Gå til innhold

Vanlig at boomer-generasjonen er litt mer «Karen» eller er det bare mamam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var sammen med min mor og min datter på 5 år i dag. Vi var et sted med mange andre i bygda vi har flyttet til. Vi var på en slags restautant. Det var få ledige plasser, så min mor begynte å diktere hvor folk skulle sette seg slik at vi skulle få plasser rundt et eget bord. Noen himlet litt med øynene og overså henne. Jeg ble veldig flau. Hun gjentok det hun sa, men fikk lite gehør. Hun skulle ha folk som satt sammen og spiste til å flytte seg til andre bord. Noen ungdommer gjorde som hun beordret og vi fikk satt oss. Vi hadde fått sitte uansett, men ikke like bra, og det innebar at andre måtte sitte dårligere for å behage oss.

Kom på at hun egentlig bestandig har vært sånn. Hun trenger seg på bussen før andre går av, løper til et ledig sete og snapper det foran andre. Hvis noen spør henne om en tjeneste, sier hun nei og blir fornærmet. Er vi på ferie og bor på hotell, kan hun finne på å be betjeningen om å tilrettelegge en hel masse for å få rommet slik hun vil ha det. Hun gjør alt for oss barna, men det blir litt mye. Om servitørene er ekstremt opptatt, vil hun allikevel mase om at de rydder av bord og vasker over uten ydmykhet.

Hun krangler med sameiet der hun har flyttet inn.

På bussen vil hun typisk oppta 4 seter for å ha bæreposer og bagsje i setene så ingen får sitte. Hun kan beordre menn til å løfte kofferten sin med lite grad av ydmykhet.

Anonymkode: 8d325...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpes 😵‍💫🫣 Nei dette tror jeg er mer henne-problem, og ikke typisk en generasjon. At noen er mer spisse enn andre. Er jo mange som blir litt egne med årene, og selvopptatte, men dette var litt mye. 
Hvordan er det for deg å være datteren? 💚

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner nok ingen som er slik du beskriver her. Det høres ut som et mareritt for å være helt ærlig. 😅 Jeg ville nok gått eller bedt henne holde opp. Men jeg merker at en del bryr seg mindre om hva andre tenker ettersom de blir eldre, på godt og vondt. Gjør det selv også, men er ikke ufin eller turer frem mot andre.

Anonymkode: 8e4bd...f16

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kun din mor som er kjerring.

Anonymkode: fc19d...da9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Karen's" tror jeg faktisk du finner flest av blant kjerringer som er rund 40 pluss år i dag.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er det vel sånn at jo eldre man blir jo mer bryr man seg om hva andre tenker. Kvinner får mindre østrogen etter overgangsalder og blir dermed mindre empatiske ovenfor andre. Og kanskje dermed bedre til å sette grenser for seg selv. 

Moren din høres litt ekstrem ut, da. Men husker også min bestemor, som var verdens snilleste og søteste, kunne være ganske drøy i butikker og sånn 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som tanta mi😅 Hun har alltid vært sånn.. men tror ikke det har noe med generasjonen å gjøre. Kjenner mange på samme alder som er fine folk.

Anonymkode: 7c7f5...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Karen's" tror jeg faktisk du finner flest av blant kjerringer som er rund 40 pluss år i dag.

Nei. Det er bare du som hater kvinner som er så frekke å bikke 40. 

Anonymkode: 432c7...264

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er ikke sånn😅 men jeg pleide å jobbe i servicebransjen og der var det de som var 50+ som klaget høyest, ja

Anonymkode: 1647f...9f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg er over 60, kunne aldri funnet på å oppføre meg slik! Vet ikke om noen som er blitt slik når de bikker 40-50.Hadde vært veldig flau om jeg hadde vært sammen med noen som kjeftet,klaget og brøyta seg fram!

Anonymkode: 6b569...981

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei. Det er bare du som hater kvinner som er så frekke å bikke 40. 

Anonymkode: 432c7...264

Nei, hater ingen, men observerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hater ingen, men observerer.

Og av kommentaren din, som jeg siterer, så er du absolutt kvalifisert til å være en "Karen" - gratulerer!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Sant det. Og det sier jeg selv om jeg er 40+ selv 😄 Det har nok med å gjøre at vi typisk er i mye krysspressmidt i livet. Vi må hanskes med tenåringer og aldrende foreldre, krevende elever/kunder/klienter og ditto sjefer, betjene lån og sitte stille i båten samtidig som vi har mye ansvar, og er nær overgangsalderen så alt er tøøøørt både nede og oppe. Blir sprø.

Selv skjelte jeg ut et par tenåringer på butikken i fjor og jeg blir fortsatt flau av å tenke på det. De var amøbe som brukte den trange butikken som en hang out mens de blokkerte absolutt all handling. Men det kunne jeg forklart dem rolig og pedagogisk. Men jeg hadde vært på jobb så sinnsykt mange timer, jeg orka ikke mer. Jeg ville bare ha litt mat og så dra hjem...I etterlatt har jeg tenkt at disse guttene nok ikke hadde masse plass å møtes på hjemme. Og de ble nok lei seg. Men uansett blei den butikken pussa opp på rekordtid så det blei mye bedre plass, vet ikke om det var min Karen-oppførsel som utløste det 🤭

Anonymkode: 8695f...3b1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor er også litt karen, men ikke så ille som det der. Hun virker ureflektert og egoistisk rett og slett.

Anonymkode: bf9a2...256

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

40+, hvor høyt opp i alder tenker du da?

Piggsopp skrev (2 timer siden):

Generelt så er det vel sånn at jo eldre man blir jo mer bryr man seg om hva andre tenker. Kvinner får mindre østrogen etter overgangsalder og blir dermed mindre empatiske ovenfor andre. Og kanskje dermed bedre til å sette grenser for seg selv. 

Moren din høres litt ekstrem ut, da. Men husker også min bestemor, som var verdens snilleste og søteste, kunne være ganske drøy i butikker og sånn 

Enig i den uthevede setningen. Men ikke sånn at man ikke har empati og brauter seg fram. Når jeg ble "eldre" så merket jeg at jeg ikke lenger brydde meg så mye om hva andre tenkte om meg. Med det så mener jeg at jeg ikke var opptatt av å bli likt av alle og gjøre ting for å gjøre katta til naboens oldemor tilfreds. Men det gjør meg ikke til en usympatisk drittsekk, for jeg gjør ikke noe galt/ feil mot andre som kan såre, samt at jeg har fått mer empati med årene.

Når det gjelder spørsmålet til ts, så vil jeg si at det med din mor er nok mer personsbetinget. Din mor er egoistisk og tenker bare på seg og sitt. Jeg har ikke sett noen oppføre seg på den måten før, så det er nok bare din mor som er sånn.

Anonymkode: a7c9f...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er av boomer-generasjonen. Hun ble født i 1958. Verken hun eller venninnene hennes er slik 

Anonymkode: ecf7e...ea2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min er akkurat sånn. Jeg tror den « her kommer jeg, jeg fant  oljen og bygde landet « er litt boomer, men er det karen ? Jeg tenker at karen er mer i min generasjon. Uansett flaut og slitsomt og ha sånne mødre. 

Anonymkode: b8153...940

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (16 timer siden):

Bestemødrene mine var høflige og nøysomme hele veien. De gjorde alt for barna sine da, så de ble kanskje litt bortskjemte i velferdsveksten ? Jeg føler at det en generasjonsgreie. 
jo, det er riktig at man bryr seg mindre om hva folk tenker med årene, og blir flinkere til og sette grenser med årene. Jeg føler ikke det har noe med empati og gjøre. 

Anonymkode: b8153...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare født som en kranglete "Karen" uansett alder. 

Anonymkode: 37009...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig det der. Men ut fra mange års erfaring fra kassa i flere butikker, så er det kvinner i 50- og 60-åra som kjeftet mest på meg ja. Jeg tenker det kanskje kommer av at de har ansvar for gamle syke foreldre, kanskje de er irritert på gubben også og har begynt å få muskel- og skjelettproblemer og sånn og det kommer oppå at de er lei av jobben sin. Småbarnsforeldre kan være stresset og slitne, men de færreste eksploderer over bagateller. Finnes sure og vanskelige kunder i alle aldersgrupper og blant menn også så klart. Men min erfaring er at de godt voksne kvinnene er overrepresentert. Når de blir eldre, sånn 70-80 så er de vennligere innstilt igjen og skjønner at det ikke er jeg personlig som setter prisen på posene eller har bestilt for lite kremfløte. 

Anonymkode: eb9ab...ba6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...