Gå til innhold

Er alle føflekker med en svart bitteliten prikk farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt svarte føflekker skal du få sjekket, selv om de er små. Halvparten av «ondartede føflekker» starter ikke i føflekker, men direkte på huden. De kjennetegnes av at de er helt sorte, og så vil de vokse. 

Anonymkode: 45bd6...b5a

Må de være bare sorte?

Jeg har en sånn som bare dukket opp som en miniatyrisk sort prikk på låret mitt en dag, og noen år etterpå var den blitt 3mm lengde 4 mm bredde. Men ingen leger bryr seg, selv om den har ujevn form i mine øyne, 2 farger en lys en mørk og vokser. 

Anonymkode: 47113...e00

Fortsetter under...

Svennis skrev (14 minutter siden):

Snakker spesifikt om føflekker med svarte prikker inni, de som er farlige.

Som sagt, de sikkert 40 føflekkene jeg har med svarte prikker er i ulike former, farger og størrelser...

Har sikkert 80-100 føflekker som ikke har svarte prikker.

Anonymkode: 7bc0c...608

Svennis skrev (9 minutter siden):

Nja, litt kanskje? I dette tilfelle er det pga jeg har en svart prikk, syns kanskje lite på bildet, helt ytterst som får opp øynene mine. 

Er du usikker på en føflekk, så viser du den til fastlegen. Så enkelt er det bare. 

Den første føflekken jeg var usikker på viste seg å være malignt melanom, altså ondartet føflekk. Den ble fjernet og jeg måtte til kontroll hver måned i 5 år. Heldigvis ble den fjernet tidsnok, slik at jeg ikke fikk spredning. Malingt melanom som fjernes raskt nok er helt ufarlig. Fjernes den for sent slik at den sprer seg, så er dødeligheten meget stor. 

Etter det har jeg fått fjernet alle føflekker som fastlegen eller jeg har vært usikker på. Til sammen har jeg nok fått fjernet 15-20 stk i løpet av 20 år. Heldigvis var  ingen flere med malignt melanom. Men 5 ganger var det basalcellekreft, «vanlig hudkreft». De er ikke farlige siden de ikke sprer seg. Men de ødelegger hud og brusk der de er og må fjernes. De kan komme tilbake og gi stygge arr, men man dør ikke av dem.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må de være bare sorte?

Jeg har en sånn som bare dukket opp som en miniatyrisk sort prikk på låret mitt en dag, og noen år etterpå var den blitt 3mm lengde 4 mm bredde. Men ingen leger bryr seg, selv om den har ujevn form i mine øyne, 2 farger en lys en mørk og vokser. 

Oj, den må du få fjernet! Den har flere av kjennetegnene på føflekkreft. Vokser, ujevn form, ujevn farge. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oj, den må du få fjernet! Den har flere av kjennetegnene på føflekkreft. Vokser, ujevn form, ujevn farge. 

Men hva skal jeg gjøre om legene jeg går til sier nei til å fjerne? Har prøvd hos flere. Skal prøve igjen, har ny lege nå kanskje hun vil ta den serriøst.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er du usikker på en føflekk, så viser du den til fastlegen. Så enkelt er det bare. 

Den første føflekken jeg var usikker på viste seg å være malignt melanom, altså ondartet føflekk. Den ble fjernet og jeg måtte til kontroll hver måned i 5 år. Heldigvis ble den fjernet tidsnok, slik at jeg ikke fikk spredning. Malingt melanom som fjernes raskt nok er helt ufarlig. Fjernes den for sent slik at den sprer seg, så er dødeligheten meget stor. 

Etter det har jeg fått fjernet alle føflekker som fastlegen eller jeg har vært usikker på. Til sammen har jeg nok fått fjernet 15-20 stk i løpet av 20 år. Heldigvis var  ingen flere med malignt melanom. Men 5 ganger var det basalcellekreft, «vanlig hudkreft». De er ikke farlige siden de ikke sprer seg. Men de ødelegger hud og brusk der de er og må fjernes. De kan komme tilbake og gi stygge arr, men man dør ikke av dem.

Takk for svar! Så hva tenker du om denne da? Må jeg sjekke ut? Den er brun, bitte bitteliten svart prikk helt høyre der(syns lite, men er det som bekymrer meg). 3 mm lang.

Endret av Svennis

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva skal jeg gjøre om legene jeg går til sier nei til å fjerne? Har prøvd hos flere. Skal prøve igjen, har ny lege nå kanskje hun vil ta den serriøst.

Har hatt den i sikkert 8 år nå, så det er sikkert ikke bra.

Svennis skrev (28 minutter siden):

Nja, litt kanskje? I dette tilfelle er det pga jeg har en svart prikk, syns kanskje lite på bildet, helt ytterst som får opp øynene mine. 

Du kan sjekke føflekker med fastlegen om du er bekymret. Jeg ville ikke vært bekymret for den flekken der. Jeg ser ikke engang det som du mener skal være en svar prikk på den heller, selv om jeg prøver å legge godvilja til. 

Her er et bilde av en føflekk jeg har med et mørkere område i midten (og jeg har ikke dødd av kreft enda, og har hatt den hele livet): 

20241025_165105.thumb.jpg.cb8ca9625c2bd4c3861f563ca82b8a45.jpg

Anonymkode: 0f444...00f

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan sjekke føflekker med fastlegen om du er bekymret. Jeg ville ikke vært bekymret for den flekken der. Jeg ser ikke engang det som du mener skal være en svar prikk på den heller, selv om jeg prøver å legge godvilja til. 

Her er et bilde av en føflekk jeg har med et mørkere område i midten (og jeg har ikke dødd av kreft enda, og har hatt den hele livet): 

20241025_165105.thumb.jpg.cb8ca9625c2bd4c3861f563ca82b8a45.jpg

Ser du nå? Helt helt ytterst, lille sorte prikken. 

Endret av Svennis
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, nå ser jeg mini-prikken. Ville ikke vært bekymret.

Vurderer og ta et legebesøk, eller bortkasta? Den er jo knøttliten den flekken ellers.

Svar på spørsmålet ditt er enkelt og greit nei. 

Hvis du er bekymret så ta en tur til legen. Ikke gå rundt å bekymre deg for noe som lett kan sjekkes ut.

Anonymkode: f472c...45d

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svar på spørsmålet ditt er enkelt og greit nei. 

Hvis du er bekymret så ta en tur til legen. Ikke gå rundt å bekymre deg for noe som lett kan sjekkes ut.

Anonymkode: f472c...45d

Tenker det er greit og få ro i sjelen 😅 hvorfor er du så skråsikker på nei? Da er det nok jeg har som har overreagert ved og lese symptomer.

Annonse

Svennis skrev (12 minutter siden):

Vurderer og ta et legebesøk, eller bortkasta? Den er jo knøttliten den flekken ellers.

Det er aldri bortkastet å få føflekker fjernet. Jeg skjønner ikke de som våger å si til deg at du ikke skal være bekymret. Som nevnt, så har jeg fått fjernet 15-20 føflekker, som alle så stygge ut. 10-15 av dem var ufarlige og hadde ikke vært nødvendig å få fjernet. Men hverken fastlegen eller jeg klarte å se forskjell på dem, den ene med malingt melanom og de 5 med basalcellekreft. Flertallet av føflekker som fjernes er ufarlige. Men så er det da det mindretallet som kan gi deg dødelig kreft. Norge og Australia er i verdenstoppen med føflekkreft. 

Sjekk heller en gang for mye. Fjern heller 15 føflekker for mye enn å dø unødvendig.

Gå til fastlegen. Jeg har ikke kompetanse til å vurdere føflekken din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...