AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #1 Skrevet 25. oktober 2024 En ungdomsskoleelev jeg kjenner påstår stadig hjemme at hun er syk, for enten å slippe prøver eller forberede seg til prøve dagen etter. Det virker som foreldrene tror at hun faktisk er syk. Oppleves sikkert lurt der og da, men er jo ikke en bra strategi på sikt. Tror kanskje hun stiller urealistisk høye krav til seg selv (skal ha 6-er i alle fag), og så er det bedre å skulke enn å få en 4-er eller 5-er hvis hun ikke er nok forberedt. Blir litt bekymret for både psyke og strategien hun har valgt. Det er liksom alt eller ingenting. Jeg har fanget opp dette gjennom at jeg treffer på eleven i flere sammenhenger, bl.a. som trener og at hun ofte er på besøk hos min datter. Ville dere sagt noe til foreldrene? Anonymkode: 47e69...924
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #2 Skrevet 25. oktober 2024 Ville ikke sagt noe. De vet sannsynligvis mer enn du tror. Strategien er ikke god, men det er noe hun må erfare selv. Har en datter på u-skolen selv, hun har også endel fravær pga «sykdom» og mistrivsel. Det er frustrerende for oss voksne, og vi gjør så godt vi kan, men hun må til syvende og sist innse selv at fravær er dumt og at man går glipp av mye. Anonymkode: 3aca8...9dc 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #3 Skrevet 25. oktober 2024 Får ikke foreldre fortsatt beskjed om fravær på ungdomskolen? Jeg jobber på barneskole og der kontakter vi foreldre hvis et av barna ikke dukker opp og det ikke er meldt sykdom/fri men vet ikke hvordan rutinene er på u.s.? Anonymkode: cd237...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #4 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får ikke foreldre fortsatt beskjed om fravær på ungdomskolen? Jeg jobber på barneskole og der kontakter vi foreldre hvis et av barna ikke dukker opp og det ikke er meldt sykdom/fri men vet ikke hvordan rutinene er på u.s.? Anonymkode: cd237...b0d Foreldrene melder jo sykdom. De tror jo hun er syk. Med skolevegring er det også sånn at man ikke skal presse for hardt på skole. Motivere, snakke frem, forklare hvor viktig det er at barnet er der. Og gjøre det dønn kjedelig å være hjemme. Men ikke presse. Så må barnet få lov til å selv lande på at det skal på skole 5 dager i uka. Anonymkode: 7d225...14c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Skrevet 26. oktober 2024 Tipper du ikke vet alt så hold deg unna Anonymkode: de340...b16
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #6 Skrevet 26. oktober 2024 Det virker som om hun er begynt å prioritere. Jeg kunne også være hjemme fra forelesninger for å lese selv, selvsagt på høgskolenivå. Og jeg er enig i at det er noe annet. Men noen ganger kan det bli for mye, man trenger en pause og å hente seg inn. Anonymkode: 03e68...e7d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Skrevet 26. oktober 2024 Min bestevenninne gjorde det samme på uskolen, nå er vi akkurat ferdig på vgs og hun gjorde det samme der også. Hun studerer nå, og jeg vet ikke hvordan det går. Anonymkode: 2e8c9...c46
Grüner Skrevet 26. oktober 2024 #8 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): En ungdomsskoleelev jeg kjenner påstår stadig hjemme at hun er syk, for enten å slippe prøver eller forberede seg til prøve dagen etter. Det virker som foreldrene tror at hun faktisk er syk. Oppleves sikkert lurt der og da, men er jo ikke en bra strategi på sikt. Tror kanskje hun stiller urealistisk høye krav til seg selv (skal ha 6-er i alle fag), og så er det bedre å skulke enn å få en 4-er eller 5-er hvis hun ikke er nok forberedt. Blir litt bekymret for både psyke og strategien hun har valgt. Det er liksom alt eller ingenting. Jeg har fanget opp dette gjennom at jeg treffer på eleven i flere sammenhenger, bl.a. som trener og at hun ofte er på besøk hos min datter. Ville dere sagt noe til foreldrene? Anonymkode: 47e69...924 Hvem er du oppi det her? Lærer? Medelev? Du vet ikke hvorfor hun er hjemme, men bare synser. Foreldrene er jo tettere på henne enn deg og vet at hun er hjemme, så de vet nok mer enn du tror.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Skrevet 26. oktober 2024 Jeg gjorde det på videregående , altså skulket timer jeg ikke syntes var viktige og leste til prøver som var viktige. Om det var feil eller ikke har jeg egentlig ikke fasit på. hvis hun uansett får melding om sykdom fra foreldre synes jeg du skal holde deg. Du mener foreldrene ikke vet, kanskje det er du som ikke vet. Anonymkode: 116a9...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå