 16år fortalte at det var det hard festing og ingen som hadde kontroll om man hadde en haug på overnatting. Ikke sunt for noen…

Min 15.åring har fått vært hjemme en natt , to ganger, den ene gangen hadde hun ansvar for lillebror som er to år yngre, den andre gangen alene.
Jeg liker det ikke noe særlig . Selvsagt klarer hun seg fint. Klarer både å lage seg mat og å legge seg, men litt usikker på om hun hadde klart å stå i mot en stor gjeng som hadde stått på utsiden her og ville inn. Kanskje det var en gutt hun likte og gjengen hans.. ikke så enkelt å være 15.år og ansvarsfull da.

Uansett hva man sier, så er en 15.åring bare en 15.åring. Og en 15.åring har en hjerne som er langt fra ferdig - uansett hvor modne de måtte være (som så mange påpeker at barna dems er).

Anonymkode: 3931f...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen fare her.

Og nå er de i 20 åra og har akkurat flyttet hjem igjen for å spare penger og studere, da vi dro på en måneds ferie i august, var jeg faktisk mer skeptisk til å la de være alene enn da de var 14-15 år ;) 

Gikk fint det også. 

Anonymkode: cadef...765

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Og endrer de grunnskolen er de 14.5 når de må på hybbel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Mor og jeg er skilt og har en datter på 15. Hos meg (og min nye kone) får hun sove alene hjemme, selv om det ikke har skjedd mange ganger. Hun får ikke lov hos mor, uten at jeg helt vet hvorfor.

Hun har nå blitt så stor at hun både har deltidsjobb og mye sosialt med venner, og ofte har hun ikke lyst til å bli med på hytta eller andre weekendturer. 

Hun vet jo hvordan man lager mat og ivaretar huset, eneste eventuelle bekymring er evt å holde fest, og det vet hun at hun ikke får lov til. Jeg ringer henne alltid før vi legger oss.

Kan legge til at rent juridisk så holdes en 15-åring ansvarlig dersom det blir en lekkasje i leiligheten og stoppekranen må skrus av. Så hvis en 15-åring ikke klarer det, så kan de ikke være alene hjemme på dagtid heller. En 15-åring skal faktisk kunne slikt.

Både jeg og min kone var alene hjemme på den alderen.

Anonymkode: c65a1...25e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (29 minutter siden):

Og endrer de grunnskolen er de 14.5 når de må på hybbel

Helt latterlig spør du meg. Internatskoler bør komme på agendaen igjen. 

Anonymkode: 74455...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er oppvokst på en bygd. Jeg og alle jeg gikk i klasse med flyttet for oss selv året vi fylte 16. De som var født i desember var da 15,5 år. Det ble folk av oss alle sammen. Er ungdommer i dag så mye mer umodne? 

Anonymkode: b7fd6...b86

Mange ungdom er veldig mye mer umodne, men det kommer nettopp av at de ikke får tillit. Selvfølgelig er man mer moden når man er 16 på hybel en 16 uten og ha vært alene hjemme. 
dette starter jo mye tidligere da. Barn i dag får jo ikke gå i butikken alene, gå på stranden alene osv heller, så hvordan skal de modnes? 

Anonymkode: 3f936...1d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...